Hoger in Google komen is geen doel, echt niet

Hoger in Google komen, goed gevonden worden: iedereen wil scoren in de zoekmachines. Maar toch, hoger in Google komen is geen doel. Is dat gek om te zeggen, terwijl ik me met zoekmachine-optimalisatie bezighoud en zelf klanten help om te stijgen in Google? Nee, en dat zul je ongetwijfeld met me eens zijn nadat je dit artikel gelezen hebt.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 4 juni 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 11 juni 2020

Hogere posities in Google leveren toch omzet op?

Natuurlijk leveren hogere posities in Google wat op. Hoger komen in de zoekmachines betekent meer bezoekers op je website. En hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten. Mensen zoeken bedrijven niet meer via een telefoongids of Gouden Gids. En pagina 2 van Google helpt niet echt, dus een positie in de top 10 is noodzakelijk. Niet voor niets wordt er schertsend gezegd: “The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results”. Want wie kijkt er nog verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten?

The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results
Toch betekent hoger komen in Google niet per se dat je dan ook meer omzet draait. En dat is toch waarom je op hogere posities inzet?

Het werkelijke doel is meer omzet, toch?

Waarom wil je hoger komen in Google? Is dat puur omdat het leuk is om zo’n positie te hebben? Nee toch…

Wat je wilt bereiken is meer omzet. Of als je geen verdienmodel hebt, bijvoorbeeld omdat je een informatief blog hebt en daarmee geen commercieel belang hebt, wil je meer lezers bereiken met je boodschap of informatie. Dat kan natuurlijk ook. Laten we hier in ieder geval even uitgaan van organisaties of personen die geld verdienen met hun website of blog.

Gebruik je wel de juiste zoekterm?

Het begint met de vraag of je wel inzet op de juiste zoekterm. Ik ben een warm pleitbezorger van gedegen onderzoek naar de juiste zoektermen. Als je niet begint bij goed zoektermenonderzoek, ben je doelloos, of richt je je pijlen op het verkeerde doel. De 3 belangrijkste redenen om zoektermen-onderzoek te doen zijn:

  1. om te onderzoeken of er vaak genoeg op een bepaalde zoekterm wordt gezocht
  2. om te onderzoeken of de concurrentie niet te sterk is op de zoekterm van jouw keuze
  3. om te weten of de zoekintentie aansluit bij de informatie op jouw pagina

Laten we ze eens doornemen:

1. Onderzoek hoe vaak er op “jouw” zoekterm wordt gezocht

Voordat je op een zoekterm inzet, is het van belang om het zoekvolume te weten: hoe vaak wordt er maandelijks (gemiddeld) gezocht op de zoekterm die jij gebruikt of wilt gebruiken? Ik kan heel trots roepen dat ik op positie 1 sta met ‘seo specialist apeldoorn’, ‘zoekmachine optimalisatie apeldoorn’ en ‘tekstschrijver apeldoorn’:

Letterzaken nummer 1 in Google met SEO-specialist Apeldoorn, tekstschrijver Apeldoorn en zoekmachine optimalisatie Apeldoorn

Dat ziet er natuurlijk prachtig uit, maar hoe relevant is het, wanneer Google’s ZoekwoordPlanner aangeeft dat het gemiddelde zoekvolume 10 is? Heeft het dan zin om daar tijd en moeite (of zelfs geld) in te steken?

Wil je echt hoog in Google met zoektermen met zo'n laag zoekvolume?

Kleine kanttekening: inmiddels sta ik niet meer op positie 1 voor deze zoektermen. Vanwege het lage zoekvolume heb ik daar geen focus op en is een positie in de top 10 leuk, maar absoluut geen noodzaak. Daarnaast is teksten schrijven inmiddels niet meer de focus, dus wil ik niet eens gevonden worden op ‘tekstschrijver’ ;-) .

2. Onderzoek de concurrentie op jouw zoekterm

Wanneer je de zoekterm(en) bepaald hebt waarop je jouw website wilt krijgen, is het zaak om de concurrentie te onderzoeken. Hoe sterk is de concurrentie in de top 10 van Google? Of liever zelfs de top 5, want die eerste 5 posities zijn goed voor ruim 75% van de klikken. Is de concurrentie op de zoekterm die je voor ogen hebt te hoog, dan moet je op zoek naar een zoekterm waarmee je meer kans maakt om hoog te eindigen.

Uiteindelijk levert een positie 1 in Google met een zoekterm met een zoekvolume van 360 meer bezoekers op dan positie 5 met een zoekterm waarop gemiddeld 1500 keer per maand wordt gezocht. Even uitgaande van de gemiddelde cijfers qua klikken dan hè?

Overzicht met gemiddeld percentage klikken per positie in de top 10 van Google.
Volgens bovenstaande overzicht, afkomstig van Chitika.com (inmiddels offline), leveren de organische posities 1 tot 5 ruim 75% van de kliks op. Een simpel rekensommetje levert dus op:

32,5% x 360 = 117 maandelijkse bezoekers

6,1% x 1500 = 91,5 maandelijkse bezoekers

Zoektermen met een zoekvolume van 360 hebben meestal minder concurrentie heeft dan zoektermen met een zoekvolume van 1500. Dus wat is dan jouw keuze? Let wel: een gemiddelde is natuurlijk maar een gemiddelde. De werkelijke verdeling van het aantal klikken is sterk afhankelijk van verschillende factoren als de zoekintentie, de zoekresultatenpagina en meer.

3. Onderzoek de zoekintentie van je zoektermen

Wat heb jij aan hoog in Google staan met de zoekterm ‘ajax’ als je brandblussers van dat merk verkoopt en de hele top 10 in Google gaat over de sportclub? Dat heeft alles te maken met de zoekintentie. Waar is iemand naar op zoek wanneer die een zoekopdracht gebruikt in Google? Sterker nog: als de door jou beoogde pagina niet aansluit op de zoekintentie van de zoekterm, ga je er niet hoog mee komen in Google.

Zo wilde ik ooit hoger komen met de zoekterm ‘SEO teksten’, maar na een top 10-positie te hebben behaald, ging de positie van mijn pagina op een gegeven moment alleen maar omlaag. Toen ik in de top 10 keek, zag ik dat deze bestond uit pagina’s waarin stond wat SEO-teksten zijn en hoe je ze schrijft, terwijl ik juist een commerciële pagina had waarmee ik SEO-teksten als product/dienst aanbood. Ik sloot totaal niet aan bij de zoekintentie.

Lees hier over de kracht van de zoekintentie.

Dan kom je hoger in Google, en dan?

Heb je deze 3 zaken onderzocht, actie ondernomen en kom je dan hoger in Google met de door jou gekozen zoektermen, dan ben je er nog niet. Je krijgt meer bezoekers op je website, zie je in de statistieken. Maar levert dat jou dan ook op wat je werkelijk wilt?

Bezoekers zijn nog geen klanten

Veel bezoekers krijgen naar je website is prachtig, maar een bezoeker is nog geen klant. Bezoekers kúnnen natuurlijk klant worden, maar dat is geen zekerheid. Sterker nog, bezoekers kunnen zó vertrokken zijn van je website. Hier zijn meerdere redenen voor, zoals:

  1. De bezoeker vindt niet wat hij zoekt; dit valt niet uit te sluiten, hoe goed je je website ook voor elkaar hebt
  2. Je bent niet direct duidelijk in wat je doet; daarom raad ik aan om altijd een tagline te gebruiken op je website
  3. Je website is niet echt mooi en gebruiksvriendelijk; laten we eerlijk zijn, jij houdt toch ook niet van onoverzichtelijke of schreeuwerige websites?

Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande website. Het rechter gedeelte van de website lijkt nog niet zo slecht, maar dat is schijn. De linkerkolom is spuuglelijk en de kleuren botsen enorm met elkaar. Het rechter gedeelte is ook nog eens een Flash animatie die zich blijft herhalen. Even los van Flash, dat op het moment dat ik de screenshot maakte nog kon en ondertussen in veel browsers niet meer wordt ondersteund, zo’n animatie is gewoon niet gebruiksvriendelijk.

Verschrikkelijk lelijke en gebruikersonvriendelijke website met kleuren die pijn doen aan je ogen.

Een lelijke site is niet de enige conversiekiller. Ook een prachtige website kan heel slecht zijn voor je conversie. Mooie websites bieden niet altijd direct duidelijkheid. Je ziet hieronder het eerste beeld dat je ziet als je de homepagina binnen komt (‘above the fold‘). Ziet er heel netjes uit en als je dan naar beneden scrolt, zie je nog steeds een heel mooi vormgegeven website. Maar heb jij enig idee wat je hier nu kunt? Wat doet deze mevrouw? Wat heeft ze jou te bieden?

Mooie website, maar zonder duidelijkheid - daar kom je niet makkelijk hoger in mee Google.

Alleen hoger komen in Google kan geen doel zijn

Iedereen met marketing- of verkoopervaring weet dat een doel concreet moet zijn. Met een concreet, helder omschreven doel kun je ook daadwerkelijk zien of je je doel haalt. Een bepaalde positie in de zoekmachines kan niemand je beloven. Of het moet een heel zwakke zoekterm zijn (waar niet of nauwelijks op gezocht wordt) of een zoekterm die uiterst zwakke concurrentie heeft. Dan nog: garanties kan niemand geven als het gaat om SEO. Terwijl alleen ‘hoger komen in Google’ niet concreet genoeg is om een doel te zijn en nummer 1 niet zonder meer te behalen valt.

Posities in Google zijn geen doel, maar een middel

Wanneer iemand iets zoekt via een zoekmachine, heeft deze een bepaalde verwachting. Als jouw website niet aan deze verwachting niet voldoet, heb je werkelijk niks aan goed presteren in de zoekmachines. Hoger in Google komen is dus ook geen doel, maar een middel. Het is een middel om jouw doelgroep te bereiken en te vergroten. Het echte doel is de bezoekers die je uit Google krijgt aan te zetten tot actie, te laten converteren dus.

Wat betekent dit voor jouw SEO-strategie?

Natuurlijk is vindbaarheid belangrijk. Toen de fysieke detailhandel zijn hoogtij vierde was het ook beter om een winkel op een goede locatie te hebben, omdat dat meer bezoekers opleverde. Op je website wil je natuurlijk ook meer bezoekers en daar helpt goede vindbaarheid in de zoekmachines natuurlijk enorm bij.

Mijn advies voor jouw SEO-strategie is om:

  • voor commerciële pagina’s in te zetten op zoektermen met een duidelijk koopintentie
  • goede informatieve pagina’s (artikelen, blogs) te schrijven voor zoektermen met informationele insteek
  • deze zoektermen goed te onderzoeken op concurrentie om te bepalen of het reëel is op pagina 1 te komen
  • direct duidelijkheid te bieden aan de bezoeker van de webpagina en daarmee in te zetten op conversie
  • hoog in Google dus in te zetten als middel, niet als doel op zich

Natuurlijk moet je ook doelen stellen qua posities in de zoekmachines. Alleen dan kun je meten of je je doelstellingen bereikt. Posities in de zoekmachines zijn alleen geen einddoel en zijn onderdeel van je sales- en marketingdoelstellingen. Relevante doelstellingen, dat wel. Want zoals je hebt gezien: hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers. Aan jou om ervoor te zorgen dat die bezoekers ook echt krijgen wat ze zoeken.

Hoe zit het met jouw doelstellingen? Is hoger in Google komen jouw belangrijkste doel ? Ik ben benieuwd, laat je wat weten in een reactie hieronder?

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goed betoog Nathan. Er zijn waarschijnlijk best wat mensen die zich blind staren op hoge Google-rankings alleen, terwijl het totale plaatje veel breder is. Goede rankings zijn slechts 1 van de doelen/middelen in je totale marketingstrategie.

    Ik kreeg ooit eens een aanbod van een of andere schimmige site die beweerde me op 1 in Google te kunnen krijgen voor een vage zoekterm als ‘tekstproducent Tilburg’ of zo :). Uiteraard zocht daar niemand op. Maar het zou me niet verbazen als ze mensen zo ver hebben gekregen om daarvoor te betalen. Het klinkt heel mooi een nummer 1-positie en dan ga je zomaar voor de bijl als je denkt dat dat een doel op zichzelf is.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je Michiel. En ja, te veel mensen staren zich volgens mij blind op enkel die posities. En anders wel het zoekvolume. Terwijl je echt verder moet kijken dan dat.

      Die beloftes zijn ook zo’n ding. Net wat je zegt: het klinkt mooi om een nummer 1-positie te beloven. Maar wat is die positie nu echt waard? Wat heb je er uiteindelijk echt aan? Er is meer dan alleen hoog in Google komen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.