Een verrassend goede website, maar…
Eens wat anders nu. Je leest bij mij veel tips over hoe je jouw website verbetert voor vindbaarheid en conversie. Vooral dat laatste vind ik erg onderschat, hoewel er ook nog (te) veel bedrijven SEO te weinig prioriteit geven. Ik kwam nu een website tegen die zo’n beetje tegen alles ingaat wat ik roep, maar die ik toch bijzonder goed vind. Da’s gek hè?
Lang leve LinkedIn
LinkedIn is als zakelijk netwerk voor mij een belangrijk platform, waar ik minstens een paar keer per week op inlog. Soms kom ik daar dingen tegen waar ik niks aan heb, soms staat er iets nuttigs of interessants tussen. Regelmatig zie ik berichten van mensen die een nieuwe website hebben gelanceerd. En daar vind ik vaak wat van ;-).
Je wilt geen complimenten
Als je jouw nieuwe website deelt met je connecties, moeten complimenten over hoe mooi je website is het laatste zijn wat je wilt. Een mooie website levert namelijk niet per se klanten op. Daarnaast heb je eigenlijk veel meer aan een kritische noot, zodat je de website nog beter kunt maken.
Sabine van Dat is de vraag! snapt het. Leuk om “gave site” als reactie te krijgen, maar wat kan er nog beter?
Daar schreef ik eerder al over.
Toen kwam ik Marly tegen
En toen kwam ik op LinkedIn een bericht tegen van illustrator en visueel ontwerper Marly Verzijl. Ze presenteerde haar nieuwe website en ik zag de complimenten al weer binnenstromen. Dus ik hield mijn hart vast.
Klaar om kritisch te zijn
Natuurlijk werd ik geprikkeld door de reacties, zeker ook omdat er enkele vakgenoten tussen zaten en ik hoopte dat ze toch ook terecht kritisch zouden zijn. Dus helemaal klaar om kritisch te zijn bezocht ik Marly’s website. En ik zag dat er van alles totaal afwijkt van de adviezen die ik altijd geef.
Ze verraste me. ENORM.
Ze verraste me met haar website. ENORM. Ondanks dat de website niet aan “mijn” standaarden voldoet, is deze toch echt goed. En leg ik je graag uit waarom. Bekijk de video of lees de transcriptie (enigszins aangepast voor de leesbaarheid) onder de video.
Website-review op video: marlyverzijl.nl
Een website-review van mij met een andere uitkomst dan je zou mogen verwachten, zeker als je mij kent. Dit is de eerste keer dat ik een website-review op video doe. Helemaal live, een klein beetje voorbereid, maar dat is alleen maar door de homepagina in eerste instantie te bekijken.
Normaliter zou ik zoiets ook echt alleen maar doen door echt live te kijken op een website, met niet al te veel voorbereiding, om op die manier een website ook echt te bekijken zoals een bezoeker dat doet. Zodat je een idee hebt hoe je websitebezoeker jouw website ziet en daarmee omgaat.
Wat ik dit keer ga doen is de website bekijken van Marly Verzijl, zij is illustrator en visueel ontwerper. Die website verraste mij in positieve zin, wat voor mij eerlijk gezegd ook wel een gek iets is, maar dat zul je zo wel lezen. We gaan naar de website van Marly, kijk mee:
Zoals je ziet, dit is dus de website van Marly Verzijl, zij is freelance illustrator en visueel ontwerper. Ik kwam haar tegen op Linkedin, waar ze haar nieuwe website presenteerde. Daarop kwamen wat positieve reacties, dus ik werd benieuwd. Meestal ben ik bij positieve reacties een beetje terughoudend, waarbij ik denk: “Is het wel zo goed?” Dus ik ben ook met die ogen gaan kijken.
Freelance, zou je dat wel noemen?
Een van de reacties die er na mij kwam op LinkedIn was “moet je nou wel zeggen dat je freelance illustrator en visueel ontwerper bent, maakt dat nog iets uit dat dat freelance is?” Terecht, en gelukkig zei Marly ook “misschien is dat wel helemaal niet zo nodig”. Dus dat is de eerste opmerking waar ze wat mee kan.
Mijn oordeel over de website
Normaliter -als je mij kent- ben ik heel kritisch en zou ik nu zeggen: hier zit er van alles wat er mis is. Want, ik heb een enorm beeldvullende graphic hier en wat staat er nou echt? Als ik heel eerlijk ben, in dit geval is het helemaal niet zo erg. Het is namelijk duidelijk wat ze doet: ze is illustrator en visueel ontwerper. Je weet wie ze is, het enige wat misschien nog iets beter zou kunnen is: heb je misschien nog een bepaalde doelgroep waarvoor je dat doet? Dat zou nog een aanscherping kunnen gebruiken.
Maar wat het wel is: je ziet hier iets moois, je ziet gelijk wat Marly doet. Dat geeft gelijk een beeld en normaliter zeg ik, beeldvullend beeldmateriaal is niet zo best. Maar je ziet dat hier, door dat witte aan de linker- en de rechterkant, het gevoel ontstaat van “Hé, er zit nog wat onder”, dus de kans dat je gaat scrollen is vrij groot. Daar kom ik zo verder op terug, eerst even kijken naar het hoofdmenu.
Het hoofdmenu: magertjes
Over het hoofdmenu ben ik vaak ook heel kritisch en hier zou ik al zeggen: “‘Home’ is goed dat het erin staat, vind ik top.” Maar ‘Portfolio’… mwah. Wat zegt het? En verder ‘Over mij’ en ‘Contact’, het is wat magertjes. Meestal zeg ik dan ook: dat menu moet wat meer laten zien wie je bent en wat je doet.
Waarom het menu nog best oké is
Toch vind ik het in dit geval helemaal niet zo verkeerd. Zoals duidelijk is: Marly maakt illustraties, die maakt mooie dingen en het is logisch dat daar een portfolio voor is. En datzelfde geldt voor de 2 buttons. Normaliter moet een button opvallen, vind ik. In dit geval is het niet zo heel erg. Dit zijn allebei niet de meest belangrijke dingen, je moet niet gelijk heel commercieel worden op die homepagina, zeker in haar geval niet. ‘Bekijk portfolio’, ‘Contact opnemen’ is duidelijk en daar klik je wel op als je 1 van die 2 dingen wilt doen.
En die 2 mogelijkheden zitten ook in het menu, maar dat is niet verkeerd. Laat mensen daar maar op meerdere plekken mee in aanraking komen. Dat is ook helemaal niet verkeerd.
De homepagina ‘onder de vouw’
Scrol je naar beneden (dan kom je onder de vouw – aanvulling), krijg je dus een aantal dingen te zien. Ook hier weer, kom je eigenlijk op een aantal portfolio-items en de mogelijkheid om het portfolio te bekijken. Daarna zie je weer zo’n mooie illustratie.
Een mooie website is niet nodig
Normaliter zou ik zeggen “mooi is niet nodig.” Het gaat niet om mooi, het gaat erom dat je website effectief is, dat die werkt voor je bezoeker. In dit geval vind ik het helemaal niet verkeerd wat hier gebeurt, want natuurlijk maakt Marly mooie dingen en die mooie dingen wil je zien op die website.
En ook hier zie je weer dat door het gebruik van die visuele elementen, dat je eigenlijk wel geneigd bent om door te scrollen naar beneden. En dan krijg je nog een aantal dingen, waarbij ze doet:
- Illustratie
- Grafisch ontwerp
- Infographic design
- Animatie
- Interactief ontwerp
Nou zou je daarvan kunnen zeggen dat je dat nog verder kunt uitlichten, toelichten, uitleggen wat je precies met die verschillende dingen kunt betekenen. Want valt illustratie niet gewoon onder grafisch ontwerp en valt infographic design daar niet ook onder, zou je daar niet wat meer mee kunnen doen?
Maar an sich is dit niet verkeerd, ze laat zien welke dingen ze doet en je kunt hier gewoon duidelijk uit wijs worden waarvoor je bij Marly terecht kunt.
Door naar de pagina’s
Dan kun je dus het portfolio bekijken en als ik daarop klik is dat een kritiekpuntje waarvan ik zeg “hier kun je wat mee”. Want ik klik erop en het duurt vrij lang voordat de pagina laadt. Die laadtijd is echt een puntje, want laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen wachten nou echt lang, zeker als dat op mobiel gebeurt?
-Uiteindelijk klikte ik nog een keer omdat het zo lang duurde voor de pagina laadde. Ik twijfelde of ik wel goed geklikt had-
Misschien was die eerste klik niet goed, ik weet het niet, maar die tweede klik duurde ook nog vrij lang. Ik vermoed dat het te maken heeft met alle afbeeldingen die opgehaald moeten worden (moeten laden). Daar zou je echt even goed over na moeten denken, kun je dat versnellen? Kun je ervoor zorgen dat er minder ingeladen moet worden, bijvoorbeeld met -en dat is een term die ik vooral ken, daar zou je echt even naar moeten zoeken hoe je dat kunt oplossen- lazy loading.
Lazy loading betekent dat in eerste instantie alleen het eerste dat op een pagina vertoond wordt, opgehaald wordt en de rest wat daaronder staat niet. Dat wordt pas later opgehaald op het moment dat alles boven de vouw al geladen is. Op die manier zorg je ervoor dat de bezoeker wel gelijk te zien krijgt waar die voor komt, het eerste wat op het scherm komt. En waarbij uiteindelijk de rest pas later geladen wordt. Dat zorgt voor een sneller ladende pagina, wat positief is voor zowel de bezoeker als voor de zoekmachines.
De portfoliopagina en ‘Over mij’
Je ziet op de portfoliopagina dus een aantal dingen die ze doet, prima, dat is leuk. En dan heeft ze een ‘Over mij’, die laadt wat sneller, dus dit bevestigt mijn vermoeden dat het vooral met de afbeeldingen te maken heeft die erin staan.
De contactpagina: 1 verbeterpuntje
En dan is er een contactpagina. Wat ik daar prima vind: het past bij haar stijl en hoe ze zich presenteert op de website. Het enige dat ik anders zou doen is de tekst in de button. Want ‘Send message’, terwijl alles in het Nederlands is, dat is nogal inconsistent. En wat handig is: laat ook zien in die call to action, de tekst die daar staat: wat gebeurt er op het moment dat ik klik op die knop?
En dan is er nog iets met de URL van die portfoliopagina
Wat me dan nog opvalt is dat er in de URL van de portfoliopagina /portfolio1/ staat. Dit betekent dat er waarschijnlijk een pagina /portfolio/ is geweest. We kunnen kijken wat er gebeurt als je de 1 verwijdert. En die blijkt te bestaan. Het lijkt erop alsof dat een andere pagina is. Er staat wel deels hetzelfde, op maar niet exact. Het ziet er anders uit. Waarschijnlijk is die eerste portfoliopagina opgemaakt en niet weggegooid, die staat zelfs nog online.
Heb je dan duplicate content?
Dit is eigenlijk een beetje verwarrend, want op deze manier heb je dus 2 pagina’s die bijna hetzelfde doen. Die overigens dan ook mogelijk voor Google als duplicate content gelden, exacte data zou je dan moeten checken. Hier zie je wel dat je hier wat kunt verbeteren. als een pagina niet meer in gebruik is, als je die echt niet wilt gebruiken, gooi ‘m weg. En gooi ‘m ook echt definitief weg en pas dan die andere aan naar (in dit geval) gewoon /portfolio/, dat kan.
Wat kan er verder nog beter?
Het enige dat ik nu zo zie wat uiteindelijk nog beter kan, waar winst te behalen valt, zeker als het gaat om vindbaarheid, maar ook als het gaat om het informeren van je klanten is: op je homepagina dieper ingaan op wat je aanbiedt. Vertel nou eens, wat doe je met die 5 diensten, wat is het verschil tussen het een en het ander en wat mag ik van je verwachten? En daar zouden wel aparte pagina’s over kunnen komen.
Juist heel goed uit de verf
Voor de rest: echt een bijzondere website waarbij een aantal dingen die ik normaliter absoluut zou afraden juist heel goed uit de verf komen. Het menu zou ik normaliter echt duidelijker maken, dat zou misschien nog steeds kunnen met een aantal diensten die verderop op de homepagina staan. Maar voor iemand die visuele dingen maakt is dit absoluut niet verkeerd.
Ook het “mooie”, waarvan ik over het algemeen zeg: “mooi is niet per se hetgeen wat jou geld gaat opleveren”, dat is hier totaal ander ding omdat Marly ook mooie dingen maakt en je die mooie dingen wilt kopen. Dus dat moet ze ook laten zien. Een bijzonder website dus.
Wat ik verder nog anders zou doen is nog de naam bij het logo zetten. Die staat wel in de introductie en in de adresbalk, maar links bovenin bij het logo is eigenlijk waar we het ook verwachten. Dus kijk of je daar je naam ook nog kunt neerzetten, liefst ook met een tagline, zodat je op die manier ook iets steviger neerzet wie je bent en wat je voor een ander kan betekenen.
Dat was ‘m dan: de eerste website-review
Dit is de eerste website-review die ik heb gemaakt waarbij ik eigenlijk heel spontaan te werk ben gegaan met kijken naar de website. Eigenlijk heb ik dus eerst alleen de homepagina bekeken, daar had ik een idee bij en ik ben in de video iets verder gegaan dan de homepagin. Zo heb ik wat puntjes gevonden om de website te verbeteren. Maar een prachtige website, echt bijzonder goed. Als je ‘m zelf hebt gemaakt Marly: complimenten.
En: haal de punten eruit waar je wat mee kunt, ook voor jou als kijker (lezer). Misschien dat jij hier ook wel weer je inspiratie uit op kunt doen om jouw website te verbeteren.
Heb je vragen of aanvullende opmerkingen, laat het gerust weten in de reacties hieronder. Ik zie ze graag tegemoet.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Wauw, prachtige website! Zo laat je als ontwerper wel gelijk zien wat voor talent je in huis hebt.
Dat is kort samengevat inderdaad wel de strekking ;-) :-D
Qua vindbaarheid nog genoeg te verbeteren. Wellicht lokale pagina’s maken ;).
Focus is ook niet op vindbaarheid bij deze websitescans :-) .
Verder zie ik persoonlijk niet zozeer heil in lokale pagina’s voor Marly, gezien haar dienstverlening niet bepaald aan locatie gebonden is. Toch? ;-)
Ik las je stukje over wat eventueel beter kan en dat een website effectief moet zijn en niet per se mooi. Vandaar mijn reactie ;). Wat is een website nog zonder goede vindbaarheid tegenwoordig? Buiten dat een prima website!
Oh eens hoor. Je hebt niks aan een website die niet vindbaar is. Dan heb je ‘m alleen voor de mensen die jou al kennen en een eventuele verdwaalde bezoeker.