Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen - dit moet je weten.

Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen: dit moet je weten

Je schrijft artikelen, fotografeert of creëert op een andere manier dingen die je (ook) digitaal publiceert. En dan moet je erachter komen dat iemand jouw materiaal heeft gebruikt. Plagiaat, of eigenlijk: inbreuk op auteursrecht. Verrekte irritant, want jij hebt er zo je best op gedaan. Gelukkig is jouw werk automatisch auteursrechtelijk beschermd en daarom mag je actie ondernemen. Hoe je die inbreuken opspoort, wat je kunt doen en hoe, krijg je helemaal voorgeschoteld. 

Ga gerust direct naar de samenvatting als je het hele artikel te lang vindt ;-)

-Dit artikel verscheen voor het eerst op 5 juli 2018 en is geüpdatet en aangevuld op 12 november 2020-

Inbreuk op auteursrecht of plagiaat?

Wanneer is het plagiaat en wanneer is het inbreuk op auteursrecht? Plagiaat is een nogal algemene term die gebruikt wordt wanneer iemand iets kopieert of overneemt van een ander. Juridisch gezien gebruik je de term ‘inbreuk op auteursrecht’. En: dat auteursrecht luistert wel nauw, dus je moet de inbreuk wel echt goed kunnen aantonen. In dit artikel heb ik het over plagiaat zijnde de daad van het kopiëren van jouw werk, of delen daarvan. En wanneer het gaat om de juridische kant, heb ik het over inbreuk op auteursrecht.

Disclaimer: geen juridisch advies

Let op: ik geef je hier geen juridisch advies. Voor alle juridische zaken omtrent intellectueel eigendom en auteursrecht verwijs ik je graag naar Charlotte’s Law. Een enkel advies krijg je wel op basis van de basiskennis die ik heb, voor alle juridische details moet je dus bij Charlotte zijn. In dit artikel kom je diverse links naar artikelen van Charlotte tegen.

Wat is het probleem met plagiaat?

Er zijn verschillende redenen waarom plagiaat een probleem is, of kan zijn:

  1. Inbreuk op auteursrecht; dit is sowieso aan de orde en wat mij betreft het belangrijkste probleem
  2. Duplicate content; hoeft niet per se een probleem te zijn en is het waarschijnlijk ook niet
  3. Gedoe; opsporen van plagiaat kost tijd, je moet er werk van maken en het is irritant dat iemand iets van jou jat

En het is gewoon vreselijk irritant als iemand het gore lef heeft iets te jatten van jou, waar je tijd, moeite, creativiteit en meer in hebt gestoken. De problemen even nader toegelicht:

1. Inbreuk op auteursrecht

Jij hebt iets gemaakt dat echt jouw ding is. Omdat ik zelf vooral inbreuk op het auteursrecht van teksten meemaak, heb ik het dan voornamelijk over teksten. Een tekst die jij hebt geschreven is dan uniek, het heeft jouw stijl. Daarnaast heb jij er natuurlijk veel moeite in gestoken om die tekst te schrijven (of dat beeldmateriaal te maken). Daar berust dan ook automatisch auteursrecht op. Tenzij het werk generiek te noemen is. En dát kan een lastige worden. Want wanneer is een tekst generiek?

Meer dan 80% overeenkomst in 3 alinea's tekst is toch duidelijk inbreuk op auteursrecht.

De inbreuk op auteursrecht is hier wel duidelijk. Zoveel overeenkomst kan toch geen toeval meer zijn?

Vrijwel exacte overeenkomst is toch geen toeval?

Wanneer er meerdere zinnen (vrijwel) exact overeenkomen, is het wel bijzonder aannemelijk dat er inbreuk op auteursrecht gepleegd is. Het kan geen toeval zijn wanneer er meer dan 80% overeenkomst is met jouw tekst. Toch kan het een welles-nietesspelletje worden en in dat geval zul je een jurist moeten inschakelen. Mede daarom is bewijs vastleggen heel belangrijk. Daarover verderop meer.

Alles wat je wilt weten over auteursrecht vind je bij Charlotte’s Law.

TIP: ‘plagiaat’ is dus geen juridische term, men spreekt over ‘inbreuk op het auteursrecht’. Houd daar rekening mee in je communicatie.

2. Duplicate content als gevolg van plagiaat

Wanneer iemand exact hetzelfde als jij publiceert, is er sprake van duplicate content of ‘dubbele inhoud’. SEO-technisch hoeft dat niet zo gauw een probleem te zijn. Meestal zal degene die jou plagieert minder autoriteit hebben dan jij (anders hoeven ze jou toch niet te kopiëren?) en daarmee automatisch lager ranken in de zoekmachines. Toch kan het zijn dat Google de gekopieerde content hoger rankt dan het origineel en dan ben je niet blij. Verder is duplicate content normaliter niet echt een SEO-probleem.

Lees hier meer over duplicate content en SEO.

3. Het gedoe dat je ervan hebt

Plagiaat is gewoon gedoe. Allereerst moet je het zelf actief opsporen, dat kost tijd en moeite. En dan moet je het dus aanpakken, waarvoor je eerst alle bewijs moet vastleggen. En zodra je dan je auteursrecht claimt, krijg je er vaak een hoop gedoe van. De inbreukplegers ontkennen, komen met smoesjes en denken vaak dat het wel prima is als ze het alleen maar verwijderen. Maar goed, je moet eigenlijk wel actie ondernemen, want er wordt vaker geplagieerd dan je durft te denken. Zo vind ik jaarlijks minstens 10 gevallen van inbreuk op mijn auteursrecht, alleen op teksten van mijn eigen website. Teksten die we voor klanten hebben geleverd blijken ook zo goed dat die ook regelmatig door anderen worden overgenomen.

TIP: Onderneem niet direct actie wanneer je inbreuk op jouw auteursrecht constateert. Je zit dan vaak (te) hoog in je emotie, waardoor je niet altijd alles rationeel benadert. Wacht even, denk goed na wat je moet doen en neem de tijd om je stappen te overwegen en te ondernemen.

Auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag

Online zijn auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag. Ieder jaar mag ik minstens 10 keer constateren dat iemand kennelijk vond dat de teksten van mijn website zo goed waren dat hij of zij dit zelf niet beter kon. Da’s een mooi compliment natuurlijk, maar geen reden om mijn teksten dan maar te kopiëren en te gebruiken alsof je het zelf geschreven hebt. Wat ik zoal tegengekomen ben:

  • 1-op-1 kopiëren van teksten
  • delen uit teksten kopiëren en daar een eigen tekst mee schrijven
  • teksten herschrijven, zodat het geen exacte kopie is

Vooral dat laatste is behoorlijk sneaky, omdat het daarmee soms lastiger te bewijzen is dat jouw auteursrecht daarmee is aangetast. Hoe spoor je die inbreukplegers nou op?

Hoe spoor je inbreuk op auteursrecht op?

Het ligt natuurlijk aan het type content dat je maakt hoe je de inbreukplegers op het spoor komt. Er zijn tools om online inbreuken op auteursrecht op te sporen. Voor zowel afbeeldingen als tekst vind je hieronder een overzicht van tools die je kunt gebruiken. Ontdek zelf wat voor jou werkt.

Plagiaatcheckers voor teksten

De meeste plagiaatcheckers voor teksten richten zich vooral op het controleren van stukken tekst die je zelf invoert in de tool. Deze bestaan dan ook vooral om te voorkomen dat studenten en andere schrijvers geen plagiaat plegen in hun scripties, whitepapers en zo. Of voor auteurs die willen checken of hun eigen tekst niet in aanmerking komt voor plagiaat. Voor je online teksten heb je een tool nodig die op basis van de tekst op een URL nagaat welke andere webpagina’s overeenkomstige teksten hebben.

Een aantal tools op een rijtje

De tools zijn vrijwel allemaal Engelstalig en heten dan Plagiarism checkers. Voor mijn teksten gebruikte ik lange tijd Copyscape. Dat is gratis bij beperkt gebruik, maar wil je regelmatig content van (bijna) je hele website controleren op plagiaat, dan moet je toch overstappen op betaalde tools. Een aantal andere gratis tools die je kunt gebruiken:

Bij de meeste van deze plagiaatcheckers plak je jouw tekst in een vak, of een URL in een vak daaronder, waarna de tool naar overeenkomsten zoekt. De meeste gratis tools die ik heb getest voldeden niet echt en gaven zelfs bij pagina’s waarvan ik wist dat er tekst van was overgenomen geen resultaat. Dan kun je toch het beste de gratis variant van Copyscape gebruiken, waarbij je elke 24 uur 10 URL’s kunt invoeren.

Copyscape en Copyleaks hebben beide een zogenaamd freemium-model, je kunt daar beperkt een aantal gratis checks doen en betaalt voor meer dan wat ze in hun gratis versie bieden. Voor deze tools betaal je dus wel als je serieus wat content hebt en je dat regelmatig wilt checken op auteursrechtinbreuken.

Overzicht van geconstateerde inbreuken op auteursrecht in CopyScape Premium.

In CopyScape sla je de geconstateerde inbreuken op jouw auteursrecht op om ze zo eventueel af te handelen.

Automatisch checken op inbreuk (betaald)

Wil je niet handmatig je teksten checken, maar automatisch in de gaten laten houden of je webpagina’s gekopieerd worden? Dat kan ook. Kost je wel wat centen, maar dat scheelt je natuurlijk ook weer tijd. En je bent er vaak eerder bij dan wanneer je het zelf telkens handmatig checkt. Dit zijn de plagiaatcheckers die (betaald, maar soms ook gratis) automatisch je content checken:

  • PlagiaShield [aff.]; gratis eenmalige scan van 1 website tot 500 pagina’s, verschillende betaalde abonnementen voor meer pagina’s en/of websites
  • Donotcopy: Nederlands initiatief waarbij je de keuze hebt 1 of (tot) 20 websites te checken op auteursrechtinbreuk voor een heel nette prijs
  • Copysentry: van Copyscape, met een basis bedrag van $ 4,95 tot 10 pagina’s en daarna $ 0,25 per pagina

Al deze plagiaatcheckers scannen regelmatig jouw webpagina’s op mogelijke kopieën. Dat was bij de meeste wekelijks, wat bij PlagiaShield inmiddels gewoon maandelijks is. Wekelijks kan ook, dan betaal je natuurlijk wat meer. Persoonlijk hoef ik geen dagelijkse of wekelijkse scan, dus ik ben blij met de maandelijkse scan van PlagiaShield. Gelukkig is er nu keuze uit aanbieders die automatisch checken op inbreuk op auteursrecht. Tot 2020 was er alleen Copysentry; Donotcopy en PlagiaShield zijn er in 2020 bij gekomen en beide vind ik erg fijn.

Mijn advies voor tools om inbreuken te vinden (tekst)

Natuurlijk is het prettig om advies te krijgen welke tool je moet gebruiken. Nu is daar niet gelijk een eenduidig antwoord op te geven. Het hangt vooral af van hoeveel pagina’s je wilt monitoren en met welke frequentie.

  1. Doe je hooguit een paar checks per jaar, dan is Copyscape prima, al levert dat wel het meeste werk voor jezelf op. Afhankelijk van het aantal pagina’s ben je enkele euro’s tot enkele tientjes kwijt op jaarbasis.
  2. Wil je regelmatige checks op auteursrechtinbreuken, dan is een geautomatiseerde plagiaatchecker jouw keuze. PlagiaShield doet maandelijkse checks voor een nette vanaf-prijs van € 14,90 per maand. Dan kun je tot 5 domeinen en tot 1000 pagina’s monitoren.
  3. Wil je echt intensieve checks op auteursrechtinbreuken, dan zijn CopySentry, Donotcopy en PlagiaShield jouw opties. Waar PlagiaShield standaard maandelijks checkt, kun je tegen een meerprijs kiezen voor wekelijks. CopySentry en Donotcopy hebben beide wekelijkse checks en met Copysentry Pro kun je zelfs dagelijks je webpagina’s monitoren.

Kijk dus vooral naar wat je zoal te monitoren hebt. Bij 1 website en meer dan 50 pagina’s is Copysentry duur, omdat je per pagina extra betaalt. Dan komen PlagiaShield en Donotcopy in beeld en is het een kwestie van kiezen op basis van jouw volume en eventueel of je wekelijks of maandelijks je content wilt laten checken.

In het kort: voor maandelijkse checks is PlagiaShield het goedkoopst, wil je wekelijkse checks op mogelijke auteursrechtinbreuken, kies dan voor Donotcopy.

Second opinion voor de zekerheid

Omdat iedere tool op zijn eigen manier werkt, verschillen de resultaten wel wat, heb ik gemerkt. Geen enkele tool vindt echt alle auteursrechtschendingen, daarom is mijn advies om altijd een soort second opinion te draaien met Copyscape. Als je dat 1 of 2 keer per jaar doet, is dat prima te doen en ben je een paar tientjes per jaar kwijt.

TIP: maak een spreadsheet met de pagina’s die je in CopyScape wilt monitoren met tabbladen tot 900, 1400, 1900, 2400, 2900 woorden en zo verder. Je betaalt namelijk voor dit soort limieten en het is zonde om het hoogste tarief te betalen als je ook kortere teksten hebt.

Ja maar die tools kosten geld…

Oh, je denkt dat het alleen maar geld kost? Dat ligt er eigenlijk wel wat aan. Als je een schadevergoeding krijgt, kan het zijn dat je een jaarabonnement op een van de automatische plagiaatcheckers er al snel uit hebt. En het gaat natuurlijk niet per se om de schadevergoeding. Je wilt toch ook gewoon dat jouw auteursrechtelijk beschermde werk alleen daar gebruikt wordt waar jij toestemming voor geeft?

Als je tekstschrijver/copywriter bent, kun je zelfs stellen dat jij de verantwoordelijkheid hebt om de content waar jouw klant voor heeft betaald te beschermen. Het is toch raar als een ander (gratis) zou kunnen gebruiken waar jouw klant voor heeft betaald?

Plagiaatcheckers voor afbeeldingen

Afbeeldingen zijn natuurlijk niet mijn eigen materie, dus hiervoor moest ik zelf nog even zoeken. Je kunt in Google en Bing zelf werken met ‘reverse image search’. ga naar desbetreffende zoekmachine, klik op het fototoestel, voer de URL van een foto in of upload een foto en zoeken maar. Het werkt vrij logisch allemaal.

Google Reverse Image Search: zoek naar een foto in Google.

De professionals gebruiken natuurlijk andere tools. De bekendste is TinEye, dat je gratis kunt gebruiken voor niet-commercieel gebruik. Voor commercieel gebruik is er de TinEye API. Een aantal andere tools die ik heb gevonden:

Bij Small SEO Tools vond ik ook een ‘Reverse Image Search’ tool, waarvan ik het nut niet echt inzie. In deze tool moet je alsnog zelf naar een van de zoekmachines, dan kun je net zo goed direct zelf naar een zoekmachine om daar zoals hierboven zelf je afbeelding te uploaden of URL in te voeren.

En dan vind je een schending van jouw auteursrecht, (hoe) ga je de inbreukpleger aanpakken?

Bereid je goed voor om actie te ondernemen

Wanneer je schending van jouw auteursrecht hebt ontdekt, moet je je goed voorbereiden voordat je verdere actie onderneemt. Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Zorg dat je kunt aantonen dat jij de auteursrechthebbende bent
  • Leg zo nauwkeurig mogelijk bewijs vast van wat er geplagieerd is; maak screenshots van zowel de inbreukmakende pagina als van jouw eigen pagina
  • Bereken de schade van de inbreuk

Houd er rekening mee dat de inbreukpleger zal ontkennen, met smoezen komt en onder een schadevergoeding wil uitkomen, als je die claimt. Dus wat moet je zoal doen?

Leg bewijs duidelijk vast

Leg dus vast wat er geplagieerd is. Maak screenshots met de datum erbij en bouw daarbij ook zoveel mogelijk bewijs op van publicatiedata. Als jij kunt aantonen wanneer jouw stuk is gepubliceerd en dat het betwiste stuk later is gepubliceerd, kan een ander dat niet ontkennen. Als jij het bewijs hebt, kunnen ze gewoon niet ontkennen. Naast screenshots kun je ook bewijs vastleggen door beide webpagina’s vast te leggen in de Wayback Machine en ze op te slaan als HTML.

Zo staan al mijn pagina’s die ik op letterzaken.nl al publiceerde in de Wayback Machine, zodat ik kan aantonen dat ik ze toen al had gepubliceerd. Daar is ook in de broncode nog eens de publicatiedatum terug te vinden, waardoor ik ook bij herpublicatie met een nieuwe datum nog kan aantonen dat ik dit al veel eerder gepubliceerd had.

TIP: gebruik een tool als GoFullPage voor screenshots van volledige webpagina’s.

TIP 2: installeer de extensie van Wayback Machine in je browser (Chrome of Firefox), zo sla je een webpagina in een paar klikken op.

Leg de publicatiedata vast

In sommige gevallen toont Google de publicatiedatum van webpagina’s in de zoekresultaten. Met name bij blogartikelen is dit vaak zo. Is dat niet het geval, kijk dan in de broncode van de pagina of je een publicatiedatum kunt achterhalen. Dat doe je als volgt:

Rechtermuisklik > Paginabron > CTRL+F (bij Mac CMD+F) > tik ‘published’ in en kijk of er dan in de code ‘date published’ tevoorschijn komt. Daar kan ook nog ‘date modified’ achter staan, waardoor je kan aantonen dat de pagina zoals die daar nu staat op die datum is gepubliceerd.

NB: dit is geen waterdicht bewijs, dus doe je best om zo goed mogelijk te achterhalen wanneer de pagina gepubliceerd is. Dat kan ook met Google Aangepast Zoeken (Custom Search).

Homepagina van Google Aangepast Zoeken (Google Custom Search).

Publicatiedatum achterhalen met Google Aangepast Zoeken

Je moet er even wat voor doen, maar het werkt wel goed. Allereerst ga je naar Google Custom Search, daar klik je op ‘Een aangepaste zoekmachine maken’. In het volgende scherm voer je de domeinnaam in, eventueel pas je de naam nog aan en selecteer je de taal. Voor dit doel is het niet per se nodig. Klaar? Klik op ‘Maken’ en door.

Hier voer je een website in binnen Google Aangepast Zoeken.

In het volgende scherm hoef je verder niets te doen. Eigenlijk is Google Aangepast Zoeken bedoeld om een zoekfunctie op jouw website te plaatsen en daar zijn alle onderdelen op deze pagina voor. Klik gewoon op ‘Aangepast zoeken’ links bovenin en je komt op de pagina met jouw speciale zoekmachines.

Voorbeeld van een zoekopdracht in Google Aangepast Zoeken.

In je dashboard kun je meerdere websites hebben staan. JKlik op de domeinnaam waar je de publicatiedatum voor wilt vinden en zoek met gerichte woorden naar de pagina waarop je het plagiaat hebt geconstateerd. In dit voorbeeld gebruik ik zelf even mijn webpagina ‘weloverwogen woorden’:

Resultaat met gevonden webpagina's in Aangepast Zoeken met publicatiedatum.

Als Google in de zoekresultaten de datum niet laat zien, vind je ze zo dus wel. Wat mij wel opviel is dat het niet altijd om de datum van publicatie gaat. Pagina’s die ik ooit eens heb aangepast, hebben een recentere datum. Dit betekent dat Google de datum noteert waarop de pagina is geüpdatet of wanneer Google deze heeft geïndexeerd zoals deze er nu is.

Publicatiedatum is niet waterdicht

Zoals je vast wel weet publiceer ik bestaande artikelen regelmatig opnieuw. Ze worden dan geüpdatet en omdat ze daarmee weer recent zijn worden ze ook opnieuw gepubliceerd met een nieuwe publicatiedatum. Het is dus nooit helemaal waterdicht te maken qua publicatiedatum. Tenzij je kunt aantonen dat jouw (eerste) publicatiedatum eerder ligt dan de registratiedatum van de domeinnaam. Die check je bij SIDN en al jouw pagina al eerder gepubliceerd is dan de domeinnaam is geregistreerd -wat mij ook weleens is overkomen- heb je sowieso prima bewijs dat jij eerder was. Verder zijn wat mij betreft de beste mogelijkheden:

  • Iedere webpagina die je publiceert direct toevoegen aan Wayback Machine
  • Je website in blockchain laten vastleggen via Wordproof timestamps
  • Revisies van je pagina als je WordPress gebruikt

Backups van je website kunnen natuurlijk ook aantonen dat je de pagina eerder had gepubliceerd, mits je dus echt de backups hebt vanaf de datum van publicatie. Je ziet, het is wel heel belangrijk om de publicatiedatum goed te kunnen aantonen.

Schadeclaim of alleen verwijderen?

Wat doe je wanneer je schending van jouw auteursrecht constateert: dien je een schadeclaim in of neem je genoegen met het verwijderen van het betwiste stuk? Je hebt sowieso recht op een schadevergoeding. Juridisch gezien lijd je namelijk schade door het gebruik van jouw auteursrechtelijk beschermde werk. Jouw werk is niet meer exclusief, het kan zijn dat het je omzet kost en als het werk is aangepast, is er ook sprake van wijziging of verminking. Of je dan een schadeclaim indient of alleen verwijdering vraagt, is aan jou.

Je hebt altijd schade wanneer er sprake is van inbreuk op jouw auteursrecht, stelt Charlotte Meindersma.

Heel duidelijk: waarschuwen is niet nodig, de schade is al geleden door de inbreuk.

Verdere juridische onderbouwing vind je in dit artikel van Charlotte Meindersma. En, zoals je hierboven ziet, je hoeft niet eerst te waarschuwen.

Hoe bepaal je de schadevergoeding?

Hoe bepaal je de schade als je een schadevergoeding vraagt? Zelf schat ik eerst mijn kans op succes in. De schadevergoeding moet wel afschrikken, maar kan niet zo hoog zijn dat het niet reëel is. Liever dat je er snel samen uitkomt dan dat je er weer druk mee bent omdat de tegenpartij moeilijk gaat doen of dat je zelfs een rechtszaak moet beginnen.

Een voorbeeld van hoe ik het bereken

Zelf kijk ik naar de volgende punten:

  • hoeveel is er overgenomen? (aantal woorden; percentage van jouw stuk)
  • kunnen ze het opbrengen? (zzp’er of bv; het maakt nogal verschil of ze spek op de botten hebben)
  • hebben ze ook bij anderen inbreuk gepleegd? (dat maakt jouw bewijs sterker)

Verder moet je de schade kunnen onderbouwen. Wat is je schade? Dat kan bestaan uit:

  1.  Het tarief dat je zou rekenen als je dit werk voor hen had gemaakt; tekst geschreven, foto gemaakt
  2. Persoonlijkheidsrecht; die tekst is van jou, de ander doet alsof hij dit heeft geschreven
  3. Vermindering van exclusiviteit van jouw werk
  4. Wijziging of verminking; als iemand ook nog iets aanpast, is jouw werk anders dan jij het bedoeld had

Inbreuk op auteursrecht is juridisch gezien al voldoende om te kunnen spreken van schade. Toch moet je die schade ook kunnen onderbouwen wanneer het een juridische procedure wordt. In een enkel geval zou omzetderving ook een argument kunnen zijn, als je dat tenminste kunt onderbouwen.

Bereken daar een bedrag voor

Je kunt nu voor bovenstaande punten een bedrag berekenen. Bereken geen overdreven hoge vergoeding, eerder lager dan het zou kunnen zijn, stuur die berekening ook mee en vraag in je sommatie een lagere schadevergoeding. Je kunt daarbij aangeven dat de rechter een hoger bedrag zal toewijzen, plus de kosten voor de rechtszaak, als ze die verliezen. En die verliezen ze zeker als jij de inbreuk kunt aantonen. En dat kun je, anders stuur je die sommatie niet.

TIP: Stuur GEEN factuur, je hebt namelijk geen product of dienst geleverd. Er wordt ook geen btw over een schadevergoeding berekend.

Alleen vragen om aanpassing of verwijderen?

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om alleen te vragen om aanpassing of verwijdering. Mag je helemaal zelf weten. Bij mij leverde dat vrijwel altijd vervelende reacties op als “ik heb helemaal niet van jou gekopieerd” (nee, het is totale toeval dat al die woorden op exact dezelfde plek staan…). Hierdoor ben ik eerlijk gezegd heel erg afgestompt. Daardoor, en doordat ik zo verschrikkelijk veel inbreuken op mijn auteursrecht heb moeten constateren, gaat er vanuit mij altijd een schadeclaim uit.

Reactie na constatering inbreuk op auteursrecht waarin ontkend wordt dat de teksten van mijn website gekopieerd zijn.

Een voorbeeld van een reactie waarin iemand ontkent dat hij mijn tekst heeft gekopieerd.

Als website-eigenaar hoor je op de hoogte te zijn van auteursrecht

De website-eigenaar is verantwoordelijk voor wat er op zijn website staat. Of hij of zij dit er nu zelf op geplaatst heeft of niet. En daarmee hoort die website-eigenaar ook op de hoogte te zijn van in ieder geval de basis van het auteursrecht. En heel eerlijk: ik ben zelf ook eens de fout in gegaan met een foto en heb toen op de blaren moeten zitten.

Schadevergoeding? Doe het wel goed

Je kunt zelf een boze mail sturen wat de fotograaf deed die mij betrapte op inbreuk op zijn auteursrecht. Je zag dat hij uit verschillende mails en/of documenten van alles bij elkaar had geknipt en geplakt. Áls je ervoor kiest om een schadeclaim in te dienen, doe het dan goed. Voorkom dat er fouten in zitten, waardoor iemand die juridisch beter onderlegd is jouw claim onderuit haalt. Zelf heb ik de Sommatiebrief Inbreuk Auteursrecht bij Charlotte’s Law gekocht. Een eenmalige investering en je weet dat het dan juridisch klopt.

Mail van fotograaf over inbreuk op auteursrecht met knip- en plakwerk uit verschillende teksten, gezien de verschillen in lettergrootte.

Deze mail ontving ik van de hiervoor genoemde fotograaf. Door de wisseling van lettertypes kun je zien dat hij geknipt en geplakt heeft.

Geen schadeclaim? Leg wel alles vast

Mocht je met je hand over je hart strijken en enkel verzoeken om aanpassing of verwijdering, zorg dan wel dat je alles vastlegt. Mocht de inbreukpleger weer de fout in gaan, heb je nog meer bewijs om eventueel alsnog een schadeclaim in te dienen. Je mag namelijk tot 5 jaar na constatering van de inbreuk de schade vorderen.

Alle stappen voor je samengevat

Dit is wat je doet om inbreuk op jouw auteursrecht op te sporen en er actie op te ondernemen:

  1. Gebruik een tool om de inbreuken op te sporen en vast te leggen
  2. Leg zo gedetailleerd mogelijk al het bewijs vast
  3. Bereken je schade
  4. Kies voor het verzoek tot verwijdering met of zonder schadevergoeding

En wees uiteindelijk voorbereid om de reactie van de tegenpartij. Als die onredelijk is, reageer dan niet direct en houd het altijd bij de feiten. Daarom is het ook zaak om alleen schriftelijk te communiceren in dit soort situaties. Zo voorkom je dat je de verkeerde dingen zegt en daarnaast ligt alles echt vast als je schriftelijk communiceert.

Plagiaat voorkomen door kopiëren onmogelijk te maken?

Wanneer je een WordPress website hebt, kun je met diverse plugins voorkomen dat mensen via de rechtermuisklik je werk kopiëren. In dit artikel van Buro Staal vind je diverse suggesties voor plugins die dat proberen te voorkomen. En ja, ik zeg bewust proberen te voorkomen. Iemand die een beetje handig is met internet weet hoe je zonder rechtermuisklik alsnog de content op een webpagina achterhaalt en kopieert. Je maakt het hooguit de minder ervaren internetgebruiker wat lastiger.

Zelf inbreuk gemaakt?

Heb jij zelf inbreuk gemaakt op het auteursrecht en heb je een boze auteursrechthebbende op je dak gekregen? Probeer je eerst eens in hem of haar te verplaatsen. Hoe zou jij het vinden als iemand klakkeloos iets van jou overnam waar jij zoveel tijd en moeite in hebt gestoken om te maken? Ga er dan ook maar vanuit dat jij niet de eerste bent die deze maker plagieert. En schiet dus vooral niet in de verdediging. Je zit fout, dat staat vast. Ga in overleg met de maker en kijk of je er samen uit komt. De meeste auteursrechthebbenden willen geen boeman zijn hoor…

Disclaimer: er is geen affiliatie met Charlotte’s Law. De links plaats ik omdat Charlotte al haar waardevolle kennis op gebied van auteursrecht, ondernemen en intellectueel eigendom deelt op haar website. De sommatiebrief is voor iedereen betaalbaar en daarom een aanrader.

Werkelijk alles lezen over (bloggen en) auteursrecht? Lees dan het uiterst prettig leesbare ‘Wetboek voor bloggers‘, dat overigens niet alleen over bloggen gaat [dit is wel een affiliatelink]. Voorkom dat je zelf een sommatie krijgt en ga goed voorbereid aan de slag met je website. Voor webwinkels is er ‘Wetboek voor webwinkels‘ [aff.]. Beide zijn een kleine investering waarmee je jezelf een hoop ellende en geld kunt besparen.

Heb jij ervaring met inbreuk op auteursrecht, wil je iets vragen, toevoegen of heb je nog andere tools om plagiaatplegers op te sporen? Laat een reactie achter, vragen worden altijd beantwoord.

8 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goed artikel Nathan! Heldere uiteenzetting over wat te doen in geval van inbreuk op auteursrecht. Het zal velen wel bekend in de oren klinken: helaas is kopiëren zonder toestemming aan de orde van de dag op internet. Dat kan bijzonder frustrerend zijn als mensen gewoon alles overnemen waar jij zoveel tijd en energie in hebt gestoken.

    Overigens is het misschien nog een leuk idee om aan het artikel toe te voegen dat er ook mogelijkheden zijn om stelen van je content moeilijker te maken. Ik las daar laatst een artikel over en er zijn wel wat technische mogelijkheden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens op een site gezeten, waarbij je tekst niet kon selecteren en de rechtermuisknop niet werkte voor copy/paste. Ook heb ik wel eens een site gezien, waarbij als je tekst copy/pastte er automatisch een bronvermelding bij kwam te staan in de paste. Kan de kopieerder natuurlijk wel weghalen, maar het is weer een extra benadrukking wat de bron is en wie de rechten heeft.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor de complimenten Michiel.

      Het artikel waaraan je refereert, ken ik. Ik zal het toevoegen, want het is inderdaad wel een aanrader om te lezen. Daarbij heb ik wel het “bezwaar” dat het onmogelijk maken van de rechter muisklik ook onderzoek voor SEO-doeleinden dwars zit. En voorkomen van plagiaat doe je er niet volledig mee, omdat mensen die wat handiger zijn altijd hun manieren vinden om toch te kopiëren wat ze vinden van jou te mogen “gebruiken”.

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Ja, het is goed dat je dit probleem aankaart! Veel mensen hebben hiermee te maken en het is niet altijd eenvoudig om voor jezelf uit te maken hoe je daarmee om moet gaan en wat je het beste kunt doen.

      Inderdaad zitten er wat haken en ogen aan technische oplossingen. Ik weet zelf ook niet of je dat echt zou moeten willen, maar voor sommigen is het wellicht toch een optie. Mensen copy/pasten ook voor legitieme doeleinden, omdat ze bijvoorbeeld een artikel in een Word-doc willen opslaan voor zichzelf. Of korte stukjes willen quoten uit je artikel. En fool proof is het ook zeker niet: als iemand het echt wil kopiëren lukt dat vast ook wel, je werpt alleen wat barrières op.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat je zegt is heel legitiem. Mensen mogen van mij best quotes gebruiken of zelfs een Word-document maken van een artikel om zo het artikel te lezen waar en wanneer het hen uitkomt. Daar heb ik echt heel weinig problemen mee. Zodra ze echter zonder toestemming hele artikelen kopiëren of behoorlijke stukken uit mijn artikelen overnemen, gaan ze echt een brug te ver. Dat is gewoon inbreuk op mijn auteursrecht en dat gebeurt mij echt te veel.

      Zelf heb ik ook lange tijd geworsteld hoe hiermee om te gaan. Ik heb een aantal keren mensen gebeld of gemaild om ze erop te wijzen, maar in vrijwel alle gevallen kreeg ik nogal defensieve reacties en/of zelfs de ontkenning van de inbreuk. Terwijl het toch echt geen toeval kan zijn dat de woorden op dezelfde plek staan. Dus krijgt vrijwel iedereen die mij plagieert direct een sommatiebrief. Charlotte Meindersma (ja, daar heb je haar weer ;-) ) bevestigt dat je niet eerst hoeft te waarschuwen.

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Ja, precies. Ik zou een kopieerbeveiliging ook te ver vinden gaan, maar sommige sites maken er wel gebruik van. Het is zeker niet makkelijk om een goede responsmodus te vinden en ik kan me voorstellen dat je er al snel genoeg van hebt als je dezelfde defensieve en ontkennende reacties elke keer krijgt. Charlotte heeft een leuk en goed blog ja met goede tips :)!

  2. Marie de Jonge
    Marie de Jonge zegt:

    Ik heb in het verleden ook weleens meegemaakt dat mijn auteursrechten geschonden werden. Ik wist in deze situatie ook niet goed wat ik moest doen. Goed om te weten dat er tools bestaan om plagiaat op te sporen. Op deze manier kan ik zelf personen benaderen die mijn teksten hebben gebruikt. Het is altijd beter om het zonder advocaat op te lossen.

    Beantwoorden
  3. Annemieke de Jong
    Annemieke de Jong zegt:

    Wat een goede informatie en fijn dat je dit deelt! (Ook Buro Staal bedankt voor tips hoe men plagiaat tegen kan gaan) Want dit is best lastig en brengt kosten met zich mee om er wat aan te doen. Voor een zzp’er of stichting zonder subsidie is het dan ook niet altijd (financieel) haalbaar om er wat aan te doen. Ik heb het al zo vaak mee gemaakt dat website teksten van mijn stichting gekopieerd zijn of waarbij men doet alsof hij/zij het gemaakt heeft. Hele documenten die een eigen leven zijn gaan leiden en waarvan niet meer te herleiden was dat het mijn werk en expertise is. Zelfs overheidsinstellingen(!) zoals het centrum voor jeugd en gezin in Almere heeft ooit eens de tekst van een project gekopieerd en op eigen website geplaatst, waardoor het net leek alsof het hun project was. De tekst van dit zelfde project , inclusief mijn bedrijfsgevoelige informatie(!), is op een of andere manier op de website http://nieuwebusinessmodellen.nl terecht gekomen en staat er nog steeds..

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Kan niet Annemieke, mag niet. Zelfs zonder financiële vergoeding te vragen loont het om een sommatie te sturen. In jouw geval zou ik sommeren en daarbij ook de schade vermelden en aangeven dat je overgaat tot een schadeclaim wanneer het niet binnen een bepaalde tijd offline gehaald wordt.

      Geen idee of dat juridisch houdbaar is trouwens, dat zou Charlotte Meindersma je wellicht kunnen vertellen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.