Google Pigeon update: wat betekent het voor lokale zoekresultaten?
In juli 2014 rolde Google een nieuwe algoritme-update uit: Google Pigeon. Deze update heeft impact op de lokale zoekresultaten. Aangezien het grootste deel van de ondernemingen en organisaties in ieder geval tot op zekere hoogte op lokaal (of anders wel regionaal) niveau opereert, is de Google Pigeon Update voor vrijwel iedereen relevant. Wat is Google Pigeon en wat betekent het voor de lokale zoekresultaten?
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 30 juli 2014 en geüpdatet op 28 maart 2019-
Wat is de Google Pigeon update?
Allereerst is het goed te weten wat de Pigeon update is. Google Pigeon is een grote update in de algoritmes van Google. Grote updates als deze hebben vaak een flinke impact op de zoekresultaten. Dit zorgt vaak voor flinke verschuivingen in de SERPs. De kaarten worden in dit soort situaties flink opnieuw geschud. De eerste resultaten uit de Verenigde Staten gaven al een indicatie, daarover verderop meer. Eerst kijken we naar de reden van deze update.
Waarom deze update?
We weten niet exact waarom deze aanpassing in het algoritme wordt toegepast. In algemene zin kun je zeggen dat Google altijd de meest relevante zoekresultaten wil geven aan zijn gebruikers. Daarom passen ze de algoritmes regelmatig aan. 10 jaar geleden verwachtte je heel andere zoekresultaten wanneer je zocht op “rijschool” dan nu. En toen was daarbij de website van een andere rijschool relevanter dan nu. Daar zijn diverse redenen voor, waar je er zelf al een flink aantal van kunt bedenken.
Een heel belangrijke is daarbij wat mij betreft de gebruikerservaring van de website:
- Laadt de website snel genoeg?
- Voldoet de website aan de standaarden van deze tijd?
- Werkt de website goed genoeg op mobiel?
De naam komt niet van Google zelf
Eigenlijk is Pigeon niet eens de officiële naam. Omdat de zoekmachine zelf geen namen aan updates (meer) geeft, heeft Search Engine Land ‘m deze naam maar meegegeven. Barry Schwartz, verantwoordelijk voor de nieuwsgaring op Search Engine Land, bracht het nieuws op 25 juli 2014 als eerste naar buiten:
Welke impact heeft de Pigeon update op de zoekresultaten?
Het effect van de Pigeon Update is zoals aangegeven van invloed op de lokale zoekresultaten. Het komt erop neer dat Google diverse eigen capaciteiten combineert en beter gebruikt bij zoekopdrachten. Het gaat dan om zaken als synoniemen en spellingcorrectie.
De impact na de uitrol van de update in de VS was:
- De directory-sites scoren beter in lokale zoekresultaten; Yelp wordt als meest prominente voorbeeld genoemd
- Minder weergaven van de Local Packs in de zoekresultaten
- Een lichte stijging van de weergave van Knowledge Panel
Verder daalde het aantal vermeldingen met meerdere locaties in de carrousel. Die carrouselweergaven in de zoekresultaten werden tot eind 2014 alleen in de VS vertoond. In november 2014 rolde Google de carrousel ook uit in Nederland. Hierbij werd bovenin de zoekresultaten een virtuele carrousel van bedrijven weergegeven, waar je doorheen kon bladeren:
Deze carrousel met hotels is inmiddels verdwenen. Een carrousel met bekende personen of met merken of bedrijven kun je nog wel laten verschijnen. Je krijgt ‘m niet zomaar te zien, daar moet je wel wat extra’s voor doen. In de link naar het artikel, dat je hierboven vindt, lees je hoe die carrousel in je zoekresultaten verschijnt.
Nauwkeuriger lokale zoekresultaten
Eén van de belangrijkste effecten van de Pigeon update is dat de lokale zoekresultaten nauwkeuriger werden op basis van de locatie van de zoekmachinegebruiker. Je krijgt als gebruiker dus bedrijven te zien die echt bij jou in de buurt zitten. Het is jou vast ook wel opgevallen dat je tegenwoordig bedrijven in je Local Pack ziet die echt in de buurt van jouw locatie zitten. Vaak zie je vooral bedrijven binnen een straal van een paar honderd meter, plus een keer een enkele die wat verder weg zit.
Wat is uiteindelijk van belang voor jouw vindbaarheid?
Uiteindelijk is de vraag wat er nu van belang is voor jouw vindbaarheid na de Google Pigeon update. Sowieso hoef je je -zoals bij iedere update- eigenlijk geen zorgen te maken als je altijd je bezoeker voorop stelt. In zo’n geval zal een algoritme-update niet zo gauw negatief uitpakken, eerder zelfs positief. Een belangrijk effect van de Pigeon update is dat er minder bedrijven in de Local Pack kwamen: 3 in plaats van 7 of zelfs 10. Dit effect volgde trouwens pas een jaar na de uitrol van de algoritme-update. Wat je hieruit vooral kunt concluderen is dat je alles rondom jouw lokale vindbaarheid moet verbeteren. In het kort:
- Zorg voor een goed, volledig Google Mijn Bedrijf-profiel en houd die actueel
- Zorg voor consistente vermeldingen op bedrijvengidsen (citations)
- Krijg reviews, zowel op jouw Google Mijn Bedrijf als op andere platformen
Zorg dus dat jouw bedrijf een goede reputatie opbouwt met voldoende consistente vermeldingen en reviews.
Het nadelige effect van Google Pigeon
De reviewwebsites zoals Yelp kregen een boost in de VS. Omdat we in Nederland minder van dat soort websites kennen, is het nadelige effect kleiner dan in de VS. Vooral voor horeca loert het gevaar ingehaald te worden door gidsen als Yelp, The Fork (voorheen Iens) en Tripadvisor. Zorg dus voor een goede website, goede lokale vermeldingen en zoveel mogelijk reviews op zowel Google Mijn Bedrijf als andere platforms. Alles voor een betrouwbaar online profiel.
Heb jij vragen of opmerkingen over de Google Pigeon update? Kom maar door.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Interessant verhaal! Ik ben benieuwd hoe deze update zich zal gaan uiten in Nederland. Vooral de carrousel is opvallend. Bedankt voor dit artikel Letterzaken!
Dank voor je reactie Richard. De carrousel is in Nederland nog niet uitgerold en is geen onderdeel van de Pigeon update. Of en wanneer dit elders uitgerold wordt is dus nog afwachten. Ze zijn overigens ook aan het experimenteren met een chronologische tijdlijn bij bepaalde (historisch gerelateerde) zoekopdrachten. Dit begint wel steeds meer te lijken op wat Erik Hermeler in een eerder blog voorspelde.
Misschien leuk om te weten. Ik heb enkele regionale – landelijke websites en maandag 25 aug is google bij mij op bezoek geweest. Een enorme boost gehad van bijna al mijn keywords in de zoekresultaten. van soms wel 80 plaatsen omhoog. Organische bezoekers gierden omhoog. Heb ik dit te danken aan de Pigeon Update geen idee, wie zal het zeggen dat weten we pas als er meerdere mensen dit soort ervaringen hebben. Ga nu beginnen met analyseren, wat me wel al opviel is dat voor het eerst mijn subdomeinen volledig meedoen.
Dank voor je reactie Rob, heel interessant! Hoe kom jij tot de conclusie dat Google op maandag 25 augustus is langs geweest? Zie je precies daar de bezoeken toenemen? Meet je zelf je posities?
Je hebt gelijk met zeggen dat het pas duidelijk wordt wanneer er meer mensen met dit soort ervaringen zijn, zowel positief als negatief, want als er websites op vooruit gaan, gaan er ook websites op achteruit. Mocht je nog interessante details uit de analyses terug krijgen, laat het gerust weten :-)
Hi Nathan, Mijn observatie dat Google is langsgeweest is op twee dingen gebaseerd:
1. Enorme wijziging in de ranking van mijn keywords in de loop van maandag
2. Ben een Nederlandse website vlak voor de maandag had ik een veel meer als normaal bezoek vanuit Ashburn, VA USA een van de locaties waar Google een heel groot data centre heeft. Had eigenlijk de datacenters in Groningen of Eemshaven verwacht maar waarschijnlijk doen ze bepaalde checks en updates vanuit Ashburn.
Maar eerlijk gezegd is 1. voor mij al voldoende bewijs dat er goed naar mijn websites is gekeken en de nodige acties zijn genomen.
Duidelijk verhaal Rob. Je houdt je data goed bij zie ik. Ik zeg: goed bezig! :-)
Hi Nathan. Bedankt voor de complimenten. Als ik je kon betalen zou ik je zo inhuren als tekstschrijver. Heb nog honderden teksten te schrijven voor mijn website. Hell of a job en het is niet echt mijn hobby . LOL.. Naast SEO, social media, bouwen, verbouwen,onderhouden en al het andere dat komt kijken bij een website houd het me zeker van de straat. :). Ook jij succes met je werk.
Zojuist (5 november 2014) heb ik de Google carrousel voor het eerst in de Nederlandstalige zoekresultaten gespot.
Zie: http://www.reputatiecoaching.nl/google-carrousel-in-nederland/
Dank voor je reactie Eduard. Ik zag je tweets al voorbijkomen en heb je artikel gelezen en video bekeken. Ga er direct een artikel aan wijden, met de daarbij behorende credits natuurlijk :-)