Wat zijn featured snippets en hoe krijg je ze?
Je hebt vast wel gehoord van de featured snippet en wilt weten hoe je die krijgt. Of misschien wil je eerst weten wat het nu precies is. Komt dat even uit, dat gaan we doornemen en ik geef je ook ter overweging mee of je wel een featured snippet moet willen. Deze speciale weergave bovenaan Google heeft namelijk niet alleen voordelen.
Wat is de featured snippet?
De featured snippet is een blokje bovenaan de organische zoekresultaten in Google, waarin het antwoord staat op de vraag die je hebt ingevoerd. Deze verschijnt vooral bij concrete vragen, de WWWHWW-vragen (wie, wat, waar, hoe, wanneer en waarom). Ook bij het invoeren van enkel een begrip kun je de featured snippet te zien krijgen, zoals hier bij het begrip ‘content marketing’:
Featured snippet versus kennisvenster
Je ziet in het voorbeeld voor ‘content marketing’ nu ook aan de rechterkant nog een blok met de definitie die Wikipedia geeft. Dat blok is het kennisvenster, ook wel Knowledge Panel. In beide gevallen staat er in dit geval een uitleg/definitie van een term, het is wel een zeldzaamheid dat beide op een zoekresultatenpagina voorkomen. De featured snippet wordt ook wel de answer box genoemd, er staat over het algemeen een antwoord op een vraag in.
Soorten featured snippets
Er zijn verschillende soorten featured snippets, die elk dus ook met een specifieke zoekintentie te maken hebben. Of nog verder dan dat eigenlijk, namelijk met een specifieke informatiebehoefte.
Definitie of paragraaf
De meest voorkomende featured snippet bevat de definitie van een woord of begrip, zoals we hierboven ook al zagen voor het begrip ‘content marketing’. Vaak zal deze ook vertoond worden bij zoekopdrachten met ‘wat is …?’ De definitiebox is dus meestal echt het antwoord op een al dan niet expliciete vraag. In het voorbeeld hierboven zie je dat dit ook gebeurt bij een impliciete vraag, zoals het invoeren van een bepaald begrip in de zoekbalk van Google. Vooral W-vragen (wie, wat, waar, wanneer en waarom) resulteren in een answer box met een aantal regels tekst.
Niet-geordende lijst/opsomming
Bij een niet-geordende lijst krijg je een opsomming van een aantal items, waarbij er geen bepaalde hiërarchie of volgorde moet zijn. Bijvoorbeeld wanneer je wilt weten welke Duitse automerken er zoal zijn.
Geordende lijst/stappen
Een geordende lijst laat je een opsomming in een bepaalde volgorde zien, waarbij het ook vaak gaat om een stappenplan. Het meest bekende voorbeeld hiervan is een recept, waarbij je stap voor stap meekrijgt hoe je iets bereidt.
Tabel
Je krijgt een tabel in de featured snippets te zien wanneer je op zoek bent naar een vergelijking. Dat kunnen formaten zijn of prijzen, bijvoorbeeld.
YouTube-video’s
Voor instructies ga je natuurlijk naar YouTube. Althans, als je het prettig vindt om instructies in beeld te krijgen. Zelf vind ik dat wel prettig in ieder geval. En zo kun je dus ook een featured snippet met een YouTube-video krijgen.
Deze verschillende definities zijn opgesteld door onder andere Brian Dean en Robbie Richards.
Hoe krijg je die featured snippet?
Nu wil je vast aan de slag om zelf ook zoveel mogelijk featured snippets te pakken in de zoekresultaten. Dus is het zaak om te weten hoe je dat voor elkaar krijgt. Vooropgesteld: op de featured snippet heb je zelf beduidend minder invloed dan op de gewone organische zoekresultaten. Voor de laatste kun je nog het nodige optimaliseren op je website om je posities te verbeteren, voor de featured snippet is niet duidelijk wat nu echt de doorslag geeft. En: er kleven ook nadelen aan deze zoekweergave in Google, daar komen we later op.
Vraag > antwoord > featured snippet
Zoals we weten wil Google het beste antwoord op de vragen van zijn gebruikers geven. Formuleer dus het beste antwoord dat je kunt geven op een bepaalde vraag. Daarbij help je de zoekmachine wel door ook de vraag op je pagina te herhalen. Wat de zoekmachine daarnaast prettig lijkt te vinden zijn:
- Gestructureerde data
- Lijstjes/opsommingen
- Een kort antwoord op de vraag
- Houd het concreet en neutraal
- Gebruik afbeeldingen
Gestructureerde data: niet essentieel
Hoewel veel mensen denken dat gestructureerde data nodig zijn om een featured snippet te krijgen is niet gebleken dat het echt nodig is. Met gestructureerde data help je de zoekmachine wel beter, zeker bij bijvoorbeeld opsommingen of tabellen, het is alleen geen essentieel onderdeel. Veel featured snippets komen van pagina’s zonder gestructureerde data, vooral het beste en meest passende antwoord op een vraag zorgt voor een grote kans op een plek in die answer box. De hierboven getoonde tabel met de afmetingen van de sportvelden bijvoorbeeld, is niet voorzien van enige gestructureerde data op de pagina van Wikipedia.
Lijstjes of opsommingen: zet erin wat nodig is
Als het past om een lijst te maken, maak die lijst. Een opsomming met bulletpoints of met cijfers, net wat jij vindt passen. Houd daarbij vooral aan dat je erin zet wat er volgens jou ook echt in moet staan. Als de lijst langer is dan in de answer box past, wordt er altijd onderin weergegeven dat er meer is. En dat is een trigger om door te klikken naar jouw website als iemand echt meer wil weten.
Kort antwoord op de vraag
Een kort en krachtig antwoord op de vraag is voor met name de paragraaf belangrijk. Dat is namelijk wat Google wil vertonen. Verdere uitleg over het onderwerp is zeker verstandig, maar zorg dat Google jouw antwoord kan weergeven in die answer box. Want ook daar is de ruimte niet oneindig. Of je gaat heel slim om met de ruimte om mensen zo naar je website te trekken…
Concreet en (vooral) neutraal
Naast het korte antwoord is het ook goed om concreet te blijven. Concreet is vaak kort, terwijl het ook betekent dat je bij het onderwerp blijft. En een neutraal antwoord werkt het best. Het gaat om definities, toelichtingen, uitleg of andere informatie, waarbij meningen ongewenst zijn.
Meer zichtbaarheid met afbeeldingen
In veel answer boxes staan ook afbeeldingen. Zorg dus ook voor relevante afbeeldingen bij je tekst, om zo ook de weergave van de afbeelding te kunnen pakken. Zo ben je nog zichtbaarder. Of je pakt niet de tekstweergave, maar wel de afbeelding in de answer box en profiteert zo alsnog van extra zichtbaarheid.
Kijk naar de huidige answer box
Wil je echt die featured snippet te pakken krijgen, kijk dan naar de huidige answer box. Wat staat daar nu in aan informatie, kun jij dat beter of anders? Bedenk hoe jij iets kunt toevoegen dat zo onmisbaar is dat de zoekmachine het wel moet oppakken.
Houd rekening met de ruimte in de answer box
De answer box heeft geen onbeperkte ruimte voor jouw uitgebreide artikel. Wat opvalt is dat het meestal gaat om 6 regels, waarbij een vermelding van meer informatie ook als regel telt. Je ziet dat met name bij opsommingen en tabellen, waar na 6 regels in blauwe letters ‘Nog x rijen’ staat of in een enkel geval ‘Meer items…’
Een aantal tips:
- Gebruik 270 tot 300 leestekens
- Houd het beknopt, prikkel in de tekst om door te klikken
- Gebruik ook een afbeelding
Wanneer er een afbeelding wordt weergegeven in de answer box zal de tekst maximaal 300 leestekens bevatten. Wanneer er geen afbeelding bij staat, kom je uit rond de 320 leestekens. De meeste featured snippets met afbeelding zitten trouwens rond de 280 leestekens. Het zal daarbij waarschijnlijk niet gaan om leestekens, maar eerder om pixels, zoals dat ook voor paginatitels en meta-omschrijvingen geldt.
Tekst en afbeelding lang niet altijd van dezelfde webpagina
Als er een tekst van jouw webpagina in de answer box staat, kan er een afbeelding naast staan die niet van jouw webpagina afkomstig is. Er staat dan ook een link in naar de andere webpagina. Zo kun je dus de featured snippet te pakken hebben met je tekst of met de afbeelding.
Een stukje geschiedenis naar de mensen toe
Het kan zijn dat jou dit even niet boeit, sla het gerust over ;-) . Voor wie het wel interesseert nog wat geschiedenis en achtergronden bij de featured snippet.
Van ‘positie 0’ naar positie 1, 2 of …
Toen de featured snippets in januari 2014 werden geïntroduceerd werden ze nog apart van de gewone organische zoekresultaten vertoond. Het blok met ‘samenvattingen’ stond bovenaan en daaronder stonden de 10 organische zoekresultaten. Meestal stond de pagina die de featured snippet had ook nog in de organische zoekresultaten daaronder. Zo was je dus 2 keer zichtbaar op pagina 1 van Google. Dat is sinds januari 2020 niet meer het geval. Heb je de featured snippet, dan is dat de enige positie die je nog hebt in de zoekresultaten.
Dat was dan nummer 1, maar dat is inmiddels ook niet per se meer zo. Je kan deze answer box tegenwoordig ook op lagere posities in de organische zoekresultaten tegenkomen. Je staat er dus niet gegarandeerd meer mee op nummer 1.
Van ‘aanbevolen fragmenten’ naar ‘samenvattingen’
Google vertaalde de featured snippet in eerste instantie in het Nederlands naar ‘aanbevolen fragmenten’, tegenwoordig noemen ze het ‘samenvattingen’. Omdat de SEO-wereld nogal gericht is op internationaal gebruikte termen is de kans klein dat je iemand ‘samenvattingen’ zult horen of zien gebruiken. de term ‘featured snippet’ is inmiddels zo ingebakken dat je dat er waarschijnlijk niet meer uit krijgt.
Het effect op je bezoekersaantallen
De featured snippet is een zogenaamd “direct answer”: je krijgt direct het antwoord op je vraag te zien. Daarvoor hoef je dan niet door te klikken naar een webpagina in de zoekresultaten. En dat blijkt te kloppen. Waar er in eerste instantie nog verhalen waren over meer klikken dankzij een featured snippet, blijkt uit onderzoek van Ahrefs dat dit uitgelichte zoekresultaat je gemiddeld ongeveer 8,6% aan klikken oplevert.
Aan de andere kant bleek uit een test van Cyrus Shepard en Riba Adibi dat het weigeren van featured snippets door de ‘nosnippet’-tag in de broncode van je website op te nemen leidde tot minder organisch verkeer naar de website.
De nadelen van de featured snippet
Naast de lage klikpercentages zijn er nog wat nadelen aan de featured snippet toe te kennen:
- Je kan ‘m ook zo weer kwijt zijn, omdat Google de answer box ook heroverweegt, net als alle andere organische zoekresultaten
- Er zijn mensen die denken dat de answer box een advertentie is (misschien is dat een verklaring voor het lage klikpercentage?)
- Je hebt weinig controle over wat Google van jouw pagina weergeeft
Survey data is now rolling in for a new article I'll be publishing on @Moz later this year, related to how searchers understand Google's search results.
Early data shows that 31% of respondents think Featured Snippet content is a paid ad.
(scaled down version of question⬇️) pic.twitter.com/Yj2ceZ78LA
— Lily Ray 😏 (@lilyraynyc) October 25, 2020
Een mooi voorbeeld van de weerbarstigheid van deze positie is het resultaat voor ‘hoe moet je handen wassen’. Op de dag dat ik dit artikel voorbereidde stond de website van het RIVM in de answer box, met daar 3 afbeeldingen bij. De dag erna was de opsomming gewijzigd naar de stappen op de website van het Voedingscentrum:
Het gaat ook weleens fout
Hoewel Google graag het beste antwoord wil geven op de vraag van zijn gebruikers, gaat het ook nog weleens fout. Zo ontdekten SEO’ers dat op de vraag “How many legs does a horse have?” het antwoord ‘six legs’ was. En zo zijn er meer voorbeelden. Er is aan gewerkt om dit op te lossen, wat gezien de vele vragen die er gesteld worden geen garantie is dat er alsnog eens een verkeerd antwoord als featured snippet vertoond wordt.
Pak je kans, of niet…
Wil je die prominente vertoning in de zoekresultaten pakken, dan weet je nu wat je te doen staat:
- Bepaal welke zoektermen met featured snippets passen bij jouw website
- Kijk naar de huidige vertoning en bedenk hoe jij een nog beter antwoord kunt geven
- Houd je antwoord of definitie neutraal en geef een concreet antwoord
- Bedenk of je de tekst beknopt kunt maken voor de answer box zelf, terwijl je wel kunt prikkelen om door te klikken naar jouw webpagina
- Blijf controleren of je de featured snippet nog steeds hebt en optimaliseer verder waar nodig
Alle nadelen ten spijt zijn er ook genoeg redenen om wel die prominente plek in Google te pakken. Al is het maar om je naamsbekendheid te vergroten, toch?
Zie jij kansen met featured snippets? Heb je vragen of opmerkingen? Plaats jouw reactie hieronder om anderen te helpen of zelf nog wat wijzer te worden.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!