Gegevens uit Google Search Console ophalen

Het handigst en snelst is wel om je data uit GSC op te halen via Search Analytics for Sheets. Hiermee haal je niet alleen makkelijker je data op, maar ook meer data. De gratis versie geeft je maar liefst 25.000 regels, wat voor de meeste websites ruim voldoende is.

Toch zelf doen, want redenen? Bekijk hieronder de video of volg het stappenplan dat je onder de video terugvindt.

Stap 1: Log in op Google Search Console

Spreekt voor zich, maar toch. Hop hop, naar Google Search Console en inloggen.

Stap 2: Kies voor ‘Prestaties’

In de linkerkolom van Google Search Console klik je op ‘Prestaties’,. Hier vind je namelijk de zoektermen waarop jouw website al gevonden wordt. En nu wordt het interessant.

In het startscherm van Google Search Console kies je in de kolom rechts voor 'Prestaties'.

Stap 3: Selecteer ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’

Standaard staan ‘Totaal aantal klikken’ en ‘Totaal aantal vertoningen’ aan wanneer je op de pagina ‘Prestaties’ komt. Wat je wilt weten is wat jouw positie is in Google. Op basis van jouw huidige positie kun je bepalen op welke zoektermen je beter wilt scoren om zo meer bezoekers naar jouw website te halen. Daarvoor gebruik je dus ‘Gemiddelde positie in Google Search Console’. En je wilt de gemiddelde CTR weten.

Alles geselecteerd, inclusief 'Gemiddelde CTR' en 'Gemiddelde positie'.

Stap 4: Kies de periode en eventueel vergelijk met vorig jaar

Je kunt in Search Console kiezen voor data uit verschillende periodes. Van de afgelopen 7 dagen tot de afgelopen 16 maanden. Daarnaast kun je zelf een aangepaste periode kiezen. En je kan de cijfers vergelijken met een voorgaande periode. Van de “vorige periode” tot vorig jaar. Bij “vorige periode” wordt dezelfde tijdperiode (bijvoorbeeld drie maanden) vergeleken met dezelfde soort periode (dus ook weer drie maanden) daarvoor.

Statistisch gezien is dit een slechte vergelijking, omdat het logisch is dat er grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld wintermaanden en lentemaanden. Er is zowat geen enkele website die iedere maand zo’n beetje hetzelfde aantal bezoekers heeft als de maand daarvoor. Vergelijk dus liefst met dezelfde periode het jaar daarvoor.

Voor ons belangrijkste doel heb je een vergelijking met vorig jaar niet per se nodig.

Stap 5: Download de gegevens

Heb je jouw selectie gemaakt, dan kun je jouw data downloaden. Rechts bovenin je scherm zie je ‘Exporteren’ staan. Je krijgt maximaal 1.000 regels aan data van Google Search Console, dus als je op meer dan 1.000 zoektermen vindbaar bent, krijg je niet al die zoektermen te zien. Wil je meer, heb je betaalde tools nodig.

Je downloadt een CSV-bestand voor Excel (of een ander spreadsheetprogramma als je dat gebruikt) of exporteert de data naar Google Spreadsheets. Hierin verwerk je de data.

Stap 6: Data verwerken en zo

Een CSV-bestand is niet gelijk goed opgemaakt, dus gaan we de data even netjes in kolommen zetten. Als je een beetje handig bent met spreadheets, is dit een eitje. Is het nog nieuw voor je, volg dan gewoon mijn instructies:

  1. Selecteer kolom A (dat is de enige kolom waar alle data in staan)
  2. Ga bovenin naar ‘Gegevens’ en kies voor ‘Tekst naar kolommen’
  3. In het scherm dat verschijnt kies je voor ‘Gescheiden’, vervolgens selecteer je ‘Komma’ in het volgende scherm en klik je in scherm 3 op ‘Voltooien’
  4. Je hebt nu alles in kolommen staan, zodat je de data kunt verwerken

In de spreadsheet gaan we een filter zetten, zodat je naar hartenlust kunt sorteren op de data die je wilt gebruiken. En om het overzichtelijk te houden, zetten we de bovenste regel even vast.

  • Onder ‘Gegevens’ kies je voor ‘Filter’
  • Daarna ga je naar ‘Beeld’ en kies je onder ‘Blokkeren’ voor ‘Titels blokkeren’, doe dit wel terwijl je de titelregel helemaal bovenin ziet staan

Zo filter je nu makkelijk alle data op bijvoorbeeld je (gemiddelde) positie in Google of je CTR. Met die filters kun je al die zoektermen en posities doorlopen om te bepalen of je posities wilt verbeteren of je CTR wilt verhogen.

En nu aan de slag met je SEO en CRO

Nu je al deze stappen hebt doorlopen en je data hebt, kan je aan de slag om je vindbaarheid (SEO) en/of conversie (CRO) te verbeteren. Wat je hier zoal kan doen vind je in het laatste deel van het volledige artikel over GSC, ga hier direct naar dat laatste deel.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.