Krijg makkelijker resultaat met de heilige TIE-eenheid van SEO

Om resultaat te halen met SEO heb je een strategie nodig. En een strategie moet ergens op gebaseerd worden. Daarvoor heb ik de ‘heilige TIE-eenheid’ uitgevonden. In een eerder blog haalde ik al eens mijn ‘heilige TIE-eenheid van SEO” aan en legde ik deze drie belangrijke onderdelen voor je SEO-strategie kort uit. Nu krijg je er alle details van, zodat je zelf aan de slag kan met de heilige TIE-eenheid.

Wat is de heilige TIE-eenheid van SEO?

De heilige TIE-eenheid bestaat uit drie belangrijke factoren waar je rekening mee houdt als je aan de slag gaat met je SEO. Het is al dan niet toevallig een drie-eenheid, bestaande uit drie woorden die alle drie eindigen op -tie. Vandaar dus ook de naam.

Dit is de heilige TIE-eenheid:

  • RelevanTIE
  • ZoekintenTIE
  • ConcurrenTIE

Nu je ze kent, heb je misschien ook wel door hoe je ze inzet of toepast. Wil je toch meer weten, dan lees je natuurlijk even verder voor mijn uitleg. En bedenk dat je deze heilige TIE-eenheid op verschillende facetten van SEO kan inzetten. Het geldt natuurlijk voor je zoektermen, maar ook bij linkbuilding komen ze van pas.

De heilige TIE-eenheid lanceerde ik in 2020 toen ik schreef over ‘SEO voor ijdeltuiten: KPI’s die er niet toe doen

Waarvoor en hoe gebruik je de heilige TIE-eenheid in SEO?

Deze heilige TIE-eenheid weeg je iedere keer af als je aan de slag gaat met je SEO. Dat begint met je zoektermenonderzoek, waarbij je naast zoekvolumes natuurlijk ook zoektermensuggesties wilt krijgen. Wanneer je gaat bepalen welke zoektermen nuttig zijn om op in te zetten, komt de TIE-eenheid om de hoek kijken. Je bepaalt op basis van deze drie factoren of een zoekterm onderdeel gaat worden van jouw SEO-strategie.

Relevantie

Dat een zoekterm relevant moet zijn is misschien een dooddoener, maar toch gaat het daar nog vaak mis. Mensen geven mij soms veel te algemene zoektermen op voor een zoektermenonderzoek, en denken dan dat ze daarmee iets kunnen qua vindbaarheid. Die zijn sowieso niet relevant. Denk hierbij aan woorden als:

  • Kwaliteit
  • Ontzorgen
  • Totaaloplossing

Ook kreten als ‘enthousiast team’ krijg ik weleens aangeleverd als mogelijke zoekterm. Je kan vast ook wel bedenken dat dit woorden of woordcombinaties zijn die vrijwel iedere organisatie kan opgeven. Daarnaast zijn het termen die een soort lege huls zijn, die inhoudsloos zijn wanneer je niet uitlegt waar dit nu precies in zit.

Ook bij zoektermsuggesties die je uit je tools voor zoektermenonderzoek krijgt is het zaak op te letten of ze echt relevant zijn. Als je tandarts bent bijvoorbeeld, ben je uiterst waarschijnlijk geen orthodontist. Een tandarts in Utrecht heeft dus niks aan vindbaarheid op ‘orthodontist utrecht’. En je hoeft ook niet vindbaar te worden op de naam van een concurrent, waarmee ‘dental clinics utrecht’ ook afvalt als potentiële zoekterm.

Zoektermsuggesties bij 'tandarts utrecht', waarbij die eerste zoekterm bovenaan staat met een zoekvolume van 3.800. Daarna volgen tandarts leidsche rijn (1000), orthodontist utrecht (1100), tandarts oog in al (520), spoed tandarts utrecht (560), tandarts overvecht (490) en als laatste dental clinics utrecht met een zoekvolume van 420,

Zoekintentie

Zoekintentie is nauw verbonden met relevantie. Je hebt er niks aan om vindbaar te zijn op zoektermen die te maken hebben met je concurrent bijvoorbeeld. Als verkoper van zonnepanelen heb je er echt niks aan om gevonden te worden op ‘coolblue zonnepanelen’. Zo’n zoekterm is niet relevant, en de zoekintentie van de zoekmachinegebruiker is om ofwel iets te weten te komen over zonnepanelen van Coolblue, of die zelfs bij Coolblue aan te schaffen.

Net zo belangrijk is te weten wat de zoekintentie van een zoekterm is die wél relevant is voor jouw bedrijf. Met een commerciële pagina ga je nooit in de top 10 komen voor een zoekterm die een puur informationele zoekintentie heeft.

Concurrentie

Je zoekterm kan relevant zijn en je kan wat met de zoekintentie kunnen, maar het is ook zaak om naar de concurrentie te kijken. En wel om twee redenen:

  1. Concurrentie kan te zwaar zijn
  2. De concurrenten in de top 10 geven een beeld of je kans maakt

Te zware concurrentie

Als de concurrentie te zwaar is, ga je die top 10 niet in komen voor die zoekterm. Bij een zoekterm waar alleen maar grote spelers in de zoekresultaten staan, kan je concluderen dat je op deze zoekterm de top 10 niet gaat halen. Dan heeft het weinig zin om daarop in te zetten. Moet je jouw beoogde pagina dan maar helemaal laten zitten? Natuurlijk niet. Als het relevant is, gewoon doen. Zeker bij een product of dienst is het logisch dat je er een pagina over hebt. Je zal er met organische vindbaarheid niet direct klanten mee trekken, maar wie op jouw site komt, zal het alsnog kunnen ontdekken.

Beeld of je kans maakt

Je denkt misschien dat het ‘beeld of je kans maakt’ hetzelfde is als ‘te zware concurrentie’, maar dat is niet helemaal zo. Ja, je kijkt natuurlijk eerst naar hoe zwaar de concurrentie is, daarnaast is het goed om andere factoren mee te laten wegen:

  1. Gaat jouw pagina over ongeveer hetzelfde als wat er nu in de top 10 staat?
  2. Wisselen de zoekresultaten regelmatig, zijn er veel schommelingen te zien?
  3. Hebben de URL’s in de top 10 veel backlinks?

Het zijn zo wat voorbeelden van factoren, afhankelijk van de zoekterm en de top 10 kan je er nog voldoende andere factoren bij halen. Bij de eerste gaat het er niet om dat je exact hetzelfde gaat publiceren, liever niet zelfs. Juist door het op je eigen manier te doen, onderscheid je jezelf. Niemand heeft baat bij een pagina die “meer van hetzelfde” is.

De schommelingen in zoekresultaten zijn heel interessant om te bekijken. Zo zie je bij de zoekterm ‘tandarts utrecht’ dat hier in de afgelopen twee jaar behoorlijk wat dynamiek is geweest, al is de nummer 1 behoorlijk onbetwist nummer 1 gebleven. Als je dat ziet, kan je verder onderzoeken in hoeverre je toch een kans maakt op die top 10 binnen te komen.

Grafiek met gekleurde lijnen die de schommelingen in de posities in de top 100 voor de zoekterm 'tandarts utrecht' laten zien. Het zijn 10 gekleurde lijnen, gebaseerd op de URL's die in de actuele top 10 staan, met daaronder de specifieke URL's in een lijst en daarvoor de kleur in een checkbox, waarmee je dus die URL ook in of uit kan schakelen in de weergave. Bovenin is het heel erg vol met gekleurde lijnen, maar er zijn ook wat lijnen die behoorlijke schommelingen laten zien, wat aantoont dat er rwel af en toe URL's nieuw of opnieuw de top 10 in komen.

Je ziet dat er best wat URL’s zijn die flink pieken en dalen. Hieruit zou je kunnen concluderen dat er regelmatig “nieuwe” URL’s (URL’s die nog niet in de top 10 stonden) in de top 10 komen. En dat URL’s ook opnieuw de top 10 in kunnen komen als ze daar eens uit gevallen zijn. Dit is een heel snelle observatie en verdient natuurlijk verder onderzoek.

Kijk je dan naar de afgelopen maand en dan even ingezoomd op URL’s uit de top 20, dan zie je dat de nummer 1 bijna verankerd ligt op positie 1, maar dat daaronder ook regelmatig schommelingen plaatsvinden:

Grafiek met gekleurde lijnen zoals hierboven, maar dan voor de afgelopen 30 dagen, waarbij de blauwe lijn de nummer 1 is en die al die tijd een rechte lijn is, terwijl onder andere de oranje, groene en rode lijn elkaar wat afwisselen in posities. Vrijwel geen enkele positie in de top 10 is stabiel, op de nummer 1 na.

Je kan op basis hiervan dus verder onderzoeken naar jouw kansen om de top 10 te bereiken voor deze zoekterm. En wie weet volgt daar dan een linkbuildingstrategie uit om die kans te vergroten.

De heilige TIE-eenheid en linkbuilding

Je kan je zelf misschien ook wel bedenken hoe je de heilige TIE-eenheid nu toepast op linkbuilding. Zo kan je dus rekening houden met de relevantie voor de backlinks die je probeert te krijgen, bijvoorbeeld door links te krijgen van partijen uit jouw markt of uit jouw regio. En je kan rekening houden met de zoekintentie bij de ankertekst die je krijgt naar een specifieke URL, of aan het begin bij de keuze naar welke URL je backlinks wilt krijgen. Je kan op basis van de backlinks die je concurrenten hebben kiezen om dezelfde soort backlinks zien te krijgen, of juist in te zetten op totaal andere, misschien zelfs veel krachtigere backlinks.

Heb je ideeën opgedaan of vind je er wat van? Laat je reactie hieronder achter, je krijgt altijd een reactie op jouw (eerste) reactie. 

 | Website

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.