Verbeter je conversie en haal meer omzet uit je website

Waar heb jij een website voor? Niet om een beetje mooi ergens te laten staan toch? Je steekt er geld in, al is het maar voor de domeinnaam en de hosting, en natuurlijk steek je er tijd in. Dat doe je niet voor niets. Tijd dat je website iets gaat opleveren. Zet bezoekers om in klanten en haal meer omzet uit je website met conversie-optimalisatie.

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 2 oktober 2014 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 17 maart 2022-

Wat is conversie?

Conversie is het omzetten van bezoekers in klanten. Op de website van het welbekende woordenboek Van Dale vind je de volgende betekenis:

Conversie volgens Van Dale - haal meer omzet uit je website

Op een website houdt converteren in dat je bezoekers omzet in geïnteresseerden en uiteindelijk in klanten. Conversie is dus wanneer een bezoeker een actie uitvoert op jouw website, liefst een actie die jij voor die pagina in gedachte hebt. Er zijn veel verschillende soorten conversie, een aantal belangrijke:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief;
  • Informatie aanvragen;
  • Offerte aanvragen;
  • Een aankoop doen;
  • Contact opnemen.

Een aankoop gebeurt niet gauw bij een eerste bezoek. Zeker niet bij producten of diensten met een (redelijk) hoge prijs. Ga maar eens bij jezelf na: hoeveel websites bezoek jij voor je de portemonnee trekt? Het is een bekend gegeven dat er gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig zijn voor een klant tot aankoop overgaat. Wil je weten waarom jij ondanks de vele bezoekers op je website, geen of nauwelijks omzet uit je website haalt?

Waarom converteert jouw website niet?

Laten we eens kijken waarom veel websites niet voldoende conversie opleveren. Je krijgt een aantal voorbeelden die ik regelmatig tegenkom, die conversie in de weg zitten. En eerlijk is eerlijk: ik ben zelf ook schuldig geweest aan een aantal van die punten. Profiteer van de lessen die ik ervan geleerd heb. Een aantal punten die ik veel tegenkom:

  1. Er is geen plan;
  2. De website straalt geen vertrouwen uit;
  3. Je verleidt de bezoeker niet;
  4. Je bent niet duidelijk genoeg;
  5. Er is (te veel) afleiding;
  6. Er mist een call to action;
  7. Te veel verplichte velden in het contactformulier.

Hieronder nemen we ieder punt kort door. En natuurlijk krijg je tips wat je kunt verbeteren.

1. Er is geen plan

Dit is echt de meest gemaakte fout bij nieuwe websites: opgezet zonder er echt over nagedacht te hebben. Ging ook zo bij mijn eerste website. Prima site, alle basisinformatie stond erop, maar ik had geen idee welk doel iedere pagina moest hebben. Want als er 1 ding is dat ik heb geleerd sinds de lancering van mijn eerste website, is dat je heel goed moet nadenken over de functie en dus het uiteindelijke doel van iedere pagina op je website.

Op de homepagina informeer je de bezoeker over wie je bent en wat je doet. En wel zo dat bezoekers doorklikken naar ten minste één andere pagina. Op producten- of dienstenpagina’s informeer je de bezoeker niet alleen over wat je doet, maar overtuig je ze ook waarom ze bij jou moeten zijn. Deze pagina’s zijn meer op conversie gericht dan de homepagina, hier valt dus verkoop uit te halen.

Dit plan hoeft niet per se (alleen) uit jouzelf te komen. Een goede websitebouwer zal jou helpen om doelstellingen te bepalen voor jouw website en de individuele pagina’s.

Tip: Denk bij iedere pagina van je website wat een bezoeker hier komt doen.

2. De website straalt geen vertrouwen uit

Je hebt vast ook wel websites waar je heel gauw wegklikt, omdat je geen goed gevoel hebt bij de website waarop je terechtgekomen bent. Of dat je de site nader bestudeert en het idee hebt dat er iets niet helemaal in orde is. Je zoekt naar zaken die je vertrouwen herstellen, maar al gauw blijken die er niet te zijn. Of erger: je vertrouwen wordt steeds minder omdat je allemaal zaken ziet die je wantrouwen bevestigen.

Een website moet vertrouwen geven, de bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de site betrouwbaar is. Over die betrouwbaarheid schreef ik eerder een blog. Wanneer je de elementen die ik daar noem op orde hebt, zal het vertrouwen toenemen.

Tip: zorg ervoor dat je websitebezoekers direct je contactgegevens -inclusief fysiek adres- kunnen vinden. Dat geeft direct een goed gevoel, men kan dus altijd heel makkelijk contact opnemen.

3. Je verleidt de bezoeker niet

Je website is geen visitekaartje. Wie je dat vertelt, onderschat wat een website moet doen. Een visitekaartje bevat je contactgegevens en een klein beetje meer informatie, je website bevat veel meer. Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten, bied jij antwoord op de vragen van de bezoeker en dat biedt jou de kans om ze dan ook een stap verder te doen. Dat is vaak een van de hierboven genoemde conversies. Maar je moet ze wel verleiden. Ze komen om iets te doen op je website, jij geeft ze de laatste zet.

Verleid je bezoeker met een duidelijke call to action en maak het ze niet te moeilijk om te doen waarvoor ze op je website komen. Geen moeilijke menu’s, geen lastige formulieren en vooral: op de commerciële pagina’s waar de kans op aankoop groot is een duidelijke knop waarmee ze de actie kunnen uitvoeren.

Tip: zoek eens op “waar is de banaan”.

Website NS - bezoeker wordt niet verleid

4. Je bent niet duidelijk genoeg

Dure woorden, niet concreet zijn wat je doet, of zelfs vaagtaal als ‘totaaloplossingen’, ‘ontzorgen’ en andere dooddoeners op een website. Hoe vaak ben jij afgehaakt op een website door dit soort tekstuele struikelblokken? Wees dus concreet, duidelijk en gebruik taal die je ook echt gebruikt wanneer je in gesprek bent met je klanten.

Zorg ook dat je website direct duidelijk is en dat je bezoeker er makkelijk zijn of haar weg in vindt. Kan je bezoeker makkelijk en snel komen op de webpagina waar deze voor naar je website komt? Als je bezoeker de website niet snapt, haakt deze af en dat is funest voor je conversie.

Tip: zorg dat je website direct duidelijk maakt wat je te bieden heeft en dat je bezoeker makkelijk en snel door kan naar relevante pagina’s op je website.

5. Er is (te veel) afleiding

Als er iets dodelijk is voor je conversie, is het wel afleiding. En wat zien we tegenwoordig op veel websites? Afleiding. Door bijvoorbeeld achtergrondvideo’s en bewegende animaties. Niet doen, het heeft geen functie en zorgt er alleen maar voor dat de aandacht naar de beweging gaat, waardoor je bezoeker de focus verliest. Sliders zien we gelukkig steeds minder, maar zijn ook uiterst slecht voor je conversie.

Misschien iets minder afleiding, maar ook geen aanrader en een bedreiging voor je conversie: icoontjes van je sociale media bovenaan je webpagina’s. Je stuurt je bezoekers zo direct weer van je website af.  Even klikken op Instagram, Facebook of LinkedIn en voor je het weet is de bezoeker weer tijd kwijt op dat platform en is die daarna jouw website of de reden waarom die jouw website bezocht vergeten. Weg conversie die er eerder nog wel kon zijn.

Tip: houd je website overzichtelijk en vrij van afleiding.

 6. Er mist een call to action

Op vrijwel alle pagina’s moet je het de bezoeker makkelijk maken om de volgende stap te zetten. Vraag je bij iedere webpagina af: “met welk doel komt de bezoeker hier?“. Stem daar je teksten op af en werk waar nodig toe naar die actie. Een duidelijk aanwezige call to action helpt je bezoeker dat te doen waarvoor hij kwam. Bij veel grote bedrijven en instellingen gaat dat zelfs nog mis. Want: wat komen de meeste bezoekers doen op de site van een bank? Internetbankieren natuurlijk! Waarom moet ik dan elke keer weer zoeken wanneer ik wil inloggen op de site van de Rabobank, waarom is daar niet een mooie inlogknop bij gemaakt?

Tip: zorg ervoor dat de logische acties op een pagina direct mogelijk gemaakt worden met een button met call to action.

Rabobank website mist call-to-action en converteert niet goed

 

7. Te veel verplichte velden in het (contact)formulier

Ook wanneer je bovenstaande punten wel goed voor elkaar hebt, kan het nog misgaan. Veel transacties lopen namelijk via een formulier dat de bezoeker moet invullen. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer klanten afhaken. Je zult zelf vast ook ervaren dat je weinig zin hebt om veel gegevens in te vullen. Hoe meer verplichte velden, hoe eerder je zoiets hebt van “laat maar zitten”. Of je vult iets in en het blijkt niet op de juiste manier ingevuld te zijn, zoals een telefoonnummer dat je zonder streepje blijkt te moeten invullen. Je krijgt maar liefst drie tips om het formulier meer te laten converteren:

Tip 1: Maak het je bezoeker gemakkelijk, vraag alleen het hoognodige.

Tip 2: Heb je wel veel gegevens nodig, deel het op en vraag na het invullen van de basisgegevens de aanvullende gegevens. Geef aan dat je deze gegevens echt nodig hebt om hem of haar verder van dienst te zijn. Omdat ze de eerste stap al gezet hebben, zullen ze de volgende stap naar alle waarschijnlijkheid ook zetten.

Tip 3: Maak duidelijk hoe je het formulier ingevuld wilt hebben. Telefoonnummer zonder streepje? Zet achter het invulveld (Bijvoorbeeld: 01123456789), waardoor iedereen direct weet hoe het ingevuld moet worden.

Laat je website voor je werken

Je ziet het, er zijn veel punten waarop je zelf de conversie van je website kunt verbeteren. Kijk kritisch naar je eigen website, maar leer ook van anderen. Zie je iets op een andere site waarvan je vindt dat het beter kan, kijk dan of dat ook op jouw site van toepassing is. En andersom: valt je iets op wat een ander goed doet, pas het waar mogelijk op jouw site  toe. Maar bedenk goed: wat bij een ander werkt, hoeft niet bij jou te werken. Ga er dus heel bewust mee om. Wil je weten wat er werkt en wat niet? Doe dan een A/B-test. Leer wat werkt en laat je website voor je werken.

Heb je nieuwe inzichten gekregen, heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat het weten in een reactie hieronder.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.