DR of DA als relevante score gebruiken? Doe maar niet

Een hoge DR (Domain Rating; een autoriteitsscore voor je website) lijkt heel mooi, maar wat als je met zo’n hoge score nauwelijks organische posities in Google hebt? DR of DA is geen doel op zich. En geen garantie op goede vindbaarheid. Toch blijft er maar mee geschermd worden: bloggers die ofwel hun DR/DA gebruiken om hun relevantie aan te tonen of andersom, daarop afgerekend worden; linkbuilders die je beloven je scores op te krikken. Wat zegt zo’n domeinautoriteit nu echt? 

-Dit is een aangepaste en uitgebreide blogversie van een draadje op Twitter. Op Twitter kan ik lang niet alles kwijt en omdat niet iedereen het op Twitter zo zal tegenkomen heb ik het draadje, dat je via Threadreader kunt teruglezen, hier verder uitgewerkt met toevoeging van details en correctie op een enkele fout-

Hoge DR: lijkt leuk, maar wat betekent het echt?

In het kort de aanleiding: ik kwam een website tegen van een collegabedrijf, of concurrent zo je wilt. De naam was mij niet bekend en dan ga ik weleens op onderzoek uit, puur uit nieuwsgierigheid en vakidioterie. Zeker bij een vakgenoot ben ik natuurlijk benieuwd hoe die het SEO-technisch doet. Dus duik ik dan in Ahrefs om eens te kijken hoe die ander “het doet”. De DR is vaak het eerste dat dan verschijnt, samen met wat andere SEO-data of metrics zoals Ahrefs ze noemt.

Screenshot van Ahrefs waarin een Ahrefs Rank van 1.303.376, een UR van 10 en een DR van 42 te zien zijn als autoriteitsscores voor de website.

Laten we eerst eens kijken naar wat we hier zoal zien:

  • Een DR van maar liefst 42 (uit 100); dat is een prima score in NL, optimusonline.nl zit op 55;
  • 290 links van 85 domeinen; dan moet je links van erg krachtige domeinen krijgen, ik haal 7K uit 596 domeinen;
  • Een Ahrefs Rank van ongeveer 1,3 miljoen, ook dat is een uitstekende score: alles rond of onder 1 miljoen is uitstekend.

De Ahrefs Rank leg ik altijd uit als de top-zoveelmiljoen van alle websites in de index van Ahrefs. Net als bij toplijstjes zoals een Top 2000 is het dus een kwestie van hoe lager het getal, hoe beter. Dat in tegenstelling tot de DR (Domain Rating dus: een autoriteitsscore voor het domein op basis van het backlinkprofiel) en de UR, wat een soort DR voor specifiek de URL en dus die ene webpagina is. Bij dit soort scores wil je juist zo hoog mogelijk scoren, waarbij 100 het hoogst is.

Een krachtig domein, zou je zeggen op basis van bovenstaande. Hoe kan het dan dat dit domein maar op 7 organische zoektermen rankt in Google?

Wat tools als Ahrefs wel en niet zien

Laten we vooropstellen dat Ahrefs lang niet alles ontdekt en opslaat en dat het aantal organische zoektermen waar deze website op rankt ook 10, 50 of 100 keer zoveel kan zijn. Wat niet wegneemt dat al die andere zoektermen dan heel specifiek zijn en weinig bezoekers zullen opleveren. Hoe kan een website met zo’n hoge autoriteit dan zo weinig organische posities in Google heeft?

We beginnen met het aantal pagina’s, en laten we deze website (VB) dan vergelijken met optimusonline.nl (OO). Zelfde vakgebied, overeenkomend aanbod aan diensten, dus passend om te vergelijken:

  • VB heeft 91 pagina’s en 35 blogs, in totaal 126 webpagina’s;
  • OO heeft 197 pagina’s en 225 blogs, in totaal 422 webpagina’s;
  • OO zou dus ongeveer 3,35 keer meer “succes” kunnen hebben dan VB (422:126=3,349). Toch scoort OO met 3,5K organische posities en 3.3K geschat organisch verkeer een stuk beter.

Ook de geschatte bezoekersaantallen van Ahrefs liggen vaak veel te laag, maar in het gunstigste geval zal dit 100x zoveel zijn, en dat verschil is zeldzaam. Ga uit van 3 tot 10 keer zoveel als Ahrefs het inschat.

Tijd om het bubbeltje van die DR door te prikken.

DR is niet gelijk aan PageRank

Die DR is een score van Ahrefs , die daarmee een (vaak prima) poging doet om Googles PageRank (PR) na te bootsen. Echter: DR is gewoon niet exact hetzelfde als Googles PR, én alleen PR helpt je niet hoog in Google.

EN (en nu komt het):

DR (en DA van Moz, en andere vergelijkbare scores) zijn makkelijk te manipuleren én scoren de backlinks (waarop die scores zijn gebaseerd) anders dan Google doet. Ten eerste zien we dat er partijen zijn die links weten te creëren die vanaf een Google-domein lijken te komen. In ‘SEO voor ijdeltuiten: KPI’s die er niet toe doen‘ kwam dit al aan de orde, waarbij je dit voorbeeld zag:

Je ziet backlinks die van Google Maps en Google Images lijken te komen, maar als je op zo’n link klikt kom je uiteindelijk op de website waar Google naar lijkt te linken. Er is een soort omleiding gecreëerd via die Google property’s.  Dat is een vorm van manipulatie die een penalty kan opleveren, maar vooral een link die Google uiterst waarschijnlijk zal negeren.

Omdat de SEO-tools die omleiding niet zien, rekenen ze deze gemanipuleerde “backlink” (die dus eigenlijk geen backlink is) wel mee in de scores, waarmee je dus wel een hogere DR of DA krijgt. Omdat Google deze links niet meetelt heeft het dus alleen effect op je scores in deze tools en haalt het niks uit voor je organische posities.

Maar wacht, er is meer.

Backlinks naar vervallen domeinen

John Mueller van Google heeft al eens aangegeven dat backlinks naar een domein waar lange tijd geen website op stond worden afgewaardeerd en niet meer voor dat domein zullen meetellen als er later weer een website op komt te staan. En laat dat nu zijn hoe veel partijen in Nederland werken: domeinnamen opkopen die uit quarantaine komen om daar websites op te zetten zodat ze daar weer links op kunnen zetten naar hun klanten.

En quarantaine betekent dat er ten minste 40 dagen lang geen website op heeft gestaan. Ook daar kijken de SEO-tools niet naar, waardoor je dus een hoge DR of DA krijgt, terwijl Google die backlinks dus niet meetelt voor je PageRank en ze dus niets voor je SEO doen. De links vanaf die websites zijn dus minder krachtig dan de SEO-tools ze maken.

En wat zegt een lage DA of DR?

Je kunt het verhaal ook omdraaien: wat als een website een lage DA of DR heeft? Dat is over het algemeen wel een goede indicator van de waarde van een website. Een lage domeinautoriteitsscore kun je niet echt manipuleren en dat wil natuurlijk ook niemand. Dus als een website een lage domeinautoriteit heeft in een van de SEO-tools, is het ook wel aannemelijk dat zo’n website in de ogen van Google ook weinig autoriteit heeft.

Houd wel rekening met 2 mitsen

En ook hier wel zo goed om er heel realistisch naar te kijken. Er zijn 2 “mitsen” die hier spelen:

  1. De crawlers van SEO-tools worden weleens geblokkeerd op websites, waardoor de backlinks vanaf deze websites niet meegerekend worden;
  2. Het kan zijn dat de SEO-tools links nog niet hebben gezien, terwijl ze er wel zijn, waardoor het beeld vertekend is.

Over het algemeen kun je wel met vrij grote zekerheid stellen dat een website die in meerdere van deze tools een lage score haalt, ook daadwerkelijk (nog) geen sterk backlinkprofiel heeft. Daarom is het wel handig als je meerdere tools kunt gebruiken, ik gebruik daar zelf natuurlijk Ahrefs voor, maar ook Linkminer van Mangools* en eventuele gratis tools zoals de Domain Authority Checker van SEO Review Tools.

Mooi verhaal van hoge DR: maar …

Dus: mooi verhaal met hoge DR en zo. Maar als het niet meer en/of hogere organische posities in Google oplevert is het dus niks waard. En betaal je dus voor links die je niks opleveren. Kun je het geld beter direct in de wc gooien. Of liever aan een goed doel geven 😊.

Is dit het hele verhaal? Nee, er komt veel meer bij backlinks en SEO kijken. Dit is gebaseerd op wat ik regelmatig zie, dus ik durf voor mijn verhaal te staan. Maar zoals alles in SEO: IT DEPENDS.

Iets geleerd? Vragen? Opmerkingen? Laat het hieronder weten in een reactie, ik ben benieuwd.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

4 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Op zich is er geen noodzaak om backlinks te disavowen (dat kan zelfs negatief uitpakken, is laatst gebleken), Google kan behoorlijk goed omgaan met “foute” backlinks. Die worden vrijwel altijd genegeerd en tellen dus niet mee, zelfs niet in negatieve zin. Pas wanneer je echt super veel foute links krijgt, wat vrijwel alleen kan wanneer je daar zelf actief mee bezig bent, kan het een penalty opleveren.

      In Ahrefs kun je links disavowen, maar dat gebeurt dan alleen in jouw eigen Ahrefs-omgeving (bij een betaald abonnement). Het heeft dus geen invloed op je DR, UR en AR in Ahrefs.

  1. Kris
    Kris zegt:

    Even een stukje tekst van je gepikt, Nathan… Bloggers die ofwel hun DR/DA gebruiken om hun relevantie aan te tonen of andersom, daarop afgerekend worden. Helemaal mee eens. Mijn ervaring is dat: degene (niet alleen bloggers) met de grootste mond; lees grootste DA/DR, vaak het minste klaar maakt qua organisch verkeer. Ik zou tegen die bloggers van Nederland willen zeggen: vertel gewoon meteen eerlijk hoeveel organisch verkeer je hebt zonder het te vertienvoudigen. Heb het natuurlijk niet over alle bloggers.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Andersom ben ik het helemaal eens met jou Kris: laat ze het organisch verkeer maar aantonen. Tenzij de link en de daaruit vloeiende linkwaarde het belangrijkste is voor je, dat mag natuurlijk ook. Maar dan wel op basis van echte links en niet door opgepompte domeinautoriteit.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.