Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico?

We krijgen allemaal op een gegeven moment wel mails binnen over onze website. Dat er iets beter kan, of dat iemand een link wil scoren met bijvoorbeeld een gastblog. Een van de hardnekkige spammers is Gregory Liénard van iPower, die zijn Keyboost onder de aandacht wil brengen. Heb je weleens een mail over Keyboost ontvangen? Dan wil je vast wel meer weten over hoe het werkt en of het echt werkt voor SEO. 

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 19 april 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 10 maart 2022-

Onderzoek naar technieken en gevaren van Keyboost

Het belangrijkste deel van dit artikel is de vertaling van een onderzoek dat Kim Pittoors van Nethit heeft gedaan. Dat heb ik aangevuld met eigen kennis, inzichten en onderzoek. Heb je weleens een mail ontvangen van Gregory Liénard om je warm te maken voor Keyboost, dan wil je vast meer weten. Sowieso goed om een goed geïnformeerde beslissing te nemen, zelfs voordat je een gratis proefmaand aangaat.

Hoe ik Keyboost ontdekte

Ik kwam zelf in aanraking met Keyboost door een ongevraagd e-mailtje van ene Gregory Liénard, waar ik eigenlijk een beetje om moest lachen. Er stond namelijk in dat ik met de zoekterm ‘webteksten’ op positie 5 stond in google.be. En dat zij wel konden helpen om mij hoger te krijgen. Maar ik focus mij alleen op Nederland, posities in google.be zijn alleen maar mooi meegenomen. Zeker als het om teksten gaat, zitten er kleine, maar essentiële verschillen in het taalgebruik tussen Nederlanders en Vlamingen. Ik richt mij dus niet expliciet op België, dus daar ging Gregory Liénard al mis met zijn geautomatiseerde mail.

Backlinks vanaf onbekende domeinnamen

Ook kreeg ik op een gegeven moment backlinks binnen vanaf onbekende domeinnamen. Als ik dan keek ik waar die links vandaan kwamen, zag ik websites met korte stukjes tekst, die overduidelijk vanaf de oorspronkelijke website waren gekopieerd. De opmaak van de webpagina’s was bepaald niet om enthousiast over te worden en de links zelf waren waardeloos, omdat ze nofollow waren.

Typisch een webpagina van Keyboost

Voorbeeld van een webpagina van iPower/Keyboost.

Het artikel van Kim over Keyboost

En toen kwam ik het artikel van Kim over Keyboost tegen. Een gedegen onderzoek naar hoe het systeem werkt, inclusief een opsomming van de voor- en nadelen. Dat artikel is in het Engels en daarom heb ik gevraagd aan Kim of we er een Nederlandse vertaling van op mijn site mochten plaatsen. Hieronder volgt de vertaling van dat artikel, dat erg grondig en daarom enorm de moeite waard is:

–Begin artikel Kim Pittoors–

Keyboost toont aan dat black hat SEO-technieken nog steeds werken

Gisteren stuitte ik weer op een scraper-site die naar een website van mij linkte. Ik zie dit te vaak gebeuren en ik vind het erg frustrerend dat mensen dit nog steeds doen. Als je het me eerder had gevraagd, had ik gezegd dat dit soort black hat SEO- technieken niet meer werkt. Het zou namelijk niet zo moeten zijn. Maar weet je wat? Ik had het helemaal fout. Doe het sowieso toch maar niet, want de kans is groot dat het in de toekomst een negatief effect heeft!

Hoe zit het precies?

Na wat onderzoek ontdekte ik een Belgisch bedrijf dat behoorlijk succesvol links verkoopt via een dienst die Keyboost heet. Ze hebben 69 reviews met een gemiddelde van 4,3 sterren op hun Facebookpagina (augustus 2016). Vrijwel iedereen is erg positief over deze dienst. Toen ik op hun website keek, kon ik alleen geen enkele duidelijkheid krijgen over hoe deze dienst werkt. Ze zijn er erg vaag over.

Wat ik wel zag, was een verhaal over backlinks. Daarnaast vermelden ze dat er geen wijzigingen op je website/webpagina’s nodig zijn om deel te nemen. De rest kun je dan zelf invullen. Dat hoeft alleen niet, ik heb het voor je uitgezocht. Zo zag ik op Facebook al dat ze toegaven dat het gebaseerd is op links. Toen ik wat onderzoek deed, ontdekte ik dat iPower enkele duizenden domeinen heeft, die gevuld zijn met gescrapete content*.

iPower geeft toe dat links zijn verwijderd: bewijs van linkbuilding op Facebook

*Content scrapen is het ophalen van content van andere webpagina’s, om (delen van) die content op andere webpagina’s opnieuw te gebruiken.

Google zoekresultaten succesvol volgespamd tot pagina 10

Wat ze ook doen, het werkt goed. Op korte termijn in ieder geval. Nadat ik de positieve ervaringen had gelezen, googelde ik op “Keyboost klachten”. Het verbaasde me hoe ze de zoekresultaten van Google succesvol volspammen tot de 10e pagina.

Dit is wat ik tegenkwam toen ik googelde op “Keyboost klachten”:

Zoekresultaat voor 'keyboost klachten'

Het triggerde mij: hoe doen ze dit? En belangrijker nog: waarom dit detecteert Google dit niet, hoe komt het dat het werkt?

Deze vragen zullen onbeantwoord blijven. Alleen Google weet het. Maar ik ging wat verder graven en ontdekte dit…

Sneaky technieken om linkjuice te beïnvloeden

Toen ik deze gescrapete pagina’s voor het eerst zag, dacht ik dat het een of andere amateuristische negatieve SEO-tactiek was. Maar toen ik verder keek in de broncode van de Keyboost pagina’s, zag ik dat alle gescrapete links een nofollow-attributie hadden. Dat is een opluchting, ondanks dat Google eerder al eens gezegd heeft dat je je geen zorgen hoeft te maken over schimmige backlinks van scraperpagina’s. Ze claimen het verschil te kunnen zien, maar waarom werkt dit systeem van Keyboost dan nog?

Nadat ik in de broncode had gekeken, kreeg ik het idee dat er iets voor mij verborgen moest zijn. Waarom zouden ze dit soort pagina’s maken? Alle links waren nofollow, dus er werd totaal geen linkjuice doorgegeven. Het eerste dat in me opkwam was zoekmachine-cloaking. Dus ging ik terug naar de zoekresultaten en liep enkele van de gecachte versies na.

Dit is wat ik toen zag:

Cloaking: verborgen links op websites van iPower

In de gecachte versies zag ik 8 dofollow-links bovenaan de pagina. De eerste 3 links gingen naar eigen websites en de andere vijf zijn hoogstwaarschijnlijk klanten van Keyboost. Mijn theorie is:

Ze scrapen content, cloaken Googlebot en gebruiken rel=”nofollow” om zelf alle controle over de linkjuice te houden. Om precies te zijn voorkomt de nofollow dat de linkjuice wordt doorgegeven naar pagina’s waar ze het niet naartoe willen laten vloeien, maar het resultaat is hetzelfde.

En Google Penguin dan?

Hoe ontkomen ze dan aan de voor hun zo gevaarlijke Google Penguin? Daar heb ik helaas geen antwoord op. En zo weet ik ook niet of ze dit zo wel kunnen blijven doen. Het ergste is alleen dat dit serieuze consequenties kan hebben voor de mensen die ongewild meedoen aan dit linkschema.

Conclusie: sommige black hat SEO-technieken werken nog, maar moeten dood

Als professionele SEO’er wil ik alleen maar kwaliteit leveren aan mijn klanten. Ik speel het spelletje volgens de regels, omdat ik het risico niet wil nemen om de bedrijven waarvoor ik werk in gevaar te brengen. Ik werk niet alleen maar voor mijn eigen gewin. Dit betekent ook dat SEO een hoop werk oplevert. Dat betekent meedenken met klanten, hun bedrijf en hun vak begrijpen en goede websites maken.

Mijn doel is websites maken die het goed doen in Google en bezoekers omzetten in klanten. Hoe kan ik dit mijn klanten verkopen wanneer de oude black hat SEO-technieken nog steeds blijken te werken? Eén ding is zeker: ze zullen niet voor altijd blijven werken. Maar in de tussentijd werkt het nu nog wel. Ik zou je alsnog niet aanraden om hieraan mee te doen. Op de lange termijn kan het jouw bedrijf enorm schaden.

–Einde artikel Kim Pittoors–

Enkele feiten over Keyboost

Op basis van eigen onderzoek hieronder nog wat feiten over de werkwijze van iPower met hun Keyboost tool:

  • Keyboost kopieert content van jouw website en plaatst er een nofollow-link onder.
  • Wil je dofollow-links, dan kun je het een maand lang gratis uitproberen.
  • Na die proefperiode kost het vanaf € 65 per maand; dat is minimaal €780 per jaar.
  • Betaal je niet meer, ben je de links kwijt en daal je dus weer in de zoekresultaten.
  • Door een positieve review achter te laten, kun je nog een maand gratis verdienen.

Verder blijkt onderstaande reactie op het blog van Kim waar te zijn:

iPower koopt domeinnamen met hoge autoriteit om ze een jaar te gebruiken

Wat we hebben kunnen zien is dat domeinen waar ze hun technieken op toepassen maximaal 3 maanden online staan, soms zelfs ongeveer 1 maand. Kennelijk zijn ze zich bewust van het risico dat Google deze websites ontdekt en penalty’s uitdeelt zodra ze de websites als onderdeel van een linknetwerk zien.

Minimaal 780 euro per jaar

Voor de eerste versie van dit artikel onderzocht ik de prijs, waarvan ik nu niets meer kan terugvinden. Zover ik mij kan herinneren stond er een klein beetje informatie waarbij er dus 65,- als maandelijks tarief vermeld was. Waarschijnlijk is dat per zoekterm (of ‘keyword’, zoals ze dat bij Keyboost zelf noemen), dus hoe meer keywords, hoe meer je betaalt. Je bent dus minimaal € 780 per jaar kwijt wanneer je met Keyboost in zee gaat.

En wil je de links niet kwijtraken, ben je dus afhankelijk van ze en betaal je uiteindelijk duizenden euro’s aan iPower. Voor hetzelfde geld of zelfs minder schakel je een echt goede linkbuilder in voor kwalitatieve, duurzame links. Links die je niet kwijtraakt nadat je de samenwerking beëindigt.

Risico: het Get Indexed-effect

En vergeet niet wat er met Get Indexed gebeurde: toen hun black-hat linknetwerk door Google werd afgestraft, gingen ze failliet en waren al hun klanten de backlinks en hun mooie posities kwijt. Met daar bovenop een  Dat risico loop je ook met Keyboost. Zodra Google bepaalt dat hun technieken tegen de richtlijnen van de zoekmachine zijn, heb je een penalty te pakken én raak je alles kwijt wat er is opgebouwd. En wanneer iPower er om een andere reden mee ophoudt, verdwijnen alle pagina’s met de links, en is je investering volledig verdampt.

Veel positieve reviews voor Keyboost: dan moet het toch goed zijn?

Waar je ook kijkt: Google, Facebook, Trustpilot, de reviews zijn overwegend positief. Dat doen de meesten vast niet als het niet gewerkt heeft, maar toch is er nog een andere factor. Je krijgt namelijk een verlenging  van de gratis proefperiode van een maand als je een review achterlaat, zo blijkt niet alleen uit de reviews zelf, maar ook uit de reacties van Keyboost:

Reviewplatformen zoals Trustpilot hebben zo hun regels en iets aanbieden in ruil voor een review (een incentive), mag niet. Toch is dat dus letterlijk wat er gebeurt, zoals je ziet in de reviews op zowel de reviewplatformen als op Facebook. Wie een review plaatst, krijgt een “extra maand”.

We zien inmiddels ook een waarschuwing bij het profiel van Keyboost op Trustpilot, waarbij wordt aangegeven dat het gebruik van het Trustpilot-merk door Keyboost misleidend is. En daarbij staat dat het over de nieuwste beoordelingen of scores gaat, maar het kan ook goed zijn dat het is omdat er dus een gratis tweede maand tegenover staat.

Opvallend is ook dat er sinds september 2021 geen reviews meer bij gekomen zijn op Trustpilot.

Nu weten we waar de reviews vandaan komen

Veel positieve reviews, op Facebook, maar ook op Google. We hebben nu duidelijk waar in ieder geval een groot aantal daarvan vandaan komt. We weten allemaal dat mensen niet zo gauw een kritische review zullen achterlaten als ze iets voor die review terugkrijgen, laat staan dat ze een negatieve review achterlaten. Daar komt bij: als je niet tevreden bent, hoef je geen tweede proefperiode. Dus die positieve reviews krijgen ze zo wel.

Deel je ervaringen met Keyboost en krijg een maand gratis

Gekopieerde content van jouw website?

Wat iPower dus doet met hun Keyboost tool is content van jouw website kopiëren en op door hen aangeschafte domeinen plaatsen (scrapen). Om het wat geloofwaardig te maken, staat er een link naar jouw website op, maar dat is een nofollow-link. SEO-technisch levert jou dat in ieder geval niks op. Wel is de vraag of dat scrapen zo netjes is.

Is scrapen jatwerk?

Dat scrapen is ongevraagd kopiëren van auteursrechtelijk beschermd werk. Mag dat zomaar? Er zijn twee situaties waarin je zonder toestemming auteursrechtelijk beschermd werk mag gebruiken:

  1. In het geval van een citaat
  2. Als intro, waarbij doorverwezen wordt naar het oorspronkelijke werk

Gebruik als citaat

Bij een citaat is er sprake van context. Er is dus meer content, waar het citaat een ondersteunend onderdeel van is. Van een citaat kan in het geval van Keyboost volgens mij geen sprake zijn. Lees hier meer over citaatrecht.

Intro met verwijzing

Van een intro met verwijzing naar het oorspronkelijke werk kan ook geen sprake zijn. Naar mijn mening hebben de websites van iPower’s Keyboost tool geen enkele toegevoegde waarde en is er geen intentie om jouw content te promoten en bezoekers door te leiden naar jou website.

Lees ook: Mag iemand zomaar een deel van jouw blog overnemen?

Is het inbreuk op auteursrecht?

Dan rest de vraag nog of iPower inbreuk op auteursrecht pleegt door teksten over te nemen zonder toestemming. Wanneer dat het geval is, kun je als auteursrecht hebbende een schadevergoeding indienen bij iPower. Gek genoeg vindt Gregory Liénard wél dat er auteursrecht op zijn mails berust, maar dat hij niet over de schreef gaat wanneer hij jouw teksten kopieert.

Tekstschrijfster Anja Van Ginneken schreef over een e-mailwisseling die ze hierover had met Gregory Liénard.

Wil je weten of jouw content is gekopieerd? Via het artikel van SEOnieuws over Keyboost kun je naar het overzicht met alle actueel geïndexeerde domeinen die iPower hiervoor gebruikt. Hier staat ook bij van welke websites de content is gescrapet. Het laden van de pagina duurt even, maar zodra dat gebeurd is, kun je met CTRL+F (of CMD+F voor Mac) zoeken op jouw website om te zien of jouw content gekopieerd is.

Keyboost werkt kennelijk alleen op de korte termijn

Op Facebook kreeg ik in 2017 een reactie van iemand die uiteindelijk stopte met Keyboost. Bij navraag bleek dat er wel eerst een stijging in de posities was, maar dat die niet duurzaam bleken. Hij daalde uiteindelijk weer in de zoekresultaten. Toen hij aangaf te willen stoppen, kwam Gregory Liénard nog met bangmakerij dat hij nog verder zou dalen in de zoekresultaten.

Keyboost-klant stopte omdat het effect uiteindelijk weg was

In dit geval was de klant tevreden met het korte succes, dat hem waarschijnlijk meer opleverde dan het hem kostte. Geheel afhankelijk van wat het je kost, zou ik dan alsnog niet aanraden om voor Keyboost te kiezen, want:

  • Je loopt nog altijd risico op een Google penalty;
  • Met Google Ads haal je ook op korte termijn resultaat.

Wat je dus aan Keyboost kwijt zou zijn, kun je mijns inziens beter investeren in online adverteren. Daar kleven minder risico’s aan en het resultaat is meetbaar. Of je investeert in duurzame linkbuilding. Dat lijkt op korte termijn meer te kosten, maar is een investering die wel werkt op de lange termijn.

Blijven betalen om resultaat te behouden

Bedenk ook: als het werkt en ook echt blijft werken zolang je meedoet,  moet je ook blijven betalen om die resultaten te behouden. Wat me helder werd is dat je betaalt op basis van de zoekterm, waarbij het zoekvolume (deels?) bepaalt hoeveel je betaalt. Dat betekent dat je al gauw honderden euro’s per jaar kwijt bent. Per zoekterm, en je zit dus vast aan Keyboost als je dat niet kwijt wilt. Dan kun je wat mij betreft beter aan de slag met echt kwalitatieve linkbuilding waarbij de kans op een penalty nihil is. Het kost misschien meer tijd om daarmee resultaat te halen, maar dan heb je wel permanente backlinks. En als het goed is krijg je backlinks die ook nog eens echte bezoekers kunnen opleveren, in tegenstelling tot de automatisch gegenereerde pagina’s die iPower online zet.

Heb jij ervaringen met Keyboost? Worden jouw teksten ook door hen gebruikt? Deel jouw mening of ervaring, of geef gerust aan waar ik het volgens jou mis heb. Graag zelfs.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

68 antwoorden
  1. Rudie Merz
    Rudie Merz zegt:

    Mooi artikel, ben zelf ook even gaan speuren, zit in de aard van het beestje he…

    De algemene voorwaarden van Keyboost, om mee te beginnen, zijn ze in de definities al verschrikkelijk vaag, alleen: u en wij. Geen bedrijfsgegevens? Geen KVK nummer – of hoe ze dat in België ook noemen -, geen BTW nummer, zijn nergens op de hele website te vinden. Als ondernemer moet je je identiteit toch kenbaar maken? Verder zit die hele pagina, en dus de door hun geschreven voorwaarden, vol met spelfouten.

    Ik zie dit figuur regelmatig voorbij komen op Facebook etc, gelukkig nog nooit mailtjes van gehad.

    Goed dat hier aandacht aan besteed wordt.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Geen idee hoe houdbaar algemene voorwaarden zijn op deze manier. Daar moeten juristen over oordelen.

      Doel van dit artikel is vooral bewustwording van hoe het werkt en wat de risico’s zijn. Mensen hebben dat niet zelf zomaar opgelepeld. Daarom ook netjes opgesomd welke conclusies ik trek uit wat ik zoal heb uitgeplozen. En natuurlijk gebaseerd op het fantastische werk van Kim, die het oorspronkelijke Engelstalige artikel schreef.

    • Charlotte Meindersma
      Charlotte Meindersma zegt:

      Algemene voorwaarden zijn in elk geval pas van toepassing als er een overeenkomst is tussen twee partijen. En dan moeten ze ook nog uitdrukkelijk van toepassing verklaard worden. Ook in België kan er niet eenzijdig algemene voorwaarden opgelegd worden (zonder dat de ander daarvan weet).

  2. Charlotte Meindersma
    Charlotte Meindersma zegt:

    Ik denk dat ik ook eens door ze benaderd ben, maar ik haakte al af bij het .be. Belgische klanten kan ik soms wel helpen, maar daar richt ik me absoluut niet op!

    Meestal zie ik bij een citaat of doorverwijzing alsnog dat de naam van de auteur niet genoemd wordt en de titel van de bron niet, waardoor ze alsnog niet aan regels voldoen.

    Gelukkig hebben ze van mij nog niets overgenomen, voor zover ik weet.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En áls ze iets van je hadden afgenomen? Doet jou toch weinig kwaad?

      Tegenwoordig zijn ze duidelijker gericht op Nederland. Ik kwam gek genoeg gisteren een screenshot tegen van een e-mail die ik nog eens van Gregory Liénard ontving. Hierin ging het ineens wel over google.nl.

      En de regels, daar hebben ze overduidelijk lak aan. Ze hebben altijd wel een excuus of draaien op een andere manier om de brei heen. Als je ziet hoe ze op kritiek reageren online…

    • Rudie Merz
      Rudie Merz zegt:

      Is wel leuk als je ziet hoe ze op kritiek reageren inderdaad, ze zeggen op meerdere plekken “binnen de richtlijnen van Google” te werken. Nou, hieronder even letterlijk uit de richtlijnen van Google:

      “Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. Dit geldt ook voor het betalen voor links of voor berichten die links bevatten; het inwisselen van goederen of services voor links; of het verzenden van een ‘gratis’ product in ruil voor een recensie en een link naar uw site”

      Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=nl

      Ik geloof er dus niet in dat ze werken volgens de richtlijnen van Google.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt helemaal Rudie. En de vraag daarbij is: geloven ze zelf echt dat ze binnen de richtlijnen werken of doen ze alsof hun neus bloedt? Er zijn nog genoeg mensen binnen ons vakgebied die dit soort trucs bedenken en zichzelf daarbij wijsmaken dat het nog binnen de regels valt. En zolang je het jezelf maar zo vaak mogelijk herhaalt, ga je het zelf nog geloven ook. Eigenlijk had ik op de Webwinkel Vakdagen naar Gregory moeten gaan om eens de discussie met hem aan te gaan.

      Aan de andere kant: doordat ze de domeinnamen maar 1 jaar aanhouden en daarna de links naar andere websites verplaatsen, laten ze zelf ook zien dat ze het risico wel kennen. Anders lieten ze al die scraper websites van ze toch gewoon staan? Zonde van de investering, hoe klein ook, om telkens weer nieuwe domeinnamen te moeten kopen en daar weer links op te moeten plaatsen.

      Het blijft een interessante werkwijze…

    • Rudie Merz
      Rudie Merz zegt:

      Mee eens, deze mensen gaat het zelfde lot tegemoet als Get Indexed, zodra Google het allemaal door heeft. Helemaal met de publicatie van dit soort blogs, moet dit toch wel een keer gaan opvallen!

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Google is hier al eens op gewezen, en helaas heeft het nog niks opgeleverd. Dus is dit soort artikelen nodig om mensen in ieder geval bewust te maken van wat Keyboost is, hoe het werkt enzovoorts.

    • Charlotte Meindersma
      Charlotte Meindersma zegt:

      Dat is zo, inderdaad.

      Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen op deze manier willen werken. Bedoel, of het nu werkt of niet en of ze er nou veel of weinig geld mee verdienen, het is toch niet leuk zo?

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat ligt eraan Ben. Keyboost is van iPower, maar iPower is niet per se Keyboost. iPower biedt ook andere diensten, dus als je daarvan gebruik maakt, hoef je niet in gevaar te komen. Zodra hun Keyboost ingezet wordt, loop je een risico, zoals hierboven beschreven. Ben je klant en wat voor diensten neem je af? Wellicht kan ik daarop een beter antwoord formuleren :-)

  3. Jan
    Jan zegt:

    Beste Nathan,

    Bedankt voor het super artikel. Al jaren is deze keyboost een doorn in het oog van mede SEO’ers.
    Het vol spammen van domeinen om ze na een penalty direct te droppen en een andere in de plaats te zetten.
    Geen goede praktijken. Wekelijks krijgen klanten emails van Ipower dat hij ze kan helpen om hoger te geraken voor bepaalde zoekwoorden in een mum van tijd. Waarbij wij altijd de uitleg aan de klant moeten geven wat de praktijken zijn die zij gebruiken en waarom ze dit zeker niet moeten doen. (niet altijd even eenvoudig). Ook al enige tijd wachten we ongeduldig tot het hele netwerk door Google afgestraft wordt. Dagelijks/ wekelijks komen we van deze websites tegen.
    Bedankt alvast om dit in een artikel te gieten.

    Mvg,
    Jan

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor jouw reactie Jan. Het lijkt wel of iPower weer wat actiever is met Keyboost op het moment. Ik krijg van verschillende kanten mails van Gregory doorgestuurd. Laten we vooral hopen dat mensen zelf ook wat onderzoekt gaan doen, dit artikel lezen en zich dan nog eens achter de oren krabben voor ze met iPower in zee gaan. Dat Google niet in de gaten houdt welke domeinnamen door hen worden geregistreerd of op een andere manier deze tactiek weet af te straffen is ons natuurlijk allemaal een doorn in het oog.

      Je complimenten deel ik overigens graag met Kim van Nethit, die het oorspronkelijke Engelstalige artikel schreef en daarvoor het nodige onderzoek deed.

    • Erkel
      Erkel zegt:

      Dank voor de waarschuwing. Ook ik krijg de afgelopen maanden diverse mails van iPower/Keyboost. Ik zat bijna te twijfelen om te proberen, maar dankzij jouw artikel ben ik overtuigd; geen frisse praktijken!

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het is duidelijk dat er wat gekke trucs uitgehaald worden ja. Blij dat je door dit artikel in ieder geval een weloverwogen keuze hebt kunnen maken. En die mails: die mag je bij spamklacht.nl melden als spam. Je hebt er niet om gevraagd, dus daarmee valt het onder spam.

  4. Sanne
    Sanne zegt:

    Bedankt voor je artikel, Nathan! Vandaag een mail van Gregory ontvangen en na het lezen van jouw artikel gelijk als spam doorgegeven. Alle kleine beetjes helpen (hopelijk) om dit soort praktijken te stoppen!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ze zijn weer erg actief bij iPower op het moment. Ze zijn zelfs bezig om uit te breiden naar onder andere Engeland, zag ik. Zolang deze technieken nog niet worden afgestraft door Google, is dit soort artikelen nodig om de feiten op te lepelen. En ik ben blij dat ik op deze manier help om een weloverwogen keuze te maken, die niet enkel gebaseerd wordt op de inhoud van de geautomatiseerde mails van Gregory Liénard ;-)

  5. Paul
    Paul zegt:

    Ook van mijn kant dank voor dit artikel, Nathan / Kim. Ik heb uit nieuwsgierigheid een succesvolle trial bij deze lui gedaan, maar betwijfelde al of dit wel zuivere koffie was. Door dit artikel heb ik besloten mijn abonnement niet te verlengen. Ironisch ook dat dit artikel inmiddels positie 1 in Google heeft op zoekwoord ‘keyboost’. Daar hoop ik met deze reactie een blijvende bijdrage aan te leveren.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Paul. Dat de trial succesvol was, geloof ik graag. Het systeem werkt, al is ook duidelijk uit reacties van klanten en nog wat onderzoek van Kim dat de resultaten na een betaald abonnement uiteindelijk toch verminderen. Hebben ze je nog een verlenging van je trial aangeboden in ruil voor een recensie?

      En inderdaad: dat dit artikel al enige tijd op 1 prijkt in Google op zowel ‘keyboost’ als ‘gregory lienard’ mag wat zeggen. Ik zie vele malen meer links naar de pagina van Keyboost -die nu op 2 staat in zowel google.nl als google.be- dan naar dit artikel. Een interessant gegeven :-)

    • Paul
      Paul zegt:

      Ik heb inderdaad een automatisch gegenereerde verlengaanbieding gehad. Inclusief referralaanbod. Dat hele automatiseringstrucje doen ze handig.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Absoluut Paul. Het systeem dat ze hebben opgezet, werkt wel. Dat moet je ze nageven.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je vindt nergens goede SEO voor €65,00 Ron. Dat biedt iPower ook niet aan, mocht je dat denken. Het is vanaf €65 per maand. Zo even snel bekeken zal dat per zoekterm zijn, wellicht met wat korting bij meerdere zoektermen. In de mails van Gregory Liénard wordt ook iedere keer op 1 zoekterm gewezen, daar kun je een Keyboost trial voor krijgen en natuurlijk verkoopt hij je dan graag meerdere zoektermen.

      SEO is langetermijnstrategie. En dat is niet goedkoop. Zoals goede marketing dat normaliter ook niet is. Wel kun je SEO-specialisten zoals ik inhuren voor maandbedragen (ik moet het nog op mijn website uitleggen, kom er maar niet aan toe). Met €65 per maand kom je er dan niet, maar de vergelijking met Keyboost gaat dan ook niet op, omdat er dan gelijk meerdere zoektermen meegenomen worden.

      En als het gaat om links, waar Keyboost eigenlijk gewoon over gaat, kun je beter wat sparen en dan je linkbuilding uitbesteden aan een goede, betrouwbare linkbuilder. Dan ben je de links niet kwijt zodra je niet meer met zo iemand samenwerkt en heb je dus zonder meer waar voor je geld.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel Stefan. Ik zal de complimenten ook overbrengen aan Kim. En het leuke is: op zowel ‘keyboost’ als ‘gregory lienard’ staan we inmiddels boven iPower/Keyboost zelf, die beloven je ‘helemaal bovenaan Google’ te krijgen ;-) Iets om over na te denken, zeker SEO-wise :-)

  6. Riene Staal
    Riene Staal zegt:

    Beste Nathan en (Kim),
    Ook ik bedank jullie voor een stukje achtergrond over Keyboost. Ik had al eens eerder een spam mail ontvangen van Gregory Liénard. Vanmiddag landde er weer een in onze klantenservice email box. En hoewel ik bij de eerste keer direct al een mijn bedenkingen had ben ik maar even wat research gaan doen.
    Kwade praktijken die hopelijk snel gestopt worden. Ook heb ik direct even melding gemaakt bij de ACM op spamklacht.nl zoals genoemd door jou Nathan.
    En natuurlijk super dat dit artikel op 1 staat in de resultaten :D

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En graag gedaan Riene :-) Terecht dat je dit meldt bij ACM, omdat -zeker als het herhaaldelijk gebeurt- dit soort mails gewoon ongevraagd commercieel werk is.

      En dat dit artikel bovenaan in Google staat als je googelt op zowel keyboost als Gregory Liénard, zegt wel wat hè? Zeker als ze zelf in een paginatitel “van de 2de of 3de pagina in Google.nl tot helemaal bovenaan” hebben staan :D

  7. Eelke l Kloosterman
    Eelke l Kloosterman zegt:

    Bedankt Nathan,

    Ik heb intussen geleerd om eerst eens even te Googelen voordat ik weer eens ergens op inga, want ik heb dus ook een mailtje ontvangen van die Gregory Lienard
    Jou artikel zegt me genoeg over zijn Keyboost methode om het maar niet te doen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik maak hieruit op dat je al eens eerder ergens op ingegaan bent wat niet beviel en je nu dus googelde om eerst te checken? Verstandig. Dat zouden meer mensen moeten doen ;-)

  8. Peter Louies
    Peter Louies zegt:

    Heb vandaag ook een dergelijk mailtje gekregen van de betreffende firma en afzender. Wat mij direct opviel was het feit dat er vermeld was dat “U hoeft niet eens iets te wijzigen aan uw site!”. Dit triggerde me om even verder op onderzoek uit te gaan en zodoende kwam ik op dit artikel en op nog enkele sites terecht. Had toch geen intentie om in te gaan op het aanbod omdat ik de SEO zelf doe. Niet tegenstaande, nuttige informatie vinden zoals dit is altijd meegenomen. Super!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Inderdaad, het “u hoeft niet eens iets te wijzigen aan uw site” zou mensen alert moeten maken. Men doet voorkomen alsof het allemaal legitiem is, maar het feit dat alle websites waar de links op komen maar enkele maanden online staan om vervangen te worden door anderen, zegt mijns inziens genoeg.

  9. Guanita de Vries
    Guanita de Vries zegt:

    Google geeft vrijwel altijd aan dat je niet mag betalen voor links. Denk hierbij aan startpagina’s etc. Even een check gedaan op onze concurrenten (die boven ons staan) op relevante zoektermen zoals hairextensions.

    Nou je gelooft het niet. Iedereen gaat gewoon los als het gaat om startpagina s. Veel van deze pagina s vragen 5 a 6 euro voor een link en vaak scoren ze bijzonder goed op trustrate, citation, Da en Pa. Doodgemoedereerd en het werkt ook nog!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt helemaal wat betreft de startpagina’s. Qua relevantie is het vaak natuurlijk ook wel een slimme link. Zelf betaal ik niks voor dat soort links, en krijg ze zo af en toe wel gewoon. De vraag is natuurlijk wel hoe je backlinkprofiel door Google gezien wordt als je voornamelijk startpaginalinks hebt.

  10. Searchomatic
    Searchomatic zegt:

    Iemand in mijn netwerk stuurde me een mail door die zij recent ontving van Gregory Liénard van Keyboost.

    Vanuit marketing standpunt is de mail erg mooi geschreven, ik kan best begrijpen dat veel mensen hiervoor vallen. DIt is inderdaad een voorbeeld van hoe het absoluut niet moet, ik ben zelfs enigzins verbaasd dat deze praktijken anno 2018 nog steeds bestaan!

    Bedankt voor dit instructieve en duidelijke artikel. Ik heb het meteen gedeeld naar mijn contactpersoon toe om de ware toedracht toe te lichten – zo horen ze het ook eens van een ander.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Zolang het werkt, zal dit zo doorgaan. En toegegeven, ze doen het slim daar bij iPower. Ik denk dat nog heel veel mensen onder de indruk zijn van de mails en ze er dus maandelijks nog genoeg klanten aan over houden om ervan te kunnen blijven bestaan. Als ze googelen, vinden ze dit artikel en kunnen ze zelf alle voors en tegens tegen elkaar afwegen :-) .

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En dat blijkt ook wel uit wat hun klanten aangeven. Na enige tijd dalen ze weer in de zoekresultaten. Al zullen ze bij iPower nooit toegeven dat dit blackhat is.

  11. Chris Kleingeld
    Chris Kleingeld zegt:

    Wat een goed geschreven en duidelijk artikel, Nathan. Dankjewel!

    Zelf heb ik ook de nodige ervaring met iPower en herken veel van wat je schrijft. Kortstondig kan het inderdaad een “positief” effect hebben, maar op de middenlange tot lange termijn zeker niet.

    Ik hoop van harte dat het inmiddels toch wel is doorgedrongen dat SEO/vindbaarheid veel meer is dan alleen links. De (kwaliteit van de) content is inmiddels vele malen belangrijker. Evenals de techniek (denk aan HTTPS en website laadsnelheid).

    En ik zie het tegenwoordig gelukkig steeds vaker bevestigd dat degenen die er moeite in stoppen om goede content te creeëren, beloond worden. Degenen die dat niet willen vallen vast makkelijk ten prooi aan iPower, zonder te beseffen dat ze zich uiteindelijk in de voet schieten en er maar één partij lachend achterblijft: iPower.

    Ik vermoed dat er in elk geval één ding is dat we hier (met z’n allen) tegen kunnen doen: het actief disavowen van links die duidelijk afkomstig zijn van iPower. Het lijkt me sterk dat Google met veel disavows van dezelfde (soort) websites niet (semi-)automatisch of zelfs handmatig gaat kijken wat er aan de hand is. En dan lijkt het me sterk dat dit soort praktijken nog lang ongestraft doorgang kan blijven vinden.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor de uitgebreide reactie Chris.

      Disavowen kan ik niet (meer) doen, ik krijg de links niet meer van iPower ;-) Los daarvan moet je dan volgens mij wel snel acteren, omdat de websites maar kort online staan. Niettemin een prima idee om te doen als je dat kan doen. Ik ben voor!

      En het bewijs dat goede content werkt, vind je onder andere in dit artikel. Want op zowel ‘keyboost’ als ‘gregory lienard’ en wat varianten daarop, staat dit artikel al tijden op 1 in Google. Met Keyboost/iPower daaronder :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Kan het zijn dat je reactie onder een ander blog moest komen Nicolet? Er is een artikel over de bouncepercentages, in dit artikel over Keyboost komt niks voor over bouncepercentages ;-) .

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi, kan je klant zelf bepalen of het de moeite waard is voor ze ;-)

  12. Fanny Veldmeijer
    Fanny Veldmeijer zegt:

    Hi Nathan!

    Ik heb een linkje naar dit artikel geplaatst bij het updaten van een blogje, dat ik ooit in boosheid heb geplaatst toen een relatie door een gelijksoortige partij behoorlijk bleek te zijn misleid (opgelicht in mijn woorden).
    Vandaag ontving ik zelf spam van deze zuiderbuur, deze mail is verzonden naar een E-mailadres dat hiervoor niet is bestemd en waarvoor ook zeker geen toestemming werd gegeven. Toch leuk die AVG regels. Meteen gemeld.

    Wat ik als 1e doe bij zo’n mail (meestal niets anders dan naar spam verhuizen) maar deze had ik eerder gezien: Dus even aan Google vragen hoe hoog de man zelf scoort. Hahahahahaha :-)

    Ik hoop dat iedereen dat doet na ontvangst van zo’n mail. Onze reacties op dit uitgebreide artikel houden je op de 1e plaats in Google. Zo helpen we hopelijk toch een paar nietsvermoedende website-eigenaren.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goede om even naar ACM te gaan en de mail als spam aan te melden, zouden meer mensen moeten doen. Het formulier is lastig te vinden, dus hier de link voor degenen die het nog kunnen gebruiken: https://www.acm.nl/nl/spamklacht/formulier :-)

      Wat ik zelf nog het mooiste vind is dat de hoogst scorende pagina van de Keyboost website ‘van de 2de of 3de pagina in Google.nl tot helemaal bovenaan’ belooft. ;-)

      Je reactie helpt zeker om deze pagina bovenaan in Google te houden, jouw link nog iets meer. Dank daarvoor :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat is nog eens een waardevolle aanvulling. Ik ken de regels niet, maar is het niet zo dat wanneer het op Nederland gericht is, het in Nederland kan worden aangemeld?

  13. Larissa
    Larissa zegt:

    Bizar dat dit soort bureaus nog steeds bestaan! Vandaag (03-09-2018) hét mailtje gekregen die zoveel voor mij ook hebben ontvangen. Ik vertrouwde het direct al niet. Na een beetje googelen kwam ik hier uit. Ik verbaas me echt hoe dit soort bureaus nog steeds bestaansrecht hebben. Te belachelijk voor woorden. Bedankt dat je dit hebt aangekaart Nathan! Hopelijk helpt dit niets vermoedende ondernemers om niet in deze praktijken te trappen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goed dat je eerst nog even googelde. En dat ze “bestaansrecht” hebben komt omdat het kennelijk wel werkt. Al is het maar dat mensen altijd onder de indruk zullen zijn van methodes die ze snel goede posities in Google oplevert. Ze vragen zich dan niet af hoe dat kan en welke implicaties dit kan hebben.

      Gezien jouw reactie en de vele andere reacties (plus nog de nodige mails en telefoontjes naar aanleiding van dit artikel) zijn er in ieder geval voldoende ondernemers die op basis van dit artikelen zelf prima hun overwegingen kunnen maken :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat het niet werkt, blijkt wel uit de reactie van een van hun klanten. Die wilde stoppen met Keyboost, wat hem door Gregory Liénard sterk werd afgeraden, want dan zou hij zijn posities kwijtraken. Maar hij had zelf al ondervonden dat de posities niet duurzaam waren met de Keyboost-techniek. Mogelijk krijgt Google het spelletje door en zodra een website links vanuit het Keyboost-netwerk krijgt, worden die gedevalueerd en houden ze links naar die websites in de gaten, wie zal het zeggen?

  14. Suzan
    Suzan zegt:

    Ze zijn (helaas) nog steeds actief. Anno juli 2020 krijg ik ook een mailtje van ze. Ik trap er niet in. Jammer dat dit soort partijen nog steeds bestaansrecht hebben na al die jaren. Trouwens, ook slim van jou om hier een artikel over te schrijven. Nu profiteer je toch nog een beetje van deze partij ;-)

    Beantwoorden
  15. Sjoerd | WeLoveTraffic.nl
    Sjoerd | WeLoveTraffic.nl zegt:

    Ook ik werd vandaag benaderd door Ipower.
    Kende ze al van jaren geleden en weet dat ik niet met ze in zee moet gaan. Kwam bij jou artikel omdat ik toch verbaast was dat ze nog steeds aan de weg timmeren en nieuwsgierig naar hun reputation management.
    Ik adviseer m’n cursisten ook altijd actief om weg te blijven bij dit soort praktijken.

    Beantwoorden
  16. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Ik denk dat hun werkwijze gewoon wel werkt. Ergens zit er namelijk wel een slimme strategie achter:

    1. Probleem creëren: je staat niet zo hoog in Google als je misschien zou willen
    2. Gratis oplossing voor het probleem: met Keyboost stijg je in de resultaten
    3. Verlenging van je gratis proef? Geef een review: mensen zullen wel gek zijn een negatieve review achter te laten
    4. Resultaten behouden na je gratis proef? Nu mag je betalen voor je Keyboost: per zoekterm natuurlijk
    5. Wil je weg? Dat kan je wel eens je omzet kosten

    Ze zorgen ervoor dat je dus wel wilt blijven ook. Punt 5 is wat uit diverse verhalen blijkt van deelnemers aan Keyboost. Staat ook in het artikel. Inspelen op angst werkt nu eenmaal goed. Wat mij betreft is het altijd zaak om goed te onderzoeken waar je aan begint, vooral wanneer er iets gratis wordt aangeboden. Wat zit er achter?

    Beantwoorden
  17. Harold de Kinderen
    Harold de Kinderen zegt:

    een wtf momentje , een een poging met een nieuwe site toch de concurrentie aan te gaan met de gevestigde orde, keyboost tegen gekomen.
    Door het uitblijven van een duidelijk omschrijving hoe ze werken had ik al het gevoel dat de links tijdelijk waren en er iets niet in de haak was.
    Dus even googlen kom ik op jou blog uit, te gek een ding weet ik nu zeker, hier gaan we niet mee in zee, dank voor de heldere uit eenzetting

    Beantwoorden
  18. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Zolang het werkt, werkt het Harold. En ik sluit niet uit dat het voor sommigen de investering waard is, omdat het zich toch terugverdient dankzij hogere posities. De kans dat Google dit netwerk een keer afstraft kan ik alleen ook niet uitsluiten. Stan Smulders van Get Indexed was ook vol zelfvertrouwen dat ze Google altijd een stapje voor zouden blijven, tot in december 2014 Google een enorme slag toediende en Get Indexed in 2015 het faillissement kon aanvragen.

    Of Gregory Liénard Google altijd voor kan blijven is dus ook de vraag. En als je een beetje duidelijk hebt wat het Keyboost-systeem je zou kosten, kun je ook kijken of je voor zo’n budget (of zelfs een beter budget) meer kwalitatieve backlinks kunt krijgen.

    Voor de zekerheid: de links zijn alleen tijdelijk wanneer je het abonnement stopzet. In feite neem je backlinks als dienst af. En zoals een klant dus ook al aangaf: na enige tijd lijkt de effectiviteit af te nemen. Deze klant zag de posities tenminste dalen en stopte er daarom mee.

    Ze hebben er in ieder geval wel een heel slimme tactiek achter zitten, dat kan ik niet ontkennen.

    Beantwoorden
  19. bart
    bart zegt:

    Beste, ik was even benieuwd n.a.v. een mail die ik kreeg van Keyboost of zij nu ook mijn teksten kopiëren? En moet ik mij zorgen maken als ik dit soort berichten ontvang in mijn mail box? Werd trouwens wel al onder spam aangegeven. Ik hoor graag van juliie.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Een mail van iPower over Keyboost staat los van eventueel kopiëren van jouw teksten. Mijn vermoeden is dat de mails geheel geautomatiseerd verstuurd worden, net als de webpagina’s geheel geautomatiseerd gegenereerd lijken te worden. De kans dat er teksten van jou worden overgenomen is waarschijnlijk zelfs groter dan dat je een mail krijgt van (of eigenlijk ‘namens’) Gregory Liénard ;-)

      Nu is aan de ene kant de hoeveelheid tekst die overgenomen wordt klein, meestal een alinea, aan de andere kant is iedere publicatie van jouw content zonder toestemming juridisch gezien een inbreuk op auteursrecht. Dat betekent dat alles bij elkaar wel flinke inbreuk gemaakt wordt.

      Los van dit alles zal dit geen negatieve invloed hebben op jouw bedrijf of website, laat dat voorop staan. Er is dus weinig reden om je er zorgen over te maken, ook niet om de mails die je ontvangt. Meneer Liénard zal er beslist niet op letten wie er reageren of niet.

  20. Stefan
    Stefan zegt:

    Top artikel! En helaas nog altijd relevant. Erg handig om dit door te sturen naar klanten die benaderd worden door Keyboost en interesse in de diensten hebben.

    Beantwoorden
  21. Michiel
    Michiel zegt:

    Mooi dat je dit hebt uitgezocht en gepubliceerd Nathan! Hopelijk trappen er zo weer minder mensen in. Ik kreeg laatst ook weer een mail van onze Gregory, hij blijft maar stug volhouden!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Met dank aan Kim Pittoors van Nethit ook hè? En ja, Gregory blijft mailen. Dat is niet omdat hij het jou gunt, ik ben er zelfs zeker van dat hij niet eens weet naar wie al die mails gaan. Gewoon met hagel schieten, dan raak je altijd wel wat. Zelfs ik krijg soms nog een mail van hem, terwijl je toch zou denken dat hij mij niet zo leuk vindt na dit artikel ;-)

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Dat is mooi dat ie jou toch nog steeds mails blijft sturen! Dat is pas echte liefde :). Of misschien hoopt ie dat je toch een keer klant wordt ondanks alles haha.

  22. Thomas
    Thomas zegt:

    Beste Michiel

    Zelf vond ik dit artikel zeer intressant. Ikzelf was ook aan het denken om met Ipower aan de slag te gaan omdat ik redelijk nieuw ben met mijn bedrijf.
    Daarom vroeg ik me af of black hat SEO-technieken illigaal zijn of niet en waarom u er zo tegen bent?
    Ook bent u zijn concurent dus ben ik niet zeker of dit gebasseerd is op feiten of omdat u tegen zijn methodes bent van werken. Door dit kan ik niet zeker zijn dat u gelijk heeft want er zijn te weinig bewijzen en u wilt misschien uw concurrent zwart maken.

    Mocht u meer bewijs hebben zou ik die graag willen zien zodat ik zeker ben dat ik u kan vertrouwen.

    Met Vriendelijke Groeten Thomas

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Terecht dat je een kritische noot plaatst Thomas, daar kan ik alleen maar voor zijn.

      Wat ik wel belangrijk vind om te stellen is dat van zwartmaken geen sprake kan zijn. Alles in dit artikel is gebaseerd op feiten, en waar het mijn persoonlijke mening betreft zal het ook blijken uit mijn woordgebruik.

      Black hat-technieken zijn niet illegaal, omdat dit geen juridische kwestie is. Wel is het zo dat zoekmachines hun algoritmes aanpassen om het effect van dit soort technieken teniet te doen en in het uiterste geval af te straffen. Afstraffing met een penalty gebeurt erg weinig, maar als het gebeurt zal je het wel goed merken. Wat ook duidelijk is, dat de Keyboost-methode zeker kan werken, maar dat dit geen garantie is voor de lange termijn.

      Waarom ik tegen black hat SEO-technieken ben is allereerst omdat die een risico met zich meebrengen en ik dat mijn klanten niet zou willen opleggen. In dit specifieke geval is er sprake van black hat SEO waarbij de klant niet wordt geïnformeerd dat dit black hat is. Kortom: mijn persoonlijke bezwaar bij Keyboost is dat het ontbreekt aan transparantie.

      Mijn persoonlijke bezwaar is wanneer partijen werken met een zogenaamde ‘lock-in’. Dat betekent in het geval van Ipower’s Keywboost dat je alles kwijtraakt wat er is opgebouwd wanneer je de samenwerking beëindigt. Waarom zou je betalen voor zo’n abonnement als je voor hetzelfde geld ook permanente backlinks kan krijgen?

      Bij collega Romano van SEOGeek lees je de nadelen die er volgens hem voor Keyboost gelden. Daarin waarschuwt hij zelfs voor een mogelijk tegenovergesteld effect.

      Ik hoop dat dit helpt, succes met het doorhakken van de knoop ;-) .

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.