Historische wijziging in Google zoekresultaten
Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit
Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten.
Mobile first index
Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben.
Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten
Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop.
Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek
Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven.
Wat houdt deze wijziging in?
Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben.
Mobiele versies van websites
Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites:
Aparte mobiele website
Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.optimusonline.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website.
Responsive website
Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud.
Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid
Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid.
Afbeeldingen tellen ook mee
Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid.
Zorg dus voor optimale content op je mobiele website
Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google.
Historische wijziging
Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden.
Mobile first is nu echt een must
Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must.
Waarom is dit zo belangrijk?
Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website.
Is jouw website mobielvriendelijk?
Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren.
En?
Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Goed verhaal Nathan
Ben ik blij dat we net op responsive zijn gegaan. Dank voor de tip!
Dank je wel voor je reactie Michaël :-)
Op zich is een niet-mobielvriendelijke website geen probleem hoor. Een responsive website is sowieso een goede keuze omdat het gebruik van mobiel blijft toenemen. En dan is een website die het op mobiel goed doet wel zo prettig voor de bezoeker. Dat gaat je volgens mij al meer omzet opleveren. Dus responsive is sowieso een verstandige keuze.
Goed artikel maar misschien kan je er wat tips bij plaatsen hoe je kan checken of je site mobiel vriendelijk is en zo niet, hoe je dat kan doen.
Dank voor je reactie en je idee Eric. Op zich is mobielvriendelijkheid niet per se het issue hier, vandaar dat ik daar niet op heb ingezoomd. Aangezien ik het een goed idee vind, zal ik het alsnog even toevoegen, dank voor de suggestie. En hierbij direct de link om de mobielvriendelijkheid te testen: https://testmysite.thinkwithgoogle.com/
Je krijgt hierbij overigens meer adviezen van Google, ook over de snelheid van je website. Ik ben benieuwd hoe jouw website scoort, laat je dat nog even weten? :)
En Accellerated Mobile Pages (AMP) aanmaken.
In welke zin dragen Accellerated Mobile Pages volgens jou bij aan je posities in zowel de desktop- als de mobiele zoekresultaten van Google Wim?
Deze pagina’s verhogen de sitespeed, waardoor Google je site een hogere hoger ranking geeft.
Ik heb het idee dat je een paar dingen door elkaar haalt Wim. AMP is een project waarbij content gestript wordt voor mobiele weergave, waardoor de pagina’s sneller laden op mobiele apparaten. Het zijn dezelfde pagina’s, maar met een speciale mobiele weergave. Dit heeft geen effect op rankings (!) en al zeker niet op rankings op desktop. Deze wijziging in de zoekresultaten van Google heeft alles te maken met de content op de mobiele versie van jouw website. AMP heeft geen invloed op de content zelf en dus niet op deze wijziging in Google. Zie ook https://www.ampproject.org/.
AMP is (nog) geen ranking factor. Maar het heeft wel invloed op het aantal kliks, impressies en de gebruikerservaring. En dat zou weer een positieve invloed op je ranking kunnen hebben. Toch?
Vooralsnog is AMP iets dat voor een belangrijk deel buiten je eigen website wordt weergegeven. Wanneer je klikt op een AMP-resultaat, leidt Google je niet naar de website, maar creëert een link binnen Google (op het moment van schrijven in ieder geval): http://searchengineland.com/google-url-for-amp-265344
Daarnaast geldt AMP (nog) niet voor pagina’s, enkel voor (nieuws)artikelen. Binnen WordPress betekent dat dus enkel de blogpagina’s (‘Berichten’).
Dat AMP indirect positieve invloed kan hebben op je posities, ben ik met je eens. Dat staat wel los van deze wijziging in de zoekresultaten, waarbij Google de content die je aanbiedt voor mobiele apparaten indexeert in plaats van de content voor desktop.