Content is king: is content écht de heilige graal voor SEO?

‘Content is king’: is content de heilige graal voor SEO?

Soms kom je verhalen tegen die je moet ontkrachten. Zeker als er een grote kop boven staat met ‘Het geheim van SEO onthuld’. Zo’n titel wekt verwachtingen en daarom gaan mensen zo’n artikel lezen. Als de titel dan de lading niet dekt, noemen we dat clickbait. Een titel die puur geschreven is om mensen nieuwsgierig te maken en je artikel te laten lezen. En dan blijkt het dus vooral een bijna standaard ‘content is king’-verhaal.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 september 2016 en aangevuld en geüpdatet op 1 oktober 2020-

Van een clickbaitartikel naar ‘content is king’

In 2016 ontdekte ik een artikel met de prikkelende titel “Het geheim van SEO onthuld”. Omdat het over mijn vakgebied gaat, wil ik dan natuurlijk wel weten wat ze te vertellen hebben. Naast dat de boodschap uiteindelijk op niet meer dan ‘content is king’ neerkomt, was het een artikel waar van alles aan rammelt. Op content en SEO ga ik zeker in, eerst even inhoudelijk over het artikel, dat inmiddels niet meer online staat. De strekking van dit artikel blijft staan en het blijft goed om te weten hoe het echt zit.

De vlag dekt de lading niet, maar da’s niet alles

Om te beginnen dekt de vlag de lading niet bij het artikel dat ik tegenkwam. Er wordt niks verteld dat geheim is, zoals de titel je wil doen vermoeden. Daarnaast staan er ook nog eens veel onjuiste of onvolledige beweringen in. Daar moet ik dan wel wat mee.

Het geheim van Google onthuld: een veelbelovende titel,

Het artikel begint prima. Niks op aan te merken. Maar dan volgt de eerste stelling die makkelijk uit te leggen valt:

“Niemand lijkt precies te weten hoe de algoritmes van Google precies werken (…)”

Klopt. Precies om de reden die erna gegeven wordt: “Google zelf zal hier nooit volledige openheid over verschaffen, omdat misbruik dan voor de hand ligt.” Toch weten we in grote lijnen wel hoe het zit met de algoritmes van de zoekmachine. Het is niet voor niets dat er veel bedrijven en SEO-specialisten succesvol zijn in het beter vindbaar maken van hun klanten. Die doen echt niet maar wat, die hebben kennis en ervaring opgedaan over wat werkt als het gaat om SEO.

Door naar de volgende alinea, wat komt er verder aan de orde?

Valsspelen en trucjes (helaas werkt het nog wel...)

De term ‘metatags’ is hier onjuist. Metatags is een verzamelnaam voor daadwerkelijke tags in de broncode van je webpagina’s, waaronder de SEO-titel en meta-omschrijving. Waar ze op doelden is de meta keywords tag, een metatag die inderdaad geen rol meer speelt voor SEO. Het veranderen van zaken die invloed hebben, zoals de metatags, maakt SEO inderdaad niet makkelijker. Aan de andere kant, Google doet dat vanwege misbruik van deze SEO-factoren, iets waar eerder in het artikel al aan gerefereerd werd. Als je jouw website en SEO goed op orde hebt, hebben die wijzigingen in het algoritme niet of nauwelijks invloed op jouw website.

Is het zó simpel?

Ja, zo simpel is het. Echt. Google wijzigt het algoritme om de gebruiker van de zoekmachine de beste zoekresultaten voor te schotelen. Dus zodra duidelijk wordt dat er gemanipuleerd wordt op bepaalde vlakken, passen ze het algoritme aan om dat misbruik te voorkomen. Zolang jij geen gekke dingen doet, is er niks aan de hand en zul je zelfs alleen maar profijt hebben van de algoritme-updates.

Kijk, dat begreep de schrijver van het stuk in ieder geval wel:

3-eerst-wat-zaken-die-kloppen-en-dan-het-geheim-van-seo

Hier kom ik wel wat zaken tegen die niet volledig zijn. De “verborgen tekst” (dat valt onder cloaking) levert tegenwoordig zeker een sanctie op. Veelvuldig gebruik van keywords (of noem het woorden uit de zoekterm) echter, werkt in Nederland in bepaalde gevallen nog prima. Uiteindelijk begrijpt de zoekmachine woorden namelijk nog steeds het best. En hoewel ze hard werken aan verbetering, is het helaas nog zo dat het zogenaamde keyword stuffing in Nederland nog heel effectief is bij zoektermen met lage concurrentie.

Trucs zijn niet de manier

In de kern is het betoog juist: trucs zijn niet de manier om hoger te komen in de zoekmachine. Dat is manipulatie, misleiding. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dan kom je hoog in de zoekresultaten met een zoekterm waar je pagina eigenlijk niet over gaat, of men komt op een pagina die vanwege die keyword stuffing niet lekker wegleest. En dan haak je af.

Hét geheim van SEO: content is king

En nu komt het geheim, als je op de laatste 3 zinnen afgaat:

“Wat is dan wel het geheim van Google? Ik ga het je vertellen. Ik ga je vertellen hoe je, net als de grootste sites op het internet, duizenden bezoekers per dag kunt bereiken.”

Dus: wait for it…

4-wait-for-it-en-dan

Enkel goede content?

Wacht even. Content maken die de mensen graag willen lezen. Is dat alles? Echt? Eh… NEE. Sorry, maar dit klopt niet. He-le-maal niet.

Dit is een typisch ‘content is king’-verhaal. Terwijl dat ten dele waar is, kom ik zo op. Het draait echt niet alleen om content voor je SEO. Zo is een technisch goede site van belang. Prima laadtijd, goede websitestructuur, zo weinig mogelijk (overbodige) code, een lekker draaiende en goed werkende website dus. Verder wil het oog ook wat. Je content kan nog zó goed zijn,  een afzichtelijke website met allemaal afleidende elementen of een totaal verkeerde kleurstelling, helpt ook niet. SEO-technisch wordt dit onder andere per 2021 gedekt in de Core Web Vitals.

En dan zijn er nog de backlinks. Die spelen ook een erg belangrijke rol in SEO. Ja, met goede content krijg je die backlinks. Maar ook de voorgaande punten komen daarbij weer om de hoek kijken. Niemand linkt naar een website die traag of afzichtelijk is. Dus is content echt king? Jee; ja en nee.

Content is king: wat er wel en niet aan klopt

Al jaren wordt er met regelmaat gesteld “content is king”. Er zijn mensen die daar dan weer tegenin gaan en er zijn er die daar ook weer in meegaan. Wat is er nu waar aan die stelling? Goede content is belangrijk, dat absoluut. Alle informatie is te vinden op internet, dus als je zelf iets schrijft, is het belangrijk dat het goede content is. Liefst de beste content over het onderwerp waarover je schrijft. Maar met alleen goede content ben je er niet voor je SEO.

Hoe de stelling uit zijn verband gerukt is

De oorsprong van de stelling ‘content is king’ ligt trouwens bij Bill Gates van -toen nog- Microsoft, die in een essay stelde dat content het verdienmodel voor het internet zou worden. Met SEO heeft het dus niet alles te maken, het ging vooral over de verdienmodellen. Dat klopt zeer zeker, als je nu ziet hoe succesvol vele YouTubers zijn. En daarmee gaat het dus ten eerste over alle vormen van content en ten tweede over verdienmodellen.

Over (goede) content en SEO

Het verhaal even compleet als het gaat om content en vindbaarheid. Of het echt regeert als een koning is afhankelijk van veel elementen:

  1. Heb je het beste stuk geschreven voor de lezer, waarbij je rekening houdt met wat deze wil weten en ook echt alle antwoorden geeft die deze heeft?
  2. Is je tekst lekker leesbaar, houd je het kort waar het kan, zonder punt 1 tekort te doen?
  3. Krijg je de handjes op elkaar en levert dat bijvoorbeeld reacties en backlinks op?
  4. Is je stuk uniek, heeft het een eigen insteek en identiteit?
  5. Schrijf je met verwijzingen naar verdere informatie en/of onderbouwing, zowel intern als extern?
  6. Is je pagina lekker leesbaar opgemaakt en vooral opgedeeld in alinea’s met voldoende kopteksten?
  7. Heb je genoeg autoriteit om over het onderwerp te schrijven?

Dit zijn een aantal van de belangrijkste punten voor sterke content die impact kan hebben op je SEO. Maar vergeet niet dat een koning niet alleen heerst. De websitetechniek en autoriteit/backlinks spelen ook een rol.

Terug naar het artikel: de aap uit de mouw

Lees je dan de laatste alinea, dan volgt een aardige conclusie met wat dooddoeners. En een aap. Er komt een aap uit de mouw. Een behoorlijke ook. Want aan het eind wordt er nog even melding gemaakt van de mogelijkheid om even kennis te maken:

“Kom eens langs voor een goed gesprek en we vertellen je er alles over.”

Is het artikel nu eigenlijk gewoon een verkooppraatje?

5-wacht-het-is-een-verkooppraatje

Jammer van de halve waarheden

Verkooppraatje of niet, ik vind het vooral jammer van de halve waarheden in het artikel. En vooral ook dat het een zoveelste ‘content is king’-verhaal is. Hoezeer ik ook plet voor goede content, alleen de content is het gewoon niet. En er is meer content dan enkel tekst natuurlijk. Dankzij alle technologische vooruitgang is zowel het maken en publiceren als het consumeren van zowel video als audio makkelijker en vanzelfsprekender geworden.

Maak waar wat je belooft, dan is content echt king

Het artikel gaf niet wat je mocht verwachten van de titel, daarna bleek het eigenlijk ook nog een verkooppraatje. Wil je content echt ‘king’ maken? Geef je lezer dan ook echt waardevolle informatie en geen halve waarheden of niet-onderbouwde stellingen. Doe onderzoek. En ach, een keertje lachen mag ook. Zo help je je lezer. De ene keer aan kennis waar hij wat aan heeft, de andere keer door een lach op het gezicht te toveren.

Wat vind jij dan de ‘content is king’-stelling? En van de waarde die in zo’n blog geleverd wordt? Deel gerust ook jouw eigen blog, wie weet bereik je er nieuwe lezers mee.

8 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuk ja, die clickbait-titels. Het internet staat er steeds voller mee, omdat het lastiger wordt de aandacht van mensen te trekken. Dan maar met een nieuwsgierigmakende of overdreven titel die vaak de lading maar half dekt. Het is overigens wel ambitieus om te proberen het geheim van SEO te ontrafelen in een blogpost van 5 alinea’s :-P

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal juist Michiel. Hoe graag we wellicht ook zouden willen dat “content” het toverwoord is, zoals uit deze vijf alinea’s moet blijken, het is ver bezijden de waarheid. Om op die clickbait-titels terug te komen: we gaan er immuun voor worden, net als we bannerblindheid hebben ontwikkeld en daarom de rechterkolom op de meeste websites negeren. Tijd voor een vlag waar een waardevolle lading onder te vinden is :-)

  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Ik hoop dat we immuun gaan worden voor die clickbait-titels. Een niet nader te noemen voetbalsite maakt zowat voor elk artikel gebruik van clickbait en als ik dat in mijn Facebooktimeline zie staan, probeer ik het uit principe altijd maar te negeren. Maar met enige regelmaat zijn die koppen toch zo nieuwsgierigmakend, dat ik me niet in kan houden :).

    Beantwoorden
  3. Christian
    Christian zegt:

    Zoals jij al zegt Nathan, was het maar zo simpel om het SEO geheim te onthullen ;). Snel geld verdien toko’s proberen je ook te verleiden deze geheimen te leren van hen tegen een vergoeding. Uiteindelijk komt het toch neer op zelfstudie, proberen/testen en deze bevindingen vervolgens delen. Dat is waardevolle content en draagt meer bij aan het ontcijferen van de ‘Google code’ dan deze onvolledige informatie.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Christian, je zult zeker ook veel zelfstudie moeten doen, en testen, testen, testen. Een goede basis kun je overigens met trainingen wel leggen, maar dan wel bij partijen die hun sporen duidelijk hebben verdiend :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je kunt het maar beter direct goed spellen, bedoel je? ;-)

      Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant is het wel zo dat je op die manier wel iets zou kunnen mislopen dat interessant of zelfs waardevol is. Of je bespaart jezelf een paar minuten omdat je geen onzin leest :D

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.