Zo maak je een goede contactpagina voor je website

Ergens vind ik het zelf gek dat ik dit moet uitleggen, maar het blijkt echt nodig. Veel contactpagina’s op websites zijn namelijk gewoon slecht. Ja, slecht. Er zijn vooral vreselijk veel fancy contactpagina’s, maar daar heeft je bezoeker helemaal niks aan.

Hoef je mijn argumentatie niet te lezen en wil je gewoon weten hoe je een goede contactpagina maakt? Ga dan rechtstreeks naar mijn tips voor een goede contactpagina.

Met welk doel komt een bezoeker op je contactpagina?

Begin met het allerbelangrijkste: waarvoor komt een bezoeker naar je contactpagina? Precies, om contact op te nemen. Dus een grote fancy foto bovenaan je contactpagina is overbodig, én belemmert je bezoeker om dat te doen waarvoor die naar die pagina komt: zo snel mogelijk contact opnemen. Bij websites is een van de belangrijkste principes die je hanteert “maak het me niet moeilijk”.

Je hoeft geen redenen of overtuiging meer te gebruiken

Wat ik wel grappig vind is dat in dit artikel op Frankwatching staat “een goede contactpagina legt uit waarom iemand contact moet opnemen met je bedrijf.” Daar ben ik het niet mee eens. Iemand komt niet op een contactpagina om nog een reden te vinden om contact op te nemen. Die hebben ze al, daarom gaan ze naar die pagina. Het kan hooguit nog zijn dat iemand gewoon contactgegevens, zoals je adres, om wat voor reden ook wil weten.

Mensen overtuigen om contact op te nemen, of beschrijven “hoe je bedrijf kan helpen bij het oplossen van de problemen van de bezoekers” zit daar al voor en wat mij betreft horen deze zaken dan ook niet op je contactpagina.

Een beeldvullende foto van een pand dat met pijlers boven in water staat. De foto is donker gemaakt om daar de tekst 'contact' met daaronder in grote letters 'Neem contact op' op te kunnen zetten. Daaronder nog de tekst 'Vul het contactformulier in of neem rechtstreeks contact op met (bedrijfsnaam geblurd)". Met natuurlijk het websitemenu bovenin, omdat het de contactpagina van een bedrijf is.

Een enorme foto zoals bovenstaande voorbeeld raad ik dus sterk af. Vraag jezelf vooral af wat voor doel dit dient.

Mijn tips voor een goede contactpagina

Hoef je alle details niet en wil je gewoon direct mijn tips voor een goede contactpagina weten, dit zijn ze:

  • Toon direct contactgegevens en contactformulier, laat een grote header achterwege;
  • Zet er geen overbodige tekst op, laat iemand gewoon snel contact opnemen;
  • Zet er minstens drie verschillende contactmogelijkheden op;
  • Maak je e-mailadres en telefoonnummer aanklikbaar;
  • Zorg voor een duidelijk contactformulier.

Dit zijn mijn belangrijkste tips, hieronder vind je meer uitleg en uitgebreidere tips.

Hoe belangrijk is een contactpagina op je website?

Bezoekers die contact willen opnemen, gaan daar niet al te veel moeite voor doen. Een contactpagina is dus heel belangrijk voor de conversie op je website. Maak het je bezoeker dus makkelijk. Dat begint met een specifieke pagina om contact op te nemen, zodat je bezoeker bijvoorbeeld vanuit het website-menu direct naar je contactpagina kan. Hoe lastiger het is om contact op te nemen, hoe kleiner de kans dat je websitebezoeker dat doet.

Hoe makkelijk maak je het om contact op te nemen?

Naast grote -zelfs enorme- headerfoto’s die soms het hele gedeelte boven de vouw vullen, kom ik ook regelmatig enorme webformulieren tegen waarin allerlei details worden gevraagd. Dat houdt veel mensen al tegen om zo’n formulier in te vullen. Maar ook als iemand je adres wil weten of even wil kunnen bellen, wil die dat zo snel mogelijk kunnen doen. Zou jij zelf ook willen toch?

Maak het je bezoeker dus zo makkelijk mogelijk en zet alle mogelijke contactgegevens direct op de pagina. Ik zou zelf kiezen voor alle contactgegevens naast het formulier (op de desktopversie, op mobiel is dat niet echt mogelijk), zodat je bezoeker zelf kan kiezen hoe die contact opneemt.

Geef je bezoeker verschillende opties

Het is uiteindelijk aan de websitebezoeker om te bepalen hoe die contact wil opnemen met jou. Geef je bezoeker dus verschillende opties, en ga niet uit van jouw eigen voorkeuren. Een goede zakelijke relatie van mij wilde beslist geen contactformulier op zijn website, omdat hij dat zelf vreselijk vond. Mensen konden toch mailen of bellen? Toen ik hem uitlegde dat niet iedereen wil bellen, en er situaties zijn waarin je niet even toegang hebt tot mail, had ik hem overtuigd dat een contactformulier ook wel zo handig en nuttig is.

Natuurlijk kan het zijn dat je het zelf niet handig vindt om gebeld te worden, omdat je niet onderbroken wilt worden in je werkzaamheden. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor WhatsApp of een chatfunctie op je website, zodat mensen wel direct contact kunnen opnemen en jij kan kiezen wanneer je reageert. Houd er wel rekening mee dat je bezoeker mogelijk verwacht snel een reactie te krijgen.

Onderdelen die niet mogen ontbreken

Wat mij betreft horen er in ieder geval enkele van de volgende onderdelen op je contactpagina:

  • Contactgegevens; specifiek NAW-gegevens
  • Contactformulier
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer

En weet dat je sowieso al verplicht bent om je adresgegevens op je website te vermelden. Wil je die niet op iedere pagina van je website laten zien, bijvoorbeeld in de footer, zet ze dan in ieder geval op je contactpagina. Je vergroot hiermee in ieder geval al een stuk transparantie en daarmee je betrouwbaarheid.

En nee, mensen staan echt niet zomaar bij je voor de deur. Ik heb echt nog nooit iemand onaangekondigd hier op de stoep gehad in de 10+ jaar dat mijn bedrijf bestaat.

Maak je e-mail en telefoonnummer klikbaar

Het is wel zo handig dat mensen op je e-mailadres kunnen klikken om direct een mail te sturen, of op mobiel direct kunnen bellen door op je telefoonnummer te klikken. Dat is heel makkelijk: voor mail maak je een link die begint met mailto: en daarachter je e-mailadres. Bij je telefoonnummer doe je ongeveer hetzelfde, maar dan met tel: en je telefoonnummer.

Je bezoeker wil geen formulier invullen

Vind jij het leuk om formulieren in te vullen? Welke associatie heb je bij ‘formulieren invullen’? Gelukkig hoef je jouw bezoeker geen formulier te laten invullen. Toch staat op veel contactpagina’s iets van de strekking “Vul het formulier hieronder in”. Je hoeft het alleen geen formulier te noemen. Schrijf bijvoorbeeld iets als “Laat hieronder je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op”. Opgelost.

Als je iets moet uitleggen …

Teksten als “Hieronder kan je contact opnemen met (…)” zijn totaal overbodig. Dat snapt je bezoeker ook gewoon, zeker als die op een contactpagina komt. Het is net als een grap: als je iets moet uitleggen, doe je toch iets niet goed ????. Let daarbij ook op je contactformulier: is direct duidelijk wat verplichte velden zijn, of er dingen op een bepaalde manier moeten worden ingevoerd (denk aan postcode: met of zonder spatie?), en als er iets niet goed is ingevuld, is dan duidelijk wat er fout gaat zodat je bezoeker niet hoeft te gissen?

Voorbeelden van goede contactpagina’s

Wil je nog wat voorbeelden? Heb ik voor je. Ze voldoen niet per se allemaal aan mijn adviezen, en dat hoeft ook niet. Als je een onderbouwing hebt voor je keuzes die een ander niet onderuit kan halen, is het prima om daarvoor te kiezen.

Voorbeeld Key Webdesign

Key Webdesign kiest voor een heel simpele contactpagina, met een kleine header, daaronder wel een alinea tekst, en dan de contactmogelijkheden. Onder het adres vind je zelfs nog een kaartje zodat je snel kan zien waar Key Webdesign gevestigd is.

Onder het menu zie je de headerbalk met de tekst "Contact -
Ik hoor graag hoe ik kan helpen", en daaronder nog de tekst "Interesse in een website met aantrekkingskracht voor jouw bedrijf of instelling? Neem vooral contact op! Ik ben niet van de slappe praatjes, wel van waardevol advies!". 

Dan volgt links de contactinformatie met telefoonnummer, e-mailadres en bezoekadres, waaronder je het genoemde kaartje ziet. Het geheel wordt opgeleukt met een foto van Jasper met een telefoon aan zijn oor en een MacBook in zijn linkerarm. Rechts daarvan zie je het contactformulier.

Voorbeeld Lamper Design

Lamper Design kiest ervoor om direct naast hun adresgegevens een kaartje te laten zien, en daaronder het contactformulier te plaatsen. Als je regelmatig klanten ontvangt op je locatie is dat ook een keuze natuurlijk. Je ziet hier, net als trouwens hierboven bij Key Webdesign, ook mooi dat e-mail en telefoon aangeklikt kunnen worden.

Voorbeeld Frankwatching

Bij Frankwatching wordt het wat complexer, omdat ze met verschillende afdelingen werken. Daarom vind je op hun contactpagina logischerwijs een andere opbouw zodat je direct contact kan opnemen met de afdeling waar je wilt zijn. Er is ook een contactformulier dat je pas echt kan invullen nadat je een onderwerp hebt gekozen. Ik vind dat een slimme keuze, omdat het formulier op deze manier zo weinig mogelijk ruimte inneemt.

Zoals je al hebt gezien kan je mijn tips op jouw eigen manier toepassen op je contactpagina. Zolang iedere keuze je bezoeker helpt, zit je wat mij betreft goed. Er is geen blauwdruk voor ‘de beste contactpagina’ en het mag best iets eigens hebben. Heb je aanvullingen, opmerkingen of vragen? Laat ze hieronder achter in de reacties. Ik kijk uit naar jouw bericht.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

3 antwoorden
  1. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Grappig, net vandaag contact gezocht met een vereniging omdat op hun afgelegen speellocatie al een week buitenlampen (nood/bouwlampen) branden. Op de website had ik alleen keuze tussen een formulier, dat niet van toepassing is op mijn vraag, geen mailadres of telefoonnummer (had ik anders gebruikt), maar wel een postadres. En die laatst heb ik vanochtend opgenomen in m’n wandeling. Ze waren blij met m’n melding.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk dat dit zo samenvalt. Heb je ze ook op dit artikel gewezen?

      En zo zie je dus hoe belangrijk het is dat je mensen de keuze geeft hoe ze contact met je opnemen. Begrijp ik het goed dat je in het formulier dan ook bepaalde keuzes had en geen van de keuzes van toepassing was op wat jij wilde melden? Iets vergelijkbaars had ik zelf afgelopen week bij een gemeente. Dat formulier was duidelijk alleen bedoeld voor inwoners, als je als niet-inwoner iets wilt melden kan je er niks mee.

  2. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Het formulier betrof alleen een aanmeldoptie voor mensen die op willen treden.

    Heel vaak wordt ik mal van de formulieren, die teveel vragen en de verkeerde keuzes hebben.

    Kwam er bij de gemeentewerken achter dat ik anoniem kan melden. Scheelt heel veel vragen. Krijg dan geen terugmelding, maar ik zie zelf wel of een kolk niet meer verstopt is.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.