Hoe scoor je in Google met weinig tekst en vooral afbeeldingen?

Hoe scoor je in Google met weinig tekst en vooral afbeeldingen?

Een webpagina moet minimaal 300 woorden bevatten. Toch? Dat zeggen ze allemaal. Da’s goed voor je SEO, minimaal 300 woorden. Maar wat als je vooral met beeld werkt, omdat je fotograaf bent, ontwerper, of op een andere manier vooral met dingen werkt die visueel beter uitkomen dan in tekst? Kun je dan nog wel een positie halen in Google? En hoe? 

Het antwoord is…

Gelijk maar met de deur in huis: het antwoord is “ja”. Kan best. Al ligt het wel helemaal aan de situatie, met name aan de concurrentie. Én tekst blijft belangrijk. Laat dat wel duidelijk zijn. Met alleen foto’s ga je het echt niet redden. Maar er is ook een andere reden waarom je tekst nodig hebt. Met alleen beeldmateriaal haal je de bezoekers aan jouw website namelijk niet zomaar over om klant te worden.

Zoekmachines leren foto’s herkennen

Gelukkig worden zoekmachines steeds slimmer. Zo zijn ze bezig met herkenningssoftware om te kunnen herkennen wat er op een foto staat. Een interessante ontwikkeling, maar je kunt er niet volledig op terugvallen. De software zal prima kunnen zien dat er bijvoorbeeld een hond op een foto staat, en zelfs het ras herkennen. Maar dan weten ze nog niet alles natuurlijk.

Zorg zelf voor de complete context

Een aantal details zal de software (nog) niet herkennen, denk daarbij aan:

  • de naam van de hond
  • de omgeving waarin de foto genomen is
  • de gelegenheid van het nemen van de foto

En of het nu een hond betreft of een persoon, buitengebied, meubelstuk of wat dan ook, je kunt zelf wel bedenken welke context de zoekmachine wel eens zou kunnen missen. Daar moet je uiteindelijk dus zelf voor zorgen. Eerder schreef ik al hoe je afbeeldingen optimaliseert voor SEO.

Dus met afbeeldingen alleen kom ik er wel?

Ik geloof wel dat het kan. Als je de kunst van SEO voor afbeeldingen tot in de puntjes beheerst, zul je ongetwijfeld kunnen ranken met alleen afbeeldingen. De vraag is alleen: is dat slim? Ik durf wel te stellen dat dat niet zo is.

Help je al je bezoekers ermee?

Natuurlijk realiseer ik me dat er veel mensen zijn die visueel zijn ingesteld en het liefst vooral afbeeldingen zien. Toch zullen ook die mensen wel eens meer informatie willen. Ook die mensen willen context. Die ene prachtige foto, waar was dat? Of: waar is die genomen? Frustrerend als je iets of iemand herkent, maar niet kan achterhalen wie, wat of waar het is. Toch?

Alleen foto's zeggen niet alles - tekst maakt duidelijker waar het over gaat

Op deze website van een fotograaf zie je een mooi voorbeeld: zonder de korte teksten erbij zou je niet precies weten waar die foto’s toe dienen. Beeld en tekst vullen elkaar dus mooi aan.

Denk verder dan alleen jouw doelgroep

Natuurlijk staat je doelgroep voorop. Maar wat weet je echt van hun informatiebehoefte? En hoe zit het met andere potentiële klanten? Weten die genoeg met alleen beeldmateriaal op jouw website? Denk verder dan alleen jouw (directe) doelgroep en jouw eigen ideeën, vraag jezelf af wat iemand wil weten om voor jouw product of dienst te kiezen. En geef daar antwoord op.

Help je potentiële klanten

Het internet is zelfbediening. Je zoekt, vindt, selecteert en bestelt online. Net zo makkelijk. Maar wel met de juiste informatie. Want je wilt wel zeker weten dat je goed zit als je geld uitgeeft. En daar is tekst dan weer noodzakelijk voor. Want:

  • Hoe neem jij mijn twijfels weg?
  • Hoe overtuig je mij van de voordelen die ik bij jou heb?
  • Hoe weet ik waar ik zoal op mag rekenen als ik klant word bij jou?

Het zijn zo maar wat vragen die ik als potentiële klant heb en waar je met alleen afbeeldingen geen antwoord op geeft. Natuurlijk, een fotograaf overtuigt wel met de foto’s die er schitterend uitzien. Toch wil ik dan ook meer weten. Bedenk zelf eens welke vragen jij zou hebben als mogelijke klant. Of ga eens na welke vragen jou regelmatig gesteld worden. Daar zul je toch antwoord op moeten geven. En daar heb je tekst voor nodig.

Het hoeft niet veel tekst te zijn

Als jouw doelgroep echt “van de plaatjes is”, is het prima om daar de nadruk op te leggen. Houd er alleen wel rekening mee dat -zoals ik hiervoor aangaf- tekst echt bijdraagt aan het omzetten van bezoekers in klanten. Lees daarvoor ook het artikel ‘Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert of omzet kost’.

Afbeeldingen en vindbaarheid nog maar eens

Uiteindelijk ging het om vindbaarheid en afbeeldingen. Ik reken erop dat je het belang van tekst inmiddels wel door hebt. Ook bij de vindbaarheid van en met afbeeldingen speelt tekst een belangrijke rol. In het artikel over afbeeldingen en SEO, dat ik eerder al aanhaalde, komt een aantal factoren naar voren:

  1. Bestandsnaam van de afbeelding
  2. Titel van de afbeelding
  3. Al-tekst of alt-attribuut van de afbeelding
  4. Onderschrift bij de afbeelding

En vergeet ook de bestandsgrootte van de afbeelding niet. Die is van invloed op de laadtijd van je webpagina en dat de laadtijd een SEO-factor is, is algemeen bekend. Een afbeelding hoeft online niet meer dan 100 kB te zijn. Hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt, lees je in dit gastblog over het technisch optimaliseren van je afbeeldingen.

Het bewijs dat het zonder veel tekst kan

Veel webshops die goed scoren hebben echt niet veel tekst. Kijk bijvoorbeeld eens op de webpagina’s uit de top 10 voor ‘iPad kopen’. Met name de webpagina’s van Apple, MediaMarkt en leapp hebben weinig tekst en met name afbeeldingen:

Vooral afbeeldingen op webpagina iPad kopen bij MediaMarkt

Je ziet dat er echt nauwelijks tekst op de webpagina van MediaMarkt over iPads staat, en beeldmateriaal domineert.

Bij leapp staat er nog wel wat tekst onder. Die tekst is vrij beknopt; met 188 woorden komt het niet aan de 300 woorden waaraan vaak gerefereerd wordt voor SEO. Daarnaast is de tekst nuttig en overtuigt deze waarom je een iPad zou willen kopen én waarom je dat bij leapp zou doen:

leapp kiest voor een korte begeleidende tekst, maar afbeeldingen domineren op de webpagina over iPads

Afbeeldingen en tekst zijn niet de enige factoren

Andere factoren dan alleen de content spelen natuurlijk ook een rol voor hun vindbaarheid. Dit is wat mij betreft wel een bewijs dat SEO ook kan met voornamelijk afbeeldingen. Als je niet al te veel tekst wilt, kan dat. Ook voor wat betreft SEO. Houd alleen wel altijd in gedachte of je alle informatie geeft aan je bezoeker om deze uiteindelijk wel over te halen voor jou te kiezen.

Wat geleerd? Of heb je nog vragen of een kritische noot? Laat je reactie gerust achter, ik reageer altijd.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.