Zo gebruik je hyperlinks echt goed: klik hier ;-)

Als je op je website verwijst naar meer informatie, gebruik je hyperlinks. Of het nu gaat om interne links of om externe links, iedere link naar een andere webpagina is een hyperlink. En die dient ergens voor, namelijk om op te klikken. Anders hoef je die link er toch niet in te zetten? Even los van of er uiteindelijk op de link geklikt wordt of niet, of hoevaak dat is; als je een hyperlink aanmaakt doe je dat niet voor niets. Toch? Hoe zorg je dan voor klikken op een link? Hier gaat namelijk nog erg vaak mis en dat is niet in jouw belang, maar ook niet in dat van je bezoeker. 

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 30 mei 2016 en herschreven en opnieuw gepubliceerd op 20 januari 2022-

3 onderdelen van een goed opgemaakte hyperlink

Een goed opgemaakte hyperlink heeft:

  1. een onderstreepte tekst;
  2. een duidelijk afwijkende tekstkleur;
  3. liefst ook een ankertekst die de bezoeker helpt.

Waarom? En hoe dan? Nemen we natuurlijk door.

Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies

Eigenlijk is het heel simpel: maak het je lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat die begrijpt wat er in jouw tekst een link is. Volg daarom  ook de gangbare conventies op het internet. Dit zijn zaken die een standaard geworden zijn. En de opmaak van links is een van die conventies. Van oorsprong is een link blauw en onderstreept. Ga je creatief te werk en kies je dan bijvoorbeeld voor roze, is het dan nog duidelijk dat het een link is?

Link of geen link? De ankertekst is roze, niet volgens de internetconventies

In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Of je kiest voor groen, bij een grijze letter (of is het zwart en lijkt het grijs door het dunne font?), zoals hieronder:

Niet handig als je bezoekers hebt met minder goede ogen of kleurenblindheid. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Omdat het steeds vaker gebruikt wordt, raken we er wel steeds meer aan gewend dat gekleurde tekst een link is. Toch is een gekleurd stuk tekst niet altijd een link en dat maakt het nogal frustrerend.

Geen afwijkende kleur is nog erger

Het kan nog erger, zoek de link maar in het onderstaande voorbeeld:

Word-document downloaden? Zoek zelf de link maar. De ankertekst is niet duidelijk

Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar ja, waarom moet je bezoeker zelf zoeken naar de link, als je het ook makkelijk kunt maken door er geen misverstand over te laten bestaan waar we moeten klikken? Als je over de tekst hovert, zie je het volgende:

Dit is duidelijk een ankertekst met een link zo

Zo is het ineens een stuk duidelijker, toch? En als dat direct zo zichtbaar is, gaat het ook meer klikken opleveren.

Verschillende linktypen

Er zijn verschillende linktypen te onderscheiden. Er zijn tekstlinks en andere soorten links, zoals links onder afbeeldingen. In dit geval hebben we het dus over tekstlinks, en ook daarin kunnen we nog onderscheid maken:

  • Ankertekst
  • Kale URL
  • Domein

De ankertekst is een tekst waar de link onder staat, vaak omschrijf je daarin al wat de bezoeker op die pagina kan verwachten. Een kale URL is een link met alleen de URL (duh) en een domeinlink is een link met de domeinnaam als ankertekst, dus zonder de slug.

Links zijn er voor de klikken

Links in een tekst staan er zodat je bezoekers erop gaan klikken. Als dat niet zo is, kun je ze net zo goed achterwege laten. Of het nu gaat om interne of externe links, als je niet wilt dat je bezoekers erop klikken, kun je de link beter niet plaatsen. En omdat je wilt dat er op die link geklikt wordt, houd je rekening met die internetconventies.

Een goede hyperlink is onderstreept

Volgens de internetconventies is een link blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en als je daaraan voldoet, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder de ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met alleen een ander kleurtje is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, zorg dan voor die streep onder je hyperlink.

De befaamde Nielsen Norman Group stelt zelfs dat je onderstreepte tekst alleen voor links moet gebruiken op webpagina’s.

Blauw of een andere kleur?

Kies je dan voor blauw of toch een andere kleur? Op zich is het ook best oké als je er een andere kleur van maakt, zolang die kleur maar opvalt. Of je kiest voor een andere oplossing, zoals deze opvallende streep die Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law gebruikt:

Let wel: er is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links.

En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis in Google Analytics en verlaag je daarmee je bounce rate.

Schrijf een goede ankertekst

Naast een link die eruitziet als een link, is ook de ankertekst van belang. Een kale URL of domein als link kan natuurlijk wel, maar is niet echt aantrekkelijk. Een goede ankertekst helpt je bezoeker te begrijpen waar de pagina waarnaar gelinkt wordt over gaat. Veelgebruikte ankerteksten die dat niet doen zijn bijvoorbeeld:

  • Klik hier
  • Lees meer
  • Meer informatie

Hoe doe je dat dan wel? Zoals aangegeven door te beschrijven wat er op de pagina staat waar de link naartoe gaat. Je ziet dat hierboven ook bij de externe links die ik geplaatst heb.

Links niet onderstrepen: de uitzonderingen

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Bij links zijn die er ook voor wat betreft de opmaak. Het onderstrepen van je links is niet nodig bij navigatiemenu’s en bij lijsten met links zoals bijvoorbeeld footerlinks.

Wat jij?

Zeg het maar, zet jij links op je website, maar heb je liever niet dat erop geklikt wordt? Of zie je er geen nut in dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt :-)

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.