Een website van Youvia: wat mag je verwachten?

Als je een website wilt laten maken, is er een kans dat je bij Youvia uitkomt. Sinds 2013, toen het bedrijf nog DTG heette, profileert het bedrijf zich als websitebouwer voor MKB-ondernemers. Misschien ken je de reclamespots van schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans over hun door Youvia gemaakte websites nog wel. Zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 24 oktober 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 5 mei 2022- Van De Telefoongids via DTG naar Youvia Toen ik dit stuk schreef, ging het over websites van DTG. DTG had een tijd lang spotjes op tv over ‘websites voor ondernemers’. Sinds april 2020 heet het bedrijf ineens Youvia. Waarom zouden ze stilletjes de naam veranderd hebben? Waarom is deze gelegenheid niet gebruikt om juist eens flink uit te pakken en publiciteit te creëren? Juist een naamswijziging is een mooi moment voor publiciteit. En met die publiciteit pak je ook zo weer nieuwe backlinks ;-) Youvia: van telefoongids naar websites voor ondernemers Je denkt  misschien dat je Youvia niet kent, toch hebben veel mensen met Youvia of de voorloper DTG te maken gehad. DTG stond voor De TelefoonGids, en dat was inderdaad het bedrijf dat tot 2018 jaarlijks telefoongidsen (en de Gouden Gids) uitbracht in Nederland. En dat slim genoeg al voor die tijd bezig was te transofmeren naar een onlinemarketingbedrijf. Er waren 3 duidelijke aanleidingen voor DTG om destijds in te zetten op online marketing: Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids; Afname van het gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids; Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen. En je bent natuurlijk ook sneller uit door even te googelen op een bedrijf of dienst dan een papieren gids door te worstelen. Zeker nu we bijna standaard een smartphone binnen handbereik hebben. En googelen is meestal zelfs sneller dan een online bedrijvengids of telefoongids te raadplegen. Nieuwe focus op online marketing Dus moest DTG iets anders gaan doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan particulieren verdienden ze niets. Onder het mom “we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn”, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En daarbij profileerden ze zich direct met websites voor ondernemers. Van Google Ads naar websites voor ondernemers Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals Google Ads, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers“. Maar wat mag je verwachten van een website van Youvia? Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”? Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wie zoekt er nu op “schoenherstellers”? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Zeg nou zelf, welke zoekterm zou jij kiezen als je schoenmaker in Amsterdam was? Je ziet vast ook dat “schoenmaker amsterdam” relevanter is. Sowieso omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. En natuurlijk  omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat zie je ook in de automatische suggesties in Google: Mo wordt trouwens prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie). Ook op “schoenmaker amsterdam” wordt Mo goed gevonden. Mijn bezwaren tegen de websites van Youvia Het is lastig om nog voorbeelden van Youvia websites te vinden, maar het is me gelukt. En wat destijds al opging bij websites van DTG, gaat vrijwel allemaal nog steeds op. Er is een aantal punten waar ik wel zo mijn bezwaren tegen heb. Lijkt goedkoop, was het niet echt Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekende opstartkosten van € 799  899* voor een website van 3 pagina’s waar je in ieder geval een jaar aan vast zat., 12 x € 29 = € 348 aan kosten bovenop de ‘opstartkosten’. Dit betekent dat je  € 1147 1247* betaalde voor een simpele(!) website.  En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website: CMS Zoekmachineoptimalisatie Responsive webdesign E-mailadres(sen) Contactformulier Online rapportages (Google Analytics) Voor meer dan die standaard 3 pagina’s betaalde je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte: Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel. *Na de eerste publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met €100. Youvia website: vraag je prijs aan Sinds de eerste versie van dit artikel is er veel veranderd. Er zijn tussentijds de nodige prijswijzigingen geweest, waardoor zo’n website duurder werd en natuurlijk is de bedrijfsnaam gewijzigd. En wat een website bij Youvia kost is nu niet meer helemaal te herleiden. Ze rekenen nog steeds opstartkosten, die wel lager zijn dan voorheen, en een vast bedrag van € 29,- per maand. Voor de exacte prijs moet je toch echt contact opnemen nu. Teksten zijn inclusief bij Youvia websites Onder de opstartkosten vallen ook de teksten op voor je website. Voor een website inclusief teksten lijkt de prijs prima. Maar: de eerste website uit het portfolio dat ik destijds bezocht, bevatte wel een flink aantal fouten in de teksten. En hoewel de gemiddelde Nederlander zich daar misschien niet aan stoort, vind ik dat spatie-, typ- en spelfouten bij een dergelijke grote aanbieder niet zo veelvuldig mogen voorkomen. Basiswebsite bij Youvia: 3 pagina’s Youvia presenteert een website van 3 pagina als ‘heel populair’: Ik zou serieus niet weten waarom … Meer lezen over Een website van Youvia: wat mag je verwachten?