Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam?
Als je erover nadenkt, is het heel logisch dat je jouw logo een goede bestandsnaam en vooral alt-tag en titel meegeeft. Toch gaat dit nog enorm vaak mis, zie ik. Lees dus gauw verder hoe jij SEO-technisch winst behaalt met het logo op je website.
Je logo staat overal op je website
Een logo is een vast onderdeel op een website. Op iedere pagina van die website komt dat logo dus terug. Dat betekent dat je logo behoorlijke invloed heeft op jouw vindbaarheid in Google.
Waar gaat het mis?
Gek genoeg blijken weinig webbouwers te weten of beseffen hoe belangrijk de bestandsnaam, titel en al-tag van het logo zijn. Ik kom op veel websites nog logo’s tegen die totaal verkeerde benamingen hebben meegekregen. En met die benamingen associeert de zoekmachine jouw website…
Bestandsnaam, titel en alt-tag
Voor afbeeldingen zijn er drie elementen waarin je woorden uit de zoekterm kunt gebruiken. Beter gezegd: er zijn drie elementen waarmee je beter kunt omschrijven waar een afbeelding overgaat. Je logo is een afbeelding, daarvoor geldt dus hetzelfde. Deze drie elementen zijn:
- Bestandsnaam
- Titel
- Alt-tag
Bestandsnaam
Dit is wat mij betreft een nobrainer. De bestandsnaam moet zodanig zijn dat je jouw logo altijd terug kunt vinden in je bestanden op je pc. Dus logo.png volstaat niet. Wanneer je vormgever bent bijvoorbeeld, staan jouw bestandsmappen dan vol met logo’s met diezelfde bestandsnaam. Als je voor iedere klant een logo.png maakt, hoe vind je dan alles nog terug? Maar ook voor jou als bedrijfseigenaar is het handig om zonder alle mappen te hoeven doorbladeren snel en makkelijk je logo terug te kunnen vinden. Toch?
De bestandsnaam moet dus sowieso altijd de bedrijfsnaam bevatten. Dat je daar het woord ‘logo’ ook bij gebruikt, lijkt me logisch. Zo kun je op bedrijfsnaam+logo altijd snel je logo terugvinden met de zoekfunctie op je pc. Het meenemen van een bedrijfsomschrijving of je belangrijkste diensten of producten in die bestandsnaam valt zeker te overwegen voor het logo op je website.
Titel
De titel is minder relevant, maar valt wel te overwegen. Als jouw logo klikbaar is, zodat je websitebezoeker op die manier altijd terug gaat naar je homepage, is het niet nodig. Dan voeg je een titel toe aan de link, zoals wordt aangeraden in dit artikel op Searchengineland.
Alt-tag
De alt-tag is SEO-technisch het belangrijkste element van afbeeldingen op je website. Voorzie je logo dus altijd van een goede beschrijvende alt-tag. Afhankelijk van jouw bedrijfsactiviteiten, kun je daarin de volgende onderdelen overwegen:
- Plaats/locatie
- Tagline
- Producten/diensten
- Branche/vakgebied
Bedenk zelf wat het meest passend is zonder dat je overdrijft. Dat je bedrijfsnaam ook in de alt-tag staat, spreekt voor zich.
De domeinnaam in de alt-tag van het logo (‘alt=’), zoals in de afbeelding hierboven, is totaal overbodig. Je ziet dat de bron (‘img src=’) al de domeinnaam met zich meedraagt. Een gemiste kans dus. Zeker omdat je hier dus echt wat kunt toevoegen aan de context bij het logo.
Denk als een argeloze bezoeker
Voor je logo geldt niets anders dan voor alle andere afbeeldingen op je website. Dit artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor je vindbaarheid geldt daarom net zo goed voor je logo. Samengevat: denk als een argeloze bezoeker, wat staat er op deze afbeelding (logo) en wat is de context met deze website? Omschrijf dat concreet en beknopt.
Kijk uit dat je niet te spammerig wordt
Het risico van het volgen van bovenstaande adviezen, is dat je gaat spammen met woorden uit je zoektermen. Doe dat niet, word niet te spammerig. Houd ook hierbij rekening met je argeloze bezoeker, houd het natuurlijk en leesbaar.
Is jouw logo in orde?
Als je het nog niet gedaan hebt, raad ik je aan om onmiddellijk te controleren of dit alles op jouw logo is toegepast. Weet je niet hoe je dit moet controleren, volgt dan de volgende eenvoudige stappen:
- Open je website (duh…)
- Gebruik je rechter muisknop om in je browser een menuutje openen:
- Klik op ‘Inspecteren’ in Google Chrome, of op ‘Element inspecteren’ in Mozilla Firefox
- Kijk in de code, die rechts op je scherm verschijnt de bestandsnaam, titel en alt-tag van je logo
En, wat staat daar? Ik ben benieuwd wat jou opvalt en of je hier eventueel nog vragen over hebt. Laat je het weten in de reacties hieronder?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Beste Nathan,
Interessant artikel, maar denk dat het voor een leek wat lastig is om zelf het een en ander aan te passen.
Nu even de proef op de som, heb zelf even mijn logo bekeken en zie dat de bestandsnaam volgens mij niet helemaal goed. Zou even een printscreen toevoegen, maar helaas kan ik die hier niet kwijt. Je weet inmiddels dat ik met mijn bedrijf graag gevonden wil worden op bijvoorbeeld tandartsapparatuur, nitril handschoenen, vinyl handschoenen en latex handschoenen. Nu ben ik benieuwd hoe ik dit in de praktijk kan wijzigen in een mooie bestandsnaam en dat het ook nog waarde heeft voor google.
Wellicht kun je mijn logo als voorbeeld gebruiken, lijkt mij interessant voor ander website beheerders.
Kijk maar even, zie uit naar je reactie.
Met vriendelijke groet,
Thomas de Boer
Bij jou zie ik dat de bestandsnaam ‘logo.png’ is. Hoe het precies zit in Lightspeed weet ik niet Thomas, maar het zou maar zo kunnen zijn dat Lightspeed dat er zelf van maakt, sommige webshopaanbieders nemen niet de bestandsnamen van afbeeldingen over. Je alt is ‘www.deboerdental.nl’ en dat doet ook niet echt wat. Ik zou het aanpassen naar ‘De Boer Dental tandartsapparatuur en -accessoires’ of iets van die strekking. Dat mag op zich beide hetzelfde zijn bij het logo.