Ook BOOS op je onlinemarketing- of SEO-bureau?

Je kent het online programma BOOS ongetwijfeld. Sinds de onthullingen over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland kent vrijwel iedereen in Nederland BOOS wel. Meestal behandelt BOOS problemen van consumenten, maar op 31 maart 2022 verscheen een aflevering met ondernemers die ontevreden waren over hun onlinemarketingbureau, in dit geval Real Gen. Nu staat dit verhaal niet op zichzelf, en hoewel we deze uitzending als voorbeeld nemen, gaat het dus niet om Real Gen, maar over beloftes en werkwijzen van SEO-bureaus en onlinemarketingbureaus en waar jij als ondernemer op moet letten.

Mooie verkooppraatjes en beloftes

De ellende met veel onlinemarketing- of SEO-bureaus begint met het verkoopproces, zo blijkt ook uit de verhalen in de uitzending van BOOS. Opvallend is daarbij dat zelfs Real Gen kennelijk heeft geschermd met diensten die ze als “gratis” aanboden. Precies dat is een van de dingen die bij een ondernemer de alarmbellen moet doen rinkelen. Gratis bestaat niet, zeker niet als het gaat om iets wat jou uiteindelijk omzet moet gaan opleveren. Dan zit er vrijwel altijd een addertje onder het gras. Wantrouw een partij met mooie verkooppraatjes, zeker met beloftes over posities in Google.

Dit zijn rode vlaggen

Wanneer moeten de alarmbellen afgaan wanneer je met een SEO-bureau of onlinemarketingbureau in gesprek bent? Dit zijn echt rode vlaggen:

  • Iets echt waardevols gratis aanbieden of een enorme korting geven;
  • Een voorstel waar je niet of nauwelijks bedenktijd voor krijgt;
  • Beloftes over posities in Google;
  • Onduidelijk zijn over wat ze gaan doen dan wel hoe ze iets voor je denken te bereiken;
  • Een wirwar aan bv’s of andere onduidelijkheid over (eigenaren van) een bedrijf.

Wat bij Real Gen zelfs nog eens opvalt is dat ze allerlei websites voor hun eigen bedrijf hebben gelanceerd, inclusief realgenreviews.nl.  Ik tel al 6 websites die ik zo snel kan vinden, waarom heb je dat nodig?

Laten we de rode vlaggen even verder doornemen, waarna we kijken naar punten die je kunt checken voor je een knoop doorhakt en met een partij in zee gaat.

Iets waardevols gratis of een enorme korting

Laat gratis altijd een trigger zijn om heel erg alert te worden. Als je iets gratis aangeboden krijgt dat heel waardevol is of er een enorme korting op gegeven wordt die voelt alsof je die niet wilt laten lopen, bedenk je dan minstens twee keer. Waarom zou je iets gratis krijgen als het zoveel waard is, dat is toch niet logisch? Ook enorme kortingen zijn onlogisch: een bedrijf moet winst maken en die winst moet toch echt ergens vandaan komen.

In het verhaal van Real Gen komt zelfs iets dat we kennen van vele andere partijen: een aanbod doen vanwege een nieuwe dienst of omdat het bedrijf een aantal eerste projecten wil doen om zo mond-tot-mondreclame te krijgen of reviews of testimonials te krijgen. Opvallend genoeg blijven veel bedrijven ditzelfde aanbod jarenlang doen. Lekker geloofwaardig …

Niet of nauwelijks bedenktijd

Niet alleen schimmige partijen maken gebruik van deze tactiek. Zelfs van Youvia (vroeger DTG) heb ik gehoor dat de verkopers met voorgedrukte contracten bij de klant kwamen en de klant alleen ter plekke kon tekenen voor het aanbod dat ze kregen. Deden ze dat niet, dan gold de aanbieding niet meer. Idioot natuurlijk, je mag best wat bedenktijd hebben. Krijg je die niet, ren dan hard weg.

Laat je niet onder druk zetten om direct of anders heel snel akkoord te gaan met een voorstel, zeker niet als je daar voor lange tijd aan vast zit.

Beloftes over posities in Google

Wanneer een SEO-bureau je posities in Google garandeert, is er echt iets mis. Natuurlijk kan een goed SEO-bureau je helpen hoger in Google te komen, maar garanties kan niemand je geven. Per slot van rekening is het de zoekmachine die de posities genereert via het algoritme, en ben je ook afhankelijk van het concurrentieveld. Als je concurrenten ook bezig zijn met hun SEO, ga je heuse een strijd aan en dan kan een SEO-bureau echt geen garanties bieden op bijvoorbeeld nummer 1-posities.

Onduidelijkheid over werkzaamheden

Het gebeurt vreselijk vaak dat klanten geen idee hebben wat hun SEO- of onlinemarketingbureau nu werkelijk voor ze doet. Vaak zijn bureaus ook nogal onduidelijk wat ze daadwerkelijk gaan doen. Staat er in het voorstel niet specifiek wat de werkzaamheden zijn? Opletten geblazen. Een partij als Keyboost deed dat vroeger ook, die stelden alleen dat ze niets aan je website hoefden te veranderen. Wie wat kennis heeft van SEO snapt dat het dan alleen over off-page SEO kan gaan, linkbuilding dus. Als een bureau vaag is over de werkzaamheden, mag je je afvragen of ze wel echt met de juiste zaken bezig zijn.

Onduidelijkheden over bedrijf en eigenaren

Niet bij ieder SEO-bedrijf is dit het geval hoor, maar bij een aantal partijen zie ik een wirwar aan bv’s, wat niet per se negatief hoeft te zijn, maar waar je wel zo je vraagtekens bij kunt zetten. Bij de welbekende gemeentegidsen en informatiegidsen zien we dat bijvoorbeeld, waarbij er allerlei verschillende bedrijfsnamen zijn en allemaal bv’s die al dan niet aan elkaar te koppelen zijn.  Daar kan je zo je vraagtekens bij zetten.

Op een website wil je ook een indruk krijgen van het bedrijf en met name de mensen achter een bedrijf, dus verwacht je:

  • gezichten en/of namen van in ieder geval oprichters dan wel eigenaren
  • een over-pagina met een echt verhaal en geen promopraatje of algemene teksten
  • contactgegevens, inclusief een bezoekadres

Of zou je met een bedrijf in zee gaan als je niet weet waar ze gevestigd zijn, je geen idee hebt wie ze werkelijk zijn en je geen klik hebt met hun verhaal op hun over-pagina?

Doe dit voor je met een SEO-bureau in zee gaat

Heb je contact met een bureau waar je enthousiast van wordt, teken dan niet direct een overeenkomst. Een aantal punten die je vaak zelf wel kunt checken (en die we natuurlijk hieronder weer punt voor punt doornemen):

  1. Googel op de bedrijfsnaam en kijk of je op verschillende websites betrouwbare recensies kunt vinden;
  2. Lees een voorstel en de algemene voorwaarden goed door en ga niet zomaar een contract van langer dan 1 jaar aan;
  3. Vraag voorbeelden van wat ze voor klanten hebben gedaan, vooral linkbuilding is vaak prima te checken en te beoordelen;
  4. Check of op de website zowel adresgegevens (verplicht) als KVK-nummer en liefst ook teamleden staan, hoe transparanter, hoe beter;
  5. Stel kritische vragen en kijk hoe ze daarop reageren.

Het zijn enkele punten die je gerust zelf kunt aanvullen of anders kunt invullen. Je krijgt er weer meer details bij:

Googel de bedrijfsnaam en bekijk de recensies

Een beetje bedrijf heeft recensies, ofwel op hun Google Bedrijfsprofiel, ofwel op een externe website als Trustpilot, Klanten Vertellen of Kiyoh. Of zelfs op Facebook. Nu moet je niet blind afgaan op die recensies, omdat daarmee gemanipuleerd kan worden. Ik zie regelmatig Google reviews van (oud-)medewerkers of vage Google-accounts, maar bedrijven manipuleren niet alleen zelf hun recensies. Er zijn ook weleens gevallen waarin mensen onterecht -meestal negatieve- recensies achterlaten voor bedrijven. Na een aflevering van BOOS bijvoorbeeld, laten veel mensen vaak een recensie achter terwijl ze zelf geen klant zijn (geweest). Begrijpelijk, maar eigenlijk niet terecht.

Bekijk de recensies dus altijd met een kritische blik. Zijn ze realistisch, komen ze echt over? Hoeveel zijn er recent en hoe inhoudelijk zijn de recensies? En kijk ook hoe een bedrijf reageert op recensies. Reageren ze alleen maar op de negatieve of ook op de positieve? Hoe gaan ze om met kritiek?

Lees voorstel en algemene voorwaarden goed

Heb je een voorstel gekregen, lees dan ook het hele voorstel goed. Weet dat ook algemene voorwaarden daar bij horen en dat je die ook goed moet doornemen. Hoe makkelijk kom je onder een contract uit, heb je eventueel bedenktijd? En weet vooral ook wat de duur van een overeenkomst is. Hoewel SEO een langetermijnstrategie is en het dus logisch is dat je er pas wat uit haalt na een langere samenwerking, is het ook de vraag hoe lang je aan een bureau vast wilt zitten.

Check voorbeelden van andere klanten

Wat minder praktisch als je zelf minder kennis hebt van SEO en niet weet hoe je onderzoek doet, wel een heel belangrijke: onderzoeken wat een SEO-bedrijf voor klanten heeft gedaan. Wat ik zag bij klanten van verschillende SEO-bureaus was matige linkbuilding met PBN’s. Bij een klant van mij werden zelfs tekstpagina’s toegevoegd aan de webshop, terwijl de product- of categoriepagina’s voor die zoekterm gewoon vindbaar waren in Google en die speciale pagina’s uiteindelijk nergens op scoorden in de zoekresultaten. Een totaal onzinnige actie dus.

Schakel eventueel een externe partij in voor een ‘second opinion’. Het kan je zomaar flink wat geld besparen.

Wat staat er op de website; hoe transparant zijn ze?

In Nederland is het sowieso al verplicht om adresgegevens te vermelden, net als 2 snelle contactmogelijkheden. Ook het KVK-nummer is verplicht op een website. Zijn die niet of vreselijk moeilijk terug te vinden op de website, dan kun je daar al enorme vraagtekens bij zetten. De eerder genoemde over-pagina en andere punten die voor meer duidelijkheid moeten zorgen spelen natuurlijk ook een rol. Hoe vager, hoe alerter jij moet zijn.

Stel kritische vragen

Een beetje specialist wordt enthousiast als deze uitgedaagd wordt. Je kan mij niet kritisch genoeg zijn, daarmee zet je mij alleen maar aan het denken waardoor ik nog beter kan worden in mijn vak. Stel dus gerust kritische vragen aan een SEO-bureau en kijk hoe ze daarmee omgaan. Komen ze met vage antwoorden, dan weet je genoeg. Zelfs als je geen kennis van SEO hebt, kun je alleen uit de antwoorden vaak al conclusies trekken.

Een paar punten over Real Gen dan

Het gaat dus niet over Real Gen, al is de BOOS-uitzending over Real Gen wel de aanleiding. Zijn het echt zulke “cowboys”? Daar wil ik geen oordeel over vellen. Het feit dat een van de eigenaren wel serieus de klanten en Tim Hofman te woord staat vind ik een positief signaal. Wat je verder vindt van hoe het wordt afgehandeld is helemaal aan jouzelf.

De tarieven lijken me bijzonder schappelijk, al is elk tarief te hoog als je daarvoor niet krijgt wat je verwacht. En dat lijkt in deze uitzending het geval. Een onderhoudsabonnement voor 19,95 per maand, zoals ik dat voorbij zag komen, is in ieder geval supergoedkoop.

Bekijk de uitzending hier:

Kennelijk zijn de problemen niet nieuw. In de reacties onder dit artikel over Proximedia wordt Real Gen in 2018 en 2019 ook al genoemd, waaruit je zou kunnen opmaken dat het al langer aan de orde is. En op Tweakers is ook een topic over Real Gen, waarin gewezen wordt op punten die mij ook al opvielen.

Een vergelijkbaar verhaal kwam al eens bij Radar aan de orde:

Heb je aanvullingen of vragen? Zelf een negatieve of juist positieve ervaring met en SEO-bureau die je wilt delen? Laat hieronder een reactie achter.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.