Keyword Difficulty: zo interpreteer en gebruik je ‘m voor SEO

Als je zoektermenonderzoek doet, haal je met diverse tools niet alleen zoekvolume op, maar ook keyword difficulty. Wat is dat voor getal, hoe interpreteer je het en hoe gebruik je het dan voor je SEO? Deze keyword difficulty (KD) vraagt namelijk echt om nuance en als je die nuance eenmaal kent en begrijpt, weet je precies wat je aan de KD hebt en hoe je die in jouw voordeel gebruikt.

Wat is keyword difficulty?

Keyword difficulty of KD is een score die moet aangeven hoe moeilijk het is om in de top 10 te komen voor een bepaalde zoekterm. Die KD geeft een indicatie van hoe sterk het backlinkprofiel van de pagina’s in de top 10 gemiddeld is. Hoe hoger de KD, hoe groter de kans is dat je ook (goede) backlinks nodig hebt om in de top 10 te komen. Alleen: backlinks zeggen lang niet alles. Goede content is ook essentieel: zonder goede content kan een pagina backlinks krijgen wat die wil, maar zal Google de pagina niet zo hoog ranken. Daarnaast is die KD niet zo zwart-wit als het lijkt, de keyword difficulty op zichzelf zegt vrijwel niets.

KD staat niet op zichzelf, aantal backlinks zegt lang niet alles

Keyword difficulty is geen getal dat zichzelf staat, je moet het in context zien. Het punt is namelijk dat die backlinks naar de webpagina’s in de top 10 een gemiddelde zijn. Zo staan er vaak genoeg ook pagina’s in de top 10 zonder backlinks of zijn de verschillen in aantallen backlinks binnen die top 10 enorm. Een aantal backlinks zegt daarnaast ook weinig, er zijn zoveel factoren die nog meewegen in hoe krachtig een backlink is dat je uit 1 heel sterke backlink juist meer effect kunt halen dan uit 10 backlinks van lage kwaliteit.

Hoge domeinautoriteit speelt ook een rol

Daarnaast scoren websites met een hoge autoriteit makkelijker direct hoog in Google met een nieuwe pagina. De autoriteit van het domein (‘domain authority‘) sijpelt door naar de pagina’s van die website waardoor een sterk domein vaak toch weer wint van een minder sterk domein waarbij de specifieke pagina nogal wat backlinks krijgt. Voorbeeld: als webshop concurreer je natuurlijk niet zo makkelijk met Bol.com of Wehkamp, ook wanneer jij wel backlinks naar je product- of categoriepagina krijgt en zij er 0 hebben. Dan sijpelt er nogal wat van de autoriteit van het domein door naar alle pagina’s, waardoor die toch echt sterker zijn zonder backlinks dan de pagina in jouw webshop die wel een aantal backlinks heeft.

Hoe interpreteer je dit nu allemaal?

Leuk allemaal om te weten, maar wat kun je er nu mee en hoe interpreteer je het? Laten we daar eens naar kijken. We nemen als voorbeeld ‘tablethoes’ en gebruiken daarvoor Ahrefs. Je krijgt de volgende resultaten te zien (op het moment dat dit artikel is geschreven althans):

 

Een KD van 21 is voor Nederland al behoorlijk stevig, al valt het mij mee voor een commerciële zoekterm als deze, waar vast de nodige omzet in omgaat. Kijken we dan naar de top 10-zoekresultaten, dan zien we:

  • Coolblue op 1 met veel backlinks en shop4tablethoes.nl op 6 met meer backlinks, ook nog eens van meer domeinen;
  • BCC met meer links en evenveel verwijzende domeinen als Bol.com en toch een lagere positie;
  • Blokker op 7 zonder backlinks naar de webpagina over tablethoesjes.

Je kunt dus concluderen dat het aantal links niet direct invloed heeft op de positie. Daar komt de autoriteit van het domein (in bovenstaande voorbeeld DR; Domain Rating) om de hoek, die er bijvoorbeeld voor zorgt dat Coolblue en Bol.com hoger scoren dan shop4tablethoes.nl. Waarom Case2go dan tussen deze giganten staat? Best lastig te zeggen, omdat de backlinks die deze webpagina heeft niet veel verschillen van die van Bol.com. In dat geval kan het zijn dat de content beter past volgens Google.

Kijk ook naar DR en AR voor jouw kansen om te ranken

Maak je gebruik van Ahrefs, kijk dan ook naar DR en AR. DR is dus de Domain Rating, die een indicatie geeft van hoe krachtig het domein is. Hoe hoger, hoe beter, waarbij 100 het hoogste is dat er te halen valt. De AR is de Ahrefs Rank, een positie in de top zoveel-miljoen van websites in de database van Ahrefs. Hiervoor geldt hoe lager, hoe beter. Vergelijk het met de Top 2000: de nummer 1 is het hoogst haalbare. Deze cijfers geven ook een indicatie van jouw kansen om te ranken. Combineer KD met deze cijfers, of metrics, zoals ze in het Engels heten, en krijg daarmee een meer gebalanceerd beeld van hoe moeilijk het is om te ranken op een bepaalde zoekterm.

KD in Ahrefs, Semrush, Moz, KWFinder …

De meeste SEO-tools hebben een keyword difficulty. Ik weet het in ieder geval van Semrush, Ahrefs en KWFinder* (waar het SEO Difficulty heet) en Moz en terwijl iedere tool wel een eigen berekening heeft, spelen backlinks bij de meeste tools een belangrijke rol. En de KD wordt ook meestal berekend op basis van de top 10 in Google. Verder is het goed om zelf de details uit te zoeken voor de tool die jij zelf gebruikt.

*Affiliate-link; als jij hier iets koopt, krijg ik een kleine vergoeding voor de aanbeveling terwijl jij niets extra betaalt. Wie mij kent, weet dat ik alleen tools aanraad waar ik ook echt achter sta, terwijl ik daar ook zowel voor- als nadelen van benoem als ik een tool inhoudelijk behandel.

Keyword difficulty is vooral een score van SEO-tools

Naast de nuance en balans, zoals hiervoor beschreven, is het ook goed om je te realiseren dat al deze metrics vooral maar scores zijn die SEO-tools berekenen. Zij doen daarbij altijd hun best om zo dichtbij mogelijk te komen bij hoe Google dit soort factoren weegt, maar omdat niemand weet hoe dat echt zit, zijn het indicaties die je niet als feit moet zien. Dus neem de volgende punten ook altijd mee:

  • context
  • nuance
  • je eigen nuchtere, kritische blik en analyse

Keyword difficulty is dus iets dat je zelf moet interpreteren waarbij je dus ook naar meer dan alleen die Keyword Difficulty kijkt. Die Keyword Difficulty is dus ook expliciet een indicatie en geen garantie. Vergeet daarnaast ook niet om rekening te houden met de zoekintentie.

Heb je hier iets van opgestoken? Nog vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat het weten in een reactie hieronder. 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.