Gevonden worden op Google doe je zo
Doet de concurrentie het beter op Google? Krijg je het maar niet voor elkaar jouw website in de top 10 te krijgen voor zoektermen die voor jou relevant zijn? Als je een website hebt of beheert, wil je natuurlijk goed gevonden worden in Google. Maar hoe krijg je dat voor elkaar en waar begin je?
Dit artikel werd gepubliceerd op 21 augustus 2014 en op 17 oktober 2019 aangevuld en geüpdatet
Waarom is gevonden worden op Google belangrijk?
Vraag jezelf eerst af of en waarom je hoog in Google wilt komen. Wat voor nut dient het? Laat ik daar dan ook nog even een voorzetje voor geven. Gebruik je deze nog wel eens?
Onhandig hè? Boek pakken, doorbladeren en zoeken naar een bedrijf… Dus wat doe je tegenwoordig? Je pakt je smartphone of tablet en opent een webbrowser of app van Google, Bing of Yahoo. Hierbij is het marktaandeel van Google al jaren het grootst met een marktaandeel van meer dan 96% op mobiel en tablet en rond de 92% op desktop. Tel daarbij op dat de eerste 5 posities in de organische zoekresultaten zo’n 75% van de kliks opleveren en je weet dat een hoge positie in Google meer oplevert dan je vermelding in De Telefoongids/Gouden Gids.
Het is ook niet voor niks dat DTG inmiddels is gestopt met de uitgave van de gedrukte gidsen…
Organische posities versus betaalde posities
Hoe hoger je in Google staat, hoe beter. Toch? Bij gevonden worden in Google hebben we het over het algemeen over posities in de organische zoekresultaten. We weten allemaal dat er ook vaak advertenties op de zoekresultatenpagina’s staan: de betaalde zoekresultaten. Ook niks mis mee, als je er het budget voor hebt. Daar zijn het betaalde posities voor. Is je budget op, dan ben je jouw posities kwijt. Dat wil niet zeggen dat hoge posities in de organische resultaten per se gratis zijn…
Organische posities niet gratis?
Of ik dat echt meen? Jazeker, organische posities zijn niet per definitie gratis. Het feit dat je een website in de lucht houdt kost al geld:
- Domeinnaam
- Hosting
- Onderhoud
Het zijn enkele van de terugkerende kosten bij een website. Daarnaast kost het schrijven van de teksten tijd, en tijd is geld. Besteed je het uit, kost het dus ook weer geld. Ben je slim, dan besteed je de teksten sowieso uit. Een gespecialiseerde SEO-tekstschrijver zorgt voor onderscheidende teksten, die bij jouw bedrijf passen en daarnaast ook bijdragen aan jouw vindbaarheid en de bezoeker aanzetten tot actie.
En:
Het werkelijk werken aan jouw vindbaarheid in Google door middel van zoekmachine-optimalisatie is ook niet gratis. Ofwel omdat je zelf eerst de kennis moet opdoen, ofwel omdat je daar iemand voor inzet en dat uiteraard ook geld kost.
Toch maar betaald hoog in Google?
Als beide geld kosten, dan toch maar betalen om gevonden te worden op Google? Het is een optie, al is het goed om je te bedenken dat:
- organische posities over het algemeen niet van het ene op het andere moment verdwijnen, terwijl dat wel gebeurt als je geen budget hebt voor je Ads
- je ook voor je Google Ads eerst een website moet hebben, met pagina’s die je ook moet bijhouden
Heel zwart-wit zijn organische posities langetermijnstrategie en de betaalde posities kortetermijnstrategie. Daarnaast versterken die Google Ads wel jouw aanwezigheid in de zoekresultaten. Keuzes, keuzes, zoals alles in het leven.
Organisch gevonden worden met zoekmachine-optimalisatie
Zorgen dat je zo goed mogelijk gevonden wordt heet zoekmachine-optimalisatie. Wellicht ken je het als SEO. Let wel: zoekmachine-optimalisatie is geen trucje. Zodra Google ontdekt dat bepaalde technieken als een trucje worden toegepast, wordt daarop actie ondernomen en werkt die techniek niet meer. Of erger: krijg je daar zelfs een penalty voor. Daarnaast blijven de zoekmachines hun systemen verbeteren om de beste zoekresultaten te geven. Jouw positie in Google staat dus nooit echt vast. Sta je vandaag op de eerste pagina, morgen kun je zo op de tweede pagina staan. Of andersom.
Gevonden worden op Google begint bij jezelf
Misschien verzorg je alles omtrent je website zelf. Prima, als je dat zelf kunt. De basis leg je wat mij betreft sowieso zelf. Dat begint al voordat je met je site begint. Allereerst is de keuze voor de techniek achter je website van belang. Laadt je website snel, is je menustructuur op orde? Welke pagina’s komen er? Waarop focussen die pagina’s? Je producten en/of diensten krijgen elk hun eigen pagina, maar zorg er wel voor dat die pagina’s goed gevonden kunnen worden. Hiervoor begin je met een zoekwoordenonderzoek. Zelf noem ik het liever ‘zoektermenonderzoek’, want er wordt steeds minder op een enkel woord gezocht en steeds meer op een combinatie van woorden. Zoektermen dus. Je wilt toch gevonden worden op die zoekopdrachten waar je klant op zoekt?
Mijn beste basistips voor jou
Ik geef je hier geen gouden tips waarmee je gegarandeerd op 1 in Google komt. Net zoals niemand hét recept voor een nummer 1-hit heeft, kan ook niemand jou de garantie geven op een nummer 1-positie in Google. Toch liggen er nog veel kansen om hoog te komen in Google en laten vele bedrijven die kansen nog onbenut. Ontdek of jij dezee kansen laat liggen en profiteer van de eerste voorsprong op jouw concurrenten.
Hoe word je nu beter gevonden?
Wanneer je beter gevonden wilt worden zijn er diverse factoren om rekening mee te houden. Deze SEO-factoren verdelen we globaal over 3 facetten:
- Technische SEO; de techniek achter je website
- Content; de inhoud van je site, van tekst tot beeld
- Off-page SEO; met name backlinks naar je site
Wil je goed presteren in de zoekmachines, is het van belang dat je deze 3 factoren allemaal benut. Voor de technische SEO is je webdesigner of websitebouwer samen met jou verantwoordelijk. Dat begint met het CMS (Content Management System) waarin je site is gebouwd, maar er zijn veel meer factoren die een rol spelen. De off-page SEO heb je deels zelf in de hand met de vermeldingen van je site bij partners en zakelijke sites zoals belangenverenigingen. De meeste invloed heb je zelf op de content. Daar ben je namelijk 100% zelf voor verantwoordelijk.
Wat kun jij zelf aan SEO doen?
Zoals aangegeven is de content volledig jouw verantwoordelijkheid. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ook zelf alles moet doen. Je bent wel degene die hiervan de inhoud en vorm bepaalt. Het is jouw website, het gaat over jouw bedrijf en het moet dus ook echt jouw eindverantwoordelijkheid zijn wat er op je site staat. En dat begint eigenlijk al voordat je site ontwikkeld wordt. Het belangrijkste daarbij is namelijk dat je de zoektermen bepaalt waarop je gevonden wilt worden. Hoe doe je dat?
- Wanneer je jouw producten- of dienstenaanbod al duidelijk hebt, bepaal je jouw zoektermen op basis van je aanbod.
- Vraag aan je (potentiële) klanten waarop zij zouden zoeken.
- Kijk naar je concurrenten, niet perse om te kijken hoe zij het doen, maar vooral hoe zij het niet doen. Daar liggen namelijk de kansen!
- Doe gedegen onderzoek naar je zoektermen (of laat het doen), kijk hierbij vooral naar alternatieve zoektermen en hoe sterk de concurrentie is per zoekterm.
Heb je de juiste zoektermen gevonden, kies dan per pagina 1 hoofdzoekterm waarop je focust. Dit maakt het makkelijker om alles te optimaliseren en geeft je een grotere kans van slagen.
Dus: denk als je klant
Een belangrijke tip is om als het ware ‘in de huid van je klant’ te kruipen. Waarop zou deze zoeken? Daarop wil je uiteraard gevonden worden in Google. Zoek zorgvuldig je zoektermen uit en gebruik deze in je tekst, maar wel met mate. Teveel gebruik van je zoektermen wordt als ‘spammy’ ervaren, waardoor jouw pagina lager gewaardeerd wordt. Daarnaast is het om meerdere redenen verstandig om een normale, goed lopende tekst te plaatsen. Een tekst die duidelijk volgepropt is met zoektermen komt onnatuurlijk en onprettig over. Het effect hiervan hoef ik jou vast niet te vertellen.
Content is king; context is everything
Schrijf je tekst vooral ook met je klant in gedachte. Hiermee wil ik zeggen dat je tekst op je klant gericht moet zijn. Deze moet je klant boeien en de juiste informatie geven. Daarbij geldt de algemene regel dat je tekst minimaal 300 woorden moet bevatten. Houd daar vooral geen rekening mee. Je tekst moet relevant zijn en je moet niet schrijven om het schrijven. Men zegt wel eens content is king en content helpt je inderdaad gevonden te worden. Maar om gevonden te worden in Google gaat het vooral om de juiste content, ofwel de context. Dus stel ik hierbij: context is everything.
Tip 1: de paginatitel
De eerste tip is er een waar je zelf mee kunt beginnen: je paginatitel. Deze sluit direct aan op de zoekterm. In het geval van dit artikel dus ‘Gevonden worden op Google’. Er staat meer en dat mag, zolang de zoekterm waarop jij gevonden wilt worden er maar in staat. Het is daarbij prettig dat de URL in de adresbalk daarop aansluit. Je ziet hierboven staan: https://optimusonline.nl/gevonden-worden-op-google-doe-je-zo. Dat is exact de titel van het stuk. Dat is logisch en helpt jouw bezoeker begrijpen waar de pagina over gaat.
Tip 2: kies een goed CMS
De tweede tip is een meer technische tip: gebruik een goed CMS (Content Management System) voor je website. Er zijn diverse open source CMS’en, waarvan WordPress, Drupal en Joomla! de bekendste zijn. Een goed CMS zorgt voor een website die snel laadt. Aangezien Google houdt van snelle websites, heeft dat dus ook invloed op je vindbaarheid. Zoek dus eerst goed uit welk CMS voor een snelle laadtijd van je website zorgt.
Nog een laatste tip dan
Wat mij betreft wel de belangrijkste tip. Bepaal van tevoren goed waar je op gevonden wilt worden. Welke zoektermen zijn voor jou belangrijk? Maar vooral: waar zoekt je klant op? Daar wil je op gevonden worden. En daar kun je dus je pagina’s op optimaliseren voor een goede positie. Liefst in Google, want dat is met meer dan 90% marktaandeel zonder meer de belangrijkste zoekmachine in Nederland.
EN: zorg consequent voor relevante content. De zoekmachines houden van relevantie, dus schrijf in je blogs over zaken die met je vakgebied te maken hebben. Het voordeel hiervan is ook dat je bij relevante woorden in je tekst weer kunt doorlinken naar bijbehorende pagina’s op je site.
Nu ben ik benieuwd: welk inzicht heb jij opgedaan uit dit artikel?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!