Domeinnaam kiezen: de beste tips (ook voor SEO)

Heeft je domeinnaam invloed op SEO en is het daarom raadzaam om een websitenaam te kiezen met zoektermen erin? Voordat je een domeinnaam of zelfs domeinnamen aanschaft, heb je een aantal dingen om in overweging te nemen. Ik krijg regelmatig de vraag van klanten welke domeinnaam nu het beste is en zelfs wat een domeinnaam waard is. Dit, en alle andere zaken waar je rekening mee moet houden voor de definitieve keuze, krijg je allemaal op een presenteerblaadje.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 november 2017 en aangevuld en geüpdatet op 17 juni 2021, waarbij het artikel over .ml-domeinnamen is samengevoegd met dit artikel-

Hoe kies je de beste domeinnaam?

Laten we eerst kijken naar welke keuzes je eigenlijk hebt als je een domeinnaam kiest. En dat kan nog weleens meer zijn dan je denkt. We nemen ze allemaal door:

  1. EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam?
  2. Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht?
  3. Zijn koppeltekens in de domeinnaam handig?
  4. Hoe lang mag een een domeinnaam zijn?
  5. Welk TLD (Top Level Domain) kies je?
  6. Verschillende TLD’s voor verschillende varianten?
  7. Meerdere domeinnamen of niet?
  8. Registreer je allerlei variaties?
  9. Wat is een domeinnaam waard?
  10. Gekochte domeinnaam redirecten?

Laten we beginnen met je belangrijkste eerste keuze.

EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam?

Voor je bedrijf of organisatie kun je kiezen uit een drietal soorten domeinnamen:

  1. Exact Match Domains of EMD’s
  2. Partial Match Domains of PMD’s
  3. Een domein met je bedrijfsnaam

Exact Match Domains zijn domeinnamen met een exacte overeenkomst met de zoekterm. Denk aan tekstschrijverapeldoorn.nl voor ‘tekstschrijver apeldoorn’ of zelfs rijschool.nl voor een rijschool. Is dat goed voor de vindbaarheid op die zoekterm? Niet per se. De domeinnaam alleen bepaalt je vindbaarheid gewoon niet. Voordat de website goed gevonden wordt in Google, heb je toch echt goede, relevante content nodig. Een technisch goede website en backlinks helpen ook, zeker wanneer de concurrentie sterk is. En er speelt meer.

Partial Match Domains zijn -zoals je vast al door hebt- domeinnamen die deels overeenkomst hebben met de zoekterm. Als ik als onlinemarketingbureau bekend zou willen staan, zou optimusonlinemarketing.nl een PMD zijn die daarbij past. Er is geen exacte overeenkomst, maar je ziet enkele woorden wel terugkomen in het domein.

Voorbeelden van EMD’s die niet werken

Dat een domeinnaam met exacte overeenkomst (EMD) geen garantie is op een hoge positie in Google, bewees ‘Internet Nederland’. Toen ik de eerste versie van dit artikel schreef, stond deze website op pagina 4 van Google op exact die zoekterm. Terwijl de domeinnaam dus precies die woorden bevatte. In exact die volgorde ook. Dit bewijst al dat alleen de domeinnaam het werk niet voor je gaat doen.

Met de exacte match 'internet nederland' nog lang geen top 10-positie in Google

Verre van top 10 met de EMD, zoals je ziet.

Toen ik dit artikel in april 2019 voor de eerste keer updatete was de website zelfs verder gedaald en werd deze alleen nog gevonden op ‘internet in Nederland’, op een plek waar werkelijk niemand meer kijkt:

Mooie domeinnaam, maar het werkt niet voor de vindbaarheid van Internet Nederland

De strijd waarin de domeinnaam het verschil niet direct maakt

Toen ik vooral nog tekstschrijver was, won ik in Google van collega Arjan Jonker: lange tijd stond ik op 1 in Google met de zoekterm ‘webteksten‘. En dat terwijl Arjan die term in zijn domeinnaam heeft staan en ik niet (toen ook niet). Het is dan wel geen exacte overeenkomst, maar het woord ‘webteksten’ komt wel voor in zijn domeinnaam en ondanks dat stond hij lange tijd op 2 in Google en ik op 1. Ook hier weer het bewijs dat de zoekterm in je domeinnaam op zich niks zegt.

Maar… website x scoort wel goed?

Natuurlijk zijn er websites die wel goed scoren op hun domeinnaam met exacte overeenkomst. In de meeste gevallen zijn dat EMD’s of PMD’s omdat de bedrijfsnaam nu eenmaal zo is. Zo was er in Apeldoorn een rijschool die gewoon Verkeersschool Apeldoorn heette. Dan is verkeersschoolapeldoorn.nl toch wel het meest logisch en scoor je ook al snel op die zoekterm omdat dat ook je bedrijfsnaam is.

Wanneer gebruik je dan een EMD in terwijl dat niet je bedrijfsnaam is?

Wanneer een exacte domeinnaam wel nuttig is

Er zijn situaties waarin een domeinnaam die afwijkt van je bedrijfsnaam wel nuttig is. Denk hierbij aan:

  • Een website voor een speciale actie
  • Een makkelijke domeinnaam voor een lastige bedrijfsnaam

Stel dat Apple nog een hele reeks oude iPhones heeft waar ze van af willen. Overvoorraad van een oud model. Dat kunnen ze dan bijvoorbeeld via de speciale domeinnaam iphoneuitverkoop.nl doen. Makkelijk te onthouden en je komt direct waar je moet zijn, in plaats van op een algemene Apple website te zoeken naar die uitverkoop. Prima reden voor een speciale domeinnaam, ook voor een EMD.

Een ander voorbeeld is Arnaud Mooij van Mooijer Graphic. Die heeft de domeinnaam ontwerpdatwerkt.nl gekocht, omdat ‘ontwerp dat werkt’ zijn slogan is. Bijkomend voordeel is dat deze domeinnaam makkelijker te onthouden is dan mooijer-graphic.nl. Want wie onthoudt de juiste spelling van zijn achternaam, het streepje en de precieze spelling van ‘graphic’? Ontwerpdatwerkt.nl onthoud je makkelijker en type je zo in. Prima idee dus.

Maak een redirect

In het voorbeeld van Arnaud wordt de URL wel geredirect naar mooijer-graphic.nl. Mensen tikken de makkelijk te onthouden domeinnaam in, met minder risico op spelfouten en komen dan op de eigenlijke URL uit. Zoiets zou Apple ook kunnen doen door iphoneuitverkoop.nl door te sturen naar apple.com/nl/iphone/uitverkoop. Want dat lijkt makkelijker te onthouden dan het werkelijk is.

Nadelen van een exact match domein

Natuurlijk kan een exact match domeinnaam heel interessant zijn, met name wanneer het om een breed onderwerp gaat. Als je mobiele telefoons en abonnementen verkoopt, is mobiel.nl een top domeinnaam. Zelfs als je dan accessoires gaat verkopen zit je geramd. Het wordt lastiger als je een behoorlijk specifieke EMD hebt. Had je in 2017 fidgetspinner.nl en verkocht je daar fidget spinners, dan was dat natuurlijk een topidee. Nu heb je er weinig meer aan, de hype is voorbij.

Grafiek uit Google Trends voor de zoekterm 'fidget spinner' van 2015 tot en met 2019. Je ziet een enorme piek zo halverwege 2017, waarna de interesse vrij snel weer afneemt. Na september 2017 zie je hier en daar nog een enkel hobbeltje, waaruit je kan afleiden dat er af en toe nog wel eens gezocht wordt op de zoekterm, maar bij verre niet in de volumes van midden 2017.

Of je hebt een domeinnaam die op een heel specifieke variant van een product gericht is, bijvoorbeeld wittesneakers.nl. Natuurlijk zijn er altijd mensen die op zoek zijn naar witte sneakers, maar hoe logisch of makkelijk is het om dan ook zwarte sneakers of wat voor andere sneakers ook aan te bieden op zo’n domeinnaam? Je bent nogal gebonden aan een specifiek aanbod met zo’n domeinnaam. Zo’n domeinnaam is niet heel erg toekomstgericht.

Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht?

Zeker voor je bedrijfsnaam geldt dat je echt rekening moet houden met eventuele ontwikkelingen in de toekomst. Gebruik geen ‘trendy’ bedrijfsnaam, want die is al snel gedateerd. Zo was er ooit een tijd dat iets met ‘4U’ heel hip was, dat zie je nu nauwelijks meer. Maar houd ook rekening met de ontwikkeling van je bedrijf. Daar kan ik over meepraten, want hoe blij en enthousiast ik ook was over de naam Letterzaken, dat dekte al snel niet meer de lading omdat ik al snel meer deed dan alleen teksten. Dus kwam er in juni 2020 een nieuwe naam en daarmee ook een nieuwe domeinnaam.

Zijn koppeltekens in een naam handig?

Het lijkt een goed idee: koppeltekens om aan te geven wat de woorden in de domeinnaam zijn. Maar handig is het niet als iemand je domeinnaam moet intypen. Beperk daarom het aantal koppeltekens in je domeinnaam. Liefst geen een, en als het echt niet anders kan, maximaal 1 koppelteken. Een koppelteken is wel slim als er zonder koppeltekens nogal vreemde variaties of associaties kunnen ontstaan.

Hoe lang mag een domeinnaam zijn?

Is de lengte een probleem voor SEO? Absoluut niet. Een zoekmachine kijkt niet naar de lengte van een domeinnaam, dus die mag zo lang of zo kort zijn als je zelf wilt. Voor je bezoeker is het minder handig als je domeinnaam heel lang is. Je kunt ook hier kiezen voor een redirect van een korte domeinnaam naar je werkelijke, lange(re) domeinnaam.

Welke TLD kies je?

Wordt het .nl, .com of een meer bijzondere als .shop of .amsterdam? De TLD is de Top Level Domain, de extensie achter je domein. Die geeft in sommige gevallen aan wat je verzorgingsgebied is (ccTLD; country code Top Level Domain), of is gewoon meer generiek (gTLD; generic Top Level Domain). De keuze voor de TLD is helemaal aan jouzelf. Als je Nederland als verzorgingsgebied hebt, is .nl wel zo logisch, maar ook .com of .eu is prima. Ga je als it-bedrijf in Nederland bijvoorbeeld voor .it, kan dat wel wat verwarrend worden voor de zoekmachines, omdat .it voor Italië staat. Je zult dan in ieder geval in Google Search Console moeten aangeven op welk gebied je je richt en het kan een tikkie lastiger worden om in google.nl te ranken, onmogelijk is het niet.

Kies je verschillende TLD’s voor verschillende varianten?

Wat doe je als je internationale ambities hebt? Kies je dan voor ccTLD’s per land of een gTLD die je overal kunt inzetten? Ook hier is het weer helemaal aan jouzelf. Aan de ene kant wekt een ccTLD in veel gevallen meer vertrouwen. Het is bekend dat consumenten graag shoppen op webshops met een ccTLD van hun eigen land. Daar staat wel tegenover dat 1 website voor alle landen in plaats van eigen TLD’s SEO-technisch interessanter is omdat alle backlinks dan naar dat ene domein gaan en je niet per TLD backlinks moet krijgen. Je bundelt de kracht dus in 1 website.

Meerdere domeinnamen of niet?

Wanneer kies je meerdere domeinnamen? En dan hebben we het dus niet over TLD’s, maar echt verschillende domeinen. Dat kan als je producten of diensten aanbiedt die teveel uiteenlopen of als je echt uiteenlopende doelgroepen bedient. Soms is de scheidslijn heel dun en moet je echt even knopen doorhakken. Ook als je een webshop hebt of een cursusplatform bijvoorbeeld, kun je een apart domein gebruiken. Daarbij is het goed om te weten dat een subdomein ook een geheel eigen website is. Dat zie je bij mijn cursuswebsite academie.optimusonline.nl.

Registreer je allerlei variaties?

Concurrenten op de loer of verwarring voorkomen, het kunnen argumenten zijn om variaties op je domeinnaam te registreren. Zo kan een ander niet profiteren van jouw naamsbekendheid. Maar hoe ver moet je dan gaan? Voor je het weet heb je meerdere variaties en als je dan nog een stap verder doet kun je daar ook nog eens verschillende TLD’s van registreren. Zo werd er in 2013 geclaimd dat je maar snel je .ml-domeinnaam moest registreren, omdat er weleens een tikfout gemaakt zou kunnen worden en men .ml kon intypen in plaats van .nl.

.ml-domeinnaam registreren is niet nodig

Wanneer je op Google zoekt, vind je al een aantal partijen die je willen overtuigen om jou je .ml-domeinnaam te laten registreren. Totaal niet nodig . In het persbericht uit 2013 lees je onder andere:

 MetaRegistrar zal ervoor zorgen dat er vanuit Nederland en België alleen .ML registraties kunnen plaatsvinden indien de registrant het desbetreffende .NL equivalent heeft geregistreerd. Met deze controle wordt misbruik van .ML domeinnamen in de kiem gesmoord.

 

“De veiligheid van de emails en het behoud van webverkeer aan het juiste bedrijf of persoon staat voorop”, zegt Ewout de Graaf, manager van MetaRegistrar. “Dankzij deze exclusieve samenwerking zorgen wij ervoor dat we de .NL domeinnaamhouders een zekerheid geven dat hun naam niet wordt misbruikt en bij registratie van de ML het email- en webverkeer kan worden opgevangen door de rechtmatige eigenaar.”

Alleen als je eigenaar van de .nl-domeinnaam bent kun je dus de .ml-domeinnaam registreren. En je weet zelf vast wel wat er gebeurt als je een e-mail stuurt naar een onjuist e-mailadres.

Wat is een domeinnaam waard?

Wat betaal je voor een domeinnaam? Of een stap verder: wat is een domeinnaam waard? In principe is de waarde wel iets anders dan de prijs. Alles hierover lees je in ‘Wat is de waarde van een domeinnaam (of website)?

Gekochte domeinnaam redirecten?

Koop je een EMD voor de woorden uit je zoekterm die erin zitten, kun je natuurlijk je gewone domeinnaam houden en de domeinnaam met je zoekterm erin redirecten (doorverwijzen) naar je hoofddomein. Heeft dat nog invloed op jouw vindbaarheid op die woorden? Nee. Heb je niks aan. Google “ziet” die domeinnaam namelijk niet. Pas wanneer er een website op dat domein staat, kan Google er iets mee. Dus ook hiermee heb je geen SEO-voordeel. Tenzij je een domeinnaam koopt waar al eens een website op stond, daarover verderop meer.

Kies gewoon de beste naam voor jouw website

Maak je dus niet te druk om de woorden in je domeinnaam of je TLD. Niet voor je vindbaarheid in ieder geval. Het heeft te weinig invloed op SEO om daar moeite in te steken. Zorg dat je content goed op orde is, maak een goede website waar je bezoeker wat aan heeft en zorg dat je website technisch goed in elkaar steekt. En zorg voor wat goede backlinks.

En, weer wat opgestoken van dit artikel? Vragen, aanvullingen of iets op te merken? Voel je vrij om je te laten gaan in de reacties.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

11 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ze maken heel slim gebruik van de angst voor verlies. Verlies van klanten, of zelfs verlies van “reputatie”. Ondernemers worden bang gemaakt met verhalen dat er misbruik gemaakt kan worden van hun naam. Want er zal toch eens een dubieuze partij wordeenklantmagneet.ml starten met illegale handel. En inspelen op die angst werkt over het algemeen goed. Angst voor verlies is een effectiever middel om mensen ergens toe aan te zetten dan de kans op winst. En dat zetten ze slim in.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      .bl, .bk, .nk, ze hadden van alles kunnen roepen Freek. Bangmakerij. In dat geval kun je ook nog eens alle varianten op je eigen naam gaan registreren. In jouw geval wordteenklantmagneet.nl (+.ml etc.), wordenklantmagneet.nl en zo verder, allerlei typefouten die maar gemaakt kunnen worden.

      Wat ze heel slim doen is het volume van het aantal typefouten neerzetten. Maar op het aantal ingevoerde URL’s, hoeveel procent zal het zijn? Alles is relatief :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het is een “ouwetje” Marion. Dit speelde een maand of 7 geleden. Ik heb ‘m wel weer opnieuw onder de aandacht gebracht om mensen attent te maken op -vaak onterechte- bangmakerij. Als je wilt kun je alles wel gaan registreren om misbruik te voorkomen. Dan zou ik bijvoorbeeld lerrerzaken.nl, leyyrzaken.nl, letterzaken.bl, letterzaken.bk etc. allemaal moeten registreren vanwege mogelijke typefouten. Gekkenhuis natuurlijk en allemaal overbodig.

      Wanneer mensen een typefout maken, krijgen ze een foutmelding of ze zien vanzelf dat het niet de site is waar ze werkelijk naartoe wilden. Men creëert een spookbeeld, wat in dit geval wat mij betreft volomen overbodig is.

  1. ron potters
    ron potters zegt:

    ik heb een vraag
    ik heb heel weinig verstand van deze materie dus antwoorden graag in jip en janneke taal haha
    ik heb een site met de naam pristinedetailing.nl deze heb ik na vele weken bouwen op de eerste pagina gekregen
    tenminste als ik zoek op detailing
    nu wil ik ook graag op carcleaning gevonden worden en heb daarvoor een tweede domeinnaam aan mijn syte gekoppeld
    maar hoe krijg ik het nou voor elkaar dat ik ook goed op carcleaning gevonden wordt

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Google beoordeelt jouw website op de inhoud. Als de zoekmachine ziet dat (een pagina op) jouw website over carcleaning gaat, komt je website in de index voor die zoekterm. Zie het als een grote bibliotheek met allemaal labels voor webpagina’s, waarop je ze kunt terugvinden. Een domeinnaam koppelen heeft daar geen enkele invloed op. Op jouw website zie ik niks staan over carcleaning, dus is het logisch dat Google je niet vertoont voor die zoekterm.

      De vraag is overigens wel of je echt op die zoekterm gevonden wilt worden of liever op een Nederlandse variant. Er wordt zo’n 300-400 keer per maand op ‘carcleaning’ gezocht en zo’n 600 keer op ‘car cleaning’. Er wordt 2100 keer per maand gezocht op ‘auto poetsen’ en 1900 keer op ‘autopoetsbedrijf’ en ook 1900 keer op ‘auto polijsten’. Weet waar je doelgroep op zoekt, doe zoektermenonderzoek en houd daarbij ook rekening met andere factoren dan enkel zoekvolume. :-)

  2. Tom
    Tom zegt:

    Beste Nathan,

    Interessant artikel!
    Ik heb de test zelf uitgevoerd met Gootsteenstop.nl en ik moet zeggen dat de resultaten verrassend zijn!

    Op Low Search EMD’s kun je zeer snel ranken als de webshop ook echt over het EMD gaat.
    Wat mij nog het meest verrast zijn de volgende punten:

    – Je advertentie relevantie scoort in korte tijd veel beter

    – Op gedeelde zoekwoordmatches als “Gootsteenstop Universeel” kun je sneller ranken als je EMD al op een hoge positie staat

    – Zodra je CTR hoger als 50% wordt voor een zoekwoord die overeenkomt met je EMD, dalen de advertentiekosten voor dat zoekwoord extreem! (Waarschijnlijk omdat Google het zoekwoord als “Brand” gaat zien en niet meer als product)

    Heb jij zelf al ervaringen hiermee?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Volgens mij bevestig jij precies wat ik al zeg: bij lage concurrentie helpt het ongetwijfeld nog. Qua advertenties kan ik er helemaal niks over zeggen en dat wil ik ook niet eens. Ik houd me echt puur met de website en organische vindbaarheid bezig. Online advertenties zijn een specialisme waar ik weer een studie van zou moeten maken. Die tijd steek ik liever in mijzelf verbeteren op gebied van SEO en consumentenpsychologie/conversie.

    • Tom
      Tom zegt:

      Dat is geen juiste conclusie.
      Een EMD domein is nog steeds van grote waarde, echter moet de achterliggende content ook puur over het EMD domeinnaam gaan.
      Zodra dat het geval is kun je met een EMD domein ten alle tijden beter organisch scoren dan een PMD etc.
      Een goed voorbeeld is http://www.auto.nl die sinds een paar maanden als een gek aan het ranken is in Google.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goed, ik was wellicht wat kort door de bocht. Relevante content is ook belangrijk (logisch) en ook andere factoren zullen een rol spelen. Maar op basis van een aantal voorbeelden is het niet realistisch te stellen dat EMD per se van grote waarde is. Wil je echt duidelijkheid, is het van belang verder onderzoek te doen. Ik ben ervan overtuigd dat een website zonder EMD met goede content en een sterk backlinkprofiel net zo goed kan ranken als een EMD.

      Het verschil kan er onder andere in zitten dat je met een EMD backlinks krijgt die de zoekterm bevatten en dat weer meeweegt. Andersom zien we dat Internet Nederland het alleen maar minder goed is gaan doen.

      In Nederland werkt een EMD volgens wat ik zie wel beter dan in de Engelstalige gebieden en beter dan Google graag wil doen geloven. Overigens geef je zelf ook in je eerste reactie aan “Op Low Search EMD’s kun je zeer snel ranken als de webshop ook echt over het EMD gaat.” en dat is naar mijn idee overeenkomstig met lage concurrentie ;-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.