Waarom Domain Authority een overschat onderdeel van SEO is
Maart 2019: paniek in de SEO-wereld. Moz heeft wijzigingen aangebracht in de berekening van hun Domain Authority. En nu zien bedrijven, organisaties en bloggers hun Domain Authority (in veel gevallen) dalen. Verschrikkelijk, want ineens is je domein minder waard. Nee hoor, totale onzin. Je domein is qua waarde echt niet afhankelijk van dat getalletje dat Moz (of Ahrefs, of SEMRush) meegeeft.
Wat is Domain Authority?
Domain Authority is een cijfer dat Moz meegeeft aan een website gebaseerd op het backlinkprofiel van de website. Het is een manier om weer te geven wat Google volgens de berekeningen van deze SEO-tool als PageRank zou geven aan dit domein.
Waarom een alternatief voor PageRank?
Googles PageRank is een indicatie van de kracht van de backlinks die een website heeft gekregen. Die backlinks zijn een krachtig signaal dat Google meeweegt voor de posities in de zoekresultaten. En SEO-tools als Moz, Ahrefs en SEMRush proberen die PageRank op hun manier te berekenen en hebben daar hun eigen namen voor. En toen kwam 2013 en werd de publieke weergave van de PageRank niet meer geüpdatet. En werden de PageRank-alternatieven fors populairder en werd dus ook de Domain Authority van Moz veel gebruikt.
Waarvoor gebruiken mensen Domain Authority?
Maar waarvoor gebruiken mensen die getalletjes dan? Nou, voor bijvoorbeeld linkbuilding, het actief werken aan backlinks voor een website. Want dat backlinkprofiel is belangrijk voor je posities in Google. Een link vanaf een website of pagina met een hoge PageRank was interessant. Dus nu schermt men met Domain Authority, in mails vaak afgekort met DA. Dat gebeurt in ieder geval in 2 soorten gevallen:
- Door mensen die jou links willen verkopen:
- Door bloggers:
Dat schermen met DA is trouwens ook niet geheel terecht. Want enkel die Domain Authority zegt niet alles.
Enkel DA zegt niet alles
Kijk, die Domain Authority gaat over het domein, zoals de naam al zegt. Maar dat getalletje zegt nog niet alles over de pagina waar die link naar jou uiteindelijk op komt te staan. Als die pagina nieuw is, krijgt die nauwelijks iets van de PageRank van de website mee. Want uiteindelijk blijft het een nabootsing van de PageRank ;-) . Een hoge DA betekent dus niet dat de pagina waar je die link op krijgt veel autoriteit heeft.
Je moet Page Authority hebben
Waar het om gaat bij die link die je krijgt, is de Page Authority. PA dus. In het complexe systeem van linkbuilding geldt echter niet alleen de autoriteit van de pagina waar de link op staat, ook zaken als relevantie en het aantal links op die pagina -inclusief interne links– tellen mee.
Meer hierover heb ik uitgelegd in dit artikel.
Wat is er nu veranderd?
Een heel verhaal, maar wat is er nu veranderd aan de Domain Authority en wat betekent dit nu?
De Domain Authority is vele jaren hetzelfde gebleven, terwijl de manier waarop Google backlinks weegt is veranderd. En Moz is als bedrijf natuurlijk ook gegroeid en daarmee veranderd, dus hebben ze nog eens kritisch gekeken naar hoe de DA berekend werd en dat verbeterd. Verbeterd naar hoe zij denken dat de backlinks meewegen voor jouw posities in Google.
En wat betekent dat dan?
Bij dit soort wijzigingen kan jouw getalletje wijzigen. In veel gevallen betekent dit dat de Domain Authority die jij opgebouwd hebt lager uitpakt dan voorheen. Is dat erg? Absoluut niet. Eigenlijk is er niks veranderd, behalve dan de waardering die Moz aan jouw backlinkprofiel hangt. Jouw backlinkprofiel is nog steeds hetzelfde, jouw posities in Google veranderen er niet door. Zie je wel veranderingen in de posities, dan hebben die hier echt niks mee te maken en is dat toeval ;-)
En toch is er paniek
Wat is dan de reden voor paniek? Als je teruggaat naar ‘Waarvoor gebruiken mensen Domain Authority?’, zie je dat DA als argument wordt gebruikt om links als “waarde” te verkopen. Maar nu gaat die DA omlaag en kunnen ze er minder voor vragen, want ze hebben nu een “lager cijfer”. En omdat er nogal waarde wordt gehecht aan dat cijfertje, zijn ze ineens minder interessant. Is dat terecht?
Minder interessant door een lager cijfertje?
Is jouw website nu ineens minder interessant omdat jouw Domain Authority een lager cijfer heeft? Echt niet. Er is namelijk helemaal niks veranderd. Die score is enkel een score van Moz en daarnaast geldt die alleen voor jouw domein en niet voor de pagina waarop de links (komen te) staan. Terwijl juist de score van de pagina (noem het Page Authority, noem het URL Rating, geef het cijfertje een naampje) invloed heeft op de waarde van de link. En dan nog zijn het enkel scores van de tools die je gebruikt en doet Google daar zelf helemaal niks mee.
Het blijft een nabootsing van…
Uiteindelijk is en blijft dit soort getallen een nabootsing van de PageRank. Komt het in de buurt? Dat weet niemand, omdat niemand weet wat de PageRank van de URL’s is. Of het nu Moz’ Domain Authority is, Ahrefs’ Domain Rating of welke andere score dan ook, zie het in perspectief. De scores kun je het beste gebruiken als benchmark:
- Jouw score tegen die van je concurrenten
- Jouw score nu tegen jouw score op een later moment
- Jouw score als indicatie van jouw concurrentiepositie op het moment van meten
En dan nog: je weet niet hoe goed alle tools hun backlinkscore kunnen berekenen. “Zien” ze alle links naar een bepaalde website? Grote kans van niet, mede omdat op bepaalde websites de crawlers van deze tools worden geblokkeerd en die links dus niet worden meegewogen. Dat kan positief zijn, dat kan negatief zijn. Het is en blijft een nabootsing en een indicatie. En als je dat in je achterhoofd houdt, kun je cijfers als de Domain Authority prima gebruiken voor je SEO-strategie.
Gratis jouw Domain Authority checken, of misschien die van een concurrent? Dat kan bij SEO Review Tools.
Gebruik jij Domain Authority en zo ja, heb jij nu een andere score? Wat is jouw mening over Domain Authority als score om blogs of websites op te beoordelen voor wat betreft de waarde van links? Ik ben benieuwd…
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!