Zo zet je concurrentenanalyse in voor je SEO
Voor het verbeteren van je online vindbaarheid is een concurrentenanalyse onmisbaar. Let wel: dit is geen concurrentieanalyse, de concurrentenanalyse is specifieker en daarmee relevanter voor je SEO. Ontdek hoe je dit doet en wat je eruit haalt en maak stappen met jouw online vindbaarheid.
Concurrentieanalyse versus concurrentenanalyse
Laten we eerst eens helder hebben wat een concurrentenanalyse is en hoe die verschilt van een concurrentieanalyse.
Wat is een concurrentieanalyse?
Een concurrentieanalyse is een onderzoek naar het totale speelveld waarin jij met jouw (nieuwe) bedrijf wilt opereren of waarin een nieuw product of nieuwe dienst gelanceerd wordt. Je analyseert daarbij onder andere hoeveel concurrenten er zijn en bepaalt jouw positie in de markt. De concurrentieanalyse is vooral breed en gericht op de markt als geheel en ter voorbereiding van een nieuw bedrijf, product of nieuwe dienst.
Meer details lees je bij MKB Servicedesk.
Wat is een concurrentenanalyse?
Een concurrentenanalyse is een onderzoek naar een specifieke concurrent of enkele specifieke concurrenten. Je onderzoekt dus een deel van de markt om te bepalen hoe jij jouw aanbod of positionering kunt verbeteren. Daarbij gaat het dus om een bestaand aanbod waar jij verbetering in wilt realiseren.
Marktbreed ter voorbereiding of specifiek voor optimalisatie
Het verschil is dus dat je een concurrentieanalyse in de voorbereidende fase uitvoert en die marktbreed is, terwijl concurrentenanalyse zich richt op specifieke concurrenten om jouw eigen positie te verbeteren op basis van wat je bij jouw concurrenten ziet. Die concurrentenanalyse is dan ook een slimme methode om punten te vinden voor de optimalisatie van jouw webpagina’s. Onderdeel van jouw SEO-strategie dus.
Concurrentenanalyse voor je SEO
Die concurrentenanalyse kun je natuurlijk toepassen op allerlei onderdelen van je bedrijfsvoering, van product-prijsstrategie tot marketing en productontwikkeling. Wij gaan nu in op hoe je een concurrentenanalyse voor je SEO oppakt en gebruikt.
Altijd zoektermenonderzoek
Omdat je online goed vindbaar wilt zijn, doe je natuurlijk je zoektermenonderzoek. Dat heb je al gedaan voor je startte met je website. Zo niet, dan is dat het eerste wat je nu doet. Heb je geen inspiratie, dan is een concurrentenanalyse ook een mooie basis voor je zoektermen. Je kunt namelijk heel mooi spieken bij de concurrenten en zo nieuwe ideeën voor zoektermen vinden.
Heb je al zoektermen in het vizier, dan zijn die een mooie start om concurrenten op te selecteren voor jouw concurrentenanalyse.
Hoe ga je te werk?
Zoals je hiervoor al hebt gezien zijn er 2 mogelijke startpunten:
- Een zoekterm of lijst met zoektermen uit je zoektermenonderzoek
- Concurrenten gebruiken om zoektermen te destilleren
We nemen ze natuurlijk beide door, waarbij ik zelf Ahrefs gebruik als voorbeeld. Kijk zelf welke tool(s) je wilt of kunt gebruiken, qua methode zal het zeker bij gebruik van bijvoorbeeld Moz, SEMrush, Ubersuggest of Mangools [aff.] niet heel anders zijn. Zover ik weet heeft Ahrefs alleen wel data die andere tools niet hebben, wie weet vind je zelf juist andere waardevolle informatie in andere tools.
Concurrentenanalyse op domeinniveau
Met concurrentenanalyse op domeinniveau breng je in kaart waar jij staat ten opzichte van jouw concurrenten qua vindbaarheid in Google, ontdek je kansen op verbetering en vind je nieuwe zoektermen. De betaalde SEO-tools hebben hier soms ook iets voor, zoals Ahrefs’ Content Gap. Die geeft alleen enkel weer waar jij niet op gevonden wordt en jouw concurrenten wel, terwijl het ook mooi is om te zien waar jouw kansen liggen voor hogere posities door jouw concurrenten te onderzoeken.
Het is dus maar net wat je wilt bereiken, Content Gap kan een alternatief zijn als je puur op zoek bent naar nieuwe zoektermen, met deze concurrentenanalyse krijg je gegarandeerd ideeën en inzichten om jouw SEO-strategie een stap hoger te tillen.
Hoe voer je dit uit?
Nu wil je natuurlijk aan de slag. Dus hoe doe je dit? Je gaat naar de SEO-tool van jouw keuze en voert daar de domeinnaam van je concurrent in. Liefst heb je er 3 of 4, maar bepaal gerust zelf hoeveel je er wilt onderzoeken. Je kunt dan de organische posities bekijken, in Ahrefs vind je die onder ‘Organische zoekopdrachten’, bij SEMrush onder ‘Organic Research’, bij Ubersuggest onder ‘Keywords’. Welke tool je ook gebruikt, zoek even en je vindt ze vast wel. Per concurrent download je dan de lijst met zoektermen.
Bewerk en voeg samen (sorry, dit is even de droge materie)
De lijsten die je krijgt zijn vaak in .csv, daar wil je een mooi Excel-bestand van maken. Ben je een beetje handig met Excel, dan weet je hoe je via ‘Gegevens naar kolommen’ alles in eigen kolommen krijgt, sla je daarna in ieder geval 1 bestand op als Excel, dan voeg je alle andere bestanden daar aan toe als tabblad.
Je maakt per concurrent 1 tabblad aan en natuurlijk zet je er ook een tabblad in met de organische posities van jouw eigen website. En dan ga je alle zoektermen in 1 tabblad zetten. Zelf doe ik dat zo:
- Kies de concurrent met de meeste organische zoektermen en kopieer dat tabblad, waar je dan het totaaloverzicht van gaat maken
- Kopieer uit de andere tabbladen ook alle zoektermen en zet die onder de al verzamelde zoektermen in het totaaloverzicht
- Als je alles in 1 totaaloverzicht hebt staan, kies je voor ‘Dubbele waarden verwijderen’
Zo houd je een flinke lijst over met veel zoektermen, terwijl alle dubbele eruit gehaald zijn. Tijd om per zoekterm je concurrenten in beeld te brengen. Die wil je per slot van rekening analyseren.
Maak een overzicht met de posities per concurrent (en jouw eigen site)
Heb je het totaaloverzicht klaar, dan zet je zowel de zoekvolumes als de posities per concurrent elk in hun eigen kolom met ‘Verticaal zoeken’. Een relatief complex klusje, dat super handig is wanneer je het in de vingers hebt. Weet je niet hoe dat werkt, bekijk dan de video.
Wanneer je alles in het totaaloverzicht hebt gezet, selecteer je alle data die je via Verticaal zoeken in het tabblad hebt gezet. Je kopieert die dan, plakt ze gewoon weer op dezelfde plek en kiest dan voor ‘Waarden en getallen behouden’. Zo staan de formules niet meer in het tabblad, wanneer dat wel zo blijft is er een risico dat je al die data kwijt bent wanneer je ergens iets verandert.
Zet filters aan om door de data te grasduinen
Nu je het totaaloverzicht hebt met alle posities van je concurrenten, zet je de filters aan en liefst blokkeer je ook de bovenste regel van de pagina. Zo kun je de filters gebruiken om te sorteren op alfabet, zoekvolume of positie. Lekker wat rond klikken en scrollen om eens te kijken waar kansen liggen en waar jouw concurrenten het beter doen en jij dus nog even aan de bak kan. Mooi toch?
Zo doe je dat, mocht je er nog niet zoveel van weten (kijk sowieso even, je weet maar nooit wat je eruit haalt ;-) ):
Wat je dan doet, pakken we zo op, eerst even wanneer je je concurrentenanalyse op basis van zoektermen doet.
Concurrentenanalyse op basis van zoektermen
De insteek bij de concurrentenanalyse op basis van specifieke zoekterm focus je op enkele bestaande of nieuwe zoektermen. Dus je wilt een nieuwe pagina publiceren over een onderwerp waarop je vindbaar wilt zijn, of je wilt de vindbaarheid van bestaande webpagina’s verbeteren. Heb je zoektermen bepaald waarop je (beter) wilt ranken, onderzoek dan je concurrenten op meerdere punten:
- Wie de sterkste concurrenten zijn
- Op welke andere zoektermen jouw concurrenten nog meer ranken
- Wat jouw concurrenten anders doen dan jij waardoor ze mogelijk hoger ranken
Ga hiervoor in jouw SEO-tool naar het onderdeel keyword research en begin met 1 zoekterm of enkele gerelateerde zoektermen.
In Ahrefs ga je naar ‘Phrase match’ of ‘Woordgroep’, waar je ziet hoeveel er op de zoekresultaten wordt geklikt en waar je de SERP kunt open klikken om zo je concurrenten in de top 10 te bekijken:
Onderzoek de top 10 van de zoekterm(en) en kies wie jouw echte concurrenten zijn. Staat er voor een gekozen zoekwoord(combinatie) bijvoorbeeld een organisatie in de top 10 waarmee je qua aanbod totaal niet concurreert, dan valt die natuurlijk af. Ook Wikipedia zou in principe geen concurrent moeten zijn, al zou je SEO-technisch natuurlijk met een informatieve pagina ook boven zo’n website willen komen :-) .
Mooie bonus: extra zoektermen ontdekken
Wat het voordeel is van de concurrentenanalyse met zoektermen als basis, is dat je in ieder geval in de betere tools ook weer kunt ophalen op welke zoektermen jouw concurrenten scoren. In onderstaande voorbeeld zie je een Google top 10 in Ahrefs, waarbij je onder ‘Zoektermen’ of ‘Keywords’ ziet dat de meeste andere pagina’s op tientallen zoektermen ranken.
Klik je op het getal, dan brengt Ahrefs jou naar het overzicht van de zoektermen waar die pagina op rankt:
En zo heb je mogelijk weer nieuwe zoektermen om aan je lijst toe te voegen. En je weet dat deze zoektermen in principe op 1 pagina bij elkaar passen.
Hoe gebruik je de concurrentenanalyse voor je SEO?
Nu heb je een mooie lijst, en dan? Allereerst is het zaak om realistisch te blijven. Je hoeft echt niet op alle zoektermen in te zetten. Wees selectief, pak de belangrijkste voor jou en ga daarmee aan de slag. Zijn echt alle -of bijna alle- zoektermen gewoon relevant voor jouw website, verspreid je werk aan deze zoektermen dan over een aantal weken of zelfs maanden. Vergeet je zevenmijlslaarzen, met kleine stapjes kom je vaak verder. En nu analyseren:
1. Analyseer de pagina’s waarmee jij wilt concurreren
Nu je weet waar je mee aan de slag gaat, is het zaak om te kijken waarom jouw concurrenten het beter doen dan jij. Eigenlijk begint nu de concurrentenanalyse pas echt. Onderzoek de pagina’s van jouw concurrenten op punten waarvan jij weet of denkt dat ze invloed hebben op de vindbaarheid:
- Inhoud van de pagina’s
- Backlinks/autoriteit van het domein
- Ankerteksten
- Laadtijd
- …
We kunnen hier natuurlijk onmogelijk alles doornemen, als je enige SEO-kennis hebt, kun je zelf een lijstje opstellen. Hoort daar eventueel lengte van de content bij? Ik geloof zelf niet in lengte als factor. Gaan we bijvoorbeeld uit van de zoekterm ‘concurrentenanalyse’, dan heeft de nummer 1 zo’n 800 woorden op de pagina (althans, de werkelijke inhoud), de nummer 2 ruim het dubbele, nummer 3 weer zo’n 800 en nummer 4 net over de 200. De nummer 5 heeft een enorme lap tekst van dik 2800 woorden. Dus vertel mij maar hoe de lengte van een tekst invloed heeft op je SEO…
2. Publiceer of optimaliseer jouw webpagina’s
Heb je een beeld van de punten waarop jij jouw webpagina’s kunt verbeteren, dan kun je aan de slag om te optimaliseren. Gaat het om een nieuwe pagina, dan heb je door de concurrentenanalyse nu een idee van waar je rekening mee moet houden voor je vindbaarheid.
3. Monitor en stuur bij
Heb je de pagina gepubliceerd of geoptimaliseerd, dan is het zaak om te monitoren wat er gebeurt. Gebruik een rank tracker of kies een gratis tool om jouw positie in Google te checken. Wanneer er niks gebeurt of wanneer je daalt in Google, betekent het dat je moet bijsturen.
Zelf gebruik ik ProRankTracker [aff.], waarmee ik ook geautomatiseerde rapportages ontvang. Ook Mangools heeft een rank tracker in de vorm van SERP Watcher [aff.]. Beide zijn behoorlijk betaalbare tools, dus daar loop je niet op leeg. En bedenk vooral ook dat je hiermee betere posities en daarmee meer klanten kunt behalen. Zo verdienen ze zich ook terug.
Lees ook ‘Pro Rank Tracker: monitor en rapporteer posities in Google‘
4. Optimaliseren waar nodig
Is het zo dat je posities achterblijven of dat je nog hoger in de zoekmachine wilt komen, dan blijf je dus optimaliseren tot je bereikt wat je wilt bereiken. Vergeet niet dat je gewoon relevante en waardevolle informatie voor jouw bezoeker moet hebben, anders kun je optimaliseren wat je wilt, maar voegt het niets toe en zal Google dat ook zien en je niet belonen met een mooie positie. Zo werkt het gelukkig ook steeds meer.
Rinse and repeat
En hop, verder. Concurrentenanalyse erbij pakken voor de volgende stap of opnieuw concurrentenonderzoek doen om er weer zoektermen bij te vinden. Je weet nu hoe het moet.
Heb je nieuwe inzichten opgedaan, iets aan te vullen of te vragen, laat het hieronder weten. Ik ben heel benieuwd.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!