Het geheim van Google prijsgegeven?

Wie kent de geheimen van Google? Je zult vast wel eens horen of lezen dat ze onthuld worden of dat iemand ‘het geheim van Google’ kent of heeft ontdekt. Hoeveel waarheid zit daar in? Dat, plus de “geheimen” die Google zelf prijsgaf, nemen we hier door.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 31 maart 2016 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 13 mei 2021-

“De geheimen van Google”

Eerst over “de geheimen van Google”. Daar worden namelijk regelmatig beweringen over gedaan. Zo kwam ik in 2016 een artikel tegen met de kop ‘Het geheim van SEO onthuld’, wat niet meer dan een clickbait-artikel was om te vertellen dat content ‘king’ is en dat het bureau dat het publiceerde jou daar wel mee kon helpen. En je komt misschien ook weleens advertenties tegen met de claim “Wij kennen het geheim van Google”. Laten we daar eens korte metten mee maken.

Jij kent “het geheim van Google” ja? (¬_¬ )

Wat betekent het als iemand beweert het geheim van Google te kennen, als je er eens goed over nadenkt?

Ik help je even als je het niet heel erg vindt:

Dan is het geen geheim (meer)

Vooropgesteld: als iets echt een geheim van Google is, denk je echt dat je er dan achter komt? Of dat jij dat ontdekt en dat dit ook nog eens betekent dat niemand anders dat zal ontdekken? Onzin natuurlijk. Je verkoopt gewoon leugens omdat het zo lekker verkoopt.

Wedden dat ze het jou niet gaan vertellen?

Stel dat je vraagt om even die geheimen met jou te delen. Denk je dat ze het jou gaan vertellen? Kleine kans natuurlijk. Dus jij kan niet verifiëren of het klopt. Of als ze wel iets vertellen, zoals in het artikel dat ik hiervoor aanhaalde, blijkt het helemaal niet zo spectaculair te zijn. Laat ik eerlijk zijn: ik ben niet vies van een aandachttrekkende titel voor een artikel of blog. Maar stel dat ik daarin iets claim wat ik in het stuk niet waarmaak, hoe groot is de kans dat jij mij de volgende keer nog gelooft? Het is niet mijn ding in ieder geval en ik kies liever voor het eerlijke verhaal.

Door naar deel 2: de “geheimen” die Google zelf prijsgaf tijdens een online sessie.

De drie belangrijkste SEO-factoren

Eind 2015 werd gezegd dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. In een Hangouts-sessie met Andrey Lipattsev werd gevraagd naar de twee SEO-factoren die voor RankBrain komen. Erg verrassend was het antwoord niet: “content en links”. De 3 belangrijkste SEO-factoren zijn dus volgens de Googler:

  • Links
  • Content
  • RankBrain

Voor wie met websites en SEO bezig is, zijn dit geen grote verrassingen. We komen verderop terug op wat dit betekent voor jouw vindbaarheid. Eerst lees je hoe deze twee factoren boven tafel kwamen.

Betere websites door rankingfactoren te kennen?

In onderstaande video volgt een vraagstelling die in ongeveer twee minuten wordt opgebouwd. De concrete vraag was of we betere websites zouden kunnen bouwen als we weten wat de belangrijkste 2 factoren zijn, vóór RankBrain. En als dan het antwoord volgt, is Andrey heel duidelijk: “I can tell you what it is, it’s content and links”.

Content en links

In antwoord op de vraag of “content en links” ook precies die volgorde is, volgt een heel helder antwoord: nee. Zowel content als backlinks zijn belangrijk, welke zwaarder meeweegt, is afhankelijk van vele factoren. Iemand die beweert dat een van beide belangrijker is dan de ander, zal dat dus bijzonder goed moeten onderbouwen en bewijzen.

Ieder zoekresultaat is een rekensom

Bij iedere zoekopdracht wordt een berekening gemaakt om de juiste resultaten te tonen. Alle duizenden factoren en signalen die bijdragen aan vindbaarheid worden gewogen om daar uiteindelijk een passend zoekresultaat mee te geven. Dat betekent dat iedere factor bij iedere zoekopdracht weer in andere mate meeweegt.

De ene keer links, de andere keer content

Bij de ene zoekopdracht wegen links zwaarder, bij de andere content. Als je het heel zwart-wit zou weergeven, zijn links heel belangrijk als de content van verschillende websites even sterk is. Andersom weegt de content dan weer zwaarder wanneer concurrerende websites of pagina’s (ongeveer) evenveel linkjuice krijgen.

Nuance

Zoals al aangegeven is bovenstaande wel heel zwart-wit. Er is namelijk de nodige nuance. Ook andere factoren hebben invloed op je SEO. Dat content en links bij SEO de belangrijkste rol spelen, is voor doorgewinterde SEO-specialisten geen geheim.

Content en links dus... Googles geheimen prijsgegeven

Is techniek dan niet belangrijk?

Je kent vast de 3 pijlers van SEO wel die ik vaak aanhaal:

  • Techniek
  • Content
  • Links (of Autoriteit)

En deze drie pijlers bestaan elk weer uit vele verschillende factoren en signalen. Meer weten? Lees dan het artikel over de 200 rankingfactoren van Google.

Wat techniek betreft: we zien dat technische verbeteringen weinig tot geen impact hebben op de vindbaarheid. Een goed werkende website is belangrijk en snelle webpagina’s zijn prettig voor je bezoekers, maar voor SEO maakt het pas echt verschil als je website bijzonder traag is. Dan heeft technische optimalisatie echt nut. Je technische optimalisatie is dus voornamelijk voor je bezoeker en die zal dat zeker waarderen. En je wilt natuurlijk niet dat je website langzaamaan steeds meer achteruitgaat door technische fouten die zich blijven opstapelen…

Techniek of RankBrain?

Het is dus wel opvallend te noemen dat techniek niet werd genoemd, terwijl dat toch echt een van de 3 pijlers is. Zou RankBrain belangrijker zijn dan techniek of zou techniek onderdeel zijn van RankBrain? Of zou dit het zoveelste misleidende verhaal van een Google medewerker zijn? Want al eerder zijn er dingen gezegd namens Google, die niet volledig of juist waren. Denk hierbij aan HTTPS als rankingsignaal en de Fred update.

Of wilden ze hun geheimen niet prijsgeven?

Geheimen zijn soms ook echt geheim

Naast het feit dat iets geen geheim meer is als (vele) buitenstaanders het weten, zijn er ook geheimen binnen bedrijven die ook echt heel geheim zijn. Soms hebben maar enkele personen toegang tot specifieke informatie, zoals de formule van 7X van Coca-Cola. En zo is het ook met het algoritme van Google. Er zijn veel medewerkers van Google Search die veel weten, er zijn er (waarschijnlijk) maar enkele die een paar heel unieke en belangrijke details weten. En hoewel we in de wereld van SEO continu bezig zijn met onderzoeken en ontrafelen wat er nu allemaal een rol speelt in de algoritmes, zullen we dingen die echt geheim zijn nooit met zekerheid kunnen vaststellen.

Het algoritme valt nooit echt te kraken

Van sommige dingen -zoals links- weten we dat ze werken, maar niet precies hoe. Mede omdat het per situatie verschilt. Van andere dingen hebben we vooral vermoedens. En precies bepalen wat nu allemaal een rol speelt gaat niet lukken. Het algoritme is nooit echt volledig te kraken. En wat we denken te weten is nog niet het ontrafelen van het geheim van Google.

Links vs. content

Links

Het linke met links is dat je ze ook kunt kwijtraken. Bedenk maar eens: een pagina, artikel of website wordt verwijderd, inclusief “jouw” link. Of je wijzigt zelf iets op je eigen website, waardoor de link die naar jouw pagina verwijst niet meer juist is en doodloopt. Blijft voorop staan: links zijn absoluut een belangrijke factor en zullen dat zeker nog enige tijd blijven.

Content

Ook aan content hangen risico’s. Je blogs verouderen en kun je beter verwijderen wanneer de informatie er niet meer toe doet. Ben je mogelijk ook weer wat links kwijt. Als je je SEO goed doet sowieso al enkele interne links. Maar verouderde content is ook weer niet goed voor de kwaliteit van je website. Goede content daarentegen…

Wie wint: content of links? Of toch techniek?

Er is geen winnaar. De ene keer zullen het de links zijn, de andere keer is het content. En techniek speelt ook altijd nog een rol. Het is sowieso zaak dat je ze alle 3 goed op orde hebt.

Bekijk de hele video met alle vragen en antwoorden hierboven als je echt alles wilt weten wat er werd besproken.

Oh en als je nog andere geheimen van Google wilt zien, check dan deze lijst met ‘easter eggs’ (▀̿Ĺ̯▀̿ ̿)

Heb jij nog wat aan te vullen, heb je vragen of wil je je mening kwijt, plaats dan je reactie hieronder. Ook als je wel denkt een geheim van Google te kennen, mag je dat best even laten weten ;-)

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.