Wat er niet klopt aan Googles ‘200 SEO ranking factors’
Al jaren wordt er beweerd dat Google “meer dan 200 SEO ranking-factoren“ zou hanteren. Veel mensen verspreiden het verhaal van de 200 SEO-factoren maar al te graag. Wat er allemaal wel of niet klopt van die 200 SEO-factoren neem ik graag met je door.
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 18 oktober 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 15 oktober 2020-
Waarom hebben ze het over die 200 ‘ranking factoren’?
Waarom hebben nog zoveel mensen het over die 200 SEO-factoren? Nou, het bekt zo lekker en daarnaast geeft het ook de indruk dat je precies weet hoe het zit. Dus zijn er op veel websites lijstjes met daarin precies 200 ‘ranking factors’. Maar die 200 punten zijn er niet. Althans, het zijn er niet precies zoveel. Hoeveel het er wel zijn, weten we gewoonweg niet. Ja, er is zeker het nodige bekend over wat er wel of niet werkt voor zoekmachine-optimalisatie, maar exact weten doen we het gewoon niet. Ontdek hier hoe het precies zit.
SEO-specialisten op zoek naar hét antwoord
Al sinds er zoekmachines bestaan, zijn mensen op zoek naar de factoren die invloed hebben op je vindbaarheid. Vroeger was het vrij makkelijk: de woorden waarop je gevonden wilde worden lekker vaak in je tekst plaatsen en je werd wel goed gevonden. Zoekwoorddichtheid speelde toen nog de grootste rol. Gelukkig is het niet meer zo eenvoudig en spelen er veel factoren een rol, waaronder de laadtijd, backlinks en kwaliteit. Omdat Google de algoritmes regelmatig wijzigt, blijven SEO-specialisten zoeken naar hét antwoord op welke factoren nu echt werken en hoe.
Waar komt het verhaal van die 200 SEO-factoren vandaan?
In 2006 werd er tijdens een persdag van Google door Alan Eustace gezegd dat Google ‘over 200 signals for ranking‘ gebruikt. Dat werd al snel in de SEO-wereld overgenomen als “200 ranking factors”. Niet veel later volgde nog een aanvulling dat die meer dan 200 signalen wel 50 variaties konden hebben. Even helder op een rijtje:
- Het gaat om meer dan 200 signalen
- Al die signalen kunnen 50 variaties hebben
Al met al zijn dat dus duizenden signalen, en al zeker niet precies 200. Wie dus met een lijstje met 200 factoren komt, mist wat of richt zich alleen maar op dat ‘magische’ getal. In dit artikel op Moz haalt Gianluca Fiorelli een aantal veel genoemde onderdelen uit de lijstjes met 200 rankingfactoren onderuit.
Je kan de collega’s die over die 200 rankingfactoren schrijven trouwens weinig kwalijk nemen. Mensen googelen er nu eenmaal op en daar spelen mijn vakgenoten op in. Mensen willen hier dus over lezen en die willen zo’n lijstje. Zo simpel is het niet, hoe graag we dat ook zouden willen. Er zijn werkelijk duizenden artikelen over “Google’s 200 ranking factors” te vinden, zoals je hieronder ziet.
De belangrijkste pijlers zijn duidelijk
We hebben het bij SEO over 3 pijlers. Dat zijn dus heel brede en globale hoofdcategorieën. In 2016 zei Googler Andrey Lipattsev content, links en RankBrain de belangrijkste factoren zijn. Wat ik wel mis in dat rijtje is de techniek, die toch echt een rol speelt, onder andere in de snelheid van je website. En daar kijkt Google ook naar. Terecht ook, want niemand zit meer te wachten op een traag ladende website.
De 3 pijlers van SEO
We spreken in SEO over de 3 pijlers:
- Content
- Techniek
- Autoriteit, met name backlinks
Onder die 3 pijlers vallen weer heel veel verschillende factoren en signalen. Die (kunnen) we dus lang niet allemaal weten en ze hebben daarnaast allemaal bij iedere zoekopdracht een eigen weging.
Over weging gesproken
De weging van de rankingfactoren is ook een punt van discussie. Zo las ik onlangs dat een bedrijf claimde te weten hoe de verdeling was in exact de percentages tussen content, links en techniek. Ze stelden daarbij dat links maar liefst 70% invloed hebben en dat content en techniek beide elk 15% invloed hebben op je vindbaarheid. Hoe kunnen ze dat zo exact weten?
Hoezo weten ze dat zo exact?
Hoe kunnen ze dat zo exact weten? Het enige juiste antwoord is: dat kunnen ze niet. Allereerst geeft Google geen informatie vrij over de weging van de factoren, daarnaast is het geen exacte wetenschap. In mijn ervaring hebben links zeker invloed, maar niet per se 70% procent. Wel kan het zo zijn dat in voorkomende gevallen links om en nabij de 70% invloed hebben. Dit zal alleen niet in alle gevallen zo zijn. Sterker nog, het is echt een zeldzaamheid dat backlinks de grootste invloed hebben.
Niemand kent die 200 factoren van Google precies
Dus Google gaf ooit aan “meer dan 200 signalen” te gebruiken. Of je die dan allemaal SEO-factoren kunt noemen, is allereerst de vraag. Een signaal is nog niet per se iets dat (grote) invloed heeft. Links op sociale media zijn bijvoorbeeld signalen, maar die dragen niks bij aan je SEO. Verder geeft Google die signalen of factoren natuurlijk nooit prijs. Net zo goed als Coca Cola het recept van hun cola niet prijsgeeft. Die SEO-factoren van Google kent niemand precies en wie dat wel beweert mag dat dan maar eens bewijzen ;-)
Door onderzoek en uitvoering hebben we een idee
Sinds SEO een serieus vak is, doen SEO-specialisten en -bedrijven onderzoek naar wat er zoal invloed heeft op de posities in Google. Zo hebben we een idee van wat er zoal een rol speelt en in welke mate. Maar weet wel: per zoekopdracht wegen alle verschillende factoren weer anders. Sterker nog, iedere individuele zoekopdracht is eigenlijk een nieuwe berekening van allerlei factoren. Daarmee kan het zoekresultaat per keer verschillen. Door onderzoek en het uitvoeren van ons werk weten we van een behoorlijk aantal factoren dat ze invloed hebben. We kunnen alleen niet precies zeggen hoeveel invloed ze hebben én er zijn hoogstwaarschijnlijk factoren die we niet kennen.
De SEO-factoren blijven aan verandering onderhevig
De wereld verandert razendsnel. Internet verliep in het begin nog via een modem en je vaste telefoonlijn, mobiele telefoons hadden nog geen internet en een video op je website was onmogelijk. Hoe anders is dat nu, waar we WiFi hebben, meer zoeken via onze mobiele telefoon en je zonder video niet meer meetelt. Daar moet de zoekmachine ook op inspelen en daarom zijn er in de loop der tijd SEO-factoren bijgekomen, zoals:
Ook de algoritmes wijzigen continu
Los van het feit dat er nieuwe SEO-factoren bij komen en er daarmee ook factoren verdwijnen, past Google de algoritmes ook continu aan. Zodra er duidelijk misbruik gemaakt wordt van bepaalde factoren, onderneemt de zoekmachinegigant actie om de weging aan te passen of zelfs penalty’s uit te delen voor misbruik. Denk hierbij aan elementen als:
Daar komt per 2018 nog bij dat de hele Google index over gaat op de mobiele pagina’s van websites. En zo vinden er meer algoritme-updates plaats dan je denkt. Gary Illyes van Google onthulde in maart 2017 dat Google gemiddeld zo’n 3 updates per dag doet. De impact is soms heel klein, maar die updates zijn er dus wel.
Het probleem met de “200 SEO-factoren van Google” samengevat
Even alles op een rijtje, want het is nogal wat:
- Googler Alan Eustace had het in 2006 over ‘over 200 signals’; meer dan 200 dus
- Signalen zijn geen factoren; een signaal kan worden opgepikt zonder impact te hebben
- Ieder signaal kent weer 50 variaties; zelfs dan zijn er nog niet per se 10.000 SEO-factoren
- De algoritmes wijzigen dagelijks en vanwege de steeds veranderende wereld kunnen er ook zomaar rankingfactoren bij komen of zelfs verdwijnen
- Google zal zijn geheimen nooit volledig prijsgeven
Een definitieve lijst met ‘de 200 SEO-factoren van Google’ is dus onzin. We weten ze niet precies en we kunnen lijstjes maken die er net onder blijven omdat we niet verder komen of juist ver daarboven als we op elk detail inzoomen. En al zou je ze weten, dan nog verschilt het effect per rankingfactor weer enorm per zoekterm, waardoor je alleen aan zo’n lijstje weinig hebt.
Wat vind jij? Is het de moeite waard om die lijstjes met 200 SEO-factoren te lezen of denk je dat je er onzinnige factoren in staan, alleen maar om de 200 te halen? Laat je reactie of vraag hieronder achter.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!