Zo ontwikkelt zoekmachine DuckDuckGo zich

In januari 2016 werd bekendgemaakt dat de zoekmachine DuckDuckGo een enorme groei had doorgemaakt. Met verdubbelingen ten opzichte van 2014 was 2015 dus een succesvol jaar voor DuckDuckGo. Is dit dan eindelijk een serieuze concurrent voor het almachtige Google? En hoe staan de ontwikkelingen er nu voor?

-Dit artikel is op 7 januari 2016 voor het eerst gepubliceerd en aangevuld, geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 27 januari 2022-

Van 300.000 naar 100 miljoen dagelijkse zoekopdrachten in 10 jaar

In december 2015 verwerkte DuckDuckGo maar liefst twee keer zoveel zoekopdrachten als in december 2014. En dat is natuurlijk nieuws, dus persbericht, blog: aandacht. En als we nu kijken naar het aantal zoekopdrachten in DuckDuckGo, dan zien we dat er in december 2021 zelfs ruim 100 miljoen per dag werden ingevoerd. Want dat is waar het over gaat: het aantal dagelijkse zoekopdrachten.

In december 2011 werden er volgens de statistieken op DuckDuckGo’s eigen website zo ongeveer 300.000 zoekopdrachten per dag verwerkt. Dan is de zoekmachine in 10 jaar gegroeid van 300.000 naar 100 miljoen dagelijkse zoekopdrachten per dag. En dat mag je gerust een enorme groei noemen. Aantal zoekopdrachten per dag op DuckDuckGo

Veel zoekopdrachten?

Zijn 100 miljoen zoekopdrachten per dag veel? In absolute zin zeker. Al kreeg je minder dan een cent per zoekopdracht, je werd lachend rijk. Relatief gezien is het een stuk minder spannend. De grote concurrent die wereldwijd het grootste marktaandeel heeft verwerkt meer dan 6 miljard zoekopdrachten per dag. En ook bij Google blijft het aantal zoekopdrachten stijgen, omdat mensen steeds meer zoeken op het internet. De groei van DuckDuckGo is relatief wel veel forser dan die van Google en dat is zeker iets om in de gaten te houden.

Marktaandelen zoekmachines

De marktaandelen van de zoekmachines worden uiteraard continu gemonitord, zoals door Statista. Wie veruit het grootste marktaandeel heeft hoef ik je niet te vertellen. Wat echter wel interessant is, is dat in de overzichten van marktaandelen alleen de andere bekende zoekmachines worden meegenomen:

  • Bing
  • Yahoo
  • Baidu

Wat daarbij opvalt is dat in januari 2022 Baidu op 0.58% marktaandeel wereldwijd zit en bij Yandex zelfs 0% staat, terwijl DuckDuckgo wereldwijd ondertussen zo rond de 0,6% zit. Statista zou DuckDuckGo ondertussen dus ook wel mogen opnemen in het overzicht van de ‘leading search engines’.

Statistic: Search engine market share held by DuckDuckGo from July 2019 to August 2021, by region | Statista

Marktaandeel DuckDuckGo: even rekenen

In 2015 verwerkte DuckDuckGo dus gemiddeld 10 miljoen zoekopdrachten per dag. Google 2,5 miljard, dat is 250 keer zoveel. Daarmee kwam ik in 2015 uit op een marktaandeel van 0,36% voor DuckDuckGo .  Als die trend zou doorzetten zou het marktaandeel na een aantal jaar toch in de buurt van de 1% moeten komen, zou je denken. Zover is het dus nog niet. Maar laten we daarbij wel eerlijk zijn dat de groei van de zoekmachine enorm is als we het isoleren en alleen de groei van DuckDuckGo zelf bekijken. In 6 jaar is er sprake van een groei van 1000%.

Er is concurrentie bij gekomen

Het is ook nog eens zo dat er concurrentie bij gekomen is. Er zijn inmiddels veel meer verschillende zoekmachines, de een meer gericht op privacy, de ander juist op duurzaamheid en sommige zelfs landspecifiek. En al die zoekmachines pakken een stukje van de taart, waardoor de verwachte procentuele groei van DuckDuckGo niet gehaald wordt.

Waarom zou je DuckDuckGo gebruiken?

Een heel verhaal over een zoekmachine. En waarom? Wat maakt DuckDuckGo nu anders dan de andere zoekmachines?

Privacy

De enthousiastelingen roemen DuckDuckGo vanwege de privacy. Althans: de privacy die DuckDuckGo verklaart aan de gebruikers. Volgens discussies die ik online vond, wordt er door DuckDuckGo in Chrome te gebruiken, nog altijd een en ander aan data van je vergaard. Maar dat is een andere discussie. Je kiest voor DuckDuckGo vanwege de privacy en dan is het goed je bewust te zijn van het feit dat browsers je ook kunnen tracken.

Advertenties

Bij de zoekresultaten in DuckDuckGo komen (tot nu toe) minder advertenties voor dan in de andere zoekmachines. Of dat beleid is, of de onbekendheid van de zoekmachine en daarmee weinig interesse vanuit adverteerders, is de vraag. Voor mensen die een hekel hebben aan advertenties in ieder geval goed nieuws.

Geen tracking

Ondanks dat dit in hun eerder genoemde privacystatement voorkomt wel goed om nog apart te benoemen: de websites die je vanuit DuckDuckGo bezoekt, ontvangen niet je IP-adres en andere data, waarmee ze via een tracking cookie advertenties op je af kunnen vuren om je terug te kunnen lokken. Hoewel daar wat mij betreft niet per se iets mis mee is, snap ik ook het irritatiegehalte van deze remarketingadvertenties. Wat ik gelezen heb is dat je daarvoor ook vooral zelf instellingen moet wijzigen voor cookies en dat je vooral geen browsers als Chrome en Edge moet gebruiken.

Meer over DuckDuckGo en privacy vind je in dit artikel van Computertotaal.

Niet de zoekresultaten die ik prettig vind

Eerlijk gezegd vind ik geen enkele zoekmachine zulke relevante zoekresultaten geven als Google. De zoekresultaten van DuckDuckGo geven minder relevante webpagina’s weer dan ik zou willen. Het lijkt zelfs alsof juist oude SEO met keyword stuffing gewoon nog werkt in DDG en dat kwaliteit van content minder een rol speelt. Het algoritme maakt volgens DDG zelf gebruik van ruim 400 bronnen, waaronder hun eigen DuckDuckBot en vooral Bing.

Van infinite scroll naar SERP’s

Eerder werden de zoekresultaten weergegeven via infinite scrolling. Er was dus geen sprake van een ‘eerste pagina’, waar mensen zich graag op focussen als het om SEO gaat. Dat is in de tussentijd veranderd en nu is er onderaan  een button te zien met ‘Meer resultaten’.  Bij de eerste 2 klikken komen er dan nog eens 10 zoekresultaten bij, waardoor je dus van zoekresultatenpagina’s of SERP’s zou kunnen spreken. Je opent dan niet echt een nieuwe pagina en kunt helemaal terug naar het begin scrollen. Bij de derde klik verschijnen de resultaten 31 tot en met 100, zoals ik het zo snel zag.

Nederlandse zoekresultaten zelf instellen

Je kunt in DuckDuckGo inmiddels wel aangeven dat je alleen zoekresultaten uit Nederland wilt zien. Er zit een eenvoudige schakelaar bovenin met daarboven  ‘Nederland’ waarmee je dus je regio kiest. Daar kun je ook andere landen kiezen. Wat dat betreft wel weer beter dan Google, dat het juist lastiger heeft gemaakt om zoekresultaten uit een specifiek land te zien door standaard de zoekresultaten van je eigen land te tonen, welke TLD-variant (.co.uk, .be, .de; bedenk het allemaal maar) van de zoekmachine je ook bezoekt.

En dan: een eigen browser

En in de tussentijd heeft DuckDuckGo ook een browser ontwikkeld. In eerste instantie eerst als iOS- en Android-app, en vanaf 2022 ook als desktop-app. Of eigenlijk: de smartphone-app was inmiddels een browser met DDG als zoekmachine geworden. En daar komt dus een desktopbrowser bij.

Probeer het zelf (en blijf het proberen)

Laat je vooral niet leiden door mijn mening over de zoekresultaten en probeer zelf eens of DuckDuckGo wat voor je is. En blijf ook van tijd tot tijd opnieuw proberen om te kijken of er nog wat veranderd is. In de afgelopen jaren hebben ze bij DDG niet stilgestaan en daar kan je alleen maar blij van worden. Dat DuckDuckGo sinds 2015 zo fors gegroeid is heeft ongetwijfeld te maken met de wereldwijde discussie over privacy op internet, die in 2013 op gang kwam. En dat is uit het oogpunt van concurrentie wel prima.

Heb jij DuckDuckGo al eens gebruikt? Deel je ervaring, mening, vragen of aanvullingen hieronder in een reactie. Ik ben benieuwd en reageer op iedere reactie.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

3 antwoorden
  1. Fred M
    Fred M zegt:

    U schrijft:
    “Zijn 10 miljoen zoekopdrachten per dag veel? In absolute zin zeker. Al kreeg je minder dan een cent per zoekopdracht, je werd lachend rijk. Relatief gezien is het echter niet heel spannend. De grote concurrent die wereldwijd het grootste marktaandeel heeft -Google ja, wie anders?- verwerkt bijna 3,5 miljard zoekopdrachten per maand. ”

    Bij de 1 schrijft u het getal per dag en bij de ander per maand.
    10.000.000 per dag is 300 tot 310 miljoen per maand.

    Vergeleken met 3,5 miljard nog niet veel, maar….

    Het is wel 8,5% van wat Google doet.
    En dat voor een nieuwe speler…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Een terechte opmerking Fred, dank daarvoor. Ik heb me vergist in de periode bij Google, daar had ook “per dag” moeten staan. Dat pas ik nu direct aan en daarmee klopt het weer. Al zal ik de cijfers nog eens opnieuw moeten bekijken omdat we inmiddels enige tijd verder zijn. Ik verwacht dat DuckDuckGo wel weer wat is gegroeid.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.