Je wilt geen complimenten over jouw nieuwe website

Je wilt geen complimenten over jouw nieuwe website

Ik zie het regelmatig gebeuren: ondernemers die een nieuwe website hebben en dat trots op sociale media delen. Vrijwel het enige dat er gebeurt is reacties als “mooie website”, “wauw”, “daar mag je trots op zijn” en meer van die strekking. Dat wil je niet. Denk je van wel? Lees dan zeker even verder.

Een nieuwe website: natuurlijk presenteer je die

Als je een nieuwe website hebt, wil je dat delen. Terecht. Er zit tijd, moeite en geld in. Het resultaat presenteer je natuurlijk graag aan familie, vrienden, klanten en andere relaties. Maar reken wel op reacties waar je niks mee kan

Iedereen vindt jouw website mooi

Als jij op Facebook, LinkedIn of een ander platform laat weten dat je een nieuwe website hebt, reageert (bijna) iedereen met iets van de strekking “mooie website”. Da’s allemaal leuk, maar je hebt er niks aan. Je kent het gezegde over de zachte heelmeesters toch wel?

Zachte heelmeesters, je kent ze wel

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat geldt ook voor jouw website. Je wilt mensen die kritisch kijken, die zeggen wat er beter kan. Wat? Wat er beter moet. Je hebt dus helemaal niks aan die reacties. Het streelt je ego, maar heb je dat nodig? Ik mag hopen van niet. Je hebt mensen nodig die jou vertellen wat er nog mankeert aan je website.

Reacties als je jouw nieuwe website op sociale media bekendmaakt: enkel complimenten

Je ziet het: enkel complimenten over de nieuwe website. Maar wat heb je daaraan?

Weten zij veel…

Even letterlijk hè? Weten zij veel? Over websites waarschijnlijk niet. Want:

  1. Wat de een mooi vindt, vindt de ander niet mooi
  2. Een mooie website is niet per se een effectieve website
  3. De meesten hebben geen idee hoe een website in elkaar hoort te zitten

Echt hoor, jouw familie en vrienden vinden alles mooi van je. Maar heel weinig zullen het eerlijk zeggen wanneer ze iets niet mooi of goed vinden. Maar daar heb je dus niks aan. En aan de andere kant weten de meesten ook niet hoe een website echt moet werken. Dus daar zullen ze ook niet naar kijken.

Toen Aartjan van Erkel mijn website beoordeelde

Aartjan van Erkel is -zoals je misschien wel weet- een van de topexperts op het gebied van websites en online copywriting. Bij de lancering van zijn boek ‘Maak ze gek!’ kon je een websitereview winnen. Ik was een van de gelukkigen en toen Aartjan aan mijn website begon (er waren nog wat beoordelingen voor mij) leek het eerst complimenten te regenen. Leuk hoor, maar daar had ik niks aan.

Gelukkig werd hij ook kritisch

Natuurlijk was ik wel blij dat mijn visie op de homepagina (want dat was eigenlijk het enige wat Aartjan bekeek en beoordeelde) nogal overeenkwam met die van Aartjan, ging het bij mij wel kriebelen. “Er kan toch vast nog wel iets beter?” Want daarom had ik mij aangemeld. En gelukkig, er kwamen enkele verbeterpunten.

Vraag er gewoon om

Natuurlijk presenteer je met trots je nieuwe website. Er is tijd en moeite in gestoken, en als je er een webbouwer voor hebt ingeschakeld ook nog een financiële investering. Dan heb je niks aan kritiekloze reacties. Behalve wanneer je website echt top is. Maar geloof me: aan iedere website kan altijd wat verbeterd worden. Dus vraag er gewoon om.

Vraag gericht, zeker aan “de leek”

Kijk, jouw familie en vrienden zijn geen experts. Maar ze kunnen je juist als leek wel goed helpen. Vraag ze of jouw website direct duidelijk is, vraag ze of ze makkelijk op bepaalde pagina’s komen, of ze iets missen. Vraag gericht, zonder het ze te makkelijk te maken en ze de woorden al in de mond te leggen. Zo krijg je de antwoorden die je nodig hebt.

Vind jij dat er bij mij nog wat beter kan? Is de focus duidelijk op mijn website? Kom je makkelijk bij de diverse diensten die ik aanbied? Ik ben benieuwd of jij mij kan helpen mijn website te verbeteren. En wil jij mijn advies? Laat dan gerust ook jouw website achter in een reactie. 

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.