Wat is Google Search Console en hoe gebruik je het?

Je gebruikt het al of hebt er vast van gehoord: Google Search Console. Bij veel webmasters en website-eigenaren is dit echt een ondergeschoven kindje. Veel mensen kijken liever in Google Analytics of denken dat ze daar informatie over hun vindbaarheid voor hun SEO uit kunnen halen. Toch is Google Search Console (GSC) bijzonder nuttig, juist als je met SEO en het verbeteren van je website bezig bent. Laten we eens dieper in GSC duiken: hoe gebruik je deze gratis tool, en hoe verbeter je de vindbaarheid van je website met de informatie uit Google Search Console?

-Dit artikel is een samenvoeging van artikelen van 20 juni 2019 en 3 februari 2022 en is op 7 februari 2024 geüpdatet en opnieuw gepubliceerd-

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool van Google waarin je waardevolle informatie krijgt over de technische prestaties van je website en je vindbaarheid in Google. Zo krijg je er inzicht in de zoektermen waarop jouw website vindbaar is, en meldingen van fouten die je vindbaarheid in de weg kunnen zitten. Zo kun je jouw website verder verbeteren en je vindbaarheid vergroten.

Tot 2015 heette de tool Google Webmaster Tools. Naast naamsveranderingen (zoals de vele naamswijzigingen die bijvoorbeeld ook Google Bedrijfsprofiel al heeft doorgaan) staat Google ook bekend om het te pas en te onpas wijzigen van lay-outs en functionaliteiten van hun tools. Er is dus een kans dat informatie en screenshots die je hier tegenkomt niet helemaal (meer) overeenkomen met wat jij ziet in jouw Google Search Console.

Belangrijke functionaliteiten in GSC

Als je ingelogd bent in GSC, zie je links een menu met alle functionaliteiten. Je start op de overzichtspagina, een soort homepagina. Die staat dan ook bovenin als ‘Overzicht’, met daaronder de URL-inspectietool. Met daaronder verschillende categorieën, die standaard uitgeklapt zijn. In het screenshot hieronder zie je ze voor het overzicht even ingeklapt.

Prestaties: hoe vindbaar ben je in Google?

Onder ‘Presentaties’ vind je ‘Zoekresultaten’  en ‘Discover’. Hier zie je via welke zoekopdrachten bezoekers vanuit Google op jouw website komen. Maar ook op welke zoektermen je überhaupt gevonden wordt in de zoekmachine. Bij ‘Search’ is dat dus in de zoekresultaten die we kennen van de zoekmachine, bij ‘Discover’ in Google Discover, wat een soort nieuwsfeed op Google mobiel is.

Als je met je vindbaarheid bezig bent, is dit wel de eerste plek waar je gaat kijken. Hier vind je alle zoektermen waarop jouw website vertoond is in de zoekresultaten en welke pagina’s vindbaar zijn in Google. En hoewel je niet direct kunt zien welke pagina aan welke zoektermen gekoppeld is, is dat hier wel degelijk te achterhalen.

Dit is wat je wilt weten als je met SEO bezig bent, daar gaan komen we nog op. Eerst meer over de andere onderdelen. (Of ga direct naar zoektermen en (gemiddelde) posities ophalen uit Google Search Console). Je krijgt hier gelijk een overzicht van het aantal vertoningen en klikken in Google, en daarbij de gemiddelde CTR en de gemiddelde positie.

Prestaties in Discover

Niet iedere website komt in in de Discover-zoekresultaten. Er zijn nogal wat regels en eisen voor weergave in Google Discover. Maar als je er in komt, kun je hier dus zien welke pagina’s in Discover verschenen zijn. De informatie is voor mijn website nogal summier, ik krijg alleen vertoningen, klikken en CTR te zien, maar niet welke pagina’s er in Discover vertoond zijn. Mogelijk krijg je die pas als je veel vertoningen in Discover hebt.

Indexeren: bekijk en beheer de pagina’s in Googles index

Onder ‘Indexeren’ vind je informatie over de indexering van jouw website in de zoekmachine. Hier achterhaal je welke pagina’s eventueel niet geïndexeerd zijn en waarom. Onder ‘Pagina’s’ vind je hier een overzicht voor al je webpagina’s, terwijl je onder ‘Videopagina’s’ informatie vindt over pagina’s waar een video op gevonden is. Ook voor vertoning in de videoresultaten gelden nogal wat strenge eisen.

Indexeren > Dekking

Weten hoeveel pagina’s van jouw website in Googles index staan en welke problemen Googlebot met jouw website ervaart? Dat vind je onder ‘Dekking’. Zoals je hieronder ziet, krijg je meldingen van fouten waardoor pagina’s niet worden geïndexeerd, waarschuwingen en meer. Bij de details onder de grafiek kun je doorklikken om te ontdekken wat er dan mee aan de hand is.

Soms zijn de fouten die in Search Console staan al opgelost of eigenlijk geen probleem. Zo is ‘Ingediende URL gemarkeerd als noindex’ in bovenstaande screenshot een URL die ik inderdaad op noindex heb gezet, waardoor die ook uit de sitemap verdwijnt. Deze URL hoeft dus niet eens in deze rapportage van GSC te staan.

Niks aan de hand dus.

En zo zie je: af en toe even checken en vooral niet al te veel schrikken van wat er staat. Veel problemen in Search Console zijn eigenlijk geen probleem.

Indexeren > Sitemaps

Hier zie je de XML-sitemaps die je hebt ingediend, en wanneer Google die voor het laatst gelezen heeft. En ja, het gaat eigenlijk altijd om meerdere sitemaps, omdat WordPress bijvoorbeeld aparte sitemaps heeft voor pagina’s en berichten (blogs) en je bij webshops sitemaps hebt voor onder andere productcategorieën en producten. En er is een limiet van 50.000 URL’s voor een enkele sitemap, dus bij meer dan 50.000 pagina’s heb je ook meerdere sitemaps nodig.

Hier dien je de sitemaps dus in. Je hoeft daarbij niet alle sitemaps apart in te dienen, de sitemap-index die je meestal onder /sitemap.xml, /sitemaps.xml of /sitemap_index.xml terugvindt, is voldoende. Alle sitemaps die daar weer onder vallen vindt de zoekmachine dan zelf wel.

Indexeren > Verwijderingen

Wil je pagina’s tijdelijk uit de index verwijderen, dan kun je dat hier doen. Je kan pagina’s maximaal 6 maanden lang uit de index verwijderen. Ook verouderde content (verwijderde of gewijzigde pagina’s) en pagina’s die zijn ingediend voor SafeSearch vind je hier terug. Die laatste 2 kun je zelf indienen, maar kunnen gebruikers van Google ook indienen wanneer ze daar een goede reden voor hebben.

Functionaliteit: technische prestaties van je website

Als je de technische staat van je website wilt controleren en verbeteren, zie je hier hoe Google jouw website beoordeelt op technisch vlak.

Functionaliteit > Paginafunctionaliteit

De paginafunctionaliteit geeft je een algeheel beeld van de technische staat van je website zoals Google dat ziet. Zonder al te veel details, gewoon globaal, met verwijzingen naar de Site-vitaliteit en het gebruiksgemak op mobiel. Voor echt specifieke rapportages moet je dieper in Search Console duiken of een SEO-tool inzetten.

Functionaliteit > Site-vitaliteit

Onder site-vitaliteit vind je terug hoe jouw website scoort op de Core Web Vitals. Ook hier vind je niet alle details, maar je kunt vanuit dit overzicht wel door naar de PageSpeed Insights om daar te zien wat er eventueel aan je webpagina’s mankeert. Het mooiste is natuurlijk dat je dit niet hoeft te doen omdat je score gewoon goed is.

Functionaliteit > HTTPS

Een beveiligde verbinding met je website via HTTPS is al jarenlang geen luxe meer, maar zou inmiddels vanzelfsprekend moeten zijn. Hier zie je welke pagina’s HTTPS-URL’s hebben en welke eventueel niet. Als het goed is, vind je er ‘Geen kritieke problemen’ en alleen maar HTTPS-URL’s. Zo niet, dan weet je wat je op te lossen hebt.

Winkelen: producten in Shopping

Voor mij was deze nieuw, en ik vroeg me ook af waarom ik ‘Winkelen’ te zien kreeg. Ik heb geen webshop, dus waarom vind ik ‘Winkelen’ terug in GSC? Toen bleek dat Google 2 producten op mijn website had gevonden. Dat bleken de cursussen te zijn, had ik zelf natuurlijk nooit aan gedacht dat die in Google Shopping konden staan. Handig!

Voor webshops zal het een totaal ander verhaal zijn, en als het goed is heb je hier al wat staan als je een webshop hebt. Zo niet, tijd om dit ook even te checken in Search Console.

Optimalisaties: kleine kans dat je hier problemen tegenkomt

Onder ‘Optimalisaties’ staan vooral kleine dingetjes, dus kleine kans dat je hier problemen tegenkomt. Dit zijn de 4 onderdelen:

Broodkruimels

Kruimelpad, breadcrumbs of broodkruimels; het navigatiemenu op je webpagina’s waarmee bezoekers kunnen zien waar ze op je website zijn kan ook weleens fouten bevatten. Hier check je of daar problemen mee zijn.

Reviewfragmenten

Als je producten of diensten verkoopt op je website, kun je daar reviews aan koppelen. Als je de review-snippets niet goed hebt geïmplementeerd, zie je dat onder Reviewfragmenten in Search Console. Alle details rondom de review-snippets vind je natuurlijk bij Google zelf.

Sitelinks zijn extra links naar jouw webpagina’s in de zoekresultaten. Je ziet ze vooral bij branded search; zoekopdrachten waarbij je op een specifiek bedrijf of merk zoekt. En hoewel je niet zelf kunt bepalen welke pagina’s daar komen te staan, maak je het wel mogelijk door de juiste technische opmaak van je webpagina’s. Als daar iets mis mee is, ontdek je hier wat er mis mee is.

Video’s

Hier vind je alleen of je gestructureerde data voor video’s in orde zijn. En wat er verbetering nodig heeft, wanneer dat het geval is.

Je ziet het: vrij kleine onderdelen met een kleine kans dat je hier problemen tegenkomt. Toch kan het nooit kwaad hier zo af en toe eens te kijken.

Beveiligingsproblemen en handmatige acties

Hier wil je echt niks zien staan, omdat je dan serieuze problemen hebt met je website. Handmatige acties zijn de penalty’s die Google kan uitdelen. Als je die krijgt, heb je het echt bont gemaakt. De kans dat je zo’n handmatige actie krijgt is heel klein, die krijg je echt alleen wanneer ze ervan overtuigd zijn dat je moedwillig probeert jouw posities in de zoekresultaten te manipuleren. Als het goed is krijg je daar dan ook bericht van in je mail.

Ook beveiligingsproblemen zie je hier waarschijnlijk niet, dat gebeurt onder andere wanneer je website gehackt is of wanneer er malware is geïnjecteerd.

Verouderde tools en rapporten

Zoals aangegeven wordt Search Console regelmatig geüpdatet. Hier vind je wat oude onderdelen terug als je die nog wilt gebruiken. Althans, als je niet hebt gekozen voor ‘domeinproperty’. Dat is wanneer je alles op domeinniveau hebt ingeregeld en niet op specifieke URL, zoals een subdomein.

Kijk hier gerust rond als je deze tools nog kan bekijken. Mij lukt het niet meer, omdat ik mijn website heb gekoppeld op property-niveau.

Je weet dat backlinks een belangrijke rol spelen in je vindbaarheid toch? Hier krijg je inzicht in welke backlinks, of vooral backlinks van welke domeinen Google heeft gevonden. Daarnaast vind je hier ook de interne links en ankerteksten terug. Het nadeel: zo nauwkeurig als de betaalde SEO-tools zijn ze niet. Wat Google je niet vertelt is vanaf welke specifieke pagina’s of subdomeinen je de backlinks krijgt. En welke ankerteksten er precies gebruikt worden voor welke URL’s van je website. Daarvoor heb je dan toch echt tools als Ahrefs, Moz, Semrush*, Mangools* of Majestic nodig.

Hier lees je alles over de SEO-tools van Mangools.

Instellingen

Onder Instellingen vind je de crawlstatistieken en kun je anderen toegang te geven aan Google Search Console. Daarnaast kun je een eventuele domeinnaamwijziging doorgeven, mocht dat eens nodig zijn.

Zoektermen en (gemiddelde) posities uit Google Search Console halen

Aan al aangehaald: in Google Search Console vind je terug op welke zoektermen mensen jouw website vinden. En daarbij zie je ook welke pagina’s op welke zoektermen ranken in Google.  Let wel: het is een flinke bult aan informatie, dus je hebt wat handigheid en filters nodig om de zoektermen in combinatie met je pagina’s te zien. Daarnaast word je mogelijk beperkt in de data die je te zien krijgt.

Standaardoverzicht Zoekresultaten

Wanneer je naar Zoekresultaten gaat krijg je standaard de cijfers en grafiek te zien voor zoekresultaten op ‘Web’ over de afgelopen 3 maanden. Ook staat standaard het totaal aantal klikken en het totaal aantal vertoningen over die periode aan. De gemiddelde CTR en gemiddelde positie kun je zelf aanvinken, waardoor je de lijnen voor die cijfers ook in de grafiek te zien krijgt.

Speel zelf gerust wat met deze filters, om zo wegwijs te worden in GSC en te ervaren wat je zelf prettig vindt dan wel welke informatie jij er zelf uit wilt halen.

Zoektype in Zoekresultaten

Standaard staan de Zoekresultaten in GSC op ‘Web’ als zoektype. Dat kan je aanpassen, waarbij je kan kiezen uit:

  • Afbeelding
  • Videobestanden
  • Nieuws

Vind je onder ‘Web’ dan de standaard organische zoekresultaten? Nee. Ook de andere zoektypen staan in ‘Web’, althans: alle zoekresultaten waarmee je in ‘universal search‘ staat. Dat is de standaard zoekresultatenpagina na een zoekopdracht, waar ook afbeeldingen, video’s en nieuws in kunnen staan. De andere zoektypen schakel je dus in als je wilt weten hoe je op specifiek die zoektypen – in de tabbladen daarvoor in Google – rankt.

Totaal aantal klikken: meer of minder dan in Google Analytics

Hier wordt het interessant. Als je ook Google Analytics (GA) gebruikt, zul je zien dat daar heel andere bezoekersaantallen staan. Dat komt aan de ene kant omdat GA ook bezoekers van buiten Google registreert, zoals direct verkeer en verkeer vanaf andere websites en sociale media.

Aan de andere kant registreert GA niet alle bezoekers die vanuit Google op je website komen. Als bezoekers geen cookies accepteren, mag Analytics ze niet volgen en zullen ze niet in GA terug te vinden zijn. En terugkerende bezoekers worden niet voor een tweede keer geteld in GA, terwijl in GSC gewoon alle klikken worden geregistreerd.

Zo zie je dat je nooit een compleet beeld zult hebben, zeker niet als je één tool gebruikt. Hoeft ook niet, laten we ons niet verliezen in details.

Totaal aantal vertoningen

Het totaal aantal vertoningen in GSC is het aantal keren dat een Google-gebruiker een link naar jouw website heeft kunnen zien. Als je onderaan pagina 1 staat en een Google-gebruiker scrolt niet naar beneden, zal die jouw link niet zien en is er dus geen vertoning. En telt jouw link in de zoekresultaten niet mee, ook al sta je op pagina 1 van Google.

Daar komt nog bij dat ook vertoningen in Google Discover worden meegeteld. Alleen als je regelmatig nieuws of kennis deelt is de kans er dat je ook in Discover komt, dus dat zullen niet snel veel vertoningen zijn. Zo heb ik van november 2023 tot en met januari 2024 55 vertoningen gehad in Discover met optimusonline.nl. Op een totaal van 1,73 miljoen vertoningen is dat niet echt heel spannend. Klikken zeggen uiteindelijk meer dan vertoningen, omdat die klikken ook echt bezoekers naar je website zijn.

Gemiddelde CTR: laat je niet gek maken

Je wilt natuurlijk veel bezoekers naar je website. Of eigenlijk: veel relevante bezoekers naar je website. En dan lijkt een hoge CTR heel wat, dus het verhogen van je CTR kan dan een doel zijn. Neem in dat geval de CTR in Google Search Console niet als uitgangspunt. Zodra je website groeit, bijvoorbeeld omdat je net als ik regelmatig nieuwe artikelen publiceert en/of pagina’s toevoegt, verandert je vindbaarheid en dat is lang niet altijd gunstig.

Je kan namelijk zomaar vindbaar worden op zoektermen die helemaal niet zo interessant zijn voor jou. Of je komt in de afbeeldingencarrousel als een van de vele afbeeldingen, waarbij de kans dat iemand specifiek op jouw afbeelding klikt wel heel laag is. En zo zijn er meer factoren die jouw gemiddelde CTR omlaag halen, terwijl dat niet per se negatief is, omdat het aantal bezoekers naar je website bijvoorbeeld wel toeneemt. Wat zegt zo’n CTR dan?

Laat je niet gek maken

Je ziet: een gemiddelde CTR is niet echt een heel betrouwbaar cijfer en dus geen goede KPI voor je SEO. Laat je niet gek maken en duik vooral in de CTR per zoekterm als je echt CTR’s wilt verbeteren. Zo zou ik voor de zoekterm ‘zoekwoorden onderzoek‘ kunnen zoeken naar de reden waarom de CTR maar 2,2% is, terwijl dit toch meer dan 5% moet kunnen zijn bij deze gemiddelde positie:

En dan komen we aan bij een heel relevant onderdeel: de gemiddelde positie. Je hebt vast zelf ook weleens gekeken naar die gemiddelde positie, waarbij je hebt gedacht: ik sta toch echt hoger in Google. En dat klopt waarschijnlijk ook.

Gemiddelde positie: zoveel factoren

De gemiddelde positie is wel het meest onbegrepen onderdeel in Google Search Console. Althans, als ik afga op de mensen met wie ik spreek over GSC. En dat is niet gek, want waarom staat daar vaak een lagere positie dan jij met je eigen ogen hebt gezien? Dat is omdat deze gemiddelde positie is gebaseerd op heel veel verschillende factoren:

  1. Periode: je krijgt standaard al een periode van 3 maanden te zien, een relatief lange periode waarin posities schommelen. Want een positie in de zoekresultaten is niet statisch en kan flink schommelen.
  2. Personalisering: jij kan jouw website wel op een hoge positie terugzien in de zoekresultaten, maar iemand die aan de andere kant van het land googelt kan een heel ander zoekresultaat te zien krijgen waarbij jouw website een stuk lager staat.
  3. Verschillende posities in 1 SERP: je kan met jouw pagina in zowel de gewone organische zoekresultaten (blauwe link) staan, als in bijvoorbeeld afbeeldingen en het kennisvenster. Dan tel jij zelf wel de eerste positie die jij zelf ziet, maar rekent Google het gemiddelde van die posities. Meer uitleg bij Google zelf.

En heel eerlijk: zelfs hier kom ik dan nog niet uit als ik zie dat ik toch echt in de top 10 sta met een zoekterm waar Google mij een gemiddelde van 30,7 voor laat zien in Google Search Console. Dus daar kun je niet zo heel veel mee als je echt wat met je vindbaarheid in Google wilt. Dan heb je toch echt ranktrackingtools nodig.

Zoektermen per pagina ontdekken

Hoe zie je nu welke pagina op welke zoektermen rankt in Google? Door deze 3 simpele stappen te doorlopen:

  1. Kies in ‘Zoekresultaten’ onder de grafiek het tabblad ‘Pagina’s’;
  2. Klik op de URL van de webpagina waar je de zoektermen voor wilt zien;
  3. Klik op het tabblad ‘Zoekopdrachten’.

Voilà: je ziet voor welke zoektermen Google jouw webpagina heeft vertoond.

Als je een website hebt met meer dan 10 pagina’s wordt het alleen wel een tijdrovende klus om alle pagina’s zo handmatig na te lopen. Gelukkig kun je met Search Analytics for Sheets alle zoektermen en posities inclusief URL’s importeren in Google Spreadsheets. En ja, daar staat echt alle zoektermen en posities. Want waar je in Search Console tot 1.000 zoektermen kunt zien, krijg je met Search Analytics for Sheets echt alles, als dat meer dan 1.000 is.

Verbeter je vindbaarheid, begin met je huidige vindbaarheid

SEO kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt. In basis is het niet zo moeilijk en gaat het om inspelen op de behoefte van je bezoeker/potentiële klant en om antwoord geven op de vragen die deze heeft. Als de concurrentie sterk is, wordt het wel wat moeilijker en krijg je te maken met het spel van de vele rankingfactoren die een rol spelen. Maak het jezelf makkelijk en begin met het verbeteren van je huidige vindbaarheid.

Ontdek je huidige vindbaarheid met Google Search Console

Met de diverse SEO-tools die er zijn, kun je interessante data ophalen. Je huidige organische posities, de posities van je concurrenten, zoekvolumes en veel meer. Toch haal je voor jouw eigen website de meest interessante data uit Google Search Console. Zo zie je jouw huidige vindbaarheid in combinatie met het aantal bezoeken aan jouw website en de CTR: het percentage mensen dat doorklikt naar jouw website vanuit de zoekresultaten. Al zitten daar ook wel weer wat haken en ogen aan.

Gegevens ophalen: twee manieren

Je kan je gegevens uit GSC op twee manieren ophalen: handmatig of via Search Analytics for Sheets, dat ik hiervoor ook al aanhaalde. Met Search Analytics for Sheets haal je meer regels binnen, en je krijgt het direct in een spreadsheet, terwijl de data uit GSC in een CSV-bestand worden opgeleverd.

De werkwijze met Search Analytics for Sheets vind je hier, de stappen binnen GSC staan hieronder en de complete uitleg daarvan staat op deze pagina. In het kort zijn dit de stappen die je neemt:

  1. Log in op Google Search Console
  2. Kies voor ‘Prestaties’
  3. Selecteer ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’
  4. Kies de periode en eventueel vergelijk met vorig jaar
  5. Download de gegevens
  6. Data verwerken

Als je deze data allemaal hebt, kan je aan de slag om je SEO en CRO te verbeteren.

Wat doe je met deze data?

Je hebt nog geen idee wat je moet doen? Nou ja, je moet sowieso niks, maar deze data kun je op meerdere manieren gebruiken voor jouw SEO:

  1. Posities verbeteren in Google; SEO dus ;-)
  2. CTR verbeteren; eigenlijk meer CRO (conversie-optimalisatie)

De eerste gaat om verbeteren van vindbaarheid, de tweede om het verzilveren van die goede vindbaarheid. Beide leveren je meer bezoekers op je website op.

Meer over het huwelijk tussen SEO en CRO lees je hier.

Posities verbeteren: de pure SEO

In de laatste kolom vind je de ‘gemiddelde positie’. Dit is vaak een getal met een cijfer achter de komma, vanwege dat ‘gemiddelde’. Dat gemiddelde is namelijk over de periode die je geselecteerd hebt, maar ook voor alle vertoningen in de zoekresultaten. Zo kun je als fysiotherapeut in Diemen vertoond worden in de zoekresultaten in Diemen, maar ook in Amsterdam. En als je in Diemen in die periode op 1 stond, maar in Amsterdam op 3, haalt dat je gemiddelde omlaag.

Dat gemiddelde is dus niet iets om je blind op te staren. Gebruik het vooral als indicatie en ga ervan uit dat je vooral het laaghangend fruit als uitgangspunt neemt voor je SEO. Het verbeteren van zoektermen waarmee je nu gemiddeld lager dan positie 3 scoort of net buiten de top 10 valt dus.

Check de posities en verbeter ze

Kijk eerst even of de posities kloppen. En welke pagina (URL) scoort op die zoekterm. Want die data krijg je niet van Google Search Console. Daarvoor kun je diverse gratis SEO-tools gebruiken. Of gebruik Ubersuggest, waar je een waarschijnlijk nog langere lijst met zoektermen krijgt waarop je gevonden wordt, dan je uit Search Console krijgt. Ga in ieder geval op basis van die data eens aan de slag om jouw posities op die zoektermen te verbeteren.

Zorg voor meer klikken naar je website

Die CTR is wel een dingetje. Aan de ene kant zegt het niet alles, aan de andere kant kun je het wel als indicatie zien waar je nog verbeteringen kunt aanbrengen. Als je tenminste uitgaat van het (daar issie weer) gemiddelde CTR voor de posities in Google:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Een gemiddelde is gevaarlijk, omdat bij de ene zoekterm de CTR op positie 1 misschien wel 50% of zelfs meer is, terwijl dat bij een ander rond de 10% kan liggen. Hierin spelen zaken als zoekintentie, zoekresultaten in de SERP, en nog wat andere factoren een rol. Staat er bijvoorbeeld direct het antwoord op een vraag in de SERP, dan kun je erop rekenen dat er (vrijwel) niemand ook maar klikt op een van de zoekresultaten. Want waarom zou je nog een website bezoeken als het antwoord op je vraag al in Google staat?

Google beantwoordt de vraag 'lengte Michael Franti' direct in de zoekresultaten: hij is 1.98 meter.

Of nog erger, wat als de zoekmachine het antwoord al geeft in de suggesties wanneer je de vraag invoert in de zoekbalk?

Zoekbalk in Google met de eerste woorden 'lengte michael', met daaronder zoeksuggesties waaronder 'lengte michael jackson'. Onder deze suggestie zie je direct de lengte van Michael Jackson staan: hij was 1.75 meter. Daaronder staat als tweede suggestie 'lengte michael jordan', maar zonder antwoord op de vraag.

Afijn, dat waren redenen waarom er dus lage CTR’s zijn. We gaan er vanuit dat jouw website niet om dit soort antwoorden draait en dat jouw CTR’s meer in de buurt van het gemiddelde liggen.

100% CTR haal je nooit

Het is in ieder geval een illusie om 100% CTR te halen. Als iemand bijvoorbeeld op jouw bedrijfsnaam googelt, zal die misschien contactgegevens zoeken en die direct vinden in de Knowledge Panel. En nogmaals, ga even uit van de gemiddelden die Chitika (dat inmiddels niet meer bestaat) berekende. Zit je daar al boven, maak je dan niet druk en kies juist de zoektermen uit waarop de CTR onder het gemiddelde ligt.

Bekijk de zoekresultaten 

Het beste dat je kunt doen is de zoekresultaten bekijken voor die zoekterm en vooral ook kijken naar jouw pagina in die zoekresultaten. Valt die genoeg op? Is je paginatitel wel aantrekkelijk genoeg en prikkelt je meta-omschrijving wel om door te klikken? Als je daar wijzigingen in kunt aanbrengen om ze aantrekkelijker te maken of meer te laten opvallen, doe dat dan.

Google Search Console koppelen aan Google Analytics

Als je zowel GA als GSC gebruikt, kun je beide ook nog aan elkaar koppelen. Zo krijg je gegevens uit Search Console ook nog in Analytics te zien en kun je uitgebreidere rapportages uit GA halen.

GSC en SiteGuru: een gouden combinatie

Als je SiteGuru gebruikt, kan je Google Search Console koppelen in SiteGuru, waarmee je de data uit GSC in SiteGuru te zien krijgt. En je krijgt daardoor adviezen om problemen met je website op te lossen, zoals bijvoorbeeld zoekwoordkannibalisatie.

Heb je nog vragen, laat het hieronder dan weten. Heb je nieuwe inzichten opgedaan of heb je aanvullingen? Lees ik ook graag. Ik beantwoord vragen sowieso altijd. En ik ben heel benieuwd of je iets nieuws over Google Search Console geleerd hebt.

*In dit artikel gebruik ik affiliate-links. Het kost jou niks meer en ik krijg een kleine vergoeding als jij via mijn link iets aanschaft. Zo krijg ik nog een beetje financieel beloond voor de tijd die ik in mijn artikelen steek.

 | Website

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden
  1. Nick
    Nick zegt:

    Hoi Nathan,
    Goed artikel met veel basis informatie. Wellicht heb jij antwoord op deze vraag: 1. waarom laat het totaal aantal klikken meer klikken zien dan de zoekopdrachten tab laat zien in Search console?

    2. Voor een website heb ik 150 klikken staan, maar bij zoekopdrachten staan maar 3 klikken geregistreerd. Hoe worden de klikken dan gemeten door search console, als er geen zoekopdracht aan gekoppeld is?

    Hopelijk vind je deze vragen interessant, en ik kan mij voorstellen dat ik niet de enige ben die hiernaar op zoek is.

    Bij voorbaat dank!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Interessante vragen Nick, dat sowieso. Ik heb alleen geen heel helder beeld van waar je tegenaan loopt. Dus voor beide vragen ook een wedervraag:

      1. Over welk ‘totaal aantal klikken’ hebben we het waar meer klikken staan dan in de zoekopdrachten-tab?
      2. Voor alle duidelijkheid: hebben we het over klikken naar een specifieke pagina?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.