Dus jouw nieuwe website is zoekmachinevriendelijk, en nu?
Wanneer je een nieuwe website laat bouwen, houd je het liefst ook gelijk rekening met SEO. Je wilt gevonden worden in Google, want uiteindelijk levert je dat klanten op. Dus kies je voor een webbouwer die belooft een zoekmachine-vriendelijke website te maken. Wat mag je dan verwachten?
SEO-vriendelijk of zoekmachinevriendelijk, is er verschil?
Je zult zowel ‘SEO-vriendelijk’ als ‘zoekmachinevriendelijk’ tegenkomen wanneer je eens bij wat webbouwers gaat koekeloeren online. Is er verschil? Wat mij betreft niet. Volgens mij bedoelen ze in beide gevallen dat je een website krijgt die geschikt is om te worden geïndexeerd door zoekmachines. En niet veel meer dan dat.
Wacht even, doen ze dan geen SEO?
Doen die webbouwers dan geen SEO voor je? In principe niet nee. In ieder geval niet zover dat ze jou kunnen garanderen dat je mooie posities in de zoekmachines krijgt. Natuurlijk maken ze er een technisch zo goed mogelijke website van. Verder zal de een daar nog iets meer SEO in gooien dan de ander, maar uiteindelijk is er echt alleen sprake van een ‘zoekmachinevriendelijke’ website. Ze noemen het ook wel eens ‘SEO-proof’. Whatever.
Wat houdt een zoekmachinevriendelijke website dan in?
Kijk, dit is waar het eigenlijk echt om gaat. Wat houdt een ‘zoekmachinevriendelijke website’ in? Als ik heel eerlijk ben niet heel veel. Want iedere website is in enige mate zoekmachinevriendelijk. Anders heb je er sowieso niet zoveel aan hè? Een website die niet in een zoekmachine kan verschijnen kun je net zo goed niet publiceren. Toch?
Heel concreet dan
Heel concreet betekent het eigenlijk dat je een website hebt die door een zoekmachine geïndexeerd kan worden. En als je webbouwer echt zijn best doet -en dat doen de meesten echt wel-, zal deze er wel meer aan doen dan alleen dat. Maar: de webbouwer is er voor de techniek en de vormgeving. Dan komen content en linkbuilding nog om de hoek, wie is daar verantwoordelijk voor? Met alleen een technisch goede website ben je er nog niet.
Enkele aspecten waar de webbouwer rekening mee kan houden
Om een beeld te schetsen, hier een aantal aspecten waar een beetje webbouwer wel rekening mee houdt om jouw website geïndexeerd te krijgen:
- Structuur: een logische structuur die zowel je bezoekers als de zoekmachine helpt met onder andere een duidelijke navigatie, gebruik van breadcrumbs en relevante interne links.
- Snelheid: beperken van overbodige code, plugins/addons, zware afbeeldingen en meer, zodat je website snel laadt.
- Crawlbaarheid: de zoekmachine moet wel alles op jouw website kunnen bekijken (crawlen), je webbouwer zorgt ervoor dat alle inhoud crawlbaar is en oude content geredirect wordt naar nieuwe, relevante content zodat je jouw zorgvuldig opgebouwde historische posities in de zoekmachines niet kwijtraakt.
- Google Search Console: voor het aanmelden van jouw website en de praktische informatie die je daar krijgt over prestaties van jouw website in Google.
Daarmee legt je webbouwer in ieder geval de basis voor indexering in de zoekmachines.
Extra’s voor jouw SEO
Doet je webbouwer echt goed zijn/haar best, dan neemt deze ook de volgende zaken nog eens mee:
- Caching instellen: met caching haalt een browser sneller onderdelen van je webpagina op, als het goed is ingesteld.
- Koppeling met Google tools: zowel Google Mijn Bedrijf, Google Analytics als Google Search Console zijn relevante tools om je vindbaarheid te helpen verbeteren.
- Extra’s als structured data: structured data helpen een zoekmachine te begrijpen wat er precies op een webpagina staat. Het is niet heel hard te maken dat direct van invloed is op je SEO, maar het is wel van belang voor de weergave van speciale details in de zoekmachine.
Dit helpt je nog een stuk verder in je missie om goed gevonden te worden in de zoekmachines. Van echt SEO cq. optimaliseren van je website is dan alleen nog geen sprake.
Je hoeft van je webbouwer geen volledige inzet op SEO te verwachten
Een webbouwer doet waar deze goed in is: websites bouwen. De een is daarbij vooral technisch goed onderlegd, een ander meer een vormgever (dus eigenlijk webdesigner) en weer een ander goed in marketingtechnisch goede websites. En in een zeldzaam geval combineert een webbouwer 2 of zelfs alle 3 facetten. Een webbouwer die daarbij ook nog eens goed is in SEO is al helemaal een zeldzame topper. Maar eigenlijk hoef je ook geen volledige inzet op SEO te verwachten van je webbouwer.
SEO is een specialisme
SEO is een specialisme, net als websites bouwen dat is. En ja, er zijn mensen die beide kunnen. Soms kunnen ze beide zelfs heel goed. Maar je hoeft het niet per se te verwachten van een webbouwer. Net zoals niet iedere bakker ook goed is in patisserie, maar er wel bakkers zijn die zowel goed brood bakken als lekker gebak maken. Het is geen vanzelfsprekendheid. Daarom zijn er bakkers en banketbakkers. En webbouwers en SEO-specialisten.
De basis zal meestal wel in orde zijn
Ik vertrouw er wel op dat bij het allergrootste deel van de webbouwers de basis voor SEO in orde zal zijn. En toch zullen er ook webbouwers zijn die wel zeggen zoekmachinevriendelijke websites te maken, maar dat toch niet (goed genoeg) doen. Soms is dat onbewust omdat ze denken het te weten, maar het toch niet goed genoeg weten. En dat kan ook wel eens zijn omdat ze het meer als verkooppraatje gebruiken dan het echt kunnen. Aan jou om te achterhalen hoe het zit.
Hoe weet je nu of je goed zit?
Je wilt natuurlijk wel weten of je een goede partij gevonden hebt. Of deze echt -op zijn minst- een goede basis voor zoekmachine-optimalisatie legt. Hoe kom je daar dan achter? Zoals altijd als je ergens achter wilt komen: vragen. Vraag:
- wat ze precies bedoelen met een zoekmachinevriendelijke website
- hoe zij dat specifiek doen;
- of ze voorbeelden hebben van eerdere websites en hun posities in Google
En blijf doorvragen tot je zelf overtuigd bent of ze het waarmaken. Of niet.
De antwoorden die je sowieso wilt horen
Als je echt alles hierboven hebt gelezen, weet je wel welke antwoorden je moet krijgen. Op de vraag hoe ze voor die zoekmachinevriendelijke website zorgen zul je op zijn minst enkele van deze antwoorden moeten krijgen:
- Zoekmachinevriendelijke URL’s
- Structuur van de website
- Technische basis met onder andere juiste resolutie van afbeeldingen, inrichting van caching en Google Search Console
- Aanmaken van sitemap en eventuele redirects
Let ook altijd op de vragen die de webbouwer zelf stelt. Bijvoorbeeld of je zelf al nagedacht hebt over je zoektermen. Want iemand die alleen maar vertelt om jou te overtuigen, verdiept zich niet in wat jij wilt of nodig hebt. Dat geldt trouwens voor iedere verkoper ;-)
Heb je vragen of aanvullingen, plaats ze in een reactie hieronder. Met jouw reactie help je andere lezers ook weer en wie weet komen er nog mooie tips van anderen waar jij wat mee kunt.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!