Hoe domeinautoriteit geen invloed heeft op je SEO. En toch weer wel.
Misschien heb je wel eens gehoord van PageRank. Dat was vroeger een dingetje in de wereld van SEO. Vooral voor linkbuilding, maar ook de PageRank van je eigen website en webpagina’s was iets waar je je druk om maakte. Totdat de zichtbaarheid van de PageRank verdween. Nu zijn er andere scores voor domeinautoriteit, zoals TrustFlow, Domain Rating en Domain Authority. En daarover is nogal discussie qua relevantie voor je SEO. Hoe zit dat nu precies?
Zo belangrijk zijn die scores niet
Ja, dit is heel zwart-wit gesteld. Maar als je pragmatisch kijkt naar die scores zijn er globaal 4 redenen waarom je de scores voor domeinautoriteit niet zo zwaar moet laten wegen:
- De scores zijn subjectief en verschillen per bron/tool die je gebruikt
- Domeinautoriteit zegt nog niks over de score van de pagina waar jouw backlink op komt/staat
- De autoriteit van de pagina kan ook gewoon veranderen, zowel positief als negatief
- Relevantie speelt ook een belangrijke rol
Kun je gelijk de mailtjes van linkbuilders weggooien.
De linkbuilders focussen vaak op de domeinautoriteit
Als je een website hebt of beheert, krijg je ongetwijfeld wel eens mails van linkbuilders die willen “samenwerken”. Vaak willen ze linkjes ruilen en dan sturen ze je een spreadsheet met websites waarop ze een link voor jou kunnen plaatsen. Veel van die lijstjes bevatten ook een domeinautoriteitsscore, of dat nu Domain Authority, Domain Rating, Trust Flow, Domain Score of een andere score is. Over deze verschillende benamingen verderop uiteraard meer.
In dit artikel lees je hoe ik over linkruil denk.
Het begon met PageRank
PageRank was dé “score” van Google om de waarde van een website vast te stellen. Deze werd gebaseerd op het aantal backlinks dat je website kreeg, al was het niet per se 1+1=2. Het was een complexere berekening, waarin ook relevantie en het aantal links op een pagina een rol speelden. De PageRank (PR) was in principe een score van 0-100, maar er was ook een Google Chrome add-on waarmee je de ToolBar PageRank kon zien. Deze had een score van 0-10. Iets meer vereenvoudigd dus.
En toen werd de ToolBar PageRank niet meer geüpdatet
Veel SEO’ers die aan linkbuilding deden, gebruikten de ToolBar PageRank (TBPR) om te bepalen hoe interessant een website was om een link op te krijgen. Hoe hoger de TBPR, hoe beter. En toen werd in 2016 de TBPR verwijderd, nadat deze al lange tijd niet meer geüpdatet werd. Alles wat je moet weten over PR en TBPR schreef ik al in ‘Wat is Google PageRank en hoe werkt het?‘.
De alternatieve scores van diverse SEO-tools
Omdat PageRank wat ongrijpbaar was, hebben diverse SEO-tools hun eigen alternatieve scores gecreëerd waarmee ze proberen de PageRank te simuleren. Zo zijn er:
- Domain Authority (MOZ)
- Domain Score (SEMRush)
- Domain Rating (Ahrefs)
- Trust Flow (Majestic)
Allemaal (iets) andere namen voor hetzelfde doel: een score à la PageRank meegeven aan een domein. Maar wat zeggen die domeinautoriteitsscores nu werkelijk als je met linkbuilding aan de slag gaat?
Wat zeggen die domeinautoriteitsscores nu echt?
Het lijkt leuk: een link kunnen krijgen van een domein met een hoge autoriteitsscore. In de complexiteit van linkbuilding is het alleen wel goed om realistisch te blijven. Soms kun je beter een backlink krijgen op een pagina van een domein met een lagere autoriteitsscore dan op een pagina van een domein met een hogere autoriteitsscore. Dat heeft alles te maken met de autoriteit van de pagina waarop die link komt.
Iedere tool geeft een andere score
Als je 1 website door alle tools haalt, zul je zien dat de score bij iedere tool anders is. Iedere tool werkt anders en daardoor vindt de ene tool mer backlinks dan de andere. Dus krijgt een website of webpagina dan een hogere of lagere score. Daarnaast worden die scores ook ieder op hun eigen manier berekend. Zie het dus vooral als een indicatie.
Als ik letterzaken.nl door de tools haal, krijg ik de volgende scores:
- Domain Rating (Ahrefs): 44
- Domain Authority (Moz): 31
- Domain Score (SEMRush): 35
- Trust Flow (Majestic): 14
Nogal uiteenlopende scores, vind je ook niet? Dat komt omdat zo’n score dus subjectief is, gecalculeerd volgens de waardes van de tool die je gebruikt. En gaan we het dan even realistisch benaderen, dan concludeer je dat je maar weinig hebt aan die domeinautoriteit. Het gaat namelijk om de autoriteit van de webpagina waarop jij een link krijgt.
Hoge domeinautoriteit betekent niet per se hoge pagina-autoriteit
De backlink die je krijgt, komt op een pagina en die pagina heeft niet de autoriteitsscore die jou wordt voorgehouden. Die is namelijk niet hetzelfde als de score van het domein. Het domein bouwt autoriteit op door alle backlinks die er naar de homepagina liggen, en daarbij door intern linken ook wat waarde (linkjuice) van de individuele pagina’s die backlinks ontvangen. De pagina’s hebben zelf dus ook hun eigen autoriteit door de backlinks die ze zelf ontvangen en weer een klein beetje door interne linkjuice. Een hoge domeinautoriteit betekent dus niet automatisch hoge pagina-autoriteit.
Komt jouw link op een nieuwe pagina?
Grote kans dat wanneer je een backlink krijgt, deze op een nieuwe pagina komt. Die pagina heeft dan met wat mazzel een klein beetje pagina-autoriteit, omdat die bijvoorbeeld via het blogoverzicht wat interne linkjuice krijgt. Verder moet deze pagina nog fors autoriteit opbouwen om qua linkjuice serieus iets voor jou op te leveren. Is dat erg?
Is weinig linkjuice erg?
Veel mensen die op links jagen zijn uit op zo hoog mogelijke linkwaarde/linkjuice. Begrijpelijk, want op korte termijn levert je dat het meeste op. Toch is er niks mis met een link op een kakelverse pagina die zelf weinig autoriteit heeft. Wanneer het onderwerp van de pagina relevant is, is dat ook waardevol. En die pagina kan nog flink aan autoriteit winnen, waar jij dan ook weer van profiteert.
Daar komt wel bij dat een pagina ook weer autoriteit kan verliezen. Wanneer er backlinks naar de pagina verdwijnen of gedevalueerd worden, of de interne linkjuice minder wordt bijvoorbeeld.
Natuurlijk wil jij ook goede autoriteitscijfers
Uiteindelijk wil jij ook graag meer autoriteit. Zowel voor je domein als je individuele pagina’s. Een backlink vanaf een pagina met behoorlijke autoriteit helpt daarbij. Maar staar je niet blind op de cijfers en zeker niet op enkel die domeinautoriteit. Een hoge Domain Rating of Domain Authority zegt nog niks. Relevantie en een link waarvan je weet dat die er over een tijd nog staat zijn wat mij betreft veel belangrijker.
Relevantie en duurzaamheid als onderdeel van je linkbuildingstrategie
Een backlink vanaf een website met hetzelfde onderwerp of een onderwerp verwant aan dat van jouw website is mogelijk nog krachtiger dan een backlink met minder relevantie, maar wel een hogere autoriteitsscore. En vergeet niet dat die pagina waarop jouw link komt, uiteindelijk ook weer meer autoriteit kan opbouwen, waar jij ook weer van profiteert. Enkel kijken naar de huidige domeinautoriteit of pagina-autoriteit is kortetermijnstrategie.
Lokale links belangrijk voor lokale ondernemingen
Wanneer je een lokale onderneming hebt, zijn links die iets met jouw vestigingsplaats te maken hebben ook gewoon relevant. Bijvoorbeeld op een lokale bedrijvengids of de website van een collega-ondernemer uit dezelfde plaats. Relevantie zit in meer dingen dan enkel de overeenkomst in onderwerp.
Veel versus weinig
Sowieso is iedere link er één en kun je zelfs beter veel backlinks hebben van website met een lage autoriteit dan enkele van websites met een hoge autoriteit. Wanneer je van die laatste 1 of meer backlinks kwijtraakt, heeft dat meer negatieve impact dan bij de eerste. Het mooiste is natuurlijk een mix van hoge en lage autoriteit, relevantie, wat nofollow-links, dat bij elkaar zorgt voor een natuurlijk linkprofiel.
Mijn advies: neem domeinautoriteit mee als 1 van de onderdelen
Als je alles hierboven nu heel pragmatisch bekijkt is een domeinautoriteitscijfer slechts een globale indicatie van 1 facet die invloed heeft op de link die je krijgt. Het is vooral ook een indirecte factor, omdat de domeinautoriteit wel iets van waarde kan doorgeven aan een pagina, maar dat heel erg kan variëren. Neem het niet mee als hard gegeven en neem het mee als 1 van de onderdelen die belangrijk zijn voor een backlink.
Wat is jouw idee hierover? Ik ben benieuwd of je juist een totaal andere mening hebt, of mijn onderbouwing onderschrijft en voorbeelden hebt. Laat je een reactie achter?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Het is zeker makkelijk om je te gaan blindstaren op allerlei cijfertjes zoals pagina- en domeinautoriteit. Het is ook behapbaarder natuurlijk om iets in een cijfer vervat te zien en iedereen is daar gevoelig voor. Maar er zijn zoveel meer factoren die een rol spelen. Zoals je zegt, is relevantie en duurzaamheid zo mogelijk nog belangrijker. In SEO is men ook vaak veel te veel bezig met de SEO-waarde van links. Dan ga je voorbij aan het aspect dat elke link ook directe traffic op kan leveren: elke link is weer een toegangspoort naar je site. Als je een link hebt op een zeer gerelateerde website die je direct targeted traffic levert met hoge conversie, dan is die link op zichzelf veel meer waard dan de boost in Google-rankings die het (mogelijk) oplevert. Nu ga ik je artikel over linkruil nog even lezen waar je hiernaar linkt, leuk :). Je wordt soms overstelpt met aanvragen tot ruil!
Ja, het is inderdaad veel interessanter om een link te hebben die daadwerkelijk verkeer oplevert. Daar zal Google ook gewoon wel naar kijken. En het is inderdaad los van SEO gewoon waardevoller.
Waarschijnlijk zullen links op startpagina’s daarom ook minder waard worden, want wie gaat er nog naar zo’n startpagina(kloon) om daar door te klikken?
Ik verbaas me er altijd over dat sommige startpagina’s en directory’s hele hoge autoriteit hebben (hoewel dat ook niet altijd wat zegt). Kennelijk zijn er ook best nog wat mensen die startpagina’s gebruiken (misschien de oudere generatie?). In het Google-tijdperk hebben ze toch wat minder nut zou je zeggen :).
Vele van die startpagina’s en directory’s vragen een link terug, dus die autoriteit krijgen ze wel. De subdomeinen zijn vaak wel fors lager qua autoriteit, maar wel hoog voor de werkelijke waarde/toevoeging voor het internet. Want wat je al zegt: hoeveel nut hebben ze nog? Wie gebruikt dat soort websites echt nog zoals ze ooit bedoeld waren?
Hallo Nathan,
Wat ik niet begrijp is dat je website nette scores heeft maar dat de Trust Flow aan de lage kant is. Zegt dat iets over het linkprofiel en heb je er een verklaring voor dat je met een hoge DA toch een lage Trust Flow kunt hebben?
Groet,
Mark
Hoi Mark,
DA en TrustFlow zijn verschillende scores van verschillende aanbieders. Iedere aanbieder berekent de score weer op een andere manier. Neem deze cijfers vooral als indicatie en niet als onomstotelijke feiten. Je kunt een hoge Domain Rating hebben en lage Domain Authority en/of TrustFlow, of juist andersom. Dit kan onder andere komen omdat Ahrefs bijvoorbeeld geblokkeerd wordt om een website te crawlen, terwijl Majestic wel toegelaten wordt.
Daarnaast berekenen alle tools de waarde van een link weer op hun eigen manier, dus de ene link kan door de ene tool een vrij hoge waarde meekrijgen, terwijl een andere tool daar juist weer minder waarde aan meegeeft. En uiteindelijk gaat het erom hoe Google de links naar jouw website waardeert en dat weten we nooit 100% zeker. Het zijn dus allemaal indicaties.
Duidelijk zo?