Goedkope website? Niet alles is wat het lijkt
Wanneer je op zoek gaat naar een partij om een (nieuwe) website voor je te bouwen, vliegen de aanbiedingen je om de oren. De een is nog goedkoper dan de ander. De vraag is dan ook: krijg je waar voor je geld? Is goedkoop ook echt -zoals ze zo vaak zeggen- duurkoop? Aan de hand van enkele concrete voorbeelden, laat ik je zien waar je op moet letten voor je met een (goedkope) webbouwer in zee gaat.
Wees sowieso op je hoede wanneer iemand je spontaan iets aanbiedt
De aanleiding van dit artikel is een reeks mails geweest die ik ooit kreeg van NS Marketing & Sales uit Breukelen. Daarin werd mij een “mooie nieuwe website” beloofd voor slechts € 97. Het aanbod was beperkt, er waren slechts enkele ondernemers geselecteerd. En toch kreeg ik deze zelfde mail meerdere malen…? NS Marketing & Sales bestaat niet meer, maar er zijn meerdere van dit soort partijen. Ik leg je hier uit waarom je alert moet zijn als je zo’n aanbod krijgt.
De ‘speciale aanbieding’ van NS Marketing & Sales
Toen ik het onderzocht bleek dat NS Marketing & Sales vooral fysiotherapeuten, diëtisten en aanverwante dienstverleners benaderde. Al deze therapeuten (maar ook andere ondernemers, zoals ik) kregen dezelfde aanbieding, die volgens de mail voor slechts 3 ondernemers “gratis” was. De mail is een standaard mail, met de volgende inhoud:
Ik kan me best voorstellen dat veel ondernemers dan direct “ja” zeggen. Het risico is klein, dus wat kan er misgaan? Wanneer je positief reageerde, kreeg je het volgende antwoord:
Het ontwerp van de website is gratis zoals ik in mijn vorige mail heb aangegeven.Voor het online zetten,installeren en configureren van de website en email adressen reken ik eenmalig € 97,- excl. btw.
Wat krijg je voor dat geld?
Uiteraard ben ik wat navraag gaan doen bij ondernemers die een website hadden laten maken door NS Marketing & Sales. Dit was trouwens in 2015, maar dit verhaal is van alle tijden dus nog steeds actueel. Een aantal ondernemers die ik heb gesproken, kreeg voor dat bedrag een website met 3 pagina’s. De rest mochten ze zelf gaan doen. Daarvoor kregen ze nog wel “een cursus waarmee je zelf je website kunt beheren en aanpassingen kunt maken“.
Verwacht geen website op maat voor dat geld
Toen ik wat websites onderzocht, werd duidelijk dat ze qua ontwerp wel veel gelijkenissen hadden. Kijk hieronder eens naar de twee verschillende menu’s en de plaatsing van de socialemedia-iconen. Dit is omdat voor alle websites hetzelfde WordPress theme gebruikt werd: Minamaze Pro. En zie ook hoe weinig variatie er verder in het ontwerp te vinden is:
Van “gratis website” naar teleurstelling
Ik heb een aantal bedrijven met een website van NS Marketing & Sales benaderd om naar hun ervaringen te vragen. Lang verhaal kort: de meeste ondernemers die ik sprak waren teleurgesteld. En toen bleek NS Marketing & Sales ook ineens failliet gegaan te zijn. De hosting en andere diensten waren overgenomen door Zusy Web Services, die weer ontkenden iets met NS Marketing te maken te hebben. Toch kwamen zowel NS Marketing & Sales als Fortior Simul bv, het moederbedrijf van Zusy Web Services uit Breukelen. Uiteindelijk zat Zusy Web Services in Leidschendam. En die plaats kom je straks nog een keer tegen…
Het oorspronkelijke artikel met bevindingen lees je op MarketingMed.
Belangrijkste conclusie: pas op bij een mooi aanbod
Het gaat hier niet per se om de partijen die ik noem, deze dienen vooral als concreet voorbeeld. Het gaat erom alert te zijn bij een aantrekkelijk aanbod voor een goedkope website, vaak “spontaan” aangeboden door een partij die je een mail stuurt. Ze maken gebruik van slimme overtuigingstechnieken zoals schaarste, want je moet wel snel beslissen. Bij een website vind ik dat niet een juiste reden om te kiezen voor een aanbieder. Je website moet werken voor jouw bedrijf en daarin past geen overhaaste beslissing vanwege schaarste of prijs. Weet je überhaupt wel met wie je in zee gaat?
Ken jij jouw potentiële leverancier?
Wanneer je in zee gaat met een partij die een website voor je bouwt, hoe weet je dan of je die kunt vertrouwen? Online reviews zijn een optie, maar nooit gegarandeerd echt. Zorg er daarom voor dat je echt contact kunt leggen met iemand en leg alle afspraken vast, zorg dat je op (digitaal) papier hebt staan wat je krijgt voor welke prijs. En als iemand nooit telefonisch bereikbaar is, vraag je dan af of je daarmee in zee wilt gaan. De reviews over Zusy Web Services liegen er niet om:
Je website is belangrijk voor jouw bedrijf
Een website is niet een beetje drukwerk dat je zomaar weer opnieuw bestelt. Daar zit veel tijd in en kost veel geld en moeite als je deze opnieuw moet laten bouwen. Die goedkope website lijkt dan wel leuk, maar ik heb zelfs mensen gesproken die in dikke ellende kwamen omdat ze een website met webshop hadden, die niet goed werkte, waardoor ze geen inkomen meer hadden.
Let dus op met wie je in zee gaat
Wees dus altijd alert bij ieder bedrijf waar je serieus mee in zee wilt gaan. Weet wie ze zijn en verzeker je ervan dat je krijgt wat je verwacht. Voor het laatste geldt vooral ook: vraag zelf door en zorg ervoor dat je duidelijk op papier krijgt wat de afspraken zijn. Want waar het ene bedrijf wellicht eens ophoudt, duikt de volgende alweer op.
Daarover gesproken
Ja, daarover gesproken: het eerste bedrijf ging failliet, toen popte ineens Zusy Web Services op en dat blijkt niet meer te bestaan. En nu is er een nieuwe aanbieder die vanaf hetzelfde adres werkt als Zusy. Daarvoor moet je wel goed in de website duiken, want op de ene pagina vind je een adres in Amsterdam, het andere moment een adres in (ik had het al aangekondigd) Leidschendam.
Kan het toeval zijn?
Ja, het kan toeval zijn. Dat ze op hetzelfde adres zitten sowieso, want de Gravin Juliana van Stolberglaan 31 in Leidschendam is een bedrijfsverzamelgebouw en daar kunnen makkelijk meerdere vergelijkbare bedrijven zitten. In dit geval is het wel gek dat je dan ‘Fortior h.o.d.n. Blitz Online’ ziet staan, want Fortior Simul was de bv waar Zusy onder viel. Dat roept wel vraagtekens op. Ook hier geldt vooral: weet met wie je in zee gaat. Ken jij jouw leveranciers?
Hoe goed ken jij je leveranciers?
Op alle vlakken, zowel qua producten als dienstverlening: stel jezelf de vraag “weet ik wie mijn leverancier werkelijk is?”. Want wanneer ga je nu met iemand in zee? Controleer altijd de contactmogelijkheden, bel liefst met het bedrijf. Ik vraag zelf om een telefoonnummer op mijn contactpagina, omdat ik sowieso ook liever bel met mogelijke klanten, om te kijken of het klikt en welke vragen er zijn. Wat me op het volgende punt brengt.
Stellen ze vragen?
Let vooral ook op of een mogelijke nieuwe webbouwer (want daar gaat het nu vooral even over) vragen stelt. En ook welke vragen, zijn dat goede gerichte vragen om te inventariseren wat je nu echt nodig hebt? Daarover schreef ik eerder al dit gastblog bij Lamper Design. Let maar eens op de vragen die iemand stelt.
Goedkoop moet een belletje doen rinkelen
Als je een aanbod krijgt voor een goedkope website moet er eigenlijk al een belletje gaan rinkelen. Waar komt het vandaan dat het goedkoop is? Wat krijg je nu echt voor dat geld? Reken in ieder geval niet op een maatwerk website, dat kost sowieso meer tijd en dus meer geld. En als je “spontaan” zo’n aanbod krijgt, vraag je dan vooral ook om waarom ze dat zo doen.
Heb jij ervaringen met een goedkope webbouwer? Of heb je andere dingen die je wilt delen naar aanleiding van dit artikel? Doe dat gerust hieronder, je krijgt altijd een antwoord.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!