Domeinleeftijd en SEO, hoe zit dat nu precies

Domeinleeftijd en SEO, hoe zit dat nu precies?

Heeft domeinleeftijd nu wel of niet invloed op de vindbaarheid van je website? De een zegt dat de leeftijd van een domeinnaam een SEO-factor is, de ander zegt juist dat het geen enkele invloed heeft op je vindbaarheid. Hoe zit het nu?

SEO: we weten veel, maar niet alles

Vooropgesteld: we weten veel als het gaat om SEO, maar niet alles. SEO is geen exacte wetenschap, er zijn zaken waarvan we weten dat ze werken, er zijn zaken waarvan we niet zeker weten of ze werken. En van zaken die werken, weten we niet per se hoeveel invloed ze hebben. En dat is eigenlijk maar goed ook. Hoe meer we zouden weten, hoe makkelijker het is om de boel te manipuleren. En dat kan niet de bedoeling zijn.

Domeinleeftijd als factor

De domeinleeftijd is zeker van invloed op je vindbaarheid. Maar niet op de manier waarop je misschien denkt. Het gaat niet om simpelweg de registratiedatum van je domeinnaam. Dat zou namelijk betekenen dat je een domeinnaam kunt registreren, op de virtuele plank kunt laten liggen en dan na een paar jaar veel makkelijker kunt scoren in de zoekmachines. Enkel de leeftijd zelf zegt dus niks en is geen SEO-factor.

Het is de geschiedenis die telt

Een website bouwt een geschiedenis op. Zie wat ik daar deed? Het gaat om de website, niet de domeinnaam. Je creëert pagina’s met informatie en die informatie wordt op waarde geschat en krijgt daarmee een plek in de index en in de posities in de zoekresultaten. En die positie verbeter je dan wel verstevig je met backlinks naar je website. Vooral die backlinks dragen bij aan de waarde van de website.

Die backlinks bouw je gedurende de tijd op. Dat is de geschiedenis die telt, die zich niet 1-op-1 vertaalt naar domeinleeftijd, maar vooral te maken heeft met de leeftijd van de website.

Waar komt het idee vandaan?

En dan nu waar dat idee vandaan komt dat de domeinleeftijd invloed moet hebben op je vindbaarheid en dus een SEO-factor is. Er zijn een paar “onderzoeken” geweest die focusten op de domeinleeftijd, zoals deze. Met als uitkomst dat domeinleeftijd toch wel een factor moest zijn, “want de top 10 staat vol met domeinen die ouder zijn dan 1 jaar”.

Moet je niet doen.

Het punt is dat je hiermee geen bewijs hebt dat die domeinleeftijd ook daadwerkelijk invloed heeft op de posities in Google. Dat die domeinen een geschiedenis en reputatie hebben opgebouwd door hun leeftijd is heel goed te onderbouwen. Enkel de leeftijden van de websites zeggen weinig. Daar komt bij dat ik zelf ook voldoende top 10’s heb gezien waar wel gewoon “jonge” websites in stonden.

SEO-tools met ‘Domain Age’

Een andere oorzaak is dat sommige SEO-tools ‘Domain Age’ opnamen in hun datasets. Zo heb ik lange tijd Market Samurai gebruikt voor zoektermenonderzoek (werkte toen voor mij, nu totaal niet meer), waar in het overzicht van de top 10 dus ook ‘DA’ stond als een van de onderdelen om op te letten:

Overzicht van een Google top 10 in Market Samurai, met daarin ook DA: Domain Age

Hier zie je trouwens ook dat er een website in de top 10 staat die nog geen jaar oud is. En de oudste website staat op nummer 7, terwijl er jongere domeinnamen hoger staan. Op zich zegt dat ook niet alles, omdat de domeinleeftijd dan 1 van de vele factoren zou zijn, maar dat jonge domeinen geen kans krijgen, wordt hier wel mee ontkracht.

Ook Google bevestigt het

Al in 2009 beantwoordde toenmalig Google-spreekbuis Matt Cutts de vraag “How much does domain age affect its ranking?” als volgt:

En toch wordt de prijs voor een domeinnaam nog regelmatig bepaald op basis van leeftijd.

Wat is een domeinnaam waard?

Vaak wordt de leeftijd van een domeinnaam gebruikt om een domeinnaam te kunnen verkopen. Niet terecht, omdat enkel de leeftijd niks zegt. Zeker als het alleen om de registratiedatum gaat. Wanneer je dus een domeinnaam overneemt van iemand, onderzoek dan de geschiedenis. Kijk of er nog backlinks naar die website liggen en of dat waardevolle backlinks zijn. Dat mag wat mij betreft de enige factor zijn die de domeinnaam waarde geeft.

Oké, niet alleen de backlinks

Nou ja, je kunt nog een waarde aan een domeinnaam hangen, en wel een ’emotionele’ waarde. Dat hoeft niet echt letterlijk iets emotioneels te zijn, maar als jij echt gebrand bent op die ene domeinnaam, omdat die zo goed bij jouw bedrijfsnaam, dienst, product of idee past, heeft dat natuurlijk wel invloed op wat jij een domeinnaam waard vindt.

Maar goed, het ging over de invloed van de leeftijd. En daar heb je nu een antwoord op.

Een uitgebreid artikel in het Engels over dit onderwerp vind je bij One Click SEO.

Heb jij wel eens een domeinnaam overgenomen en wat waren de factoren die voor jou een rol speelden in de prijs? Heb jij andere vragen of opmerkingen? Laat het hieronder weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.