Is het menu van jouw website wel duidelijk?
Het menu van je website is belangrijker dan je denkt. Het menu helpt je bezoekers snel duidelijk te krijgen waar je website over gaat. Bij heel veel websites is daar niet goed over nagedacht. Of er is juist teveel over nagedacht. Zo’n hoofdmenu moet duidelijk zijn. Als je daar bijvoorbeeld ‘Diensten’ in zet, hoe moet je bezoeker dan snappen welke diensten je precies te bieden hebt? En wat denk je dat dit voor signaal naar de zoekmachines is? Ontdek nu hoe jij jouw menu verbetert en zo je bezoekers helpt om snel op de juiste webpagina te komen.
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 4 mei 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 23 juni 2022-
Drie belangrijke missers in website-menu’s
Er zijn drie belangrijke missers in de menu’s van websites te onderscheiden, die alle drie weer vele varianten kennen:
- Te algemeen, te breed
- Hamburgermenu
- Te creatief
Met deze drie missers sla je plank keihard mis, waardoor je bezoekers het niet snappen en je omzet misloopt. We nemen ze stuk voor stuk door. En verder is er nog een aantal zaken waar je rekening mee wilt houden bij het menu van je website.
Misser 1: hoofdmenu te algemeen, te breed
Wanneer je dienstverlener bent, lijkt het misschien logisch om in je hoofdmenu een onderdeel “Diensten” op te nemen. Doe maar niet. Wat zegt “diensten” nu echt over wat jij te bieden hebt? Hé-le-maal niks.
Kijk maar eens of je enig idee hebt wat hier het aanbod zal zijn:
Dat ‘Selfies Schrijven’ geeft misschien nog iets weg, maar als dat er niet stond, hoe duidelijk was dit dan?
En nu is dit een screenshot uit 2017, en ben ik bij de update van dit artikel in 2022 op zoek gegaan naar dezelfde website. Die is inmiddels gewijzigd en het menu is er niet echt op vooruit gegaan wat mij betreft. Dit is het nieuwe menu:
De eigenaar van deze website zal dit artikel in ieder geval niet gelezen hebben. Het is er alleen maar onduidelijker op geworden.
Zet de belangrijkste diensten in je hoofdmenu
Zet altijd een aantal diensten in het menu van je website. Dat is niet altijd makkelijk, zeker omdat je waarschijnlijk meer diensten hebt dan je in je menu kwijt kan. Maar als je er even goed voor gaat zitten, kun je vast wel je belangrijkste diensten selecteren. Splits anders jouw aanbod op in een aantal hoofdcategorieën en laat zo direct zien wat de belangrijkste thema’s -en dus diensten- zijn binnen jouw bedrijf. Handig voor je bezoeker, maar ook voor de zoekmachines. Daar kom ik nog op terug.
En al die andere producten en diensten dan?
Hoe ga je dan om met al die andere diensten die je aanbiedt? Natuurlijk heb je al gauw meer te bieden dan je in je website-menu kwijt kunt. Afhankelijk van het aantal, kun je ze in een drop-downmenu onder je hoofdmenu-items plaatsen, of in een overzicht van de pagina’s uit het hoofdmenu. Die keuzes heb ik ook moeten maken. Ik help ondernemingen met hun SEO, maar ook met conversie-optimalisatie. En sinds de start van Letterzaken in 2012 (nu Optimus Online) is mijn dienstenaanbod gegroeid naar het volgende:
- Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
- Teksten (webteksten/SEO-teksten)
- Conversie-optimalisatie
- SEO-samenwerking
- SEO-trainingen
- SEO-analyses
- SEO-advies
Onder SEO valt dan ook nog eens een aantal van de diensten die je daaronder ziet, en ik doe ook veel zoektermenonderzoek voor zowel klanten als diverse bureaus. En dan zijn er eigenlijk ook nogal wat verschillende trainingen. Dat past toch niet allemaal in een hoofdmenu van maximaal 8 onderdelen? Ga ik dat dan allemaal onder ‘Diensten’ zetten? Nee natuurlijk niet. Ik kies de hoofdonderwerpen en laat die in het hoofdmenu terugkomen. De rest vinden ze wel door daarop te klikken. Of via Google natuurlijk 😉
Misser 2: hamburgermenu op desktop – doe maar niet
Het hamburgermenu ken je inmiddels wel, al is het puur omdat je ‘m vaak ziet: 3 (soms 4) streepjes, waarmee je aangeeft dat daar een volledig menu onder staat. We kennen het van de socialemedia-apps zoals Facebook. Verder wordt het hamburgermenu vrijwel standaard gebruikt als hoofdmenu op mobiele websites. Waarom het ‘hamburgermenu’ wordt genoemd mag wel duidelijk zijn, de 3 streepjes, vaak met afgeronde hoeken, lijken samen een hamburger te vormen:
In de mobiele weergave van je website is het niet handig om het volledige menu weer te geven. Daar heb je simpelweg niet voldoende ruimte voor. Dan is het zogenaamde hamburgermenu een prima oplossing. Op de desktopversie van je website zou het hamburgermenu wat mij betreft verboden moeten zijn.
“Ja, maar het is mooier”
Je kan het “mooi” vinden om een hamburgermenu op je destopwebsite te gebruiken, maar dat is geen reden. De desktopweergave van jouw website geeft voldoende ruimte om het hoofdmenu volledig weer te geven. Een hamburgermenu op je desktop website gebruik je alleen uit esthetisch oogpunt. Omdat het “mooi” is dus. En heel simpel: alleen “mooi” levert je geen klanten op. Met die mooie vormgeving help je jouw klant niet. Sterker nog: er zijn veel mensen die dat hamburgermenu niet zullen snappen of zelfs als menu zien. Jouw klant weet niet hoe deze door je website moet navigeren en je raakt deze dus kwijt. Vergeet mooi dus, en ga voor een menu dat behulpzaam is.
Maar ik wil zo’n mooie grote foto op mijn homepage…
Dus je denkt echt dat zo’n enorme foto op je homepage ook maar íéts doet voor jouw bezoeker? Fout. Fout, fout, fout. Jouw websitebezoeker zoekt bevestiging en vindt dat niet in een enorme foto, maar in duidelijke tekst en een duidelijk hoofdmenu.
Toon mij aan waar zo’n loeigrote foto direct duidelijkheid biedt aan de bezoeker over wat een website te bieden heeft en ik trek mijn woorden terug.
Wat mij betreft geen loeigrote foto of beeldvullende video (hero movie) dus, en zeker geen hamburgermenu. Wel direct duidelijkheid en een volledig zichtbaar hoofdmenu op je desktopwebsite alsjeblieft.
Misser 3: te creatief (willen) zijn
Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op creativiteit hoor. Creatief zijn is alleen ook een enorme valkuil. Zeker bij tekst zorgt creativiteit juist voor onduidelijkheid. Te creatieve namen voor bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt, zorgen ervoor dat een je bezoeker het niet snapt.
Als ik in mijn hoofdmenu bijvoorbeeld “ZMO” zou zetten in plaats van SEO of zoekmachine-optimalisatie, zou jij het dan nog begrijpen? Terwijl ik het ondertussen heel logisch zou kunnen vinden als mijn zelfbedachte afkorting van ZoekMachine-Optimalisatie.
Voorbeelden te over
Er zijn echt voorbeelden te over van menu’s waarin de website-eigenaar, dan wel de webbouwer te creatief is geweest. Bekijk dit maar eens:
Bovenstaande menu bevat zelfs niet eens tekst. Vogel zelf maar uit wat waarvoor staat. Snel contact opnemen is er niet bij, want welk icoontje staat nu voor ‘Contact’?
Dit voorbeeld vind ik ook mooi. Het logo van het bedrijf, inclusief de bedrijfsnaam, is al behoorlijk klein. Dus je ziet niet direct met wat voor bedrijf je te maken hebt. En hoe duidelijk is het menu dan?
Bied nou eens gewoon duidelijkheid
Het moge duidelijk zijn: bied gewoon duidelijkheid. Daar is je websitebezoeker mee geholpen en uiteindelijk levert jou dit meer omzet op. De bezoeker vindt makkelijker waarvoor hij of zij komt en de kans dat deze afhaakt is dus kleiner geworden. De internetgebruiker is ongeduldig en wil snel datgene waarvoor hij op jouw website komt. Bedenk jezelf maar eens: wat doe jij als het je lastig gemaakt wordt om datgene te vinden wat je zoekt?
Je website-menu en SEO
Heeft het menu invloed op je vindbaarheid in de zoekmachines? Niet heel veel in ieder geval. Maar het helpt in meerdere opzichten:
- Omdat het menu op (bijna) iedere pagina van je website staat, “ziet” de zoekmachinebot wat de belangrijkste onderwerpen van je website zijn;
- De ankerteksten van je menu-items geven ook aan waar de pagina’s over gaan, wat de zoekmachines helpt;
- Een duidelijk menu is gebruikersvriendelijk, wat een indirect signaal voor zoekmachines kan zijn.
Zoals je vast wel weet nemen zoekmachines de woorden uit ankerteksten mee om te kunnen bepalen waar een webpagina over gaat. Dat kan lastig zijn, omdat je in het menu niet alle ruimte hebt, kijk dus hoe je daarmee omgaat. Zo heb ik van ‘Trainingen’ een aantal jaar geleden ‘SEO-trainingen’ gemaakt. Duidelijker en SEO-vriendelijker.
Wat de gebruikersvriendelijkheid betreft: als je bezoekers naar je website krijgt die verder wat blijven hangen op je website, kan Google dat dus als positief beschouwen. Het gaat dan vooral om het zogenaamde pogosticking-effect.
Neem altijd Home en Contact op in je menu
Ben jij weleens “verdwaald” op een website? Ik wel. Was echt even de weg kwijt en wist niet hoe ik op de homepagina moest komen. Het voelde als 5 minuten of zo, terwijl het waarschijnlijk maar een paar seconden was. Er stond geen ‘Home’ in het menu, en het kwam niet in mij op dat ik misschien wel op het logo kon klikken. En dat is trouwens ook niet vanzelfsprekend, dat moet wel ingesteld zijn bij het bouwen van de website. Kortom: maak het je bezoeker niet lastig en zet gewoon Home in je menu.
Net als trouwens Contact. Maak het niet te lastig en neem alle echt relevante webpagina’s op in je menu.
Een uitklapmenu? Beter van niet
Denk je dat je een uitklapmenu moet gebruiken? Grote kans dat dat niet de oplossing is voor jou. Op webshops kan het nog wel een idee zijn, dan hebben we het over de zogenaamde megamenu’s. Maar als je een relatief eenvoudige website hebt is een uitklapmenu niet nodig, zelfs onhandig en zijn er prima alternatieven.
Heb je inzichten opgedaan? Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen of wat dan ook? Kom maar door met die reactie, ik reageer altijd.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Beste,
Ik heb recent een webshop opgestart als een beginner niet echt wetend op wat ik precies moet letten.
Jou info heeft me al wijzer gemaakt waar ik op moet gaan letten bij het bewerken van mijn hoofdmenu dat nu nergens op slaat !
Voor mezelf is er nog heel wat werk aan zie mijn webshop http://www.belezza.be.
Mijn webshop bestaat uit schoonheid/verzorgingsproducten waarvan ik de nadruk wil leggen op de Merken zoals Bio Balance, Caption en Zoya allen professionele merken met een prijskaartje die niet zomaar overal in de winkelrekken terug te vinden zijn .
groetjes Rebecca
Fijn dat je hier wat aan hebt Rebecca. Dat is precies waarom ik deze artikelen schrijf. En je bent niet de enige die als beginner niet wist waar ze op moest letten hoor.
Hallo,
wij hebben een omvangrijke website met veel diensten gericht op 2 verschillende doelgroepen
daarom dachten we aan een mega dropdown menu om de bezoeker makkelijk wegwijs te maken doorheen ons aanbod
de vraag is echter of zo’n menu voldoet aan de eisen van toegankelijkheid, wat meer en meer opgelegd wordt via Europese normen
zo nee, wat zijn de mogelijke alternatieven voor grote website?
groet
Olivier
Goede vraag Olivier. Een dropdown-menu lijkt handig, maar zodra daar weer veel keuzes tussen staan, wordt het toch weer minder overzichtelijk en minder gebruiksvriendelijk. Bedenk dat een websitebezoeker binnen 3 klikken op de pagina moet kunnen komen die relevant is voor hem. Dan kun je gaan trechteren door te beginnen met een hoofdonderwerp, verder te gaan naar subonderwerpen en desnoods daar weer subs van. Die subonderwerpen zouden dan op de pagina met het hoofdonderwerp kunnen komen of geef je weer via een toptakenmenu op de homepagina.
Veel overheden werken tegenwoordig met toptaken, omdat ze een complex aanbod hebben en ook verschillende doelgroepen. Plaats eventueel blokken met de hoofdonderwerpen op de homepagina, waaronder de subonderwerpen weer kunnen worden geplaatst.
Kun je hier wat mee?
Dag Nathan,
Bedankt voor de interessante feedback!
Heb je toevallig een goed voorbeeld van een Nederlandse overheidssite?
Groet,
Olivier
Ik ben gewoon handmatig gaan zoeken en kom deze tegen:
https://www.delft.nl/; de buttons onder ‘Direct regelen’ vind ik minder sterk, maar wie weet is het getest en werkt het. Verder heel heldere blokken met toptaken.
https://www.utrecht.nl/; heel overzichtelijk en duideiljk, keiharde keuzes gemaakt voor het hoofdmenu
https://www.zwolle.nl/; wel wat vol, maar wat mij betreft nog net overzichtelijk genoeg
https://www.leeuwarden.nl/nl; andere insteek, maar ook niet verkeerd
https://www.gelderland.nl/; wel overzichtelijk, ik vraag me alleen wel af of het echt toptaken zijn en zou geen hamburgermenu op een desktopwebsite gebruiken
https://www.fryslan.frl/; heel overzichtelijk, misschien missen er toptaken?
Het belangrijkste bij deze toptaken-websites is vooraf goed inventariseren wat nu werkelijk die toptaken zijn. Waar komen de meeste bezoekers nu voor naar de website? Vaak is hier de welbekende 80/20-regel op van toepassing. Google Analytics kan daar natuurlijk inzicht in geven, gebruikersonderzoek is ook niet verkeerd.
heldere voorbeelden, bedankt Nathan!
kun je misschien even heel kort toelichten welke informatie uit Google Analytics het meest relevant is voor inzicht in de toptaken?
Allereerst zou ik kijken naar de gedragsstroom (Gedrag > Gedragsstroom), waarbij je goed kunt zien hoe de bezoeker door je website gaat. Je zou ook via Gedrag > Overzicht kunnen kijken naar de best bezochte pagina’s, maar daar zou ik wel pragmatisch naar kijken, want of dat ook de belangrijkste taken zijn voor de bezoeker die op de homepagina binnenkomt, is de vraag.
Tot slot is het niet verkeerd om de zoekopdrachten binnen de website te monitoren. Dat kun je in Google Analytics instellen: https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=nl. Zo kun je op basis van veel gebruikte zoekopdrachten de website verder optimaliseren.
Duidelijk zo?
Hoi Nathan,
Leuk en leerzaam artikel. Wij hebben (zoals je weet) een webshop in babykleding,kinderkleding en accessoires. Ons hoofdmenu ziet er zo uit:
[URL werkt niet meer]
Ik kan nog geen url delen omdat de website nog in ontwikkeling is. Is dit menu al té.. met té bedoel ik, staat hier teveel tekst/informatie in zodat de klanten het misschien rommelig vinden? Wij zelf vinden het een goed gedoseerd menu met niet meer informatie die nodig is.
Ik hoor graag van je ;)
Dit lijkt mij netjes zo hoor. Aan de andere kant is het pas echt goed te bepalen als je het hele beeld ziet. Laten we dat even rustig afwachten ;-)
Hoi Nathan,
Misschien als aanvulling: ik las in het boek van AGConsult dat mensen online eerst voor de tekst gaan en dan pas voor de afbeelding.
Dat is misschien (nog) een motivatie om je menu in tekst te vatten en niet in (of rondom!) beeld.
Hi Nathan,
Dank voor het delen van je kennis. Ik heb ondertussen online al veel gelezen over SEO. Maar jouw informatie vind ik toch het meest inzichtelijk en compleet.
Ik denk dat mijn hoofdmenu al vrij ok is, maar misschien dat ik reviews onder een dropdown kan doen. En ik wil ook een extra pagina richten aan uitvaartondernemers. Denk dat het handig is als ik een extra kopje in het hoofdmenu maak met als titel ‘Zakelijk’. Of kan ik het beter in een dropdown doen?
Ook moet ik denk ik mijn afbeeldingen nog eens proberen te verkleinen en nieuwe namen geven. Is het handig om de website naam in de bestandsnaam te vermelden?
Groetjes,
Hazel
Jij bedankt voor je mooie reactie Hazel, wat een mooi compliment!
Wat betreft dropdown: voorkom het gebruik van dropdown-/uitklapmenu’s zoveel mogelijk. Collega Chris Rommers heeft het in deze video precies gezegd zoals ik het ook zou doen. Je kunt beter bedenken of je bepaalde elementen op alle of in ieder geval meerdere pagina’s kunt laten terugkomen om bezoekers van daaruit door te sturen naar die pagina’s, zoals bijvoorbeeld de reviews. Het is helemaal geen gek idee om op je dienstenpagina’s en je homepagina reviews te tonen en dan de mogelijkheid te bieden om naar de pagina met alle reviews te gaan toch?
Neem in je hoofdmenu echt alleen op wat het allerbelangrijkst is. En ook zo dat het duidelijk is voor (vrijwel) iedere bezoeker. En dan moet je soms keuzes maken.
Wat je afbeeldingen betreft is het niet nodig je website in de bestandsnaam op te nemen. Zodra je een afbeelding uploadt, krijgt die een eigen URL (in ieder geval in WordPress, waar jij ook mee werkt) en daarmee wordt het al gekoppeld aan je domeinnaam. Meer hierover in https://optimusonline.nl/afbeeldingen-website-optimaliseren-seo-quick-win/ :-)