Wat is duplicate content en is het slecht voor je SEO?

Een van de onderwerpen waar we in de wereld van SEO flink over kunnen discussiëren is duplicate content. Allereerst is de vraag al wat er wordt beschouwd als “dubbele inhoud” (zoals het in goed Nederlands heet) en wat niet. Zijn speciale pagina’s voor plaatsnamen duplicate content? En wat is dan het probleem met duplicate content en hoe voorkom je het?  

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 11 december 2014 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 3 oktober 2019, en daarna op 3 oktober 2024.

Wat is duplicate content?

Heel kort en bondig: duplicate content betekent dat er op verschillende webpagina’s dezelfde (dubbele) inhoud te vinden is. Het gaat dan om:

  • webpagina’s op 2 verschillende websites (externe duplicate content), of;
  • webpagina’s op dezelfde website (interne duplicate content).

Google geeft zelf aan dat het gaat om “substantiële blokken inhoud” en “grotendeels dezelfde inhoud”. Het is helaas onduidelijk wanneer daar sprake van is, bijvoorbeeld hoeveel procent er aan overeenkomst moet zijn voordat de zoekmachine iets als dubbele inhoud beschouwt. Ook de SEO-specialisten zijn het er onderling niet met elkaar over eens.

Je zit sowieso veilig wanneer diverse onderdelen op een webpagina (titels, delen van alinea’s, afbeeldingen) afwijken van een andere pagina. Welk effect duplicate content op je posities in Google heeft, lees je verderop in dit artikel.

Interne duplicate content: “eigen schuld”

Interne duplicate content veroorzaak je over het algemeen zelf. Dit komt vooral veel voor bij webshops, waar hetzelfde product bijvoorbeeld onder verschillende categorieën valt, waardoor er meerdere URL’s zijn voor dit product, zoals in onderstaande voorbeeld:

Voorbeeld van twee URL's die verwijzen naar hetzelfde product en daarmee duplicate content veroorzaken:

https://broekenwebshop.nl/jeans/casual-jeans/merk-b/model-a

https://broekenwebshop.nl/jeans/merken/merk-b/model-a

Aan het laatste deel van de URL’s zie je dat het om hetzelfde model jeans gaat, van hetzelfde merk. De verwijzing loopt alleen via een ander pad in de webshop, waardoor er dus dubbele inhoud ontstaat. Dit los je op verschillende manieren op, daar komen we later in dit artikel op.

Externe duplicate content: bewust of onbewust

Externe duplicate content veroorzaak je zelf, of een ander veroorzaakt het. Je veroorzaakt het zelf wanneer je bijvoorbeeld productinformatie of een persbericht een-op-een overneemt en publiceert op je website of webshop. Wanneer anderen dat ook doen, heb je dus dezelfde inhoud op je website als een ander. Dit is vaak niet bewust en is -zeker bij webshops met duizenden producten- wel begrijpelijk. Het is natuurlijk gemakkelijker en goedkoper om de door een leverancier aangeleverde teksten te plaatsen dan compleet eigen teksten te (laten) schrijven.

Overduidelijk geval van duplicate content op webshops

Is duplicate content schadelijk voor je SEO?

Er wordt vaak gezegd dat duplicate content schadelijk is voor je SEO. Jouw webpagina zou niet in de zoekresultaten verschijnen door de dubbele inhoud. Dit is niet letterlijk zo. Het is namelijk niet zo dat je afgestraft wordt of uit de zoekresultaten geweerd wordt. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed ranken. Hoe zit dat nu?

Eigenlijk is het vrij logisch:

Wanneer er sprake is van twee of meer webpagina’s met exact dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina als eerste in de zoekresultaten komt. De gebruiker zit niet te wachten op twee pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. Dus moeten de zoekmachines kiezen welke van deze pagina’s ze als eerste vertonen in hun zoekresultaten.

Dus heeft het een negatief effect op je SEO, toch?

Nee, let goed op. Er staat: welke ze als eerste vertonen in de zoekresultaten. Hieruit kan je concluderen dat de andere pagina’s wel voorkomen in de zoekresultaten. Ze worden alleen op veel lagere posities vertoond. En hoewel de duplicate content de oorzaak is van een lagere plaatsing in de zoekresultaten, is dit dus niet letterlijk een negatief effect op je SEO. Het is puur de keuze welke van de “dubbele” pagina’s als eerste vertoond wordt.

Anders gezegd: de pagina die het hoogst in de zoekmachine komt, levert niks in op zijn positie. Het is alleen de minder goed presterende pagina die er “last” van heeft. Deze wordt een stuk lager geplaatst in de zoekresultaten, omdat de zoekmachine prioriteit geeft aan de andere pagina.

Wel onderdeel van je SEO-strategie

Geen negatief SEO-effect als in straf, maar wel een lagere positie dan je zou willen. Dat betekent dat het beperken, oplossen of zelfs voorkomen van duplicate content wel hoort bij jouw SEO-strategie. Daarom is het goed om te bepalen of je last hebt van eventuele duplicate content en dan bepaalt hoe je daarmee omgaat.

Wil je het oplossen of voorkomen, dan is het goed om te weten wat Google zoal meeneemt in het bepalen van de positie van de hoogst rankende pagina met dezelfde inhoud.

Waarop baseert Google de posities?

Hoe kiest Google welke pagina als eerste vertoond wordt in het geval van duplicate content? Normaliter mag je verwachten dat het oorspronkelijke artikel voorrang krijgen, wanneer heel duidelijk is dat deze als eerste geplaatst is. Toch kan het gebeuren dat een duplicaat hoger terecht komt in de zoekresultaten. Een positie in de zoekmachines is namelijk afhankelijk van vele factoren waarmee een duplicaat alsnog hoger kan komen:

Gebruiksvriendelijkheid: van mobielvriendelijkheid tot Core Web Vitals

Wanneer de dubbele pagina op meerdere punten gebruikersvriendelijker is dan het origineel, heeft de lezer meer aan die pagina en kán een zoekmachine ervoor kiezen deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Factoren die hierin een rol kunnen spelen zijn mobielvriendelijkheid van je website, een beveiligde verbinding via https, en de Core Web Vitals.

Ook andere SEO-factoren spelen daarbij een rol. Een domein met een hogere autoriteit bijvoorbeeld zal het vrijwel altijd winnen van een website die minder autoriteit heeft.

Autoriteit: optimusonline.nl versus imu.nl

Van 2012 tot 2017 schreef ik regelmatig voor Marketingmed. Deze blogwebsite werd in 2018 overgenomen door imu.nl, waardoor deze artikelen daar verschenen. De afspraak was dat ik de artikelen die ik voor Marketingmed schreef, ook in herschreven vorm mocht gebruiken op mijn eigen website. Sommige artikelen zijn behoorlijk herschreven, andere kon ik nauwelijks anders formuleren en zijn dus maar zo’n 10 tot 20% aangepast.

En wat was het resultaat?

Veel artikelen op imu.nl scoorden beter op de gewenste zoektermen dan de aangepaste artikelen op mijn website. Zeker wanneer ik er maar weinig aan kon veranderen.

Zo werd ik dus “slachtoffer” van mijn eigen dubbele inhoud. Google zag dat de pagina’s erg op elkaar leken en plaatste het artikel op de website met de hoogste autoriteit hoger in de zoekresultaten. Dat was bij Marketingmed al zo, omdat dat domein al hogere autoriteit had dan letterzaken.nl (wat sinds juni 2020 optimusonline.nl is). En dat was bij IMU eigenlijk nog meer het geval. Dat ging ook op voor artikelen die ik eerder op mijn eigen website publiceerde en later pas op Marketingmed.

De oplossingen voor duplicate content

Hoe los je duplicate content dan op? Dat ligt sowieso aan de situatie, of jij degene bent die het als eerste publiceert en of er verder afspraken zijn over de content. Er zijn 3 oplossingen die je over het algemeen zelf goed kunt toepassen:

Oplossing 1: creëer unieke content

De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk gewoon duplicate content op je website voorkomen. Dat begint met zelf je content maken, waardoor je zeker bent van unieke content op je website. Heb je een webshop, pas dan de standaard teksten die je leverancier krijgt aan en voeg er liefst nog wat extra (eigen) informatie aan toe. Dit is arbeidsintensief, maar wel de moeite waard, omdat je je hiermee onderscheidt.

Oplossing 2: gebruik de rel=”canonical” tag

Dit lijkt heel technisch en het is inderdaad een technische oplossing, maar vaak wel makkelijk te realiseren. Gebruik de HTML-tag rel=”canonical” wanneer een pagina niet de eerste pagina met bepaalde inhoud is. Is er al een andere pagina met dezelfde inhoud, dan hoort een nieuwe pagina met dezelfde inhoud met rel=”canonical” te verwijzen naar het origineel. Je websitebouwer of webdesigner kan je hierbij helpen. Als je een WordPress website hebt en de Yoast SEO WordPress plugin of een andere SEO-plugin gebruikt, kun je via je plugin een rel=”canonical” toevoegen aan je pagina.

Met deze tag wordt alle (SEO-)waarde van de dubbele pagina wordt overgedragen aan het origineel. Wanneer jij dus iets herplaatst, zul je er dus niet makkelijk mee in de zoekresultaten verschijnen. Andersom geldt: als een artikel van jouw hand wordt herplaatst met een rel=”canonical”-tag, profiteer jij daarvan. De nieuwe pagina draagt waarde van inkomende links over aan jouw pagina.

Oplossing 3: bouw aan jouw eigen autoriteit

Uit het voorbeeld van mijn blogs op mijn website én Marketingmed/IMU blijkt al dat autoriteit van de website ook een rol speelt. Zorg er dus voor dat je jouw eigen autoriteit vergroot. Schrijf ijzersterke artikelen waar je zelf ook naar zou linken, promoot je eigen content en werk eventueel actief aan het krijgen van backlinks.

Maak jij je nog zorgen om duplicate content op jouw website?

Problemen met duplicate content? Je kan ze nu oplossen. En je weet dat het eigenlijk geen SEO-probleem is, hoewel het oplossen van dubbele inhoud wel een typische klus is voor je SEO-specialist. En omdat het wel invloed heeft op je posities in de zoekmachines, is het ook logisch om duplicate content wel onder SEO-issues te scharen.

Wat mij betreft is het simpel: duplicate content is is vrij eenvoudig te voorkomen of te verhelpen. Over aan jou: ervaar jij last van duplicate content? Heb je nog vragen of heb je opmerkingen? Laat jouw reactie hieronder achter.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

49 antwoorden
  1. pascal
    pascal zegt:

    Hallo Nathan,
    Dank je wel voor deze info. Ik heb de SEO plugin van Yoast geinstalleerd maar zie niet zo meteen waar ik dat ‘rel=canonical’ kan invullen ??? Ik zie wel een Canonical URL, moet ik daar iets mee?
    Dank voor je reactie, Pascal

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Pascal. De ‘rel=”canonical”‘ vind je in de Yoast plugin onder het tabblad ‘Geavanceerd’.
      Er zijn sites/pagina’s waar een canonical in staat die verwijst naar dezelfde pagina. Dit kan geen kwaad. Daar zou ik me dan ook niet druk om maken. Het wordt pas zaak om wat te doen wanneer iemand anders jouw content “steelt” en geen canonical-verwijzing maakt, of jij dus op een of andere manier dubbele pagina’s op je website creëert.
      Heb je zo antwoord op je vragen?

    • pascal
      pascal zegt:

      Hi Nathan,
      Bijna … Even concreet: stel ik heb zelf 2 pagina’s (op 2 verschillende websites) die beide dezelfde content hebben. Pagina A op website WA is het ‘origineel’. Moet ik dan op pagina B op website WB bij ‘canonical URL’ invullen: http: //WA/A ?

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Pascal, je verwijst bij de kopie naar het origineel. Hiermee geef je aan dat die pagina alle credits krijgt en voorrang moet krijgen in de zoekresultaten. Je kunt er ook voor kiezen om de tekst aan te passen, zodat het geen echte duplicaat meer is en beide vertoond kunnen worden in de zoekresultaten. Houd er dan rekening mee dat je zo ongeveer 30% andere content hebt en zeker ook de inleiding/eerste alinea duidelijk wijzigt. Prima optie, mits het de essentie van het verhaal niet aantast. Én kans om met vrijwel hetzelfde stuk 2x te scoren in de zoekmachines! :-)
      Weet je zo wat je wilde weten?

  2. jbobbink
    jbobbink zegt:

    Google haalt wel degelijk pagina’s uit de index op het moment dat deze niks toevoegen, vanwege bijvoorbeeld duplicate content. Daarnaast komt duplicate content je algehele “score” niet ten goede, bijvoorbeeld door verspilling van crawl budget. Wel degelijk een negatief effect op je SEO inspanningen dus.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als jij het zegt Jan-Willem… ;-)
      Maar serieus, heb je voorbeelden? Ik heb namelijk altijd anders begrepen, onder andere van Alain Sadon (SEOguru)
      Ik ben dus wel benieuwd of je het zelf zo ervaren hebt!

  3. robert
    robert zegt:

    Goedemiddag,

    interessant artikel.
    Hoe verklaren jullie tzorg.nl/voor-gemeenten/waar-is-tzorg-actief/overzicht-gemeenten/

    Hierbij zijn alle steden aangemaakt met daarachter per stad identieke content waar alle de plaatsnaam is aangepast. En ze scoren hiermee heel goed. meestal plaats 1. Google lijkt dit dus niet te negeren.

    Groeten,
    Robert

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Robert. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en zie weinig vermeldingen op plaats 1. Hangt natuurlijk af van welke zoekterm je gebruikt. En daar zit ‘m ook de crux: is het een zoekterm die daadwerkelijk (veel) gebruikt wordt door mensen of zit er weinig zoekvolume in? Een nummer 1-positie klinkt leuk, maar ook ik heb vele nummer 1-posities in Google, wanneer ik zoektermen invoer waar niet of nauwelijks op wordt gezocht en waar de concurrentie laag op is.

      Ik ben dus vooral benieuwd welke zoektermen het dan zo goed doen voor tzorg en of er onderzoek gedaan is naar het maandelijkse zoekvolume op die zoektermen.

      En als het gaat om de vraag waarom ze dan nog goed scoren met deze vrijwel identieke content: daar is geen eenduidig antwoord op te geven, want dat zal per zoekterm/resultatenpagina verschillen. Dat heeft onder andere met concurrentie te maken, die in dat geval mogelijk ook niet sterk is.

      Vraag is echter vooral: welke zoektermen gebruik je om deze stelling op te baseren?

  4. Trader
    Trader zegt:

    Hallo Nathan,

    Ik heb een vraag. Ik heb een goedlopende .nl website over beurshandel, maar ik ontvang er weinig Belgische bezoekers op. Nu had ik het idee om de site, grotendeels, te kopiëren en er een aparte .be site van te maken om zo ook het Belgische publiek te bereiken. Beide sites zijn in het Nederlands en hebben een aantal identieke artikelen, maar de een is .nl en de ander .be. Ziet Google dat als duplicate content?

    Mvg

    Trader

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goede vraag. Het antwoord is simpelweg: ja. Je hebt twee pagina’s met identieke inhoud. Dus is dat negatief voor je vindbaarheid. Oplossing: herschrijven. Hoeft echt niet helmaal herschreven te worden, maar wel verstandig om dit voor een deel te herschrijven. Denk aan de eerste en laatste alinea, wat regels in de andere alinea’s, koppen (headers) en afbeeldingen (inclusief titels en alt-tags).

      Jouw voordeel: Vlaams is op details toch subtiel anders dan Nederlands. Dus als je de teksten door een Vlaming laat redigeren, komen er wellicht betere teksten voor de doelgroep op. Op Marketingmed verscheen hier al een goed artikel over: https://marketingmed.nl/contentmarketing-nederland-versus-belgie/.

      Succes!

  5. Maarten
    Maarten zegt:

    Hallo Nathan,

    Interessante post. Ik ben momenteel bezig met het inrichten van een webshop. Hiervoor geldt dat er zo’n 300 producten in de webshop te vinden zijn. Elk product heeft een korte, eigen omschrijving van +- een alinea. Echter is 80% van de advertentie gevuld met algemene productinformatie (bij nagenoeg alle producten hetzelfde). Wordt dit door Google ook bestempeld als internal duplicate content? Zo ja wat is handig om dit te voorkomen (alg. prod. info weghalen oid)?

    Vriendelijke groet,

    Maarten

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Maarten,

      Zodra er wel duidelijke verschillen zijn, zal het niet direct als duplicate content worden beschouwd. Het product zal een andere naam hebben, de afbeeldingen zijn anders (heb je ook aan de titels en alt-tags van de afbeeldingen gedacht?) en zo zullen er meer verschillen zijn. Dus de zoekmachines zullen wel begrijpen dat het om andere content gaat. Natuurlijk is het altijd goed als je de variatie wat groter kunt maken, maar het is geen noodzaak.

      Als het gaat om 1 product met bijvoorbeeld kleurvarianten, zou ik niet iedere variant een nieuwe pagina geven, maar de klant de mogelijkheid geven om zijn variant te selecteren voor hij deze koopt. Het zou dan helemaal mooi zijn om die variant ook te zien te krijgen zodra deze wordt geselecteerd. Voor mij als klant is dat ook prettiger. Vind ik tenminste.

      En even los van het duplicate-contentissue: leer ook van de gevestigde partijen als Coolblue, die fantastisch werk leveren door niet enkel productspecificaties te leveren, maar vooral ook te vertellen wat ik eraan heb. Want hoewel het soms prettig is om te weten wat de technische specificaties zijn, lees ik toch echt liever wat dit voor mij als gebruiker betekent. En daarmee kun je uiteindelijk ook het duplicate-contentissue weer enigszins tackelen ;-)

      Kun je hier wat mee?

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Altijd mooi om dit soort aanvullingen te krijgen Sebastiaan :-)

      Overigens is er wel eens wat van mijn content gebruikt en herschreven en dat herkent Copyscape dan helaas nog niet. Het is dan ook geen duplicate content, maar wel inbreuk op het auteursrecht. Letterlijk overnemen is mijns inziens wel heel dom, maar ook als je (meerdere) artikelen herschrijft, val je eens door de mand.

      Hoe dan ook: goed om zelf zo te kunnen checken ;-)

    • Renée Daniëls
      Renée Daniëls zegt:

      Handige linkjes, Sebastiaan! Ik schrok me wel rot bij de uitslag van Siteliner, totdat ik zag dat ‘ie werkelijk alle overeenkomende woorden checkte. Zoals de intro van mijn antwoorden op een reactie. ;-)

      De duplicate content die ik zelf veroorzaak, komt door het toevoegen van tags en het indelen van m’n blogs in categorieën. Het blog staat dus 1x onder z’n eigen url op de site, 1x onder de categorie én 1x onder iedere tag die ik eraan heb meegegeven. Tja, dan gaat ‘t hard.
      Hoe voorkom ik dit?

      Groeten, Renée

      P.S.: bijna vergeten, maar leuk artikel, Nathan! :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat verhaal van Siteliner is dus iets dat je met nuance mag betrachten. Dat is geen duplicate content, dat zijn overeenkomstige elementen. Niet zo spannend, tenzij het meer dan 75% overeenkomst tussen diverse pagina’s is.

      En dank voor je compliment Renée. Het belangrijkste is dat je er wat aan hebt. :-)

  6. Graffikmonk
    Graffikmonk zegt:

    Leuk artikel Nathan. Ikzelf probeer steeds duplicate content te vermijden omdat ik het niet wil riskieren dat mijn SEO eronder lijdt.
    Natuurlijk kom je wel eens pagina’s tegen die min of meer hetzelfde onderwerp bevatten.

    Wat ik dan doe is, zoals je zelf zegt, enkele alinea’s veranderen van volgorde (wel rekening houdend met de flow van de tekst), wat afbeeldingen toevoegen, enkele woorden anders verwoorden etc.

    Na een analyse te hebben gedaan via de keyword tool probeer ik de meest gezochte keywords op te halen met de minste concurrentie en die keywords te integreren in de teksten met de nodige links naar andere interne (en externe) websites. Ik probeer er mij wel niet blind op te staren op die resultaten van de keywords, want dat klopt niet altijd.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Heel zwart-wit gezien is duplicate content geen SEO-issue ;-) In die zin dat het geen echte invloed heeft op SEO, maar dat het vooral een overweging is die de zoekmachine moet maken welke pagina deze als eerste vertoont. Twee keer hetzelfde tonen is logischerwijs geen optie.

      Ach, en wat zijn keywords nu helemaal? ;-) Schrijf gewoon wat je moet schrijven en dan komt vindbaarheid in veel gevallen ook wel. Ik heb een aantal artikelen geschreven die het prima doen in Google hoewel ik me daar echt niet op gericht heb. Sterker, achteraf gezien krijg ik op een artikel vooral een doelgroep binnen op mijn website die ik niet bedien met mijn diensten: particulieren.

      Het toont in ieder geval aan dat goed schrijven zonder focus op vindbaarheid ook gewoon werkt.

  7. Judith Hompe
    Judith Hompe zegt:

    Hoi Nathan, Dank voor de link naar dit artikel in de Facebookgroep Durf te vragen over WordPress. Nog een vraag, een van mijn klanten schrijft het blog, het origineel dus, op een WordPress site en wil het graag op 2 plekken doorplaatsen, Beide plekken zijn geen WordPress sites, hoe regel ik het dan met de rel=”canonical” tag tag?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goede vraag Judith. Die rel=”canonical” is in principe een stukje HTML-code. In iedere website wordt HTML gebruikt, dus geef door aan degene die het blog plaatst om in de headsectie een rel=”canonical” te plaatsen naar het oorspronkelijke artikel.

      De tag ziet er dan als volgt uit:
      link rel=”canonical” href=”URL van het oorspronkelijke artikel hier” En dat staat dan tussen hoekige haakjes: < >.

      Kun je hier wat mee?

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hi John, als je het hebt over bijvoorbeeld herplaatsen van een artikel, zou ik maximaal 70% aanhouden. Volgens uitspraken van Google medewerkers zou het zelfs veel meer mogen zijn. De lokale landingspagina’s van dienstverleners, waarbij enkel de plaatsnaam wordt gewijzigd, lijken daarmee gewoon te kunnen, zonder als dubbele content te worden gezien. Of het echt een verstandige oplossing is, is een tweede.

  8. Tamara
    Tamara zegt:

    Hoi Nathan,
    Bedankt voor dit interessante artikel.
    Ik heb een website waar ik mijn diensten aanbied als fotograaf en portrettekenaar. Nu zit ik eraan te denken om een aparte website erbij te maken, iets specifieker gericht op mijn tekeningen. (als onderdeel van mijn algemene website). Nu wil ik hier unieke teksten voor gaan schrijven, maar dezelfde afbeeldingen zouden dan wel op die site komen. Als ik de bestandsnamen en de titel/ alt-tags verander, ziet Google dit dan ook als duplicate content?
    Alvast bedankt.

    Vriendelijke groet,

    Tamara

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het snelste en makkelijkste antwoord is: nee. Zeker niet als je de bestandsnamen en titels/alt-teksten (eigenlijk ‘alt attributen’, zeker niet alt-tags, want het zijn technisch gezien geen tags) anders maakt.

      Bedenk ook dat veel webshops met elkaar concurreren op afbeeldingen, omdat ze vaak afbeeldingen gebruiken die de leverancier aanlevert. Ik vraag me af of er webshops zijn die de bestandsnaam dan aanpassen. Wie weet sta je straks gewoon met meerdere afbeeldingen in Google Images en haal je er alleen maar extra klanten mee. :-)

      Duidelijk zo?

  9. Michiel
    Michiel zegt:

    Duplicate content is een lastig SEO-probleem. Over de negatieve effecten is wel de nodige onenigheid. Google kan zelf al veel afhandelen en in veel gevallen ondervind je er weinig hinder van. Maar op de site van Moz schrijven ze weer wel dat door duplicate content “site owners can suffer rankings and traffic losses”. En Gary Illyes gaf op Twitter aan dat duplicate content “burns crawl budget and may dilute signals”. Google zelf geeft op de supportpagina’s aan dat duplicate content kan leiden tot lagere rankings of verwijdering uit de index “In de zeldzame gevallen waarin Google merkt dat dubbele inhoud wordt weergegeven met de bedoeling onze rangschikking te manipuleren en onze gebruikers te misleiden”. In dat laatste geval moet je het wel heel bont maken natuurlijk, maar goed :). Al bij al toch wel de nodige negatieve effecten kennelijk, dus het lijkt me beter duplicate content zo veel mogelijk te vermijden.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal waar Michiel, het is zeker van belang te vermijden dat je duplicate content hebt. Gelukkig zijn daar dus ook oplossingen voor. :-)

  10. Marloes
    Marloes zegt:

    Dankjewel voor deze goede tips! SEO is niet altijd even makkelijk en is vaak ook een beetje wazig. Toch leg je het nog zo uit zodat het makkelijk te begrijpen is.

    Beantwoorden
  11. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Heb 1x bewust iets op m’n eigen blog geplaatst en later op een ander blog omdat zij er om vroegen. Dat vond ik achteraf knap lastig met de reacties. Je krijgt dan een soort dubbele discussie, waarbij ik de enige ben die beide leest. Ben er om die reden niet zo happig op.

    Beantwoorden
    • Dennis Polderman
      Dennis Polderman zegt:

      Het is zo dat het om ook de exact zelfde url gaat. Maar het desktop template wordt niet mobiel getoond en andersom. De rel= wordt volgens mij gebruikt als het om een ander soort url, maar exact dezelfde pagina gaat als ik het goed lees? Volgens mij zit ik dan wel safe nu?

  12. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Als ik het goed begrijp is de ene tekst dan voor de mobiele weergave en de andere voor de desktopweergave? Dat moet geen probleem zijn. Als Google weet welke tekst voor welke weergave bestemd is, is er niet per se sprake van dubbele inhoud. Wel is het zaak om een rel=”canonical” te gebruiken. Dit is wat Google adviseert.

    Beantwoorden
  13. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    De rel= is inderdaad vooral bedoeld om verschillende pagina’s naar elkaar te verwijzen. Als Google kan zien wat de mobiele versie is en wat de desktopversie is, verwacht ik geen problemen. Uiteindelijk gaat het erom dat Google nu indexeert op basis van de mobiele versie van je website en webpagina’s. Als ze kunnen zien welke dat zijn en ze die kunnen indexeren, zou dat mijns inziens geen probleem moeten zijn. Er is dan geen dubbele inhoud.

    Beantwoorden
  14. Maxime
    Maxime zegt:

    Heel interessant artikel. Ik ben bezig voor de website van mijn werk en daar hebben we een aantal overlappen met tekst, zoals veelgestelde vragen of features uitgelegd op meerdere pagina’s met zelfde content. Ik ben op zoek naar hoeveel impact dat gaat hebben voor de SEO zoekresultaten. Door wat onderzoek snap ik wel dat het niet bevorderlijk is voor je zichtbaarheid, maar dat je niet afgestraft wordt. Ik ben benieuwd wat jou kijk hierop is als bepaalde content van je website vaker terugkomen op pagina’s

    Beantwoorden
  15. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Delen die overlappen zijn geen probleem. Als je op iedere pagina unieke content hebt voor die pagina, en bijvoorbeeld veelgestelde vragen hebt die op diverse pagina’s hetzelfde of bijna hetzelfde zijn, levert dat geen enkel probleem op. Google geeft zelf ook aan dat het gaat om ‘grotendeels dezelfde inhoud’.

    Dus tenzij die content 50% of meer identiek is, zal er geen probleem zijn. Daarnaast is het ook goed om te kijken of duidelijk is wat de zogenaamde ‘main content’ is, dus de inhoud specifiek voor die pagina, en wat de ‘supplementary content’ is. Dat laatste is dus over meerdere pagina’s hetzelfde en kan bijvoorbeeld gaan over een sidebar, de footer, het hoofdmenu en misschien zelfs FAQ, die op meerdere vergelijkbare pagina’s voorkomt.

    Zie jij nu nog een probleem? :-)

    Beantwoorden
  16. Maxime
    Maxime zegt:

    Bedankt voor je snelle reactie Nathan. Voor mij is het nu zeker duidelijker geworden. De pagina’s bevatten verder weinig unieke content. Zoals ik lees in het artikel wat je erbij stuurde, zou ik de keuze kunnen maken om extra unieke content toe te voegen of pagina’s te gaan samenvoegen. Dus ik ga eens kijken wat voor ons het beste gaat werken.

    Beantwoorden
  17. Thije Scholte
    Thije Scholte zegt:

    Stel ik heb een paar pagina’s op mijn website waarop exact dezelfde alinea word getoond, maar verder is de inhoud van de pagina’s verschillend van elkaar. Betekend dit dan ook dat sommige pagina’s heel laag in de zoekresultaten terecht komen? Of gebeurd dit alleen wanneer de volledige pagina’s exact hetzelfde zijn?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Een enkele alinea die hetzelfde is valt niet onder duplicate content. Dus daar hoef je je beslist geen zorgen over te maken.

      Het gaat bij duplicate content inderdaad alleen over pagina’s die (vrijwel) identiek zijn.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.