De drie pijlers van SEO, of toch vier?

Bij SEO hebben we het vaak over drie pijlers. Deze drie pijlers van SEO ‘bestaan’ al zeker sinds het begin van deze eeuw en zijn essentiële basiskennis voor iedereen met een website. Tenminste, als je wilt dat je website vindbaar is in de zoekmachines. Alleen weten wat die drie pijlers zijn, en hoe ze bijdragen aan je vindbaarheid, helpt je met je vindbaarheid én helpt je beter te begrijpen wat een eventuele externe partij voor je doet. En we voegen nog een vierde pijler toe aan de drie bestaande pijlers, dus je kan ook uitgaan van de vier pijlers van SEO.

De 3 pijlers van SEO

Laten we beginnen met de oorspronkelijke 3 pijlers van SEO. De vierde komt later, omdat je nog zou kunnen discussiëren of het wel echt een aparte pijler is. Deze drie pijlers kun je verdelen in 2 categorieën: on-page en off-page.

Op zich spreken deze termen al behoorlijk voor zich. On-page SEO gaat over alles op de webpagina of website, en off-page SEO gaat om factoren buiten je website. Je kan het ook interne en externe factoren noemen.

De 3 pijlers zelf dan – in willekeurige volgorde:

1. Content: van tekst tot audio

Zonder inhoud geen webpagina. De Engelse term ‘content’ is hierbij de gangbare term in de marketingwereld. Dat is in basis tekst; een bezoeker wil lezen wat je te bieden hebt. Zonder tekst valt er vrij weinig op te maken over het onderwerp van een webpagina. Afbeeldingen, video en audio maken een pagina meer dan simpelweg een lap tekst én ondersteunen de webteksten. En andersom natuurlijk.

De content geeft dus letterlijk inhoud aan je webpagina en geeft daarmee handen en voeten aan het onderwerp van een pagina.

Hier vind je tips om je content te verbeteren:

2. Techniek: meer dan alleen je CMS

Bij de technische kant van SEO gaat het niet alleen om de techniek achter de website zelf, zoals het CMS en de websitestructuur. Hier komen ook zaken bij kijken als je hosting. Goede hosting is essentieel voor een goede technische basis van je website. Zowel de browser van je bezoeker als de crawler van een zoekmachine haalt alle informatie van je webpagina’s op van de servers waarop jouw website wordt gehost. Snelle servers die zonder problemen alles doorgeven liggen aan de basis van een snelle website.

Redirects, caching en grote bestanden

Je maakt je webpagina’s sneller door caching in te stellen, en door vooral ook de bestandsgrootte van bijvoorbeeld je afbeeldingen zo klein mogelijk te houden. Voorkom daarnaast dat je bezoekers een 404-melding krijgen, door bijvoorbeeld redirects in te stellen wanneer je een pagina verwijdert. In 2021 introduceerde Google de Core Web Vitals, die een aantal technische zaken op je webpagina’s meetbaar maken.

Dit kan je doen om de pijler techniek te verbeteren:

3. Populariteit/autoriteit: backlinks en meer

De derde pijler van SEO is autoriteit. Je zou het ook ‘populariteit’ kunnen noemen. Bij autoriteit denk je al gauw aan expertise, terwijl daar niet altijd per se sprake van is. De belangrijkste factor binnen deze SEO-pijler is nog wel je backlinks. En hoewel Google al eens aangaf dat ze je autoriteit ook kunnen aflezen op basis van mentions zonder backlinks, blijven backlinks toch echt duidelijk een krachtiger signaal.

Backlinks, E-E-A-T …

Backlinks zijn dus nog steeds heel krachtig. Verder kan E-E-A-T een rol spelen, waarbij niet elk onderdeel van invloed hoeft te zijn. Zie E-E-A-T vooral als een signaal naar Google over jouw kennis (of de kennis binnen jouw organisatie) over jouw vakgebied.

Meer over de SEO-pijler autoriteit:

De vierde pijler: UX

Je had zelf vast wel door dat de derde pijler off-page SEO is, en de eerste twee on-page zijn. En dan komen we nu bij de vierde pijler: UX. UX staat voor ‘User eXperience’, in gewoon Nederlands ‘gebruikerservaring’. En als je weet wat UX op een website inhoudt, valt er een prima robbertje over te discussiëren of dit nu echt wel de vierde pijler van SEO is.

UX is namelijk een combinatie van on-page factoren, waaronder de snelheid van je webpagina’s (techniek) en de gebruiksvriendelijkheid van je pagina’s. Die gebruiksvriendelijkheid komt onder andere voort uit de opmaak van je pagina’s, maar ook de content draagt bij aan hoe makkelijk je website te begrijpen en te gebruiken is. En (te) grote afbeeldingen helpen niet, waarmee ze eigenlijk zowel de pijler content als de pijler techniek beslaan.

Is UX echt een aparte SEO-pijler?

Je zou dus kunnen discussiëren over de vraag of UX echt een aparte SEO-pijler is. Het is een mix van content en techniek, terwijl je ook zou kunnen stellen dat het ontwerp – dat ook bijdraagt aan het gebruiksgemak – geen van beide is. Ook de Core Web Vitals, die onder de pijler techniek vallen, zijn te linken aan UX. Google geeft dat zelf ook al aan in de titel van hun eigen artikel ‘Learn 3 core web vitals to measure UX‘ .

Nu ben ik benieuwd: vind jij dat UX de vierde pijler van SEO is? Heb je andere vragen of opmerkingen? Jouw reactie is altijd heel welkom, ik reageer altijd op je eerste bericht onder mijn blogartikelen.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.