Copycat die niet letterlijk overneemt: niet jouw probleem
Wanneer je teksten schrijft, of anderszins dingen maakt, kan te maken krijgen met plagiaatplegers. Als er auteursrecht op een werk zit, is er dan sprake van inbreuk op auteursrecht. En ja, er is al gauw sprake van auteursrecht. Maar wat als er iemand teksten of ideeën overneemt, kan je dan optreden tegen de copycat? Omdat ik nogal eens met plagiaatplegers te maken krijg, is dit ook een vraag die ik nog weleens krijg.
Inbreuk of plagiaat?
Als eerste even goed om duidelijk te maken dat er een verschil is tussen plagiaat en inbreuk op auteursrecht. Wanneer iemand iets van je overneemt zou dat onder plagiaat kunnen vallen. Het idee is niet origineel, of delen van wat diegene maakt zijn niet origineel. Plagiaat speelt ook bij wetenschappelijk werk, zoals scripties en wetenschappelijke artikelen. Zo stonden er in het boek ‘Tegen de terreur’ van Beatrice de Graaf teksten die sterk leken op passages uit een scriptie en een paper van een student van een student.
Wanneer deze passages vrijwel identiek zijn, zou er sprake kunnen zijn van inbreuk op auteursrecht. Je moet dan wel kunnen bewijzen dat jij degene bent die als eerste dit werk maakte. En dat de ander dus ook zonder twijfel het werk na jou maakte.
Niet exact hetzelfde, toch inbreuk
Ook wanneer een tekst – laten we het vanaf nu gewoon even over teksten hebben – niet exact hetzelfde is, kan je soms wel aantonen dat de ander inbreuk pleegt op jouw auteursrecht. Zo ontdekte ik eens dat iemand een artikel van mij had overgenomen en daar wel behoorlijk zijn best op had gedaan om dat te verbloemen door nogal wat zinnen om te bouwen en woorden te vervangen door bijvoorbeeld synoniemen. De inbreuk was heel gemakkelijk aan te tonen omdat:
- de opbouw van het artikel exact hetzelfde was: alle alinea’s hadden dezelfde strekking als mijn alinea’s op diezelfde plek in het artikel;
- er een vrijwel identieke opsomming op (jawel!) precies dezelfde plek in het artikel stond;
- er waren zinnen die voor 100% overeenkwamen.
Hiermee is echt heel gemakkelijk hard te maken dat er inbreuk op je auteursrecht is gepleegd. De overeenkomsten zijn te opvallend om toeval te kunnen zijn en de website-eigenaar moest dan ook toegeven dat dit een inbreuk moest zijn.
Hetzelfde idee of duidelijke overeenkomsten dan
En dan wanneer iemand hetzelfde idee heeft als jij, of duidelijke overeenkomsten. Daar wordt het heel erg lastig om je ergens op te beroepen. Een idee of stijl is niet auteursrechtelijk beschermd. Kennelijke overeenkomsten zijn natuurlijk wel een signaal dat er mogelijk afgekeken is, maar is verder niks aan te doen. Iemand kan dus gewoon een idee van jou overnemen, of zelfs jouw stijl na-apen. Als die ander het niet zelf kan bedenken, maakt dat de ander wel minder authentiek. En als het niet authentiek is, is de kans klein dat ze dit kunnen blijven volhouden. Zeker een stijl is vaak wel heel eigen, al zou de ander zich die stijl eigen kunnen maken door die consequent over te nemen.
Teksten leken nogal op elkaar
Een tijdje geleden vroeg een bevriende tekstschrijver mij om eens te kijken naar een tekst, die wel heel erg op een tekst van zijn hand leek. Ik heb die tekst allereerst door een aantal tools gehaald die plagiaat kunnen opsporen. Dat leverde geen overeenkomsten op, dus mijn conclusie was dat er niet echt sprake was van het overnemen van teksten. Toch vonden de tekstschrijver en zijn klant de tekst wel heel erg lijken op hun teksten. Best kans dat de concurrent – want het was een concurrent van deze klant – de kunst had afgekeken. En dan kan je het gevoel krijgen dat het jouw teksten zijn. Toch is er dan niks aan te doen, omdat enige vorm van plagiaat niet te bewijzen is, en inbreuk op auteursrecht al helemaal niet.
Het is het probleem van de copycat zelf
Wat mij betreft is zoiets het probleem van de copycat zelf. Mensen kunnen zien dat de teksten niet origineel zijn. En zelfs als mensen dat niet zien, lijkt me dat die copycat zich er uiteindelijk ongemakkelijk bij gaat voelen. Die doet iets wat niet bij de persoon zelf past, dat lijkt me niet echt een heel prettig gevoel. Je zet teksten op je website die niet echt zijn zoals je het zelf zou schrijven. En ergens is het ook best sneu dat iemand niet zelf iets kan bedenken. Inspiratie opdoen doet iedereen en dat is ook prima. Maar als je zelf kennelijk niet creatief genoeg bent om iets te bedenken, of een stijl of wat dan ook denkt te moeten overnemen, zou dat toch reden zijn om jezelf even achter je oren te krabben.
Lekker laten gaan dus, als je het mij vraagt. Er valt bijzonder weinig tegen te doen, en het kost dan vooral tijd en energie die je beter kan steken in andere dingen die wel wat opleveren.
Zet het om in je voordeel
Blijf vooral lekker je authentieke zelf, zou ik zeggen. Ga uit van je eigen kennis, kunde en kracht, en laat die copycats maar lekker. De kans dat ze er zijn is vrij groot, maar als je er achter komt dat iemand zoiets doet, maak er dan een voordeel van. Kijk wat je kan verbeteren aan jouw eigen tekst, of welk ander werk de ander ook maar bij je heeft afgekeken. Zet het om in je voordeel.
Heb jij ervaring met copycats, heb jij een mening of iets anders wat je wilt delen? Of een vraag of opmerking naar aanleiding van bovenstaande, dat kan ook. Laat het hieronder weten in een reactie. Je krijgt mijn eigen, authentieke reactie op jouw bericht 😁.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!