Betalen voor vermelding in telefoongids of bedrijvengids?

Je kunt je bedrijf vermelden op talloze online platformen, waaronder tientallen bedrijvengidsen en verschillende varianten op de telefoongids. Heeft dat nut en zo ja, is het dan nodig om een betaalde vermelding te nemen of niet? Vooral de vraag of je moet betalen voor een vermelding is bijzonder relevant. Als ondernemer word je namelijk regelmatig benaderd voor zo’n betaalde vermelding.

De vermeldingen dragen bij aan jouw (lokale) vindbaarheid

Allereerst wat meer over de vermeldingen op deze online bedrijvengidsen en waarom ze zeker belangrijk zijn. Jouw vermelding op deze online bedrijvengidsen -deze worden in ons vakgebied ook citations genoemd- draagt bij aan de vindbaarheid van jouw website, vooral lokaal, maar ook landelijk. Hoe dat precies in elkaar zit lees je in mijn artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid. Veel citations hebben is dus goed.

detelefoongids.nl: miljoenen bezoekers, maar hoeveel zien jouw bedrijf?

DTG (ja, die bouwt ook websites) claimt dat er maandelijks miljoenen bezoekers naar detelefoongids.nl komen. Eerlijk gezegd durf ik daar wel mijn vraagtekens bij te zetten. Zijn dat unieke bezoekers of juist het aantal bezoeken? En waarom komen die mensen op die website? Want hoe zoek jij tegenwoordig nog een telefoonnummer op? En van al die bezoekers die op die website komen, hoeveel zien er dan daadwerkelijk jouw bedrijf?

De redenen waarom je volgens DTG zou betalen voor een vermelding op detelefoongids.nl

Aantal bezoekers zegt niet zoveel

Het maakt vast indruk om zo met cijfers te schermen, maar kijk verder dan enkel de grote, ruwe cijfers. Enkel het aantal bezoekers zegt niet veel. Want:

  • Hoeveel komen er verder dan de eerste pagina?
  • Wat doen ze verder op die website?
  • Hoe vaak wordt een bedrijf gemiddeld vertoond?
  • Is het het minimale bedrag van € 162 waard?

En voor de duidelijkheid: een standaard vermelding op detelefoongids.nl is gratis. Dus: verdien je die € 162 per jaar terug? Als je dat minimaal verdubbelt qua winst door die betaalde vermelding, is het de moeite waard.

Ook bedrijvengidsen hebben wellicht veel bezoekers, maar…

Van de tientallen bedrijvengidsen die er zijn, zullen er ook vast de nodige claimen dat er een x-aantal bezoekers op hun website komt. Hiervoor geldt uiteraard hetzelfde als wat er voor De Telefoongids geldt. Het aantal bezoekers zegt niet zoveel, hoe zichtbaar word je en wat levert het je op? Ook in mijn artikel over “de gemeentegids” vroeg ik me al af wie nu werkelijk jouw betaalde vermelding ziet.

Er zijn natuurlijk data

Het grote voordeel van online is dat er data zijn. Van een postercampagne kun je enkel schatten hoeveel mensen de poster gezien zouden kunnen hebben. Bij websites kun je per pagina het aantal bezoekers meten. Dus voor een betaalde vermelding moet je toch ook wel statistieken kunnen krijgen van de resultaten. Yalwa, dat geen gratis vermeldingen meer aanbiedt, garandeert minstens 1000 bezoekers per jaar. Op jouw vermelding. Is dat € 60 waard?

Enkel nog betaalde vermelding op Yalwa

Betaalde vermelding bij Yalwa levert 1000+ bezoekers per jaar op

Goed, en wat leveren je die 1000+ bezoekers op jouw vermelding op dan? Hoeveel daarvan komen op je website en worden uiteindelijk klant? Dat zijn relevante vragen om te bepalen of betalen voor je vermelding wel echt nuttig is.

Overigens vraag ik me daarbij nog wel af hoe ze jou meer dan 1000 bezoekers kunnen garanderen…

Maakt de backlink op detelefoongids.nl nog verschil?

Bij sommige gratis vermeldingen krijg je een backlink, en soms krijg je een backlink wanneer je betaalt. Op detelefoongids.nl maakt dat geen verschil. Althans, niet voor je SEO. Want hoewel links van belang zijn voor het opbouwen van je online autoriteit, geldt dat maar heel minimaal voor nofollow-links. En de backlinks op detelefoongids.nl -en de meeste online bedrijvengidsen- zijn nofollow. Dus voor de backlink hoef je het niet te doen.

DTG voegt rel=nofollow toe aan link gratis vermelding detelefoongids.nl

Betalen=nofollow-backlink

Wanneer je betaalt voor een online vermelding, hoort dat een nofollow-link te zijn. Dus een betaalde vermelding op een online gids zou daarmee altijd nofollow moeten zijn. Bij detelefoongids.nl krijg je bij de gratis vermelding ook standaard een nofollow-link. Niet gek natuurlijk. Want bij een gratis vermelding wél linkjuice en bij een betaalde vermelding geen linkjuice voelt ook niet goed. Het enige wat DTG hier nog zou kunnen doen is geen backlink bij een gratis vermelding en een nofollow-link bij een betaalde vermelding. Maar ja, een website hoort er wel bij tegenwoordig, toch?

Geen verschil betaalde of gratis vermelding

Qua backlink is er dus geen verschil tussen een betaalde of gratis vermelding op detelefoongids.nl. Het enige verschil is meer zichtbaarheid. En daarvan mag je je afvragen of dat echt het geld waard is. Want hoeveel is dat nu werkelijk en wat gaat het je concreet opleveren?

Jaarlijkse kosten voor detelefoongids.nl: 162 euro

Doe het niet voor de link

Leuk, zo’n link, maar daarvoor heb je die vermelding niet nodig. Zeker zo’n nofollow-link niet. De kans dat je daarmee (indirect) SEO-voordeel haalt met deze nofollow-link is miniem. Mensen die op zoek zijn naar een bedrijf, en dat via zo’n bedrijvengids doen, zullen niet gauw de link van de website delen. Het enige voordeel is dat ze naar jouw website komen. Maar ga je daar jaarlijks honderden of zelfs duizenden euro’s aan uitgeven? Want als je bij iedere bedrijvengids een betaalde vermelding neemt, lopen de kosten flink op. En zijn het allemaal echt potentiële klanten die je zo op je website krijgt?

Welke doelgroep komt er op de website?

De enige reden waarom je een betaalde vermelding zou nemen is wanneer heel helder is welke doelgroep er op de bedrijvengids komt en die doelgroep aansluit op jouw doelgroep. Dan kan een prominente vertoning lonend zijn en dus klanten opleveren. Dat zou zo’n online bedrijvengids je moeten kunnen aantonen met cijfers. En dan nog is het waarschijnlijk afwachten wat het jou echt oplevert. Want: “Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst”, toch?

Betaal jij voor je online vermeldingen of heb je dat gedaan? Ik ben benieuwd of je hier ervaring mee hebt, deel die hieronder, zodat ook anderen hier van kunnen leren.

2 antwoorden
  1. Arjan
    Arjan zegt:

    Dank voor dit artikel! Naar mijn mening wordt je als ondernemer echt uitgekleed als je niet oplet.
    Bij deze mijn vermelding van DTG voor een nieuw jaarlijks abonnement geannuleerd. Kosten? €840,- per jaar excl. BTW.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat scheelt je dus mooi €840 per jaar Arjan. Nogmaals: als het je klanten oplevert met minimaal het dubbele aan omzet van je investering (in jouw geval dus € 1680 per jaar), kan het nog de moeite waard zijn. Tenzij je voor datzelfde bedrag (of minder) op een andere manier meer omzet binnen kunt halen :-)

      Het gaat wel om enkel een betaalde vermelding bij DeTelefoongids dan wel de Gouden Gids of ook om hun ‘Netwerkprofiel’?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.