Bouw gratis een website voor jouw onderneming – met Google
Wil je wel een website, maar heb je geen zin om er ook maar íets voor te betalen? Dan heb ik goed nieuws voor je. Je bouwt namelijk zelf gratis en snel een website, met dank aan Google. Met wat mitsen en maren overigens. Je hebt er in ieder geval geen domeinnaam voor nodig én je hebt geen kosten voor hosting. Eerst de voor- en nadelen op een rijtje, krijg je daarna stap-voor-stap het proces om die gratis Google Business site te bouwen, als je dat dan nog wilt doen.
-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 28 juni 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 8 juni 2023-
De voordelen van een Google Business site
Een gratis website, daar heeft (bijna) iedereen wel oren naar. Maar we weten ook dat gratis vaak nadelen heeft. Zo ook de Google Business site. Eerst de voordelen:
- Het is gratis
- Je betaalt zelfs geen hosting
- Je website is mobielvriendelijk
- Iedereen kan zo zelf een website bouwen
- Je kunt je website beheren vanaf je mobiele telefoon
- Heb ik al gezegd dat het helemaal gratis is, inclusief de hosting? ;)
Veel meer kan ik eerlijk gezegd niet bedenken. “Gratis” is wel het toverwoord natuurlijk. Oh ik vind nog 1 voordeel, al zal je die zelf misschien niet zo gauw opmerken: je website laadt wel snel.
Snelle website, maar dat is logisch
Op zich is het ook niet gek dat een Google Business site zo snel is, want je webpagina bevat niet zo veel content en er draait weinig overbodige code, die je bij sommige CMS’en wel hebt. Daarnaast draaien er geen plugins of wat dan ook, die voor (enige) vertraging zorgen.
Tot zover de voordelen dus. En dan, welke punten zijn er aan te merken op die gratis Google website?
Meer nadelen dan voordelen
Gratis is leuk, maar gratis kent ook nadelen. Welke nadelen ik heb ontdekt? Heb je effe?
- Het is alleen maar een zogenaamde one-page website
- Je hebt beperkte opties voor je layout en opmaak
- Je kunt niet zelf kopteksten toevoegen, je hebt standaard één H1 en één H2
- Je kunt geen alt-tekst aan afbeeldingen toevoegen
- Je kunt zelf geen meta-omschrijving toevoegen
- De functionaliteiten zijn erg beperkt, zo kun je bijvoorbeeld geen blog aanmaken
- Je krijgt geen mooie, professionele URL/domeinnaam, tenzij je die aanschaft en er jaarlijks voor betaalt
Voor wie is een gratis website van Google geschikt?
Wanneer kies je om zelf je gratis website via Google te bouwen?
- Wanneer een one-page website prima is voor je
- Wanneer je niet van plan bent om te gaan bloggen
- Wanneer vindbaarheid niet heel belangrijk is voor je
- Wanneer je echt geen budget hebt voor een uitgebreide website
- Wanneer korte informatie zonder pagina per product of dienst voldoet
Kort gezegd is dit echt een oplossing voor ondernemers zonder budget. Het is echt wat ze noemen een online visitekaartje, en niet veel meer dan dat. Wie weet worden de mogelijkheden nog uitgebreid, maar voor nu is het wat mij betreft geen optie als je jouw bedrijf serieus neemt.
Als je geen budget hebt dan wel wanneer je anders sowieso geen website zou (laten) maken, is een Google Business site een optie om te overwegen.
Stap 1: een Google Bedrijfsprofiel
De voorwaarde voor het bouwen van jouw gratis website is dat je een Google Bedrijfsprofiel hebt. Als je die niet hebt, kan ik je alleen maar aanraden om die direct aan te maken. Niet zozeer voor die gratis website, maar omdat een Google Bedrijfsprofiel gewoon onmisbaar is voor de online aanwezigheid van jouw bedrijf.
Voor het gemak ga ik er nu even vanuit dat je een Google Bedrijfsprofiel hebt. Dan ga je naar Google of Google Maps en zoek je jouw bedrijf op. In Google zie je dan een blok met icoontjes en opties, waar als het goed is links als eerste ‘Profiel bewerken’ staat.
Stap 2: maak je website
Heb je op ‘Profiel bewerken’ geklikt, krijg je een overlay met de beheeromgeving van jouw bedrijf. Ga dan naar ‘Contact’, wat je bovenin in een soort menu ziet staan. Onder ‘ Contact’ kan je bij ‘Website’ een URL invoeren of kiezen voor je Google Business website. Klik daarvoor op ‘Nu maken’ onder de invoerbalk. Er opent een nieuwe pagina en je kan aan de slag.
Stap 3: bouw je eigen gratis website
In de nieuwe pagina kan je nog wat dingetjes aanpassen en foto’s toevoegen, en er staat ook de suggestie ‘ Maak je eerste post’, zodat je aan de slag gaat met Google Posts.
Stap 4: kies een thema
Hier kom je de eerste beperkingen van je gratis Google Business Site. Je hebt de keuze uit 10 verschillende thema’s en daarin ligt eigenlijk alles al vast. Denk hierbij aan lettertype, kleur voor je buttons en grootte van je headerfoto/omslagfoto. Het nadeel van gratis dus: je hebt geen echte keuze. Waar je bij betaalde diensten (lees: een webbouwer inzetten of zelf een theme kopen) flexibel in je keuzes bent, ligt hier het meeste al vast.
Stap 5: vertel je verhaal
De ‘Hoofdtekst samenvatting’ is jouw verkooptekst op je gratis Google website, zonder keihard te willen verkopen natuurlijk. Hier kun je jouw bedrijf presenteren aan het grote publiek. Maak het niet te lang, maar wel lang genoeg om je klant een goed gevoel te geven. Maak eventueel tussenkopjes met vetgedrukte letters. H2- of H3-kopteksten kun je zelf niet toevoegen, dus je kunt dit alleen met vetgedrukte letters toepassen.
Teksteditor
Je gratis website heeft een duidelijke, maar eenvoudige teksteditor. Je kunt tekst vetgedrukt (bold), schuingedrukt (italic) maken of onderstrepen en je kunt er een opsomming met bulletpoints of een genummerde lijst van maken. Daar houdt het dan ook wel mee op. Geen andere kleuren of lettertypes, geen H2, H3. Wel kun je links in je tekst plaatsen.
Stap 6: pas belangrijke informatie aan
Onder ‘Meer’ heb je nog mogelijkheid om een eigen draai te geven aan je eigen gratis website. Je voegt hier 5 onderdelen toe:
- Primaire knop: De knop die als primaire call to action op je website komt te staan;
- Koptekst: De kopregel die getoond wordt in de header, in principe je bedrijfsnaam;
- Beschrijving: Vergelijkbaar met de tagline op je website;
- Koptekst samenvatting: In feite de (H1) koptekst van je tekst onder 5;
- Hoofdtekst samenvatting: Een tekst over jouw bedrijf, inclusief opmaak zoals vetgedrukte tekst en links.
De koptekst wordt hierbij de H1, de ‘koptekst samenvatting’ wordt een H2. Dit zijn dan ook de enige H1 en H2 op jouw website, verder kun je niks zelf toevoegen wat betreft HTML-elementen. Ik kan in de paginabron zelfs geen meta-omschrijving terugvinden, dus je kunt ook nergens een meta-omschrijving invullen.
Extra foto’s toevoegen
Wanneer je foto’s in Google Mijn Bedrijf hebt staan, worden deze automatisch toegevoegd aan jouw gratis website. Je hebt de mogelijkheid om er nog foto’s aan toe te voegen. Verwijderen van de foto’s lijkt niet te kunnen, ik heb in ieder geval niet kunnen ontdekken hoe. Ik vermoed dat je ze daarvoor eerst moet verwijderen uit je Google Mijn Bedrijf. Je kunt alleen geen foto’s toevoegen om je tekst mee op te leuken.
Laatste instellingen
Check voor je jouw website echt publiceert nog even de instellingen. Links onderaan zie je het radertje staan met ‘Meer’. Hier kun je eventueel nog de taal van de website aanpassen. Je website-adres pas je bovenin het scherm aan.
Wordt dit jouw website in Google?
Voorheen kon je deze Google Business site publiceren en daarna kiezen of je deze website, of een eigen website aan je Google Bedrijfsprofiel koppelde. Het lijkt erop dat je nu vooraf die keuze moet maken en niet nog een gratis Google Business site naast je eigen website kan hebben. Ik krijg optimusonline.business.site in ieder geval niet meer te zien, en ik ga het even niet proberen door mijn website al dan niet tijdelijk te vervangen door dit lelijke hok 😅
Wat vind jij van deze gratis websites van Google? Heb je er zelf al eens een gemaakt of wist je niet eens van het bestaan? Deel je vragen, opmerkingen of mening hieronder, vind ik altijd leuk.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Je bent er vroeg bij zal ik maar zeggen. Ik heb de optie net pas ontdekt. Ik heb op Google gezocht maar ik kon letterlijk niets vinden met informatie over deze nieuwe dienst.
Toevallig dat ik je artikel tegenkwam want ik kijk zelden op pagina 2 of 3. Maar omdat ik zo verbaast was niks te vinden ben ik dit keer tot wat lager in de zoekresultaten gaan kijken. Je hebt alles precies uitgelegd zoals het is. Dat vinkje (maak dit mijn webadres in de zoekresultaten) kon ik gelukkig achteraf uitzetten.
Ik zie dat je de url kan wijzigen zo vaak als je wil en wanneer je dit wil. Vraag me af wat voor waarde je dan kan opbouwen. Daar ben ik voornamelijk nieuwsgierig naar. Met betrekking tot onze seo kan het handig zijn. Het gaat hier wel om een do-follow link. Nou ja nog even afwachten dan zien we het vanzelf.
Mijn artikel is nog relatief nieuw (op het moment van jouw reactie), dus zal vast nog wel stijgen in de zoekresultaten :-) Daarnaast schrijf ik dit soort artikelen niet echt voor vindbaarheid. Als het lukt, is het mooi meegenomen, maar het doel is echt alleen maar jou als lezer zo goed mogelijk informeren.
Dan terug naar de website via Google Mijn Bedrijf; Ik had ook al gezien dat je de URL kunt blijven wijzigen. Vermoed dat het qua waarde niet zoveel uitmaakt en Google wellicht zelf redirects aanlegt. Sowieso is deze website slecht tot niet vindbaar en ik vermoed dat dat ligt aan dat vinkje. Eigenlijk verwachtte ik dat deze website snel geïndexeerd zou worden door Google, omdat het een product van henzelf is. Niets van dat alles. Ik vond vandaag (18 juli 2017) deze website op pagina 6 van Google, toen ik zocht op ‘Letterzaken online marketing’.
Ik vermoed dat dat wel anders is wanneer je dus het vinkje laat staan bij ‘Maak dit mijn webadres op Google Zoeken en Maps’. Dan merkt Google dit aan als de website die hoort bij jouw bedrijf en zal het waarschijnlijk voorrang geven in de zoekresultaten. Maar hóe dat precies werkt…
Overigens zie ik dat de URL die je hebt ingevoerd bij jouw reactie niet (meer) werkt. Heb je de URL alweer aangepast toevallig? Als dat zo is, maakt Google er dus sowieso geen redirect van, weten we dat ook weer ;)