Linkbuilding uitbesteden: dit was het effect

11 december 2014: groot nieuws in de SEO-wereld. Veel sites hebben een penalty te pakken, waaronder ook heel veel webshops van (toen nog) SEOshop. De grootste linkbuilding-partij in Nederland, Get Indexed, was afgestraft voor de technieken die ze gebruikte. Of eigenlijk: de klanten van Get Indexed waren afgestraft voor de technieken van hun linkbuilder. Linkbuilding uitbesteden is -hoewel Google actieve linkbuilding sterk afraadt- op zich prima, als je maar  weet waar de linkbuilder mee bezig is, waarmee je een onaangenaam effect voorkomt.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 12 december 2014 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 3 juni 2021-

De risico’s van linkbuilding uitbesteden

Google stelt dat iedere actie om een link naar je website te krijgen niet mag. Gaat mij wat ver. Waarom zou je niet mogen vragen om naar jouw website te linken als je genoemd wordt op een pagina? Uiteindelijk maak je het een bezoeker ook makkelijker om dan naar de website te gaan. En je zou dus ook geen profiel mogen aanmaken op een online bedrijvengids waar je ook een link naar jouw website op kunt zetten. Raar.

Maar goed, aan uitbesteden kleven risico’s, zoals:

  • matige tot slechte links die niks doen voor SEO, waardoor je je geld weggooit
  • slechte of irrelevante links die juist een negatief effect hebben op je vindbaarheid
  • een afstraffing in de vorm van een penalty als je veel foute links krijgt

Die laatste is natuurlijk het ergste, al komt die niet vaak (meer) voor. Google zegt zelf te weten welke foute links ze kunnen negeren en daarom minder snel penalty’s te hoeven uitdelen. In december 2014 was dat dus wel anders.

Handmatige penalty’s vanwege onnatuurlijke links

Op 10 december 2014 kwamen de eerste berichten naar buiten van klanten van Get Indexed dat ze een handmatige penalty te pakken hadden. In Search Console kregen ze een melding dat er een patroon van onnatuurlijke links was geconstateerd.

Waarom Get Indexed werd bestraft

Get Indexed was sinds 2011 actief op het gebied van linkbuilding. Ze waren zelfs partner van een van de grootste aanbieders van webshopsoftware: SEOshop (tegenwoordig Lightspeed). In het kort: ze hadden een enorm aantal domeinnamen, waarop ze artikelen met links plaatsten voor hun klanten. Tegen betaling uiteraard. Of klanten konden dit zelf doen, voor een relatief laag bedrag per maand. Dit systeem wordt PBN genoemd: Private Blog Network. Hierop staan meestal nutteloze teksten, puur voor de backlinks, de sites waar ze op staan voegen niks toe aan het wereldwijde web. En die PBN’s bracht de klanten van Get Indexed dus in de problemen.

Lees verder op Search Engine Watch waarom PBN’s zo gevaarlijk zijn.

Klanten de dupe?

De vraag is dan: zijn de klanten de dupe? Ja, maar ook nee.

Klanten hebben betaald voor een dienst met een bepaalde verwachting die nu niet wordt ingelost. Aan de andere kant hebben veel klanten wel profijt gehad van de diensten waarvoor ze hebben betaald. Als ze stijgingen in hun posities hebben gehad, moet zich dat ook hebben vertaald in een stijgende omzet. Dat dit ook eens ophoudt, is ook niet ondenkbaar.

Zolang je betaalt…

In feite is het niet heel anders dan adverteren: zolang je betaalt, ben je zichtbaar. Betaal je niet meer, dan is het niet gek dat het effect ook afneemt. En is dat effect er? Op de website van Get Indexed vond ik de volgende tabel:

Resultaten linkbuilding Get Indexed

 

Sommige resultaten mogen er zijn, maar je kunt er ook heel kritisch naar kijken: een stijging van 1 positie met een zoekvolume van 210 is geen  noemenswaardig resultaat. Dat gaat je niet of nauwelijks extra bezoekers opleveren.

Klanten konden het weten

Wie er zelf in duikt of zich goed laat informeren, begrijpt dat het uitbesteden van linkbuilding risico’s met zichzelf meebrengt. Google geeft zelf in haar Kwaliteitsrichtlijnen al aan dat linkuitwisselingsprogramma’s in strijd met de richtlijnen zijn. In het interview dat Get Indexed eigenaar Stan Smulders destijds met SEOshop gaf, liet hij ook blijken te weten hoe gevaarlijk zijn werkzaamheden zijn:

Het aanmaken van links is per definitie grey hat – manipulatie, want Google wil niet dat je betaalt voor links. Als linkbuilder begeef je je daardoor altijd op glad ijs.

Even verderop probeert hij het nog wel even recht te praten:

Technieken die nu werken kunnen in de toekomst door Google worden tegengewerkt. Toch kan je, als je de ontwikkelingen goed in de gaten houdt, de risico’s managen.

Uiteindelijk blijkt dit laatste dus niet zo te zijn. Er zullen echt een keer ontwikkelingen zijn die jij pas merkt wanneer ze zijn doorgevoerd.

Daarnaast, wanneer je links plaatst op websites die duidelijk zijn opgezet met als enige doel om die voor linkbuilding in te zetten, ga je echt volledig tegen de spelregels in. Vroeg of laat wordt dat afgestraft en dat hadden de klanten kunnen weten. Op het blog van Sitedeals.nl ontstond eind november 2014 al een discussie of de technieken van Get Indexed nu wel zo zuiver waren. Slechts 3 weken later werd duidelijk hoezeer deze discussie terecht was.

Screenshot van het forum Sitedeals.nl waar een deelnemer bevestigt een handmatige actie van Google te hebben ontvangen. In een eerder bericht gaf hij aan dat het een kwestie van tijd zou zijn.

Linkbuilding uitbesteden? Zo kan het wel

Wil je wel meer backlinks en wil of kun je het niet zelf oppakken, dan is uitbesteden een optie. Hoewel Google het afraadt, gebeurt dit meer dan je denkt en werkt het vaak ook gewoon. Toch heb ik ook gezien bij klanten dat ze betaalden voor linkuilding en de links die ze kregen geen resultaat opleverden.

Dus wil je het uitbesteden, vraag dan:

  • wat voor soort links je krijgt en check of dat een mix van verschillende soorten links is zoals dat past in een natuurlijk linkprofiel
  • of je van tevoren of in ieder geval achteraf overzichten krijgt met de links die voor jou zijn aangelegd
  • op welke punten ze focussen bij het bouwen van de links

Dat laatste punt heeft wat meer toelichting nodig als je hier niet eerder mee bezig bent geweest. Wat je wat mij betreft moet horen is dat ze letten op relevantie, autoriteit en een goede mix van diverse soorten links.

Zelf aan je backlinks werken?

Als je net je website hebt opgezet en/of geen budget hebt om linkbuilding uit te besteden, hoe krijg je die links dan? Het is sowieso zaak om in ieder geval een aantal links te krijgen, omdat Googlebot hiermee een signaal krijgt dat je website bestaat en ertoe doet. Dus hoe krijg je die links dan zelf? Een aantal tips om te beginnen:

  1. Laat zien dat je bestaat door links naar je website op sociale media te delen; zo ontdekken mensen je website en vergroot je de kans dat zij dit weer delen en je uiteindelijk mensen bereikt die het zo waardevol vinden dat ze een backlink naar je website plaatsen.
  2. Zorg voor vermelding op relevante websites; ja hoor, je kunt gerust om een vermelding vragen op diverse websites. Denk hierbij aan leveranciers of klanten, branche-organisaties, startpagina’s en andere websites waar bijvoorbeeld ook je concurrenten al op staan.
  3. Meld je bedrijf aan bij bedrijvengidsen; dit zijn in feite digitale versies van de vroegere telefoongids of gouden gids, waar je online inmiddels vele varianten van vindt. Soms moet je betalen om een link bij je vermelding te krijgen, wat ik je afraad, tenzij je het zelf de investering waard vindt. Er zijn veel online bedrijvengidsen die wel gratis je link plaatsen, dus kies daar als eerste voor.
  4. Zet jezelf op de kaart; letterlijk: meld je aan bij Google Mijn Bedrijf,  TomTom en Foursquare.

Je ziet het, je kunt prima zelf je vermeldingen beheren, al dan niet met backlinks. En let op: ook vermeldingen zonder link naar je website zijn voor Google een signaal naar je website. Deze citations helpen je bij je merkbekendheid, het vergroten van vertrouwen en je lokale vindbaarheid.

Heb jij ervaring met het uitbesteden van linkbuilding? Of heb je hier iets anders over te melden of te vragen? Laat het hieronder weten, ga het gesprek aan, ik doe graag mee.

3 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Ja, dat is niet best, zulke ‘Google slaps’ :). Er zijn linkbuilders die zich ervan afmaken en voor de makkelijkste weg kiezen van PBN’s en andere schimmige links.

    Deze kwestie speelde in 2014, maar als het goed is, zou Google inmiddels wel zo ver moeten zijn dat je hier geen penalty meer voor krijgt. Google telt de spam-links simpelweg niet mee voor de rankings, maar deelt er geen straf meer voor uit.

    Negative SEO – waarbij je concurrenten aanvalt door spam-links aan te leggen naar hun domein – zou dan ook niet meer moeten werken. En ook links disavowen zou niet meer nodig hoeven te zijn. Maar goed, dat is theorie, misschien dat het in de praktijk toch nog soms anders is. De huidige straf voor het inschakelen van een slechte linkbuilder is dan nu op zijn minst nog wel dat je er helemaal niks mee opschiet in de rankings en het verspilde moeite/geld is :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Michiel, Google zegt zelf de “foute” links te kunnen herkennen en die te negeren. Dat haal ik ook kort aan onder ‘De risico’s van linkbuilding uitbesteden’ ;-)
      Of het echt altijd zo goed werkt, mag je wat mij betreft in twijfel trekken, zoals je nooit alles wat Google stelt of zegt klakkeloos moet geloven of aannemen.

      En bij overduidelijke overtreding van de regels kun je nog steeds een handmatige penalty krijgen. Ik heb onlangs nog online meegekregen dat dit was gebeurd. Het zal alleen veel minder vaak voorkomen, vooral bij echt enorm veel (foute) links die de zoekmachine denkt te kunnen herleiden als onderdeel van bewuste linkbuildingactiviteit.

  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Goeie toevoeging Nathan, daar had ik kennelijk overheen gelezen dat je dat ook aanstipte. Inderdaad is het de vraag of het in de praktijk altijd goed werkt, dat negeren van spammy links. Ik heb een tijdje terug daar wat over uitgeplozen en las toen wat verhalen dat het soms – in extreme gevallen – toch nodig is om te disavowen om je rankings weer wat op te vijzelen. Maar in de meeste gevallen zal het wel goed opgepikt worden door Google. Gelukkig maar, want negatieve SEO werd op een gegeven moment best populair en als zoiets werkt en sites daar het slachtoffer van worden, is het niet best. Ook wel triest om op die manier concurrenten te willen aanvallen, maar goed, die personen zijn er ook altijd wel weer kennelijk.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.