Google Bedrijfsprofiel aanmaken: waarom en hoe

Hoe maak je zelf jouw Google Bedrijfsprofiel aan, of hoe claim je een eventueel bestaand Bedrijfsprofiel? Eigenlijk wijst het zich wel vanzelf, maar we helpen je graag verder. Je hoeft dus alleen maar onderstaande stappen te volgen voor jouw eigen Google Bedrijfsprofiel.

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 9 juni 2019 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 4 mei 2023-

Hoe maak je een Google Bedrijfsprofiel aan?

Begin hier als je nog wilt weten wat Google Bedrijfsprofiel is en waarom je dat nodig hebt. Kunnen we nu verder met het aanmaken van je Google Bedrijfsprofiel

Allereerst ter voorbereiding:

  • Houd alle bedrijfsgegevens bij de hand: van NAW-gegevens tot openingstijden
  • Zorg dat je alvast een korte beschrijving (“pitch”) van je bedrijf voorhanden hebt
  • Zorg ervoor dat je je logo (vierkant) en een aantal foto’s hebt die je wilt vertonen

Daar gaan we dan, in 7 stappen naar jouw eigen bedrijfsvermelding op Google.

Inloggen bij Google

Voor een Google Bedrijfsprofiel heb je een Google-account nodig. Vrijwel iedereen heeft dat wel, bijvoorbeeld omdat je een Gmail- of YouTube-account hebt. Dan heb je automatisch een Google-account, dus grote kans dat jij dat ook hebt. Log in met je Google-account en ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business/. Volg de volgende 7 stappen en maak je Google Bedrijfsprofiel in een paar minuten aan.

1: Voer je bedrijfsnaam in

Je krijgt als eerste een scherm waarin je je bedrijfsnaam hoort in te voeren. Daarin krijg je ook suggesties te zien van eventuele bestaande bedrijfsprofielen, zodat er geen dubbele bedrijfsprofielen ontstaan. Zit jouw bedrijf daar bij, kan je die claimen. Zit jouw bedrijf daar niet bij, ga je verder met het aanmaken van je nieuwe Google Bedrijfsprofiel.

2: Geef je bedrijfstype op

Dit is de meest interessante wat mij betreft. En soms ook een lastige. Voorheen kon je ook als merk een (toen nog) Google Mijn Bedrijf aanmaken, sinds 2017 focust Google zich met name op bedrijven en organisaties die daadwerkelijk fysieke locaties hebben. Als webwinkel/webshop kan je tegenwoordig wel een Google Bedrijfsprofiel aanmaken, in 2017 werd een aantal webwinkels verwijderd uit Google Mijn Bedrijf omdat ze geen fysieke locatie hadden, of Google bedacht had dat ze die niet konden hebben.

Je hebt nu de keuze uit 3 bedrijfstypes:

  1. Online retail; webwinkels dus (clicks).
  2. Lokale winkel; de oorspronkelijke retail (bricks), maar ook horeca en dienstverleners met een locatie die klanten kunnen bezoeken.
  3. Servicebedrijf; een dienstverlener die online werkt of klanten op locatie bezoekt.

 

3: Kies jouw bedrijfscategorie (je mag er zelfs meer toevoegen)

Natuurlijk wil Google ook weten wat jouw bedrijf zoal doet. Dus voeg je de bedrijfscategorie toe, volgens de lijst van Google zelf. En dat is wel een lastige, want ondanks de flinke lijst die er is, ontbreken er nog veel bedrijfscategorieën die naar mijn mening behoorlijk legitiem zijn, zoals bijvoorbeeld:

  • Tekstbureau/tekstschrijver
  • Onlinemarketingbureau
  • Escortservice

Die laatste is misschien te verklaren vanuit een stuk Amerikaanse preutsheid. Ooit kon je zelfs kiezen voor sexclub, sexshop en erotische massage, en die zijn inmiddels zelfs verdwenen. Let wel: in Nederland en veel andere landen zijn escortbureaus of escortservices gewoon legitieme bedrijven.

Ooit kon je zelfs kiezen ‘Mongools barbecuerestaurant’, maar ook die categorie lijkt nu verdwenen.

Het is dus even zoeken en eventueel creatief zijn met je bedrijfscategorie. Kies degene die echt het dichtst bij jouw vakgebied als hoofdcategorie en vul waar mogelijk dan wel nodig aan met andere categorieën. Je mag tot 10 categorieën toevoegen aan jouw bedrijfsprofiel.

Handig: het complete overzicht van Google zelf vind je hier. Of het overzicht echt compleet en correct is, kan ik niet garanderen. Dus ga ook gewoon zelf aan de slag met variaties die je eventueel wilt gebruiken. Gewoon intypen en je krijgt vanzelf suggesties.

4: Kies je servicegebied

Omdat het uitgangspunt is dat je klanten bedient, wil Google natuurlijk ook weten waar je dat doet. Zeker wanneer je echt in specifieke landen of gebieden je klanten zoekt, is het raadzaam om servicegebieden in te voeren. Het is optioneel, helemaal aan jouzelf of je dit invult.

5: Geef je contactgegevens op

In stap 5 geef je in ieder geval een telefoonnummer op, en eventueel een website. Zo zie je, niet iedere onderneming hoeft per se een website te hebben. Ook niet om een Google Bedrijfsprofiel te hebben. Een telefoonnummer is dus wel verplicht, mensen moeten je toch op de een of andere manier kunnen bereiken. Hier wordt nog niet om een adres gevraagd, dat komt in stap 7.

Deze gegevens gebruikt Google om in jouw Knowledge Panel te zetten, zo kunnen gebruikers direct vanuit de zoekmachine contact met jou of jouw bedrijf opnemen.

6: Jouw bedrijf op de kaart (bevestiging)

De koptekst die je ziet is ‘Je bedrijf op de kaart zetten’, maar die slaat eigenlijk niet op wat je hier echt doet. Het enige wat je hier doet is bevestigen dat je dit Google Bedrijfsprofiel wilt aanmaken, en eventueel aanvinken dat je tips wilt ontvangen. En natuurlijk geeft Google hier nog wat bevestiging waarom je jouw bedrijfsprofiel toch wel echt moet aanmaken door er wat voordelen bij te benoemen.

7: Verifieer je bedrijf

In het laatste scherm kies je voor de verificatie van je bedrijfsprofiel. Hier wordt om je adres gevraagd, maar dat is niet voor weergave in je Google Bedrijfsprofiel.

Wat er precies hierna volgt, daar kan ik je niet mee helpen. Ik had namelijk geen echt bedrijf om een nieuw bedrijfsprofiel voor aan te maken en kon dus niet het hele proces doorlopen. Het zal vast behoorlijk vanzelf spreken als je de stappen hierna doorloopt.

Je zal sowieso je bedrijf moeten verifiëren met Google, en daarvoor zijn op dit moment 4 opties, al is het afhankelijk van bijvoorbeeld je bedrijfscategorie, regio en de tijden dat Google support kan bieden welke van de 4 je kan kiezen. De 4 opties zijn in ieder geval:

  1. Per telefoon
  2. Per SMS
  3. Via e-mail
  4. Via video

Zodra je Google Bedrijfsprofiel online staat, kan je aan de slag om je profiel verder aan te vullen met zoveel mogelijk relevante informatie.

Voeg zoveel mogelijk informatie toe

Help jouw klanten -én de zoekmachine- door zoveel mogelijk informatie toe te voegen aan jouw Google Bedrijfsprofiel. Daarvoor googel je op je bedrijfsnaam en kies je onder ‘Je bedrijf op Google’ voor ‘Profiel bewerken’. Dit kan zowel in Google zoeken als in Google Maps. Voor zover je dat in bovenstaande proces nog niet hebt gedaan, voeg zoveel mogelijk toe, zoals:

  • Openingstijden
  • Foto’s
  • Logo

Let wel op dat je logo vierkant moet zijn. Zonde als het niet past in de afmetingen die Google wil gebruiken.

Plaats foto’s

Alleen een logo is ook maar zo saai, dus voeg foto’s toe. In de kolom aan de linkerkant kun je kiezen voor ‘foto’s’. Daar kun je zelfs direct in de juiste mappen foto’s plaatsen:

  • Omslagfoto
  • Interieur
  • Buitenkant (ja, waarom heet dat dan niet ‘exterieur hè?)

En zelfs video’s.

Foto's in Google Mijn Bedrijf kun je direct in de juiste categorieën plaatsen.

Klaar is Kees je Google Bedrijfsprofiel

Hoe makkelijk wil je het hebben: alle stappen op een presenteerblaadje, inclusief alles waar je aan moet denken bij het aanmaken van je Google Bedrijfsprofiel. Had je  al een Google Bedrijfsprofiel aangemaakt of in beheer, dan weet je nu ook wat je eventueel nog kunt verbeteren of toevoegen.

Heb jij nog vragen over het Google Bedrijfsprofiel of wil je jouw ervaringen delen, doe dat hieronder in de reacties. Ik zie jouw vragen en opmerkingen graag tegemoet.

 | Website

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

7 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Je zou haast zeggen dat je onze agenda voor de Podcast hebt, toevallig gisteren een aflevering opgenomen over Google Mijn Bedrijf :)! Handig stappenplan voor aanmaken van een profiel, ik zal naar je artikel linken in mijn blogpost bij de podcast.

    Die website-builder van Google is wel een bijzondere functie, maar ik zou ‘m ook niet snel gebruiken. Alleen als je geen eigen website hebt en toch een soort van online aanwezigheid wilt, is het wellicht een optie. Maar dan kun je ook kiezen voor een Facebook-pagina bijvoorbeeld.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het is inderdaad opvallend hoe vaak we ongeveer tegelijkertijd met (ongeveer) dezelfde onderwerpen bezig zijn ;-) Gelukkig vult het elkaar vaak mooi aan. Het zegt volgens mij vooral ook iets over wat er zoal speelt in ons vakgebied.

      Wat mij betreft is het gewoon zaak van kiezen voor een website of niet. Kies je voor een website, dan een echte, niet zo’n Google Mijn Bedrijf-website. Naar wat ik begrepen heb, zijn die vooral ook bedoeld voor kleine ondernemingen in de wat minder ontwikkelde landen, waar de budgetten voor websites nihil of heel laag zijn. Daar kan het een oplossing voor zijn. Hier in Nederland zijn we gelukkig ver genoeg om op zijn minst wat budget vrij te maken voor een echte website.

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Ja, het is wel toevallig :). Zo’n website van GMB zou ik inderdaad niet snel gebruiken. Wellicht als je geen budget hebt voor een website, of als het een tijdelijk bedrijfje is of zo.

      In Tilburg is er een restaurant dat in de eerste tijd dat ze open waren alleen een Facebook-pagina had en geen website. Inmiddels hebben ze wel een eigen website, maar die bestaat uit slechts 1 pagina en ze verwijzen naar de Facebook-pagina voor meer info. Kennelijk werkt het toch redelijk voor ze, op FB krijgen ze de nodige interactie, vragen van klanten en reviews. Ik weet niet of ik er zelf snel voor zou kiezen, maar kennelijk werkt het wel voor ze. Het restaurant is in ieder geval populair en zit vrijwel altijd vol :).

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goede vraag. Eerlijk gezegd heb ik zelf al tijden geen Posts meer geplaatst en als je op ‘Prestaties’ klikt, krijg je alleen data over de afgelopen 6 maanden. Mogelijk krijg je prestaties van Posts te zien als je in de afgelopen periode wél Posts hebt geplaatst?

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als je de inloggegevens kwijt bent kan je het Bedrijfsprofiel als het goed is claimen, waarbij er eerst een mail gaat naar het gekoppelde e-mailadres. Wanneer daar dan binnen een bepaalde tijd geen reactie van komt, krijg je toegang tot het Bedrijfsprofiel. Als het telefoonnummer in het Google Bedrijfsprofiel niet klopt (ik denk te begrijpen dat je dat bedoelt), kan je iemand anders vragen om een wijziging in te dienen. Meestal wordt dit soort wijzigingen vrij snel geaccepteerd.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.