Waarom jouw website GEEN online visitekaartje is
Je hebt vast wel eens de uitdrukking “je website is je online visitekaartje” voorbij horen komen. Met deze uitdrukking ben ik het beslist niet eens. Ik vind het zelfs een belediging voor je website. Sterker nog, ik vind het een belediging voor iedereen die tijd, geld en moeite in jouw website heeft gestoken. Van jou zelf tot je websitebouwer, fotograaf en/of tekstschrijver. Eens of oneens? Lees zeker verder.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 maart 2015 en is geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 8 augustus 2019.
Wat is een visitekaartje?
Volgens mij hebben we een algemene consensus over wat een visitekaartje is. Een visitekaartje is een veelal netjes vormgegeven klein kaartje met daarop gegevens over jou en/of je bedrijf. Hierop staan over het algemeen:
- de naam van het bedrijf;
- jouw naam;
- eventueel je functie;
- contactgegevens.
Verder kunnen details over jouw werk of de producten/diensten van je bedrijf op staan. Als het goed is wordt het visitekaartje vormgegeven in de huisstijl van je bedrijf, en daar hoort uiteraard van het logo van je bedrijf bij. Veel meer dan dit is een visitekaartje over het algemeen niet.
Welk doel dient het visitekaartje?
Ook over het doel van het visitekaartje hoeven we volgens mij niet te discussiëren. Het visitekaartje is een snelle en makkelijke manier om jouw contactgegevens aan een ander te geven. Vormgeving in huisstijl draagt je bij aan de herkenbaarheid.
Nog wat extra advies van mijn kant
Wil je echt opvallen, zorg dan dat je visitekaartje afwijkt van de norm. Kies voor spot-UV, luxe papier of bijvoorbeeld afgeronde hoeken. Kijk wel uit dat je niet te veel afwijkt van de standaard afmetingen, omdat het kaartje dan vaak niet in speciale mappen of in bijvoorbeeld een portemonnee past. Maar hoe zit het nu met visitekaartjes en websites? Waarom jouw website geen visitekaartje is, licht ik graag toe. Laten we eerst eens naar de overeenkomsten kijken.
De overeenkomsten tussen visitekaartjes en websites
Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen een visitekaartje en een website. Zo vind je op beide contactgegevens en beide dienen aan te sluiten bij de huisstijl. Beide zijn bedoeld om klanten en prospects (potentiële klanten) op welke manier dan ook te interesseren voor je bedrijf en ze actie te laten ondernemen. Dit kan zowel contact opnemen zijn, als enkel informatie bij of over je inwinnen. Globaal gezien zijn dit de overeenkomsten en houdt het hierbij dus op.
Wanneer je website enkel een online visitekaartje zou zijn, zou deze er zo uitzien:
Jouw website een online visitekaartje noemen is een belediging
Wie zegt dat een website een online visitekaartje is, heeft het niet begrepen. Een website heeft namelijk veel meer te bieden dan een visitekaartje. Om maar een aantal belangrijke punten te noemen:
- Een website is dynamisch en kun je op ieder gewenst moment aanpassen
- Een website is ingericht om een (potentiële) klant verder te helpen
- Een website draagt bij aan de vindbaarheid van je bedrijf
- Een website biedt de mogelijkheid tot interactie
- Uiteindelijk draagt een website bij aan de omzet van je bedrijf
Een website doet en is dus veel meer dan enkel een online visitekaartje. Een goed ingerichte website helpt jou en je bedrijf aan meer omzet. En dat kun je ook nog eens verbeteren door je website te optimaliseren. Is je dat met een visitekaartje wel eens gelukt?
Je website als online marketing- en verkoopmachine
Wanneer jij je website als een online visitekaartje ziet, zal het ook precies dat effect hebben. Mensen nemen er notie van en daarna ben je ze veelal weer kwijt. Zet je website in als online marketing- en verkoopmachine. Doe je dat goed, dan gaat je website echt voor je werken.
Nu ben ik benieuwd: ben je het met me eens of heb ik je mening zojuist bijgesteld? Heb je misschien zelf een website die voor je werkt? Deel jouw mening of ervaring hieronder, ik wil ‘m graag weten.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Beste Nathan,
Regelmatig krijg ik waardevolle tips van je binnen via de email. Het zijn interessante artikelen die mij weer input geven voor mijn eigen website. Op dit moment adverteer ik veel via adwords, maar ben benieuwd welke andere mogelijkheden er zijn die in verhouding aantrekkelijk zijn. Ik kreeg een mail om via Facebook ads een advertentie te maken. Ik ben benieuwd wat je hierover kan zeggen, is dit een mooie manier om nieuwe klanten te werven? Misschien heb jij nog waardevolle tips en aanvullingen als het gaat om adverteren op Facebook.
Alvast bedankt en succes met je zaak
Met vriendelijke groet,
Thomas de Boer
Bij adverteren is het heel verstandig je af te vragen waar je doelgroep zit Thomas. Jij zit toch met name in B2B en daar zal Facebook toch minder goed voor werken. Natuurlijk zijn al jouw (potentiële) klanten ook gewone personen die bijvoorbeeld op Facebook (kunnen) zitten. Toch zou ik in jouw geval niet op Facebook adverteren, het is minder gericht en meer schieten met hagel.
In jouw geval geloof ik erin dat SEO en SEA elkaar mooi aanvullen. Zoek daar een goede balans in.
Beste Nathan,
Ik snap je punt, maar als het gaat om je website als ‘visitekaartje’ wordt toch vooral de symbolische betekenis van visitekaartje bedoeld? Je ‘visitekaartje afgeven’, een ‘goede eerste indruk’ achterlaten.
In die context is je website toch absoluut het belangrijkste visitekaartje van je organisatie?
Natuurlijk heb ik het wat overdreven om een punt te maken Lennard. Toch is ook het idee van een visitekaartje als in ‘goede eerste indruk achterlaten’ wat mij betreft niet voldoende als het je website betreft. Al zou je daar andersom ook wel weer een parallel kunnen trekken door te zeggen dat de meeste visitekaartjes ook niet indrukwekkend goed zijn of dat visitekaartjes vaak alleen maar gemaakt worden om ‘mooi’ te zijn en dat beide ook voor websites opgaan.
Veel mensen zullen het nog steeds verkeerd interpreteren ben ik bang. Ik zou echt meer dan alleen een goede eerste indruk willen maken met mijn website, ik wil onthouden worden, binnenkomen en onthouden worden. En dan is een goede eerste indruk vaak niet voldoende. ;-)
Beste Nathan,
Ik ben het helemaal eens en goed uitgelegd. Een website is meer dan een online visite kaartje. Het opzetten en onderhouden van een website kost geld en tijd en daarnaast biedt het veel meer mogelijkheden. Hierdoor haal je uiteraard maximale rendement uit en dat leg ik vaker aan klanten uit. Bedankt voor jouw waardevolle artikelen en succes.
Met vriendelijke groet,
Lisette
Beste Nathan,
Interessant artikel, en ik geef je hier volledig gelijk in. Een website is inderdaad beter, en anders dan een visitekaartje. Een visitekaartje is echter wel sterk om in de offline markt te gebruiken, zoals op beurzen. Ik zie het soms wel terug komen, dat zelfs als je online marketing doet op beurzen, zoals het inschrijven van een nieuwsbrief, het soms minder goed binnenkomt bij de leads, dan een visitekaartje in hun handen.
Maar zoals je al zei; Beide zijn belangrijk! Een visitekaartje wordt daarnaast tegenwoordig veelal alleen gebruikt om je lead weer naar je website te lokken.