Gemiddelde positie in Google Search Console: dit zijn de haken en ogen

Met Google Search Console krijg je heel waardevolle inzichten in de prestaties van jouw website in Google. Naast het aantal bezoekers dat via de zoekmachine naar jouw website komt, krijg je bijvoorbeeld ook de zoektermen te zien waarvoor jouw website in de zoekresultaten getoond is. Naast die zoektermen staat dan de gemiddelde positie. En dat is waar het even kritisch wordt. Want wat zegt die gemiddelde positie nu echt? Hoeveel waarde kan je hechten aan dat getalletje? Goed om te weten waar die gemiddelde positie vandaan komt en waarom je vooral die score met een behoorlijke korrel zout moet nemen.

Gemiddelde positie in GSC komt niet overeen met positie in Google

Wat nogal eens gebeurt, is dat een positie in Google Search Console (GSC) flink afwijkt van de werkelijke positie in Google. Of je het nu zelf checkt of er ranktracking software voor gebruikt, de positie voor een bepaalde zoekterm kan totaal anders zijn dan wat GSC aangeeft. Meestal is de werkelijke positie lager, maar het gebeurt zeker ook dat de daadwerkelijke positie hoger is. Om te begrijpen waar dat vandaan komt, is het goed om te weten wat die gemiddelde positie nu precies is.

Lees ook: Wat is Google Search Console en hoe gebruik je het?

Wat is precies die gemiddelde positie in Google Search Console?

De gemiddelde positie in GSC is precies wat het zegt: een gemiddelde. Daarbij speelt een aantal factoren een rol:

  1. Iemand moet op zijn minst jouw URL hebben kunnen zien in de zoekresultaten voor de zoekterm;
  2. Het gemiddelde is over de (al dan niet door jou) geselecteerde periode;
  3. De positie kan sterk wisselen door personalisatie in Google;
  4. Je kan met meerdere URL’s posities krijgen, waarbij een tweede URL lager staat;
  5. Een link in een kennisvenster telt als een relatief lage positie.

Een hoop zaken die je gemiddelde positie kunnen beïnvloeden dus. En er kunnen zo nog een aantal factoren zijn, dit zijn wel de meest voorkomende. Hieronder volgt uitleg per factor:

1. URL gezien door gebruiker

Al sta je op de eerste plek op pagina 2 van Google, als niemand doorklikt naar pagina 2, geeft GSC je geen gemiddelde positie voor die zoekterm. Sta je op pagina 5 en er zijn mensen die zover gaan dat ze op pagina 5 kijken, dan wordt die positie wel meegeteld voor jouw gemiddelde. Google formuleert het zelf als volgt:

A link must get an impression for its position to be recorded. If a result does not get an impression—for example, if the result is on page 3 of search results, but the user only views page 1—then its position is not recorded for that query.

Wat daarbij een rol kan spelen is een stuk personalisatie, of andere redenen waarom Google per zoekopdracht andere zoekresultaten laat zien. Meestal is er dan sprake van personalisatie, en daarin kan de locatie een sterke rol spelen.

2. Gemiddelde over een periode

Als je Search Console opent, staat de periode voor de resultaten standaard op 3 maanden. Zijn er wijzigingen in je posities in die periode, dan tellen die natuurlijk mee voor het gemiddelde. Wanneer je de periode korter maakt, krijg je meestal nauwkeurigere resultaten. Toch gaat dat niet altijd op. Als ik mijn resultaten voor de zoekopdracht ‘optimus online’ verander van de afgelopen 3 maanden naar de afgelopen 7 dagen, wordt mijn positie alleen maar lager. Terwijl ik er toch zeker van ben dat ik gewoon op 1 sta voor die zoekterm. Daar kan factor 5 weer invloed op hebben gehad.

3. Positie onder invloed van personalisatie

Google wil de zoekresultaten graag zo goed mogelijk maken voor jou, en daarom gebruikt de zoekmachine een aantal factoren om die zoekresultaten in sommige gevallen te personaliseren:

  • Je locatie op basis van IP-adres (bij laptop, pc of tablet) of GPS-locatie (smartphone of tablet);
  • Eerder bezochte websites die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht;
  • Of je ingelogd bent op je Google-account;

Dit is deels te omzeilen door anoniem te surfen of een VPN-verbinding te gebruiken, maar dat werkt niet in alle gevallen.

Dat de locatie gebruikt wordt is in veel gevallen wel logisch. Als je op zoek bent naar een dienstverlener, is het behoorlijk aannemelijk dat het prettig is als die in de buurt zit. Dus wil Google graag op basis van je locatie de dienstverleners tonen, zowel in een local pack als in de organische zoekresultaten.

En zo denkt Google je ook te helpen door je websites te tonen die je al eerder bezocht hebt. Enerzijds omdat je misschien op zoek bent naar informatie die je daar al eens gezien hebt, anderzijds omdat je die websites meer zou kunnen vertrouwen.

4. Meerdere URL’s ranken op een zoekterm

Het komt gewoon voor dat websites met meerdere URL’s ranken op dezelfde zoekterm. Dan zijn er twee of meer webpagina’s die al dan niet deels over hetzelfde onderwerp gaan en kan Google die willen tonen voor deze zoekterm. Dat resulteert vaak in lage posities voor die URL’s, omdat Google verward is. Heb je gelijk iets om te verbeteren op je website, namelijk de interne concurrentie.

Dat kan in dus resulteren in een lagere gemiddelde positie, omdat de laagst rankende URL het gemiddelde omlaag trekt.

5. URL in kennisvenster trekt gemiddelde omlaag

Als je een kennisvenster hebt omdat je een Google Bedrijfsprofiel hebt, dan staat daar ook een link naar je website in. En laat de positie van dat kennisvenster nu net je gemiddelde positie omlaag trekken. In hun eigen helpdocumenten geeft Google over “positiewaarde 11” onder andere aan:

Voor een desktopzoekopdracht kan dit de bovenste positie rechts in een kennisvenster betekenen.

Je positie in de organische zoekresultaten, en die in het kennisvenster dragen dus samen bij aan het gemiddelde. En op desktop is dat kennisvenster dus vaak positie 11, wat daarmee vrij weinig zegt over hoe nuttig het is.

Voorbeeld uit de praktijk

Als je op ‘optimus online’ googelt, zie je ongetwijfeld mijn website bovenaan in de organische zoekresultaten, en daarnaast dus dat kennisvenster.

Het bovenste deel van de zoekresultaten in Google voor de zoekterm 'optimus online', waarbij je bovenaan natuurlijk Optimus Online ziet staan in de organische zoekresultaten, met daaronder nog wat sitelinks, en rechts daarvan het kennisvenster. In het kennisvenster zie je een foto, een kaartje, en daaronder knoppen met 'Website', 'Route', 'Opslaan' en 'Bellen'.

In Google Search Console zie ik alleen een lagere gemiddelde positie dan je zou verwachten als je dit zoekresultaat ziet. De gemiddelde positie is 7,1 over de afgelopen 3 maanden en als je de screenshot hieronder bestudeert, zie je dat er andere URL’s staan die een hogere gemiddelde positie hebben. Dat zijn de sitelinks, die niet door het een of ander een lagere gemiddelde positie krijgen.

"Prestaties in zoekresultaten" uit Google Search Console, waarbij https://optimusonline.nl/ 35 klikken, 208 vertoningen en een gemiddelde positie van 7,1 heeft. Onder deze URL staan nog enkele andere URL's die vertoond worden voor dezelfde zoekterm. Dat zijn de sitelinks, die dan ook een hogere gemiddelde positie hebben, en de homepaginalink met een UTM-tag.

Gek genoeg kan het kennisvenster helemaal niet de oorzaak van de lagere gemiddelde positie zijn voor mijn homepagina. Als je de derde regel goed bekijkt, zie je daar de homepagina staan met een UTM-tag erachter. Die UTM-tag is toegevoegd aan de URL die in mijn Google Bedrijfsprofiel staat, zodat ik dat gericht kan tracken.

Wat is er dan aan de hand?

Ahrefs to the rescue

Als SEO-specialist wil ik dan natuurlijk het naadje van de kous weten en duik ik (in mijn geval) in Ahrefs. Daar kan je ook een van de andere tools voor gebruiken: Moz, Semrush, SE Ranking, net wat jij gebruikt of prettig vindt. En in Ahrefs zie ik mijzelf inderdaad lekker op positie 1 staan.

De eerste vier organische posities in Google voor de zoekterm 'optimus online', zoals Ahrefs die opgehaald heeft en laat zien. Op 1 natuurlijk optimusonline.nl en daaronder 4 sitelinks, op 2 mijn pagina op Springest.nl, op 3 Twitter, en op 4 LinkedIn (gek genoeg de Belgische variant).

En dan scrol ik verder en zie ik dat Ahrefs laat zien dat er nog een andere positie is in Google, die veel lager staat.

Posities 49, 50 en 51 van de Google zoekresultaten in Ahrefs, waarbij nummer 50 de 'image pack' is, waarvan het getal gearceerd is om aan te geven dat optimusonline.nl daar ook een positie in heeft.

Je ziet dat positie 50 de Image pack is en dat Ahrefs die gearceerd heeft. Er staat dus ook een afbeelding die afkomstig is van mijn website in die Image pack, misschien zelfs meerdere. Die zouden ook nog kunnen bijdragen aan die lagere gemiddelde positie in Google Search Console.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik hier even ophoud met mijn onderzoek. Voor mijzelf is dit verder niet zo spannend, ik weet dat ik prima posities heb op mijn eigen bedrijfsnaam en dat is voldoende. Daarnaast gaat het natuurlijk vooral om het beeld dat ik wil schetsen en de uitleg wat zoal  zorgt voor die gemiddelde positie, die misschien een keer lager is dan je zou verwachten.

Hoe kom je er nu achter hoe het echt zit?

Wil je nu echt weten hoe het zit, dan kan je net als ik hierboven heb gedaan flink in de data duiken om het uit te zoeken. De vraag is alleen of je er ooit echt achter komt wat het gemiddelde zo (onverwacht) laag, of in een enkel geval zo onverwacht hoog maakt. Onverwacht hoog is vaak een gevolg van lokale zoekresultaten, dat kan ik je wel met zekerheid zeggen. Als je als tandarts in Hardenberg gemiddeld in de top 10 staat voor ‘tandarts’ volgens GSC, terwijl al je familieleden elders in het land jou niet eens in de top 50 tegenkomen, kan je er donder op zeggen dat Search Console dit zo vertoont omdat mensen in Hardenberg op ‘tandarts’ hebben gezocht en jou in de top 10 hebben gezien. En dat waren vertoningen, die meetellen voor die gemiddelde positie.

Terwijl al die andere zoekresultaten waar jij niet in stond weer niet meetellen, omdat je er niet vertoond bent. En dat is de crux: Google geeft daarmee een ander beeld dan je zou verwachten.

Gebruik een rank tracker

Wil je echt weten hoe je ervoor staat in de zoekresultaten, dan zal je aan de slag moeten met een rank tracker. In de goede rank trackers kan je ook je posities per locatie tracken, en zie je hoe je het landelijk gezien doet. Die rank trackers zijn alleen niet echt goedkoop, je zit al gauw op enkele tientjes per maand, en dan is het de vraag of je dat ervoor over hebt. Je kan natuurlijk ook een SEO-bureau of SEO-specialist vragen om je posities voor je te tracken, dat kan dan misschien goedkoper uitvallen dan zelf maandelijks betalen voor zo’n tool.

Gratis Ahrefs Webmaster Tools

Gelukkig is er ook nog Ahrefs Webmaster Tools (AWT). AWT is een gratis versie van Ahrefs voor eigenaren van websites. Je verifieert je eigenaarschap van de website en kan dan gratis gebruik maken van Site Audit en Site Explorer. En in Site Explorer zie je jouw organische posities voor in ieder geval de belangrijkste zoektermen. De screenshots hierboven komen uit Site Explorer, en je ziet dat dit er heel overzichtelijk uitziet. Zo kan je in ieder geval checken hoe jouw website het landelijk doet op de meest relevante zoektermen.

Gebruik de gemiddelde posities als indicatie

Als het gaat om je posities in Google, gebruik deze gemiddelde posities uit Search Console dan als indicatie. Soms zijn ze vrij nauwkeurig, vaak is het gemiddelde toch net anders dan de daadwerkelijke positie in Google. En posities zijn geen vast gegeven, de kans dat daar wat schommelingen in plaatsvinden is enorm. En dat is ook niet erg, dat hoort erbij. Uiteindelijk draait het ook om de bezoekers die je naar je website krijgt met die zoektermen. Kijk daarom ook naar de CTR en het aantal bezoekers, dat zegt vaak meer.

Zat jij in je maag met die gemiddelde posities in Google Search Console? Heb je nu een beter beeld waar dit vandaan komt? Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen of wat dan ook, laat het hieronder weten in de reacties. Ik realiseer me dat bovenstaande niet eens compleet kan zijn, en dan nog is het al een heel uitgebreid artikel geworden. Jouw vraag, opmerking of aanvulling kan daarom wel waardevol zijn, dus ga je gang. Ik reageer op iedere reactie.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.