Wat is een Google Partner? Laat je niet misleiden

Je komt op de website van een bureau dat SEO of online marketing aanbiedt en met op de website prominent een Google Partner-logo: dat wekt vertrouwen, toch? Een bedrijf met dat logo zal toch zeker wel goed zijn in online marketing, is je verwachting. Toch zegt dat Google Partner-logo lang niet alles. Tijd om eens helder te hebben waar die badge (zo heet het officieel) nu echt voor staat, en waarom de bewering dat ze dan ook de geschikte partij voor je SEO zijn onjuist is. Het is begrijpelijk dat die badge verwachtingen wekt en vertrouwen geeft, terwijl dat niet altijd terecht is.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 29 oktober 2015 en herschreven en opnieuw gepubliceerd op 6 januari 2022-

Google Partners heeft niks met SEO te maken

Een bedrijf met het Google Partner-badge helpt jou niet gegarandeerd hoger in de organische zoekresultaten van Google. Google Partners is namelijk het programma van Google voor professionele bureaus die Google Ads verkopen. Dit staat dus los van SEO. Om dit logo te mogen voeren moet je aan een aantal eisen voldoen, waardoor je als klant weet dat je een ervaren partner hebt voor je Google Ads-campagne.

Regelmatig claimen bureaus die Google Partner zijn dat ze (daarom) goed zijn in zoekmachine-optimalisatie.

Eisen aan partners

Om de Google Partners-badge te mogen voeren, moet je aan aantal voorwaarden voldoen.

  • Het bureau besteedt minimaal $10.000 aan Google Ads in 90 dagen;
  • De campagnes van het bureau hebben een minimale optimalisatiescore van 70%;
  • Ten minste de helft van de Ads-specialisten van het bureau hebben de benodigde certificeringen.

Wanneer je als bedrijf nog niet voldoet aan deze eisen, maar je bent wel bereid dit te gaan behalen, doe je mee in het Google Partners programma. Je mag het logo dan niet voeren. En er zijn dan nog Premium Partners, dat zijn bureaus die bij de beste top 3% deelnemende bedrijven van een kalenderjaar horen; vanaf februari 2022 beste 3% van alle Partners.

Misverstanden, misbruik en misleiding Google Partner-badge

Rondom de Google Partner-badge bestaat een aantal misverstanden, en daarnaast is het inzet van misbruik en misleiding door enkele bedrijven die de badge (mogen) voeren.

Misverstanden

Het is vast wel duidelijk dat alleen deelname aan het Google Partners-programma al tot misverstanden kan leiden. Een bureau dat “Lid” is zou kunnen denken het logo te mogen voeren. In dat geval is er dus sprake van een misverstand. Andere redenen voor een misverstand kan ik me trouwens niet bedenken.

Misbruik

Misbruik is van een heel andere orde. Bedrijven die willens en wetens onterecht het Google Partners-logo op hun website plaatsen, maken misbruik van het logo. Ze schaden hiermee niet alleen de kwaliteit van dit logo, maar beschamen vooral ook het vertrouwen van hun klanten. Vergis je niet: er zijn bedrijven die gewoon het logo van Google Partners op hun website zetten, zonder dat ze Google Partner zijn. Controleer dus altijd of het gebruik van het logo terecht is.

Misleiding

Misleiding vind ik zelf minstens zo erg als misbruik. Vaak wordt er misbruik gemaakt van de onbekendheid van (potentiële) klanten met Google Partners. Hierbij wordt de klant dus verkeerd ingelicht of krijgt deze zelfs een totaal verkeerd beeld voorgespiegeld.

Zo kwam ik op Twitter deze tweet eens tegen:


In de tweet leggen ze duidelijk de link tussen zoekmachine-optimalisatie en Google Partners. Zoals ik hierboven al aangaf hebben beide niks met elkaar te maken. Je ziet dat ik erop reageer en dat er uiteindelijk gedraaid wordt om te doen alsof ze niet wilden impliceren dat Google Partners met zoekmachine-optimalisatie te maken heeft.

Sterker nog: ze schuiven mij zelfs ‘interpretatie’ in de schoenen. Laten we eerlijk zijn: er valt weinig aan bovenstaande tweet te interpreteren. Er wordt duidelijk een link gelegd tussen “gecertificeerd partner van Google” en ‘zoekmachine optimalisatie’. En zo zijn er meer van dit soort voorbeelden:

Eerste Google Partner in...

Hier geen impliciete of expliciete verwijzing naar SEO, maar ook geen duidelijke link naar Google Ads. Als je weinig of niks weet van SEO, SEA en online marketing, word je zo al snel op het verkeerde been gezet. Niet helemaal onjuist, maar transparant kun je dit nu ook niet noemen.

En nu we toch bezig zijn, nog een voorbeeld:

De halve waarheid over Google Partners

Ook hier weer mooie woorden, zonder duidelijk te maken waar de certificering nu echt voor staat. Sterker nog: ze wekken de indruk dat het voeren van het Google Partners logo met online marketing in het algemeen te maken heeft. Een bedrijf dat Google Partner is hoeft echter beslist niet goed te zijn in andere facetten van online marketing. Het zegt alleen maar iets over hun kwaliteiten en prestaties op het gebied van Google Ads.

SEO en SEA zijn verschillende disciplines

Het is vast wel duidelijk, maar toch: SEO en SEA zijn verschillende disciplines. Dat wil beslist niet zeggen dat je als persoon of bureau beide niet beheersen kunt. Maar iemand die goed is in SEO, hoeft niet per se goed te zijn in SEA en andersom. Beide kunnen elkaar wel heel goed aanvullen.

Waarom SEO en SEA elkaar aanvullen

SEO en SEA vullen elkaar zeker aan. Voor een tijdelijke campagne bijvoorbeeld, kun je prima Ads inzetten, omdat SEO lang niet altijd op korte termijn resultaat oplevert. SEA is dan sneller, terwijl goede SEO juist een meer duurzame tactiek is. Beide hebben wel baat bij kwalitatief goede websites en webpagina’s. Een goede website is  dus voor beide de basis.

Daarnaast gebruiken bureaus die zowel SEO als SEA uitvoeren de inzichten die ze uit de Ads-campagnes halen vaak weer voor zoekmachine-optimalisatie. Is het noodzakelijk? Zeker niet, een beetje SEO-specialist heeft de nodige kennis, kunde en tools om ook zonder die inzichten te werken. Het is een van de opties die je hebt, een van de tools. Het gaat niet om de tools, maar om hoe je ze gebruikt en de data interpreteert.

Voor Google Partners: wees transparant

Zolang je niet duidelijk bent in wat Google Partner inhoudt, en zeker als je er niet bij vermeldt dat het op SEA/Adwords slaat, ben je wat mij betreft verkeerd bezig. Veel potentiële klanten weten niet waar Google Partner voor staat, dat betekent dat je daar transparant in moet zijn. Doe je dat niet, kom je wat mij betreft wel erg dicht in de buurt van misleiding.

Voor klanten: weet met wie je zaken doet

Wanneer je twijfelt of een bedrijf werkelijk Google Partner is, raadpleeg dan de Google Partners database. Blijkt een bureau dat schermt met het logo toch geen Google Partner te zijn, dan kun je dit melden bij Google. Weet met wie je zaken doet en trap niet zomaar in mooie praatjes.

Heb jij ervaring met misleiding op het gebied van de Google Partners certificering? Heb je vragen, aanvullingen of wil je hier iets anders over kwijt? Plaats je reactie, ik reageer altijd.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

4 antwoorden
  1. Christian
    Christian zegt:

    Helder verhaal, maar ik blijf er wel bij dat Google degene moet zijn die dit soort ‘misstanden’ of onduidelijkheden aankaart bij hun eigen partners. Zij weten namelijk precies hoe het in elkaar steekt en zouden hun partners er ook op kunnen wijzen om de tekst aan te passen of een partij te sommeren het Google Partners logo weg te halen wanneer blijkt dat zij niet partner zijn. Uiteraard gebeurt dit ook al, maar ik denk dat hier zeker nog slagen te maken zijn.

    Beantwoorden
    • Johannes
      Johannes zegt:

      Je hebt gelijk. Ik vind ook dat de eisen strenger moeten worden. Ik weet van bureau’tjes die er al mee rekening houden in het design van hun website dat zo een logo er gaat komen. Het zou niet zo makkelijk moeten zijn. Je hebt trouwens ook nog een premium badge toch?

  2. Vincent
    Vincent zegt:

    Dat hele gedoe rondom ‘safety badges’ is toch al best wel goed onderzocht. Volgens mij bleek hieruit dat ze niet altijd bijdragen aan een verhoogde verkoop maar het negatief werkt als ze er niet zijn en je er om die reden goed aan doet ze wel te gebruiken op je website.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik heb ook geen enkel bezwaar tegen het gebruik van logo’s of badges voor autoriteit. Het gaat om het feit dat er bureaus zijn die willens en wetens pronken met ‘Google Partner’ in combinatie met SEO/zoekmachine-optimalisatie, terwijl Google Partner daar niks mee te maken heeft. Van de gemiddelde Nederlander hoef je niet te verwachten dat deze weet wat die badge inhoudt en aangezien het logo van de grootste zoekmachine erop staat, is het wel logisch dat veel mensen dan denken dat het dan wel goed zit met SEO.

      SEO en SEA zijn twee verschillende disciplines, die elkaar aanvullen en elkaar ook nooit uitsluiten, maar je hoeft niet goed in het een te zijn als je goed bent in het ander. En door te pronken met een Google Partner badge in combinatie met SEO impliceer je wel dat het iets met elkaar te maken heeft.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.