Hoe interne links bijdragen aan je SEO
De meeste SEO-specialisten en SEO-bureaus zijn gek op linkjes. Dan gaat het eigenlijk altijd over backlinks: de links die vanaf een andere website verwijzen naar jouw website. Of in het geval van de specialisten en bureaus naar die van hun klanten. Toch zijn ook interne links heel invloedrijk in je SEO-strategie. Waarom en hoe je hier dan slim gebruik van maakt en er zelfs een strategie aan koppelt, lees je in dit artikel.
Interne links zijn altijd aanwezig op een website
In principe bevat iedere website bijna als vanzelf interne links. Alleen one-page websites hebben geen interne links, omdat er geen pagina’s op de website zijn om naar te linken. Voor alle andere websites geldt dat er altijd vanuit het menu links liggen naar relevante pagina’s en dat er links zijn naar bijvoorbeeld de contactpagina of een pagina voor informatie-aanvraag. Maar dat is niet alles. Of dat zou het in ieder geval niet moeten zijn.
Platte tekst helpt jouw bezoeker niet verder
Het probleem wanneer je geen interne links plaatst is dat je jouw bezoeker voor geen meter helpt. Wanneer jij namelijk op een pagina iets vermeldt waar elders op jouw website meer informatie over te vinden is, moet de bezoeker zelf moeite doen om dat te vinden. Zonde. Ook omdat er een kans is om de bezoeker zo aan je te binden. Met enkel platte tekst help je jouw websitebezoeker dus niet verder.
Wees de behulpzame verkoper
Als ik nieuwe kleren koop vind ik het heel prettig dat een verkoper me wijst op andere kleren of accessoires om mijn nieuwe kledingstuk(ken) mee te combineren. Een bijpassende riem bijvoorbeeld, of een goed overhemd bij mijn nieuwe colbert. Of juist iets kleins als een paar sokken. Als de verkoper mij daar niet op attendeert, weet ik het niet en zal ik het niet kopen.
Je interne links kun je hier wel mee vergelijken. Als jij jouw bezoeker niet wijst op jouw pagina met meer informatie, zal deze het nooit vinden en jouw website verlaten zonder die interessante pagina van jou te hebben gelezen. Wees dus die behulpzame verkoper door interne links te plaatsen om jouw websitebezoeker verder te helpen.
Het effect van interne links op SEO
Naast het gebruikersaspect speelt het vindbaar maken van jouw website in de zoekmachines ook een rol bij alles wat je doet met jouw website. Tenzij je jouw website natuurlijk alleen als portfolio gebruikt. Kleine kans dat je in dat geval dit blog leest…
Dus let op: interne links hebben effect op jouw vindbaarheid en zijn dus belangrijk voor jouw SEO. Zoals bij alle SEO-factoren is het wel heel erg afhankelijk van diverse factoren hoeveel effect de interne links hebben. Het is sowieso een aspect van SEO dat je zelf goed kunt oppakken en beheren.
Interne links versus externe links
Als het gaat over links en SEO, denk je waarschijnlijk vooral aan externe links. Iedereen die iets weet van SEO zal weten dat het belangrijk is om die backlinks te krijgen. Wat niet iedereen weet is dat interne links net zo goed slim kunt inzetten om jouw vindbaarheid te vergroten. Ook interne links dragen namelijk SEO-waarde over, zoals (externe) backlinks dat doen.
Interne links zijn ook een signaal naar Google
Net zoals backlinks een signaal voor Google zijn dat de pagina waar ze naar verwijzen relevant is, is dat ook van toepassing op interne links. Wanneer je vanuit meer dan de helft van de pagina’s op jouw website linkt naar 1 bepaalde pagina, is dat voor Google het signaal dat dit wel een relevante pagina is op jouw website. Best logisch toch?
Wel iets minder waarde
Net zoals backlinks waarde overdragen, wat we ook wel link juice noemen, dragen ook interne links waarde over naar de doelpagina. Deze waarde is wel veel lager dan die van de externe backlinks, maar zijn niet te onderschatten. Gebruik je ze niet, profiteer je er sowieso niet van. Daarnaast help je jouw bezoeker er dus mee.
Beïnvloed je sitelinks met interne links
Een veel gestelde vraag is: hoe krijg ik andere pagina’s van mijn website in de sitelinks? Even kort over wat sitelinks precies zijn;
Wanneer je op een bedrijfsnaam of organisatie zoekt, zie je in de meeste gevallen eerst de homepage in de zoekresultaten en daaronder een zestal andere pagina’s:
Dat zijn dus de sitelinks. Tot oktober 2016 kon je in Google Search Console nog pagina’s uitsluiten van opname in de sitelinks. Nu dat niet meer kan, lijkt het alsof je dus aan Google bent overgeleverd. Toch is dat niet helemaal zo. Met je interne links heb je daar nog wel enige invloed op.
Hoe dan Nathan?
Natuurlijk wil jij weten hoe je dat dan doet. Je snapt vast wel dat interne links een signaal zijn voor Google hoe belangrijk een pagina is. Dat vrijwel iedere pagina verwijst naar de contactpagina, omdat die in het hoofdmenu staat. Mede daarom zal de contactpagina ook vrijwel altijd in de sitelinks staan. Maar wat als je sitelinks hebt die je graag anders ziet? Kijk dan of je meer interne links kunt plaatsen naar de pagina’s die je wel in die sitelinks wilt zien.
Daarnaast is het slim om interne links naar de pagina’s die je uit de sitelinks wilt krijgen, juist te verwijderen. Volgens Kees van Lamper Design helpt het ook om links in de footer van je website te plaatsen. Hij heeft daar zelf in ieder geval resultaat mee gehaald. Let wel: het is nooit een garantie, uiteindelijk is het Google die bepaalt. En soms is het werkelijk niet te begrijpen hoe Google werkt.
Welke pagina’s kunnen wel wat interne links gebruiken?
Naast het beheren van je sitelinks, zijn er ook andere interne links waar je aan moet werken. Sorry, dat moet inderdaad. Dit doe je vooral voor pagina’s die niet goed genoeg scoren in Google. Zo help je die pagina’s aan wat meer waarde, waardoor de posities kunnen stijgen. Kunnen, want zoals al eerder aangegeven weet je het met Google nooit. Voor mijn klanten heeft het in veel gevallen wel geholpen. Voor hen relevante zoektermen stegen door de focus op interne links.
Bepaal dus welke pagina’s wel wat interne links kunnen gebruiken. Daar zijn 2 manieren voor:
- Pagina’s die je hoger in Google wilt krijgen met voor jou relevante zoektermen
- Pagina’s die geen of nauwelijks interne links hebben
De tweede zullen waarschijnlijk ook pagina’s zijn die niet zo goed ranken in Google. Dus kun je ze nu nog even dat zetje geven dat ze nodig hebben.
Hoe weet je dan welke pagina’s dat zijn?
Het is kinderlijk eenvoudig om zelf al jouw interne links te vinden en zo te bepalen welke pagina’s er te weinig of misschien zelfs wat te veel hebben. Je hoeft daarvoor alleen maar naar Google Search Console te gaan en naar het onderdeel ‘links’ te gaan. Daar krijg je direct een overzicht van zowel interne als externe links. Klik je op ‘Meer’ onderaan het blok, krijg je het totale overzicht en kun je alles zelfs downloaden in een CSV-bestand.
Voor wat betreft de externe links is het wel goed je te realiseren dat dit overzicht uiterst waarschijnlijk niet compleet is. De meeste SEO-tools hebben geen compleet overzicht, maar ook Google Search Console heeft het niet altijd allemaal op een rijtje. Geeft niet, het gaat meestal om en indicatie.
Wat je zult zien is dat de homepagina de meeste interne links heeft. Logisch, op iedere pagina staat wel een ankertekst naar de homepagina en/of een logo dat vaak ook linkt naar de homepagina. Daar doe je verder echt heel weinig aan. Op vrijwel alle andere pagina’s heb je wél invloed. Door ze toe te voegen aan of juist te verwijderen uit je hoofdmenu, krijg je op vrijwel iedere pagina een interne link naar die pagina. Of haal je die dus weg.
Vrijwel iedere pagina?
Waarom ik daar dan ineens vrijwel iedere pagina heb staan is best logisch. Maar niet voor iedereen. Dat snap ik ook wel. Er zijn op een uitgebreide website met verschillende contactformulieren en/of salespagina’s namelijk ook webpagina’s zonder menu. Daar is het menu alleen maar afleiding en wil je die dus weglaten. Dat geldt trouwens ook voor de footer. Dus staan daar in ieder geval geen interne links vanuit hoofdmenu en footer.
Waar plaats je ze dan?
En dan heb je een lijst met pagina’s waar je meer interne links naar wilt leggen. Hoe pak je dat aan?
-Ja, er is een reden waarom ik het niet heb over het verwijderen. Die alle verwijzende pagina’s vind je in Google Search Console en met die gegevens kun je zelf aan de slag om eventuele interne links te verwijderen mocht je dat nodig vinden. Dit is meestal minder dringend dan meer links aanleggen, dus behandelen we dat nu verder.-
De makkelijkste manier om pagina’s te vinden
Je vindt de pagina’s om de door jou gewenste interne links op te plaatsen vrij eenvoudig zelf via Google. Stel dat ik de vindbaarheid van een pagina over algoritme-updates wil verbeteren, dan googel ik op ‘site:letterzaken.nl algoritme-updates’. Zo geef ik Google de opdracht om naar alle vermeldingen van dat woord of die woordcombinatie te zoeken binnen 1 bepaalde website. Dat levert dan dit resultaat op:
Ongeveer 85 pagina’s waar ‘algoritme-update’ op te vinden is. Het kan zijn dat er op sommige pagina’s al intern gelinkt wordt, daar kom je achter door de pagina’s te bezoeken. Dat lijkt een flinke klus, maar valt best mee. Even op het resultaat klikken, CTRL+F (CMD+F voor Mac) en je kunt zoeken en vinden. Per pagina een paar seconden. Staat er nog geen link, dan moet je het even bewerken en kost het meer tijd.
Al met al een prima investering om die ene pagina wat meer body te geven en daarmee hoger in Google te komen toch?
Vooral blogs zijn een ideale bron voor interne links
Wat wel heel logisch is, is dat vooral blogs een ideale bron zijn voor interne links. Als het goed is staat er veel informatie in je blogs en komen er regelmatig woorden of woordcombinaties in voor die te maken hebben met jouw vakgebied. De ene keer kun je dan linken naar een webpagina met jouw aanbod, een andere keer link je naar een blog met meer informatie over het genoemde onderwerp.
Op een commerciële pagina wordt het weer lastig
Een pagina met jouw aanbod is nou net een pagina waar je mensen liever niet doorstuurt naar een andere pagina. Dus leent een commerciële pagina zich minder voor interne links. Je kunt het zeker overwegen, maar bedenk wel wat het resultaat is. Mensen gaan naar een andere pagina en er is een grote kans dat ze niet meer terugkeren naar de pagina waar jij ze juist graag klant wilt maken.
Heb jij nog aanvullingen of vragen, laat het hieronder weten in de reacties. Ook andere manieren om pagina’s te vinden om de interne links op te plaatsen zijn welkom. Deze is erg basic, maar voor iedereen te doen. Ik ben wel benieuwd of er slimmere manieren zijn die ik nog niet ken…
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Veel mensen zijn helemaal gefocust op externe links, maar met interne links kun je inderdaad ook heel veel winst boeken! Het kan wel eens een werk zijn om allerlei handmatige links aan te leggen, maar het is zeker de moeite waard.
Ik kwam laatst een mooie plugin tegen die automatisch allerlei interne links kan leggen (wel met handmatige controle erbij), maar durfde het toch niet helemaal aan. Het lijkt me toch tricky zo’n plugin die automatisch interne linkjes aanlegt. Maar als je een heel grote site hebt, scheelt het je wel weer veel werk :). Heb jij ooit met zo’n plugin gewerkt of link je alleen handmatig?
Yoast Premium geeft suggesties, maar daar doe ik weinig mee. Zelf leg ik al mijn interne links automatisch aan. Ook omdat ik bij interne links kies voor alleen de slug, niet de volledige URL. Dit is vooral slim omdat je bij eventuele wijzigingen aan het domein de interne links niet ook nog eens hoeft aan te passen. Had ik destijds bijvoorbeeld overal http://www.letterzaken.nl/webteksten als interne link opgenomen, had ik bij de switch naar https en daarmee ook direct non-www al die links handmatig kunnen aanpassen.
Zo’n plugin die ze wel automatisch aanlegt klinkt wel aanlokkelijk, maar heeft als risico dat er al snel te veel worden aangelegd. Voor die enkele die ik per artikel gebruik doe ik het wel handmatig :-)
O dat is wel slim om alleen te linken met de slug! Handig inderdaad als je ooit nog eens de boel wilt veranderen. Van http naar https heb ik dat geloof ik opgelost met een find and replace-plugin die dat allemaal in 1 keer kon aanpassen door de hele site. Maar zoiets is wel weer een extra stap en geen garantie dat alles goed gaat.
Het idee van alles automatisch met een plugin is inderdaad wel aanlokkelijk, maar ik ben ook bang dat het dan allemaal een beetje overboard gaat met die interne links :).