Google SEO-certificaat of Google-gecertificeerd bedrijf? Onzin

Zie jij ze ook wel eens voorbijkomen, onlinemarketingbureaus die zeggen gecertificeerd te zijn door Google? Of SEO-specialisten met een Google-certificaat? Gek eigenlijk, want Google geeft geen certificering uit voor SEO. Een certificaat op dat vakgebied behaal je echt alleen bij “gewone” opleiders. Kijk mee in de wereld van SEO, Google en certificaten, zodat je weet waar je op moet letten.

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 18 mei 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 16 juni 2022-

Google Certified SEO partner? Het bestaat niet

Zijn er Google certificaten?

Ja, er zijn Google certificaten. Google certificeert individuen en bedrijven, maar niet op het gebied van SEO. De certificaten die je kunt behalen bij Google zijn voor onder andere SEA (Ads), Google Analytics en Google Apps. Verder kun je als ondernemer of medewerker van een onderneming tegenwoordig certificaten halen via Google’s ‘Digitale Werkplaats’. Dat is dan een algemeen certificaat voor online marketing.

Google certificaat behaald op het gebied van zoekmachine optimalisatie, wordt hier geclaimd. Dat certificaat bestaat niet.

Waarom zou je claimen dat je een certificaat hebt behaald dat niet bestaat? Gelukkig is dit allemaal eenvoudig te checken. Vraag de certificaathouder om het certificaat, dat is de eerste stap. En natuurlijk kun je zelf kijken of Google inderdaad een certificaat uitgeeft voor ‘zoekmachine optimalisatie’. Zoals je inmiddels weet doen ze  dat niet.

SEO-certificaten zijn er zeker, maar …

Er zijn vele  opleiders die jou de kneepjes van zoekmachine-optimalisatie kunnen bijbrengen en waar je dus een SEO-certificaat kunt behalen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een cursus of opleiding eigenlijk alleen maar de basis is. Je leert het pas echt wanneer je aan de slag gaat met de materie, zeker bij een onderwerp als SEO, wat geen exacte wetenschap is. Daarbij is het ook goed om te weten dat niemand jou ooit alles over de algoritmes van zoekmachines kan leren. Deze zijn namelijk geheim en dat is maar beter ook.

Geheim? En maar beter ook?

Jazeker, het is maar beter dat niemand echt alles weet over hoe de zoekmachines werken. Je zou werkelijk alles kunnen manipuleren om de hoogste posities in de zoekresultaten te behalen. Google zal je dus nooit alles vertellen over hoe de zoekmachine echt werkt. Manipulatie leidt namelijk niet tot zoekresultaten waar de gebruiker van de zoekmachine baat bij heeft. Terwijl dat juist wel de bedoeling is.

Google gecertificeerd SEO-bedrijf?

En dan kom je ook nog weleens een SEO-bedrijf of SEO-specialist tegen met de claim een “Google certificaat” hebben. Dat kan wel, maar dan heeft het niet direct met zoekmachine-optimalisatie te maken. Zo kan het zijn dat ze bijvoorbeeld ook Ads aanbieden en dus daarvoor gecertificeerd zijn. Of dat ze Google Analytics-gecertificeerd zijn. Je kan dan stellen dat je door Google gecertificeerd bent, maar niet voor SEO.

Een claim dat de specialisten in je bedrijf “door Google gecertificeerd” zijn, is mijns inziens erg misleidend op een pagina over zoekmachine-optimalisatie. Zo’n Google certificaat dat die specialisten hebben behaald heeft namelijk niets met SEO/zoekmachine-optimalisatie te maken.

Intenetmarketingbureau zegt dat SEO-specialisten Google certificaten hebben

Deze claim klopt gewoon niet. Google certificeert geen SEO-specialisten. Niet voor hun SEO-werk in ieder geval.

SEO-certificaten van Google zijn onzin

Het zou zelfs heel gek zijn als Google certificaten zou uitgeven voor SEO. In dat geval zouden ze mensen opleiden en certificeren om hun zoekresultaten te beïnvloeden. Zelf hebben ze er nog meer praktische bezwaren tegen. Zo laat Googler Gary Illyes weten dat het aantal mensen dat zou willen deelnemen te hoog is en dat de kosten dan enorm zouden worden. Dat zou weer betekenen dat ze er geld voor moeten vragen, wat niet past in het aspect “gratis” van de organische zoekresultaten.

Details hierover vind je bij SERoundtable, waar je een video met Gary Illyes met transcriptie ervan vindt.

Laat je niet misleiden

Laat je niet misleiden door claims over SEO-specialisten met ‘Google certificaten’. Vraag altijd na welke certificaten het zijn. Vraag ze om de certificaten te tonen, of beter nog: of je ergens kunt controleren dat ze die certificaten hebben behaald. Goede opleidingen hebben pagina’s waarop de gecertificeerde cursisten terug te vinden zijn. Wel zo transparant.

Wat dat betreft is het niet anders dan met bedrijven die beweren Google Partner te zijn. Voor zowel de zogenaamde “Google SEO-certificaten” als Google Partners geldt:

  • Geloof de claims niet letterlijk, vraag naar onderbouwing
  • Check de certificeringen, ze zijn online vast te vinden
  • Weet en check wat deze claims precies inhouden

Er is absoluut niets mis met certificaten die je hebt gehaald of bepaalde keurmerken of samenwerkingen te gebruiken om vertrouwen te creëren of autoriteit te tonen. Maar als je dat doet, doe dat dan wel transparant en zonder dat dit anders geïnterpreteerd kan worden.

De echte Google certificeringen zijn te verifiëren

Iedereen die een Google certificaat heeft (voor Ads, Analytics of wat dan ook), moet daar jaarlijks opnieuw examen voor doen. Vraag de certificaten op wanneer iemand zegt deze te hebben. Je kunt zelf ook zoeken via https://partnersdirectory.withgoogle.com/, waar je bijvoorbeeld op naam van een bureau kunt zoeken. Vind je het bureau, dan kun je daar alle behaalde certificaten bekijken. Volledig transparant. Dit geldt wel alleen voor de bedrijven die Google Partner zijn.

Bedrijven zelf doen er verstandig aan om te linken naar hun eigen pagina op de Google Partners-website. Bij de meeste partijen zie je dat gelukkig ook, vaak linkt het Google Partners-logo op hun website dan ook naar die pagina. Wel zo transparant. En makkelijk voor jou als klant, je kunt het direct checken, zonder er zelf naar te hoeven zoeken. Dikke prima.

Meer over Google Partners lees je in dit artikel.

Zelf een Google certificaat halen met de Digitale Werkplaats

Via de eerder genoemde Digitale Werkplaats kan iedereen een certificaat halen voor online marketing. Het enige wat je nodig hebt is een Google-account en wat tijd. Afhankelijk van wat je al weet kun je daar de video’s bekijken of het script doorlezen:

Voorbeeld les Googles De Digitale Werkplaats

Bij iedere les hoort een korte test (‘In de praktijk’), die je gewoon telkens opnieuw kunt doen. Hier kun je dus altijd voor slagen.

Certificaat Googles Digitale Werkplaats

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats

Toets maken

De Digitale Werkplaats heeft 23 onderwerpen, verdeeld over 89 lessen. Over ieder onderwerp doe je een toets. Als je die toets haalt, heb je de badge verdiend voor dat onderwerp en zodra je alle 23 badges hebt gehaald, krijg je het certificaat voor Online Marketing. En zo krijg je dus een heus certificaat van Google.

Toets onderwerp Google Digitale Werkplaats

Leuk, maar niet super relevant

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats is leuk, maar weinig relevant. Voor ondernemers vind ik het absoluut een aanrader, je leert veel over online marketing en voorkomt daarmee onder andere verkeerde beslissingen. Voor vakgenoten is het een manier om hun vakkennis te testen en te bewijzen. Je leert er alleen lang niet alles over SEO. Laat staan dat het echt een volledige training over online marketing is. Leuk als basis, maar niet super relevant dus. Voor online marketeers is het echt puur  basiskennis, ze zouden het zonder de lessen te volgen moeten halen.

Pronken met Google certificaten?

En dan zijn er toch nog bureaus die pronken met bijvoorbeeld ‘Google gecertificeerde online marketeers’. Zoals hier:

Google gecertificeerde online marketeers: klinkt leuk, stelt niks voor

Er is waarschijnlijk niks aan gelogen. Die medewerkers kunnen makkelijk dat certificaat van de Digitale Werkplaats halen en dan zou je ze ‘Google gecertificeerde online marketeers’ kunnen noemen. Ik vind het op het randje, omdat we allemaal weten dat er mensen zullen zijn die het anders interpreteren en zullen denken dat “het dan wel goed zit”, terwijl het echt heel weinig zegt. Het bevestigt alleen de basiskennis van online marketing die iedereen in ons vakgebied zou moeten hebben.

SEO-bedrijven met certificaat van Google?

SEO-bedrijven (of -specialisten) die beweren een certificaat van Google te hebben, hebben in ieder geval geen officieel SEO-certificaat van Google. Wanneer ze dat beweren, moet je op je hoede zijn. Dat ze andere certificaten hebben voor bijvoorbeeld Google Analytics of Ads is mooi meegenomen, maar geen noodzakelijke vereiste voor SEO-werkzaamheden.

Heb jij ervaring met bedrijven die beweren SEO-certificaten van Google te hebben? Of wil je hier iets anders over kwijt? Laat het zeker even weten via een reactie hieronder.

 | Website

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

4 antwoorden
  1. Daan
    Daan zegt:

    Dat heb ik er anders niet uit kunnen halen hoor. Misschien iemand voor wie de genoemde en enigszins misleidende beweringen erg belangrijk zijn? Neem er geen aanstoot aan. Als iemand geen betere argumenten heeft om zijn product te verkopen dan is het product wellicht minder interessant als zij zelf denken. Bovendien heb ik hier ook geen sentiment van afkeuring uit kunnen halen. Als informatieve en onderbouwde informatie over een onderwerp wordt gezien als zwartmaken dan zegt dat meer over de lezer dan over de schrijver.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi om zo een reactie met een andere invalshoek te krijgen Daan, dank je :-)
      Je mag iets vinden van mijn artikelen, zoals ik ook wat van dingen vind. Zoals jij ook al aangeeft onderbouw ik wat ik beweer. Daarnaast zie ik het niet als zwartmaken wanneer ik er geen namen bij noem. Ik benader het zo feitelijk mogelijk en wanneer iemand dat als zwartmaken ziet, is dat inderdaad vooral aan hen.

      Ik schreef het artikel omdat het mij op een gegeven moment opviel dat er partijen waren die op deze manier over hun Google Partner zijn communiceerden. Zelfs als ik ze erop aansprak deden ze alsof ze het niet zo bedoelden. Terwijl deze vakgenoten juist zouden moeten weten hoe makkelijk je mensen iets op de mouw speldt over ons vakgebied. En met dit artikel wil ik ze vooral alerter maken en ze kritisch laten zijn voor ze met een partij in zee gaan.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.