Hoe hoog sta jij in Google? Check het zelf met deze tools.

Hoe hoog sta ik in Google? Check zelf je posities

Je wilt vindbaar zijn in Google, dus wil je weten hoe hoog je staat in de zoekmachine. Niet voor niets zoeken mensen op ‘waar sta ik in google’ of op ‘hoe hoog sta ik in google’. Maar hoe check je die posities? Ga je zelf in Google kijken en hoe betrouwbaar is dat dan? Ik reik je tools aan en geef aan waar je op moet letten. 

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 5 april 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 3 december 2020-

Googel jij ook op de vraag?

Eerlijk: googel jij wel eens op ‘hoe hoog sta ik in google’? Je bent niet de enige. Maandelijks zoeken -volgens de data uit Ahrefs- gemiddeld zo’n 200 mensen op ‘waar sta ik in google’ en nog eens zo’n 60 op ‘hoe hoog sta ik in google’. En die zijn zo geïnteresseerd in dit onderwerp dat ze op meerdere pagina’s in de zoekresultaten klikken:

Hoe hoog sta ik in google levert 200 zoekopdrachten en 300 klikken per maand op, terwijl waar sta ik in google nog eens 60 zoekopdrachten resulteren in 93 klikken. Hoge betrokkenheid bij het onderwerp dus.

Je ziet bij ‘Clicks’ dat er meer klikken op de zoekresultaten zijn dan er gemiddeld maandelijks op gezocht wordt (Volume), dus mensen willen hier graag meer over weten.

Weet waarop je gevonden “moet” worden

Allereerst is het natuurlijk van belang dat je weet waarop je gevonden “moet” worden. Welke zoektermen zijn belangrijk voor jouw website? Dat begint met zoektermenonderzoek. Heb je een lijst met voor jou belangrijke zoektermen, dan kun je die gebruiken om te meten welke posities je ermee haalt. In de SEO-wereld noemen we dat ‘rank tracken’; posities zijn ranks, een positie pakken noemen we rankings.

Wat zoekt je potentiële klant?

Het is vooral van belang om te bepalen waar je potentiële klanten op zoeken. De meesten zullen jouw bedrijfsnaam nog niet kennen, dus het is best leuk om daarmee op nummer 1 in Google te komen, maar het wordt pas interessant als je op andere zoektermen gevonden wordt. Zoektermen waar mensen op zoeken terwijl ze niet weten dat jij ze daarmee kunt helpen. De posities voor die zoektermen wil je meten, zodat je daarop kunt optimaliseren. Tenzij je al op nummer 1 staat natuurlijk ;-)

Nooit 100% zekerheid

Wil je 100% zekerheid? Die kan niemand je geven, sorry. Posities in Google zijn namelijk niet statisch, daar begint het al mee. Jouw positie voor een bepaalde zoekterm kan morgen anders zijn ten opzichte van vandaag en kan zelfs verschillen per persoon of locatie. Sterker nog, zelfs vandaag nog kan je bij een zoekopdracht de ene keer hoger staan dan de andere keer. Los daarvan zijn er ook diverse redenen waarom de tools die je kunt gebruiken (de ‘rank trackers’) niet altijd 100% exacte posities kunnen geven. Zie het dus altijd als een indicatie.

Een overzicht:

Posities checken in een browser

Veel mensen zoeken gewoon zelf even in een browser. Zelf googelen dus. Die zoekresultaten geven gelijk het meest vertekende beeld van alle mogelijkheden. Google geeft namelijk vaak gepersonaliseerde zoekresultaten. Daarom zie je soms ook onder een positie in de zoekresultaten staan ‘U heeft deze pagina bezocht op …’. De zoekmachine weet dus dat je die pagina bezocht hebt en geeft die daarom hoger weer in de zoekresultaten.

Een aantal punten die meewegen in de personalisatie van de zoekresultaten wanneer je zelf googelt:

  • Ingelogd zijn met je Google account
  • Het apparaat waarmee je zoekt
  • Je locatie

Niet alleen wanneer je ingelogd bent, onthoudt Google jouw zoekgedrag. Je kunt zelf je zoekgeschiedenis wissen, maar dat is alleen in je browser. De kans is groot dat de zoekmachine je zoekgeschiedenis wel ergens opgeslagen heeft en alsnog weer gebruikt voor de zoekresultaten.

Als je dan toch Google zelf wilt gebruiken…

Het kan hè? Even snel checken, nauwkeurigheid is misschien een keer niet het allerbelangrijkst, dus toch maar zelf in Google kijken. Wanneer je daarvoor kiest, doe het dan als volgt:

  1. Gebruik een browser die je enkel voor deze positiechecks gebruikt; een andere dan waarmee je dus dagelijks het internet op gaat
  2. Log niet in met je Google account
  3. Gebruik liefst de incognitomodus
  4. Klik niet op zoekresultaten als je posities checkt; open je gebruikelijke browser als je toch een zoekresultaat wilt bekijken

Gelukkig heb je keuze uit diverse browsers. Standaard krijg je met Windows tegenwoordig Edge, de opvolger van Internet Explorer, verder zijn er Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari en de minder bekende browser Opera. Je kunt dus veel kanten op. Er zijn ook gratis tools waarmee je je posities kunt checken.

Gratis tools

Er zijn meerdere gratis tools te gebruiken om je posities in de zoekmachines te checken. Omdat Google met zo’n 95% marktaandeel de grootste zoekmachine is in Nederland, gaan we vooral uit van deze zoekmachinegigant. Hieronder zie je per tool hoe je deze gebruikt, inclusief instructievideo’s. En ik vertel je de voor- en nadelen per tool. Ik behandel een paar tools die ik ken en gebruik, voel je vrij om me aan te vullen als je nog een interessante tool kent :-)

Posities in Google checken met Google Search Console via Zoekverkeer in het menu

Google Search Console

De meeste websites zijn gekoppeld aan Google Search Console (GSC, voorheen Google Webmaster Tools). Dit is een gratis tool van Google, waarmee je vooral technische problemen met je website kunt opsporen. En in GSC zie je ook via welke zoektermen bezoekers op je website komen. Vroeger kon dit in Google Analytics, waar het gedetailleerder was, maar sinds 2012 krijg je voor >80% van je zoekverkeer ‘not provided’ te zien. GSC is hier nu een alternatief voor.

In een paar klikken naar je posities

In je GSC dashboard ga je via ‘Zoekverkeer’ naar ‘Zoekanalyse’, waar je na wat scrollen onder een grafiek ‘Zoekopdrachten’ ziet.

Daarbij zie je normaliter eerst alleen ‘Klikken’. Door bovenin ‘Posities’ aan te vinken, krijg je de gemiddelde positie van jouw website op die zoektermen te zien. Ja, dat lees je goed, het gaat om ‘gemiddelde posities’. Dat komt onder andere door:

  • Het feit dat je in GSC de data over een bepaalde periode ziet, waarin de posities dus ook geschommeld kunnen hebben
  • Posities die nooit statisch zijn en op basis van locatie, gebruikt apparaat en andere punten gepersonaliseerd kunnen worden

Meer hierover op deze pagina van de zoekmachine zelf.

In Google Search Console kun je posities, klikken, vertoningen en CTR bekijken

Interessante data: hoeveel procent klikt door op jouw zoekresultaat in de zoekmachine (CTR)?

Om het je makkelijk te maken, heb ik er ook een video over gemaakt:

De voordelen van GSC

Een belangrijk voordeel is natuurlijk dat je behoorlijk betrouwbare data krijgt. Want het komt van de zoekmachine zelf en die baseert het op de daadwerkelijke vertoningen van jouw website voor de zoektermen die je ziet. Verder:

  • krijg je ook te zien hoeveel zoekmachinegebruikers jou in de zoekresultaten hebben gezien (vertoningen) en hoeveel er doorklikken (CTR)
  • kun je alle data downloaden in een spreadsheet
  • kun je allerlei zaken aanpassen om de voor jou relevante gegevens uit GSC te halen

De nadelen van GSC

De nadelen van GSC, naast dat je gemiddelde posities te zien krijgt:

  • je bent beperkt tot 1000 zoektermen*
  • je kunt niet zelf de zoektermen opgeven die je wilt zien
  • je moet GSC al geïnstalleerd hebben op je website, omdat anders de data niet beschikbaar zijn

Er zijn nog wel meer voor- en nadelen te noemen, maar dit zijn wat mij betreft de belangrijkste die voor de meeste mensen zullen gelden.

*Dankzij de API (een manier om programma’s te koppelen om data uit te wisselen) kun je tot 5000 zoektermen ophalen in diverse tools, zoals in Google Spreadsheets met de Search Analytics for Spreadsheets add-on.

Ahrefs Webmaster Tools: aanvulling op GSC

In 2020 lanceerde Ahrefs AWT: Ahrefs Webmaster Tools. In feite is AWT een versimpelde versie van Ahrefs waarmee je vooral aan de slag kunt om je eigen website te verbeteren. Zie het als een aanvulling op Google Search Console, waarmee je wél exacte posities te zien krijgt voor de zoektermen waarop je rankt.

De voordelen van AWT

Zoals ik al aangaf krijg je in AWT exacte posities te zien. Verder:

  • is er geen limiet op het aantal zoektermen dat je te zien krijgt, wat in GSC wel beperkt is tot 1000
  • zie je naast de zoektermen ook het zoekvolume voor die zoektermen
  • kun je  je eigen URL’s in de zoekresultaten vergelijken met je concurrenten, zo zie je bijvoorbeeld wie er de meeste backlinks heeft

De nadelen van AWT

De nadelen van AWT dan:

  • omdat Ahrefs prioriteit geeft aan zoektermen met een hoog zoekvolume, krijg je -zeker in eerste instantie- soms minder zoektermen te zien waarop je rankt dan in GSC
  • je moet wel zelf eerst jouw website koppelen aan Ahrefs Webmaster Tools, al kan dat al heel makkelijk en snel met (jawel!) GSC
  • je loopt voor sommige functionaliteit tegen limieten aan, waardoor je het gevoel krijgt dat je een betaald abonnement op Ahrefs moet nemen

Meer weten? Lees hier alles over Ahrefs Webmaster Tools.

SmallSEOtools Keyword Position Checker

SmallSEOtools heeft een gratis online rank checker, waarbij je wel even door wat advertenties heen moet worstelen. Op zich een prima tool, al lijken de resultaten wat tegen te vallen. Bekijk de video als je de instructies wilt zien en niet wilt lezen :-).

Op zich werkt SmallSEOtools vrij intuïtief. Je voert je domeinnaam in, kiest de zoekmachine (voornamelijk vanwege de keuze voor het land), het apparaat (desktop, tablet of mobiel) en kunt maximaal 10 zoektermen invoeren. Dat is wel beperkt als je zonder account werkt, je kunt maximaal 10 zoektermen per 24 uur checken. Waar je voorheen echt moest uitkijken waar je klikte, omdat de advertenties nogal dominant waren en ze soms een button van de tool leken, is dat tegenwoordig wat minder erg. Daar staat tegenover dat ze gebruikmaken van affiliate links in de resultaten en dat er niet heel duidelijk bij vermelden. Gratis moet natuurlijk ergens vandaan komen ;-)

Zoektermen en URL’s checken

Naast checken op zoektermen kun je ook domeinnamen invoeren om te zien hoe die presteren in Google. Je krijgt daarbij natuurlijk niet alle zoektermen en posities te zien, daarvoor mag je naar SEMrush, waar ze affiliate links voor gebruiken.

De voordelen van Small SEO tools

De voordelen van Small SEO tools zijn wat mij betreft:

  • het is gratis
  • je kunt zowel zoektermen als URL’s invoeren om te checken
  • je kunt posities checken in diverse landen, waaronder Nederland
  • je hebt de keuze uit zoekresultaten op desktop, tablet en telefoon

De nadelen van Small SEO tools

De nadelen van Small SEO tools zijn onder andere dat:

  • je alles telkens handmatig moet invoeren
  • je daarbij beperkt bent tot 10 zoektermen
  • de resultaten minder goed lijken dan bij andere tools
  • je de data niet kunt downloaden en dus zelf handmatig moet verwerken
  • er stiekeme affiliate links in staan

Je kunt een gratis account aanmaken, maar dat levert je geen voordelen op voor het checken van je posities in Google.

Whatsmyserp

Na lange tijd alleen Small SEO tools te hebben gebruikt, ontdekte ik Whatsmyserp. Het principe is redelijk vergelijkbaar met SmallSEOtools, maar er zijn ook verschillen. Bekijk de video of lees hieronder verder.

Whatsmyserp in gebruik

Ook bij Whatsmyserp voer je de domeinnaam in, kies je de regio (het land) en geef je jouw zoektermen in. Eerder kon je kijken hoe hoog jij stond ten opzichte van 3 van je concurrenten, waarvan je de domeinnaam ook kon invoeren. In de nieuwe versie van WhatsMySERRP is dat verdwenen. Verder is het fijn dat Whatsmyserp jouw ingevoerde velden onthoudt, zodat je die een volgende keer niet opnieuw hoeft in te voeren.

Sterk verbeterd

Waar ik Whatsmyserp eerder juist minder sterk vond dan Small SEO Tools, moet ik zeggen dat ze de tool zodanig verbeterd hebben dat ik nu juist eerder Whatsmyserp zou aanbevelen.

WhatsMySERP gebruiken met een account

Je kunt bij WhatsMySERP ook een account aanmaken, waarmee je meerdere domeinen kunt checken. Het totale aantal zoektermen blijft hetzelfde: 10. Magertjes dus. Je kunt wel handmatig 100 zoektermen checken met een gratis account.

De voordelen van WhatsMySERP

WhatsMySERP heeft een aantal voordelen boven Small SEO tools:

  • met een account hoef je een volgende keer je zoektermen en domein niet opnieuw in te voeren
  • je kunt ook checken hoe hoog je lokaal staat in Google, dus op plaatsnaam
  • je krijgt de volledige zoekresultaten in Google voor een zoekterm

De nadelen van WhatsMySERP

De nadelen van WhatsMySERP:

  • zoekvolumes komen uit de ZoekwoordPlanner
  • een gratis account geeft weinig extra voordelen
  • beperkt tot maximaal 10 zoektermen per domein

Net als voor de andere tools geldt: test het zelf en ontdek of het wat voor je is.

Ubersuggest: beperkt zonder abonnement

Ook in Ubersuggest kun je zien waar je in Google staat. Je krijgt alleen weinig data in de gratis versie, je moet een abonnement nemen als je meer wilt zien.  Daarnaast is het geen rank tracker tool, maar vooral een tool om zoektermenonderzoek te doen en de SEO van jouw website bij te houden. Als je dan toch moet betalen, kun je net zo goed voor Mangools gaan, waar je meer krijgt aan verschillende functionaliteiten.

Eerder schreef ik al over de voor- en nadelen van Ubersuggest.

De Waar sta ik in Google website

Ja echt, er bestaat een website ‘Waar sta ik in Google?’. Alleen is dat een lokkertje om je klant te maken van een onlinemarketingbureau. Daarom heb ik het niet eens getest, omdat ik geen idee heb wat zij kunnen traceren en wat zij met mijn data doen. Kijk gerust zelf op waarstaikingoogle .nl als je het wel gewoon wilt proberen. Het feit dat er onderaan de webpagina’s wat (bijna) verstopte linkjes staan vind ik wel iets zeggen…

Waar sta ik in Google als klantenlokkertje

Naast de website ‘waar sta ik in google’ is er ook een ‘hoe hoog sta ik in google’ website. En er zijn SEO- en onlinemarketingbureaus die een ‘waar sta ik in Google’-pagina’s hebben gemaakt waarbij je jouw posities kunt aanvragen. Aan jou of je dat gaat doen of niet. Het lijkt me duidelijk dat je een keer benaderd wordt door zo’n partij om te kijken ‘wat ze voor je kunnen betekenen’. En dat is hun goed recht natuurlijk.

Betaalde tools

Wil je niet alles handmatig doen, geautomatiseerde rapportages in je inbox en geen limieten, dan zijn betaalde tools toch echt de beste keuze. Je hebt dan de keuze om gebruik te maken van een rank tracker uit een uitgebreide SEO-tool of een gespecialiseerde ranktrackingtool. De SEO-tools, waarmee je onder andere ook zoektermenonderzoek kunt doen en die een rank tracker bieden, zijn onder andere:

Je krijgt hiermee meer dan alleen hoe hoog je in Google staat op de door jou gekozen zoektermen. Deze tools zijn daarmee vooral geschikt als je minstens wekelijks bezig bent je website(s) te verbeteren of een professional bent in de wereld van online marketing.

Rank trackers: automatisch je posities bijhouden

Als je voor ten minste 1 website de posities voor meerdere zoektermen wilt bijhouden, kies je voor een rank tracker. Dat is software die regelmatig de posities in Google ophaalt en jou zo automatisch vertelt hoe hoog je in Google staat. Er zijn veel verschillende rank trackers en ze kosten allemaal best wat geld. Ze hebben namelijk crawlers die al die informatie moeten ophalen en servers om de data op te slaan. Enkele rank trackers:

  • SerpWatch: nu nog nieuw en (daarom?) redelijk betaalbaar
  • Wincher: betaalbaar, flexibel en via deze link* de eerste maand met 90% korting
  • ProRankTracker: erg goed en uitgebreid, daardoor ook bewerkelijk en lastig in te richten

Er zijn nog heel veel andere rank trackers dus het leidt te ver om ze allemaal te behandelen of zelfs te noemen. Bovenstaande selectie is op basis van prijs en eigen ervaring. Zoek gerust zelf naar tools die jou passen, de meeste kennen een proefperiode waarin je kunt proberen of het voor je werkt.

SEO Browse: simulator van zoekresultaten op locatiebasis

Wil je weten wat je posities in Google zijn op lokaal niveau of in een specifiek land? Met rank trackers kun je voor elk land en voor specifieke plaatsnamen je posities checken, maar je kunt ook live zoeken in een speciale browser: SEO Browse. Bij SEO Browse voer je de zoekterm in, kies je een land of plaatsnaam en je ziet hoe de zoekresultaten eruit zien.

Wat past bij jou?

Veel opties, maar wat past er bij jou? Het hangt natuurlijk af van jouw eigen wensen en mogelijkheden. Heb je wat budget, dan is een betaalde tool een optie. Wil je alleen maar zo af en toe jouw posities in Google op een enkele zoekterm checken, dan kun je vaak met gratis tools uit de voeten. Dit zijn je keuzes:

  • Wil je ook zien wie er verder in de zoekresultaten staan: Ahrefs Webmaster Tools, Whatsmyserp, SEMRush, Moz of Ahrefs
  • Kies je voor gratis: Whatsmyserp, Small SEO Tools, Ahrefs Webmaster Tools
  • Betaald en automatische rapportages: Pro Rank Tracker, Wincher, SerpWatch, Ahrefs, Moz, SEMRush, Mangools
  • Meer dan alleen posities in Google: Moz, Ahrefs, SEMRush, Mangools, Ahrefs Webmaster Tools

Heb jij zelf een van deze tools gebruikt om te kijken hoe hoog jij in Google staat? Heb je vragen, aanvullingen, opmerkingen? Alles is welkom, laat gerust weten wat jij te melden hebt naar aanleiding van dit artikel.

*Bij deze tools gebruik ik een affiliate link. Als enthousiast gebruiker ben ik oprecht ambassadeur en de moeite die ik steek in het schrijven wordt zo een klein beetje beloond zonder dat het jou iets meer kost :-)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.