Content pruning: waarom je in je website moet snoeien

Je moet snijden in je content, snoeien, samenvoegen. Content pruning heet dat in het Engels. Zo bestrijd je keyword cannibalization en versterk je juist de goede content, om beter te scoren in Google. Hoe doe je die content pruning nu, waar begin je?

Waarom content pruning?

Eigenlijk zijn er meerdere redenen waarom je aan content pruning zou moeten doen.

  • voorkomen van keyword cannibalization
  • actueel houden van je content
  • uitsluiten van thin content

Volgens sommigen zou ook je crawl budget een reden zijn.

Je huis en tuin houd je toch ook bij?

Je wilt toch ook geen rommel in je huis en geen tuin die overwoekerd wordt? Dus houd je die ook bij door op te ruimen, regelmatig spullen weg te doen en planten, struiken en eventueel bomen te snoeien. Dat is precies wat je ook met content pruning doet. Het Engelse woord pruning betekent ook ‘snoeien’. Dat is dus wat je gaat doen met je content.

Onder andere hierom dus:

Content pruning tegen keyword cannibalization (dewattes?)

Wanneer jouw website al een aantal jaren bestaat, loop je een groot risico dat er pagina’s zijn die met elkaar concurreren. Deze pagina’s hebben overlap in hoofdonderwerp of subonderwerp, en scoren daardoor op dezelfde zoektermen. Er is dan sprake van keyword cannibalization, in goed Nederlands ‘zoektermkannibalisatie’ (of ‘zoekwoordkannibalisatie’, maar ik vind ‘zoekwoord’ niet zo’n geslaagd begrip). Je wilt niet met jezelf concurreren, dat kan zelfs nadelige gevolgen hebben voor je SEO. Kan, hoeft niet. Hoe dat zit, hoe je dat opspeurt en hoe je dat oplost nemen we verderop door.

Efficiënt je content actueel houden

“Google houdt van verse content”. Oh? Eerlijk gezegd vind ik dat veel te zwart-wit. Je bezoeker houdt van verse content. Of misschien wel niet. Toch? Ga bij jezelf maar na: als je een goed stuk leest, maakt het in feite niet uit hoe oud het is. Maarrrrr: het moet wel relevant zijn en inhoudelijk kloppen. En toch: als je in de zoekresultaten een datum ziet die ouder dan 2 jaar is, wat denk je dan? Dus is het goed om je content actueel te houden. En eigenlijk nog wel als laatste om die datum.

Sterker nog: je zult ook gewone pagina’s hebben waarbij er geen datum in de zoekresultaten staat. Dan speelt dit dus helemaal niet.

Maar toch: actuele content

Hoe het ook zij, met content pruning kun je wel je content actualiseren. Of het nu verse content oplevert voor Google of dat het gewoon prettig is voor je bezoeker, gewoon doen. Want: je content veroudert sowieso. Wedden dat je teksten van een paar jaar geleden eigenlijk niet meer om aan te gluren vindt? Of dat er iets is veranderd, waardoor het niet (helemaal) meer klopt wat er staat?

Als je het dan voor je SEO doet…

En als SEO de reden moet zijn: als je regelmatig iets verbetert aan je website, komt de zoekmachinebot in ieder geval ook regelmatig langs. Niet dat je dat per se helpt hoger in Google te komen, maar het helpt de zoekmachine wel even je pagina’s opnieuw te crawlen en indexeren. En als je jouw webpagina’s blijft verbeteren, kan dat zeker positieve invloed hebben.

Uitsluiten van thin content: goed voor SEO

Je hebt de term thin content misschien ook wel eens gehoord. Dunne inhoud; paginaatjes met heel magere informatie. Ken je vast ook wel, dat je vol verwachting een stuk wilt lezen en dan denkt: “zonde van mijn tijd, niks nieuws geleerd.” En hoewel inhoudelijke stukken vaak lang zijn, is lengte natuurlijk niet de graadmeter voor goede inhoud. Ga vooral uit van de beste content die je zelf zou willen lezen.

En wees eerlijk: als jij wat van je oude stukken terugleest, ben je daar dan nog wel echt trots op?

Voor mij is dat reden geweest om een aantal van mijn eerste blogs te verwijderen of rigoureus te herschrijven.

Snoeien dus in je content

Tijd om echt in content pruning te duiken: het snoeien in je content. Want je wilt toch ook dat de boel niet overwoekerd wordt? Slechte content eruit, verouderde content updaten en van meerdere artikelen die elkaar al dan niet deels overlappen 1 ijzersterk artikel maken.

Hoe pak je het aan?

Je kent nu de redenen, dus hoe ga je te werk als je dan in je content gaat snoeien? Je wilt het vooral niet ten koste laten gaan van je vindbaarheid en als je zelf al niet heel erg met SEO bezig bent, breng je jezelf dan niet in de problemen? Een paar stappen waarin je zowel betaalde als gratis tools kunt gebruiken.

1. Breng je pagina’s en hun vindbaarheid in kaart

Eerst wil je voorkomen dat je inboet aan vindbaarheid. Zeker wanneer je pagina’s gaat schrappen, wil je niet dat je daardoor bezoekers misloopt. Tenzij het voor jou geen relevante bezoekers zijn. Zo word ik ook gevonden op een aantal zoektermen die mij niet echt bezoekers opleveren die mogelijk klant worden. Het zijn meer gewone consumentenproblemen, maar ik help anderen graag en als die artikelen eraan bijdragen, is dat ook prima.

Hoe ontdek je die vindbaarheid? Met tools als:

Je wilt in ieder geval duidelijk hebben welke pagina’s op welke zoektermen ranken. Dan kun je ook bepalen of er pagina’s zijn die bijvoorbeeld op de verkeerde zoektermen ranken en daarop bijsturen.

2. Bepaal welke pagina’s met elkaar concurreren

Daarnaast wil je ook weten welke pagina’s op dezelfde of vrijwel dezelfde zoektermen ranken. Zo kun je die samenvoegen of op een andere manier bijsturen om de juiste pagina te laten ranken op een bepaalde zoekterm. Als de zoekmachine niet snapt welke pagina nu precies waarover gaat, concurreer je met jezelf in Google en dat kan je vindbaarheid in de weg zitten.

3. Bepaal welke pagina’s op welke zoektermen moeten ranken

Nu je weet waar het misgaat, kun je bepalen welke pagina op welke zoektermen moet ranken. Let wel: een webpagina kan op meerdere zoektermen ranken en dat is niet verkeerd. De zoektermen heb je nu, zet ze bij de pagina die daarop moet scoren.

4. Check de pagina’s op backlinks

Omdat backlinks nog altijd erg belangrijk zijn voor je SEO, wil je geen backlinks kwijtraken. Dus check je ook of er backlinks naar die pagina’s liggen. Enkele gratis tools die je kunt gebruiken:

*Mangools tools kun je 10 dagen lang gratis gebruiken, daarna zijn er verschillende abonnementsvormen.

En verder diverse betaalde tools als Ahrefs, Majestic en Moz. Gebruik liefst een combinatie van op zijn minst 2 tools, zo krijg je het meest complete beeld. Niet iedere tool is even actueel en iedere tool mist ook wel eens wat.

Je ziet 6800 backlinks in LinkMiner, afkomstig van 419 verwijzende domeinen.

 

Ahrefs telt 2360 backlinks vanaf 309 verwijzende domeinen.

Ubersuggest heeft 1914 backlinks gevonden op 474 verwijzende domeinen. Breng het dus met al die tools in kaart voordat je van start gaat met content pruning.

Zorg dat je weet welke pagina’s waarmee je aan de slag gaat al backlinks hebben. Mocht je een pagina verwijderen of samenvoegen met een andere pagina onder een andere URL, vraag dan de website-eigenaren of -redacteuren om de link aan te passen naar de nieuwe URL. Een redirect is ook al een oplossing, maar liever heb je direct een goede link. De redirect komt zo aan de orde :-) .

 5. Schrap, herschrijf, voeg samen

Nu weet je wat je gaat doen. Toch? Je hebt je content pruning handen en voeten gegeven, je weet welke pagina’s je gaat schrappen, herschrijven, updaten en/of samenvoegen. Dus dat ga je nu doen. Neem er gerust je tijd voor, stap voor stap. Het hoeft niet allemaal direct.

6. Zorg voor redirects

Pagina’s die verdwijnen of pagina’s waarvan je de URL aanpast kunnen ervoor zorgen dat websitebezoekers op een niet-bestaande pagina uitkomen. Of dat nu is omdat ze via een externe link naar die pagina denken te gaan of omdat ze die link zelf eens hebben opgeslagen of wat dan ook. Dat is een teleurstellende ervaring en dat wil je voorkomen. Het wijzigen van de backlinks is een eerste stap, of eigenlijk de tweede. Je maakt liefst gelijk een redirect aan. Hoe dat zit, lees je hier.

Kannibalisatie binnen jouw eigen SEO voorkomen: content pruning

Ben je geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan met content pruning? Pak het op. Je hebt een stappenplan dat je alleen maar hoeft uit te voeren. Heb je nog vragen, opmerkingen of aanvullingen? Wees welkom om het hieronder te delen.

*Dit is een affiliate link. Wanneer je via deze link een aankoop doet, krijg ik een kleine vergoeding zonder dat jij daar extra voor betaalt. Ik maak alleen gebruik van affiliate als ik een tool goed genoeg vind.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.