Gratis SEO-tools: check zelf je SEO-resultaten

Gratis SEO-tools: check zelf je SEO-resultaten

Of je nu zelf je SEO doet voor je website, of wilt checken of degene die het voor je doet vooruitgang boekt, er is een leuk aantal gratis tools die je kunt gebruiken. Natuurlijk zijn er ook de nodige betaalde tools voor de echte specialisten. Als je weet dat je daar tijd mee bespaart en waardevolle data uit haalt die je tijd besparen of geld opleveren, is dat natuurlijk een goede keuze. Wil je gratis, dan vind je hier een aantal handige SEO-tools.

Gratis tools voor verschillende SEO-gerelateerde taken

In dit artikel geef ik je een groot aantal gratis tools die je kunt gebruiken voor verschillende SEO-gerelateerde zaken. Daarom heb ik ze ook per type taak onderverdeeld, lekker overzichtelijk. En we beginnen natuurlijk met tools die je kunt gebruiken voor zoektermenonderzoek:

Tools voor zoektermenonderzoek

SEO begint met zoektermenonderzoek. Dus beginnen we met tools voor zoektermenonderzoek. Daar zijn veel gratis tools voor, die enorm uiteenlopen in mogelijkheden en vooral data. Een enkele geeft zoekvolumes, een ander enkel (veel) zoektermsuggesties. De tools die ik aanraad zijn:

  1. Ubersuggest; flink verbeterd in de afgelopen jaren, nadeel is dat zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner komen*
  2. KWFinder (aff.); 10 dagen gratis proefperiode met zoekvolumes en beperkte functionaliteiten, meer data bij een (betaalbaar) abonnement
  3. Keyword Shitter; krijg je bizar veel zoektermsuggesties mee, maar daar zit ook echt een hoop onbruikbare bagger bij
  4. Answer The Public; vooral interessant voor vraaggerichte zoektermen, zonder zoekvolumes
  5. Searchvolume; met zoekvolumes, die echter enorm afwijken van wat bijvoorbeeld Ubersuggest geeft*

Er zijn er meer, hierover schreef ik al in mijn artikel over zoektermenonderzoek.

*zoekvolumes zijn altijd indicatief, maar lopen wel heel erg uiteen tussen de verschillende tools. De kans dat de zoekvolumes in betaalde tools betrouwbaarder zijn, is wel groot. Een tool als Ahrefs bijvoorbeeld, maakt gebruik van clickstreamdata, wat nauwkeuriger en betrouwbaarder is dan de containers die Googles Zoekwoordplanner gebruikt.

Posities in Google (Rank Trackers)

Vooropgesteld: iedere rank tracker werkt op zijn eigen manier. Daarnaast zijn zoekresultaten eigenlijk geen vast gegeven. Google berekent namelijk bij iedere zoekopdracht opnieuw hoe de volgorde van de zoekresultaten moet zijn. Toch kun je over het algemeen stellen dat je wel op een bepaald moment een positie bereikt op een bepaalde zoekterm. En die positie meet een Rank Tracker voor je op zo neutraal mogelijke manier.

Neutrale posities zijn lastig

Het is wel heel lastig om echt neutrale posities te meten. Voor de ene zoekterm is er weinig dynamiek in de zoekresultaten, voor de andere is het zoekresultaat sterk afhankelijk van factoren als locatie of nieuwswaardigheid van een onderwerp. Jouw positie in de zoekresultaten meet je gratis met:

WhatsMySERP SERP check

WhatsMySERP werkt redelijk eenvoudig:

  • je gaat naar https://whatsmyserp.com/serp-check
  • voert daar de domeinnaam in die je wilt checken
  • kiest ‘Region’ (land eigenlijk); voor Nederland is dat even scrollen…
  • voert de zoektermen in die je wilt checken (maximaal 25)*
  • en klikt op ‘Check all’

Even wachten en je krijgt je posities te zien.

*Wanneer je een gratis account aanmaakt, kun je maximaal 25 zoektermen controleren. Zonder account is dat maximaal 10.

SmallSEOtools Keyword Position tool

Voor SmallSEOtools geldt eigenlijk weinig anders dan voor WhatsMySERP. Je moet alleen eerst even langs wat advertenties en ander overbodig gedoe scrollen, maar goed:

  • je gaat naar https://smallseotools.com/keyword-position/
  • scrolt en voert de domeinnaam in die je wilt checken
  • kiest bij ‘Search engines’ voor google.nl (of een ander land natuurlijk)
  • voert de zoektermen in die je wilt checken (hier zijn het er maximaal 20)
  • en klikt op ‘Check position’ (een rode button die je vindt nadat je eerst langs een advertentie scrolt)

Ook hier weer even wachten voor je posities.

Meer weten over jouw posities in Google? Ga naar het artikel over de rank trackers.

Laadtijd en techniek van je website

Een snel ladende website wordt steeds belangrijker. Niet in de laatste plaats omdat we steeds meer onze mobiele telefoons gebruiken om te internetten. Klik je dan een link, dan wil je niet al te lang wachten tot de webpagina laadt. Toch? Test dus ook altijd de laadtijd van je website. En eigenlijk zelfs van enkele pagina’s van je website, want 1 pagina is niet representatief voor je hele website

Voordeel van testen van meerdere pagina’s

Als je meerdere pagina’s test, zie je uiteindelijk wel een rode draad. De adviezen of problemen die enkele tools aangeven, zullen op een gegeven moment herkenbaar worden. Die pak je dus als eerste op. Er zijn vele gratis tools waarmee je de snelheid van je laadtijd kunt testen:

GTMetrix: top, ook zonder login

Zelf vind ik dit de fijnste tool. Je krijgt duidelijke terugkoppeling over wat er beter kan en als je een (ook gratis) login aanmaakt, kun je webpagina’s telkens opnieuw testen. Zo zie je of je inspanningen ook resultaat opleveren.

Ga dus naar GTMetrix, voer de URL van je webpagina in, kies een locatie (liefst zo dichtbij mogelijk, dat is voor Nederland London) en klik op ‘Analyze’. Je ziet dan:

  1. PageSpeed en Yslow; beide scores op je snelheid
  2. De laadtijd; deze houd je het liefst onder de 3 seconden
  3. Totale paginagrootte; deze houd je het liefst onder de 1MB
  4. Requests; deze wil je ook beperken, het aantal requests heeft invloed op de snelheid

En daaronder krijg je allemaal adviezen wat er beter kan. In volgorde van prioriteit. Wel zo makkelijk.

GTMetrix is mijn favoriete tool om de laadtijd te testen

Het gaat te ver om echt alles uit te leggen over zowel GTMetrix als andere tools. Zeker voor deze tools kun je het beste onthouden dat je noteert wat er zoal moet gebeuren om je website te verbeteren en dat door te geven aan een specialist.

Pingdom Tools: ook mooi, zullen we maar zeggen

Oké, dat komt misschien wel wat negatief over en is niet zo bedoeld. Pingdom is gewoon één van de tools die je ook kunt inzetten, zeker als extra check als je GTMetrix gebruikt. Zoals aangegeven doet iedere tool het weer net iets anders en dat zie je ook in de resultaten:

Een iets andere laadtijd en paginagrootte in Pingdom Tools

Het meest opvallende vind ik dat de laadtijd echt behoorlijk verschilt. Verder zie je in mijn voorbeeld een aantal matige tot slechte scores, die niet terecht zijn wat mij betreft. Een CDN is niet per se nodig wanneer je doelgroep niet buiten de landsgrenzen zit. Daarmee serveer je namelijk een deel van je content via servers die dichterbij de bezoeker zitten. Hierdoor laadt je website in het buitenland sneller.

Verder kunnen we niet zonder cookies en hebben die nou ook weer niet zo’n enorm vertragende werking. Los daarvan: als iedereen cookies gebruikt, zit ‘m daar het verschil al niet in.

Andere gratis tools voor laadtijd

Een aantal andere gratis tools die je kunt overwegen om je laadtijd te testen zijn:

Er zijn er nog meer, maar qua informatie zijn dit wel de beste die ik ken.

Uitgebreide SEO-tool: web.dev

In 2018 kwam Google zelf met een uitgebreide gratis SEO-tool: web.dev. Helemaal nieuw was ‘ie trouwens niet, het is eigenlijk een zelfstandige versie van Lighthouse, een functie in Google Chrome, waarmee je jouw website naar de maatstaf van Google kunt laten checken. Ook hier volgen nogal wat technische opmerkingen, die je het best aan een specialist kunt doorgeven.

Ook Google heeft een gratis SEO-tool voor je: web.dev

Overige tools om je website te monitoren

Naast deze tools zijn er ook nog meer website-brede tools om te monitoren hoe je website presteert. Denk hierbij aan Google Analytics en Google Search Console. Hierover schreef ik al in ‘Welke tools heb je echt nodig voor je website?

Heb je hier handige tools bij gevonden voor jezelf? Heb je aanvullingen, vragen of opmerkingen? Ze zijn welkom in de reacties hieronder.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Handig overzicht, Nathan! Een leuke, gratis en integrale tool is nog Siteliner. Die checkt ook op zaken als duplicate content en broken links. O ja, en Screaming Frog natuurlijk, die is ook goed!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.