Wat je moet weten over Google Local Stack in lokale zoekresultaten
Google wijzigt regelmatig wat. Niet alleen in de algoritmes, maar ook in de lay-out van de SERPs. Zo is er sinds 7 augustus 2015 een nieuwe vormgeving voor de lokale resultaten. Door SEO-specialisten direct de ‘Local Stack‘ genoemd. Wat is het verschil met de eerdere Local Pack en vooral: wat betekent het voor jouw vermeldingen in de lokale zoekresultaten?
Google Local Stack als nieuwe Local Pack
Op 7 augustus 2015 tweette Dr. Pete Meyers van Moz dat hij bij lokale zoekopdrachten in Google enkel nog 3-packs zag. Bij verder onderzoek bleek dat op alle lokale zoekresultaten een nieuwe Local Pack te vinden was. Deze werd al snel ‘Local Stack’ genoemd en heeft een andere vormgeving dan de eerdere lokale zoekresultaten, waar een kaartje van Google Maps naast stond.
Overigens werd de Local Stack vanaf 5 augustus al regelmatig gesignaleerd en zijn er door onder andere Blumenthals al over geschreven. Deze nieuwe lay-out zagen we in april 2015 al verschijnen bij de introductie van de Snack Pack.
Local Stack vs. Local Pack
Het eerste dat opvalt aan de Local Stack is dat deze maximaal 3 bedrijven weergeeft. Pete Meyers meldde nog weergaven te hebben gezien met 2 bedrijven (2-packs), maar die heb ik tijdens mijn onderzoek nog niet kunnen reproduceren.
De Local Pack zag er zo uit in de 7-Pack versie:
Bij deze 7-Pack zie je de pinnetjes met de letters A tot en met G, met daarbij de adresgegevens en telefoonnummer van het vermelde bedrijf. Links daarvan de link naar de website met daaronder de URL en een link naar de Google+ pagina of de Google-recensies (mits er meer dan 5 recensies zijn verzameld).
De Local Stack verschilt naast de lay-out van de eerdere Local Pack op de volgende punten:
- Bij de bedrijfsvermelding worden rechts geen letters meer weergegeven (A, B, C)
- Naast de bedrijfsvermelding staan nu icoontjes voor de website en de route
- Contactgegevens van het bedrijf worden niet meer vermeld (adres, telefoonnummer)
- Openingstijden worden weergegeven wanneer deze bekend en van toepassing zijn
- Op de bedrijfsnaam klikken brengt je niet op de website van het bedrijf, maar naar een uitgebreider lokaal zoekresultaat (de Local Finder)
De contactgegevens en openingstijden worden door Google uit Google Mijn Bedrijf (of de vroegere Google Places) opgehaald, wat het belang van goed beheren van je Google Mijn Bedrijf bevestigt.
Local Finder
In de eerdere Local Pack kon je onder de Pack op ‘Resultaten op kaart voor …‘ klikken, waarna je in Google Maps uitgebreidere informatie met meer bedrijven kreeg. Dit is in de Local Stack vervangen door de Local Finder. In de Local Finder krijg je wederom meer bedrijfsresultaten te zien, te weten 20 per pagina. De Local Finder krijg je nu echter direct te zien door op een van de bedrijven in de Local Stack te klikken.
De mobiele versie van de Google Local Stack
Het voordeel van de mobiele versie van de Local Stack is dat je direct kunt bellen, omdat er een icoontje staat. Ook krijg je met 1 klik toegang tot de routebeschrijving, die overigens direct opent in Google Maps wanneer je op ‘routebeschrijving’ klikt. Door op “meer” te klikken, opent ook op mobiel de Local Finder.
Desktop versus mobiele weergave
Opvallend is dat de mobiele versie van de Local Stack andere resultaten geeft dan de desktopversie. Hoewel er wordt gezegd dat het geen algoritme-update is, lijkt het er wel sterk op dat het effect van Google’s Mobile Friendly Update merkbaar is. Ik heb zelf meerdere verschillen tussen desktop- en mobiele resultaten gezien in de Local Stack.
Ter illustratie: hieronder de desktop- en mobiele versie van de Local Stack voor “installatiebedrijf” wanneer je zoekt als je in Apeldoorn bent:
Desktopversie van Local Stack voor “installatiebedrijf” in Apeldoorn
Zo ziet de mobiele versie van de Local Stack voor “installatiebedrijf” in Apeldoorn er uit
Bovenstaande lijkt wellicht een klein verschil, maar zeker in de mobiele resultaten is het naar mijn mening van groot belang om bij die 3 lokale vermeldingen te staan.
Mobiele Local Stack: volledig adres
Een van de opvallende wijzigingen in de Local Stack is dat enkel de straatnaam wordt weergegeven, zonder huisnummer. Echter: dit is enkel in de desktopversie het geval. De mobiele Local Stack geeft wel het volledige adres weer, inclusief huisnummer.
Op mobiel wel door naar bedrijfsgegevens
Opvallend is dat je bij het klikken op de bedrijfsnaam in de mobiele resultaten weer wordt doorgestuurd naar bedrijfsgegevens van het geselecteerde bedrijf, in plaats van naar de Local Finder.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Zoals je zelf al hebt kunnen concluderen, betekent de Local Stack dat je ervoor moet zorgen dat jouw bedrijf in deze 3-Pack zichtbaar wordt. Hiervoor zijn drie belangrijke stappen te nemen:
- Volledige controle hebben over de Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf
- Voldoende en vooral relevante online bedrijfsvermeldingen krijgen
- Zorg dragen voor congruentie in alle online bedrijfsvermeldingen
Congruentie en aantal bedrijfsvermeldingen hebben een positieve invloed op de posities van jouw bedrijf in de Local Pack. Andere factoren spelen hierin ook nog een rol, bovenstaande 3 punten heb je echter zelf volledig in de hand. Als dat niet het geval is, neem dan contact op om geheel vrijblijvend te bespreken wat Letterzaken daarin voor jou kan betekenen.
Minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen
Je ziet het, door de Local Stack is er minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen. Er worden nog maar 3 lokale vermeldingen in een Pack geplaatst. Je moet dus op de voor jou belangrijke zoektermen/vakgebieden in die lokale top 3 terechtkomen. Sta je daar uiteindelijk, dan loop je voor op je concurrentie.
Maar ook weer meer kansen…
Aangezien doorklikken op een resultaat in de Local Stack je naar de Local Finder brengt, liggen daar ook weer kansen. Mensen die nu doorklikken op een resultaat uit de Local Stak, komen in de Local Finder terecht en zien dan op desktop direct weer de eerste 7 vermeldingen. Daar zul je dus sowieso tussen moeten komen. Liefst sta je echter in de top 3, aangezien je dan direct zichtbaar bent en dus je concurrenten voor bent.
Wat vind jij?
Wat vind jij van de nieuwe Local Stack? Is dit beter voor je potentiële klanten of vond je de oude Local Pack beter? Deel je mening hieronder!
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!