Wat is de beste SEO-plugin voor WordPress?

Wil je wat met SEO op je WordPress website, dan zijn er plugins die je daarbij helpen. Maar wat is dan de beste SEO-plugin? En moet je een betaalde versie nemen of is een gratis versie ook prima? Eerlijk is eerlijk: het antwoord op de vraag welke de beste is zou je kunnen tegenvallen. Maar er is hoop. Als je reageert met vragen of opmerkingen, help ik je verder of kan ik het artikel verder aanvullen. 

SEO-plugins voor WordPress: welke zijn er?

Voor veel functionaliteit in WordPress heb je plugins nodig. Zo ook voor je SEO. Daarbij is het wel goed om onderscheid te maken tussen plugins voor specifieke functies die daarmee bijdragen aan jouw SEO en de “echte” SEO-plugins die er zijn om jou te ondersteunen bij jouw vindbaarheid in de zoekmachines.

Twee typen SEO-plugins

Voor de duidelijkheid: als iemand vraagt “Welke SEO-plugin heb ik nodig?” is er geen eensluidend antwoord. Ten eerste omdat zo’n oplossing nogal persoonlijk is. Ten tweede omdat er eigenlijk twee typen SEO-plugins zijn:

  1. Plugins die op wat voor manier iets bijdragen aan je SEO
  2. Dé SEO-plugins die er zijn om je echt met je vindbaarheid te helpen

Zijn de plugins uit de eerste categorie niet ook gewoon onder de tweede te plaatsen? Nee, wat mij betreft niet. Laten we ze even kort behandelen per type.

Plugins die bijdragen aan je SEO

In deze categorie vallen plugins die taken hebben die op de een of andere manier bijdragen, maar dat vooral op 1 specifiek aspect doen. Denk hierbij aan plugins voor:

  • caching
  • gebroken links checken
  • nieuwe backlinks checken
  • afbeeldingen comprimeren
  • gerelateerde artikelen
  • XML-sitemaps
  • lazy loading

Voordelen van deze plugins

Het voordeel van dit soort plugins is dat iedere plugin een specifieke taak heeft en daardoor vaak heel licht is. Ze vertragen je website dus niet zo gauw en omdat een aantal hiervan zelfs je laadtijd verbetert, zal eventuele vertraging juist weer goedgemaakt worden. De eventuele vertraging weegt dus op tegen het effect van de plugin.

Nadelen van deze plugins

Het nadeel van dit soort plugins is dat de functionaliteit waarvoor ze ontwikkeld zijn uiteindelijk ook onderdeel kan worden van de WordPress core. Oftewel: het wordt onderdeel van het CMS zelf en daarmee worden de plugins dan overbodig. Een voorbeeld is lazy loading, dat vanaf WordPress 5.4 standaard in het CMS zit. XML-sitemaps zitten vanaf WordPress 5.5 standaard in de core. Die plugins heb je dan in principe niet meer nodig.

DÉ SEO-plugins

De plugins die we als dé SEO-plugins beschouwen zijn degene die je helpen op allerlei onderdelen die al dan niet deels met SEO te maken hebben. Daar zitten functies in als:

  • SEO-titels
  • Meta-omschrijvingen
  • SEO-analyse van je content
  • Schema markup
  • XML-sitemaps

De meeste van deze functionaliteiten zitten (nog) niet standaard in de WordPress core en daar heb je dus een plugin voor nodig. Eigenlijk gek hè, dat zaken die echt basis zouden moeten zijn niet standaard in het CMS zitten? Persoonlijk vind ik het vreemd dat SEO-titels en meta-omschrijvingen niet allang zijn opgenomen in de core. Dit zijn functies die (vrijwel) iedereen gebruikt of wil gebruiken.

Een overzicht

Welke SEO-plugins zijn er dan zoal? Het zijn er echt meer dan je denkt (althans, gok ik zo). Een overzicht van de meest bekende:

  • All in One SEO Pack
  • Yoast SEO
  • Rank Math
  • SEOPress
  • The SEO Framework

Welke is dan de beste, wil je weten?

Het antwoord is niet zo eenvoudig. Dat is zo ongeveer net als vragen wat de beste fiets is. Waar heb je ‘m voor nodig, wat wil je ermee kunnen? Op basis van mijn ervaring geef ik je graag een beeld van wat voor jou de beste SEO-plugin kan zijn.

Disclaimer: de lijst is niet compleet

Bovenstaande lijst is niet compleet. Als je in je WordPress backend of op wordpress.org zoekt op ‘seo plugin’ vind je naast deze namen, onder andere ook:

  • Slim SEO
  • Squirrly SEO
  • Premium SEO Pack
  • Praison SEO WordPress
  • Platinum SEO

Mogelijk zelfs meer, en natuurlijk de plugins die in de eerste categorie vallen en voor een specifieke functionaliteit ontwikkeld zijn. Mijn keuze is puur gebaseerd op de namen die ik ken en (op 1 SEO-plugin na) waar ik zelf ook ervaring mee heb.

All in One SEO Pack: freemium

De All in One SEO Pack is een van de eerste SEO-plugins voor WordPress. Althans, zover de geschiedenis voor mij teruggaat. Lange tijd erg populair, totdat er een sterke uitdager kwam. Deze SEO-plugin heeft een zogenaamd freemium model: er is een gratis versie met basisfunctionaliteit en er is een Pro-versie waarbij je betaalt voor gebruik op 1 website, maximaal 10 websites of onbeperkt. Kijk op de plugin-pagina om te zien wat je bij de gratis versie van All in One SEO Pack krijgt.

Een aantal van de extra’s als je kiest voor Pro:

  • Metatags voor socials (Open Graph & Twitter Cards)
  • Video SEO
  • Extra ondersteuning

Vanaf ‘Business’ krijg je nog meer extra’s, iets wat mij eerlijk gezegd tegenvalt. Waarom niet voor alle Pro-varianten? Alle extra’s voor de Pro-versies vind je op de website van Semper plugins.

Mijn oordeel: te basic

All in One SEO Pack is zeker niet de beste SEO-plugin uit het lijstje. Wat ik vooral mis is de functionaliteit waarvoor veel mensen zo’n plugin installeren: ondersteuning bij SEO door het analyseren van je content (ook wel’SEO-analyse’). All in One SEO Pack zorgt vooral voor functionaliteit die grotendeels gewoon in WordPress ingebakken had moeten zitten, zoals zelf je SEO-titels en meta-omschrijvingen invullen, XML-sitemaps maken en canonieke URL’s maken. Een SEO-analyse zit er niet in en daarmee valt deze plugin voor de meeste gebruikers af.

Yoast SEO: wie kent het niet?

Als je het hebt over SEO-plugins, dan kan je niet om Yoast SEO heen. Sinds de start eind 2010 is deze plugin enorm in populariteit gestegen en daarmee nu de meest geïnstalleerde SEO-plugins in WordPress. Is het daarmee dan ook echt de beste SEO-plugin? Het oordeel is aan jou. Wel vind ik dat de gratis versie voldoende opties biedt voor de meeste gebruikers. Het is een bijzonder complete gratis plugin, met ook weer een freemium model. Letterlijk zelfs, want je kunt kiezen tussen ‘free’ of ‘premium’ :-)

Yoast SEO Premium: wat heb je eraan?

Wat krijg je nu meer bij Yoast SEO Premium en wat heb je eraan? Een korte lijst om je een beeld te geven van de extra’s in Premium:

  • Voorvertoning van de weergave op sociale media
  • Redirect manager om te voorkomen dat bezoekers op een 404-pagina belanden
  • Suggesties voor interne links om zo je internelinkstructuur te verbeteren
  • Contentinzichten waarmee je een beeld krijgt van de meest gebruikte woorden en woordcombinaties op een pagina
  • Ondersteuning vanuit Yoast

Er zijn nog wel wat meer extra’s, die ontdek je hier.

Mijn oordeel: prima SEO-plugin

Yoast SEO heeft alles wat je in basis nodig hebt. En een beetje meer. Pak je Premium, dan heb je nog meer, het is aan jouzelf om te bepalen of je daar € 89 per jaar voor over hebt. Een prima SEO-plugin dus. Meer over deze plugin weten? Dan heb ik de volgende artikelen voor je:

> De voor- en nadelen van de Yoast SEO-plugin
> Handleiding voor Yoast SEO

En als je echt alles uit Yoast SEO (of een andere SEO-plugin) wilt halen, dan is er de online cursus ‘Word de baas over je (Yoast) SEO-plugin’. Je bespaart gegarandeerd tijd omdat je handiger met je plugin weet te werken én je gaat functionaliteiten gebruiken die je waarschijnlijk nog niet kende.

SEOPress: freemium met veel functionaliteit

Een van de uitdagers voor Yoast SEO is SEOPress. Volgepropt met functionaliteit in de gratis versie, nog meer mooie opties in de Pro-versie. In de gratis versie vind je alles wat je in Yoast vindt, plus een beetje meer, zoals:

  • Integratie van Google Analytics
  • HTML-sitemap
  • Geen advertenties

Vooral advertenties vinden veel mensen storend bij gratis plugins. SEOPress belooft dus dat je niet lastiggevallen wordt met advertenties.

SEOPress Pro: veel voor weinig

De Pro-versie van SEOPress is nog uitgebreider en: erg prettig geprijsd. Voor maar € 39,- per jaar gebruik je deze uitgebreide versie zelfs op een ongelimiteerd aantal websites.

Vergelijk Free en Pro hier*

*Als Pro-gebruiker van SEOPress maak ik gebruik van een affiliate link bij het delen van mijn ervaring. Het kost jou niks meer en ik krijg een kleine beloning voor de moeite (dan wel de tijd die ik elke week in deze artikelen steek). Ik blijf altijd kritisch, ook bij affiliate producten.

Mijn oordeel: niet slecht, helemaal niet slecht

SEOPress is een prima alternatief voor Yoast SEO als je daarnaar op zoek bent. De interface werkt net zo goed en de functionaliteit is prima. Wel vind ik dat de SEO-analyse van je content minder sterk is dan die van Yoast. Met name de Pro-versie is enorm waar voor je geld. Je krijgt fors meer dan bij Yoast SEO Premium, voor minder geld en dan ook nog eens te gebruiken op zoveel websites als je wilt.

Zoals je ziet geeft SEOPress een aantal adviezen met gekleurde bolletjes die je wel van die andere SEO-plugin kent ;-) .

Wat ik heb ervaren is dat SEOPress nog te krampachtig vasthoudt aan precies de woordvolgorde/formulering die je ingeeft als zoekterm. Dat is eigenlijk bij de meeste SEO-plugins wel het probleem als het gaat om de SEO-analyse en de adviezen die ze geven.

Rank Math: bijzonder uitgebreid en gratis

Rank Math is eigenlijk een bijzondere eend in de bijt. Er is namelijk geen betaalde versie. Je vraagt je dan af waar ze aan verdienen, want zo’n plugin ontwikkelen en onderhouden is niet gratis. Nu is het wel zo dat er een Pro-versie in ontwikkeling is. Volgens eigen zeggen zal de gratis versie gratis blijven, inclusief alle huidige functionaliteit. En die is niet mis, naast de eerder genoemde standaard functionaliteiten zijn dat bijvoorbeeld:

  • Uitgebreide integratie van schema.org voor gestructureerde data
  • Optimalisatie voor maximaal 5 zoektermen (bij andere gratis SEO-plugins is dat 1)
  • Integratie van Google Search Console
  • Redirect manager
  • Rank tracking

Bekijk alle opties op de productpagina van Rank Math zelf. Let wel: zo’n vergelijkingstabel zal nooit in hun eigen nadeel uitvallen, dus dat mag je gerust met een korreltje zout nemen.

Is Rank Math hiermee dan de beste SEO-plugin?

Uitgebreid, gratis, dan moet Rank Math toch de beste SEO-plugin zijn? Niet per se. Wat ‘de beste’ is, ligt natuurlijk gewoon aan wat jij nodig hebt en waar jij mee kan werken. Rank Math biedt veel functionaliteit en dat is nog gratis ook, maar als je niet alle opties gebruikt, heeft het ook geen zin om voor die plugin te kiezen.

Vergelijk de SEO-analyse in Rank Math met jouw SEO-plugin.

In het kort mijn kritiekpunten op deze adviezen:

Wat dus het meest opvalt is dat de plugins (nog) niet in staat zijn om net als de zoekmachines de woorden uit de zoekterm ook los van elkaar te combineren. Dus als een tekst over ‘de beste WordPress SEO-plugin’ gaat, zoals dit artikel, dat dan zowel beste als WordPress en SEO-plugin worden meegeteld, ongeacht of ze naast elkaar staan of in dezelfde alinea of zin, maar dan wel met nog wat woorden ertussen.

The SEO Framework: Nederlandse makelij

Natuurlijk, The SEO Framework is niet de enige of zelfs de eerste SEO-plugin die uit Nederland komt *kuch*Yoast*kuch*. Het is wel een van de minst bekende. Grote kans dat je er nog nooit van gehoord hebt. Heel eerlijk: ik heb er geen ervaring mee. Toch wilde ik deze plugin wel vermelden.

Wat heb je eraan?

Tja, hier heb je me. Of misschien juist The SEO Framework wel. Ik heb onderzoek gedaan en kan eigenlijk niet heel erg goed ontdekken wat deze SEO-plugin nu anders of beter doet, wat er nu onderscheidend aan is ten opzichte van de andere die ik wel ken. Misschien is dat juist ook wel de reden dat ze niet zo bekend zijn. Het kan een prima plugin zijn, ik heb op dit moment alleen even geen domeinen waar ik dat op kan testen. Wie weet in de toekomst

Bekijk zelf wat je volgens The SEO Framework met hun plugin kan.

Wat is dan de beste SEO-plugin?

Als je op zoek bent naar de beste SEO-plugin voor jouw WordPress website, dan is het oordeel eerlijk gezegd echt helemaal aan jou. Wat precies ‘de beste’ is, ligt namelijk aan diverse factoren:

  1. Welke functionaliteit heb je echt nodig en ga je dus echt gebruiken? Als je bijvoorbeeld geen schema.org gaat gebruiken, is het nutteloos om een plugin met schema.org te installeren.
  2. Werkt de SEO-plugin goed samen met jouw WordPress theme? Sommige functionaliteiten werken niet met bepaalde themes, bijvoorbeeld vanwege de pagebuilder van je theme. Zo werkt de uitgebreide schema.org-functionaliteit van Yoast SEO niet samen met het theme Enfold, weet ik uit eigen ervaring. Sterker nog: dat werkt alleen als je met de block editor (voorheen Gutenberg) werkt.
  3. Ben je bereid te betalen voor extra functionaliteit? Wil je wat meer, dan ga je betalen. Zeker als het gaat om ondersteuning is het helemaal niet gek dat je als betalende klant voorrang krijgt. Is je dat geld waard? Vind je automatische redirects bijvoorbeeld prettig en snap je dat het niet verkeerd is om daarvoor te betalen omdat het je ook tijd en gedoe bespaart?

Bepaal dus wat je nodig hebt, waarom je die SEO-plugin gaat installeren en maak op basis van met name de functionaliteit de keuze. Ga dus niet te snel af op de hoeveelheid of de prijs, maak de overweging of je die functionaliteit direct of in de toekomst gaat gebruiken en wat het je oplevert. Als je hier zakelijk over nadenkt, is elke investering van enkele tientjes per jaar de overweging waard. Als jouw uurtarief € 80,- is en je bespaart enkele uren per jaar, waarom zou je dan niet gewoon € 89,- betalen voor een tool?

Integratie van functionaliteit in WordPress core

Ook voor de functionaliteiten in de SEO-plugins geldt dat ze opgenomen kunnen worden in de WordPress core. Met de SEO-titels en meta-omschrijvingen is dat nog niet gebeurd, terwijl de XML-sitemaps vanaf WordPress 5.5 wel in de core zitten. Wat betekent dat voor deze functionaliteit in de SEO-plugins? In het geval van XML-sitemaps verschilt dat per plugin-maker. Yoast heeft aangegeven de sitemaps in WordPress uit te schakelen ten voordele van hun sitemap, omdat die uitgebreider en gedetailleerder is. Andere plugins zeggen juist WordPress te volgen.

Dat zijn wel zaken om ook naar te kijken en rekening mee te houden. De kans dat echt alles in WordPress core wordt opgenomen is wel klein. Dus je zult altijd plugins nodig hebben voor diverse soorten functies.

Heb jij inmiddels een beeld welke SEO-plugin voor jou het beste is? Heb je vragen, opmerkingen of wil je dat ik bepaalde dingen nog verder toelicht of uitzoek? Laat het weten in een reactie, dan krijg je altijd ook een reactie terug.

5 antwoorden
  1. Christian
    Christian zegt:

    Mooi overzicht en uitleg Nathan. Lange tijd gebruikte ik Yoast maar ik ben overgestapt. Ondanks dat ik het nog altijd een goede plugin vind, zijn een paar updates in het verleden niet goed gegaan en vind ik de reclame die ze (voorheen?) hadden vervelend.

    Ik gebruik al een tijdje The SEO Framework (TSF) en ben daar erg over te spreken. Ik vind je uitleg over TSF dan ook vrij summier, omdat ook zij bijvoorbeeld naast een gratis versie een aantal abonnementen aanbieden, beginnend vanaf €7 per maand https://theseoframework.com/pricing/.

    Een van de grote voordelen van TSF is dat de plugin vrij klein is en daardoor veel minder impact heeft op de snelheid van je website. Verder is zoals je zegt de ontwikkelaar een Nederlander, die erg actief is op het forum van WordPress en Twitter. Je krijgt altijd vrij snel antwoord.

    Verder kijkt de plugin qua SEO net even anders tegen zaken aan, wat niet alleen verfrissend is maar ook waardevol. Geen zorgen, TSF gebruikt ook kleuren om duiding te geven waar je op een pagina nog winst kunt behalen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Thanks Christian. Zoals ik al aangeef heb ik nu even geen domein beschikbaar om ook TSF te testen. Dat de uitleg vrij summier is, heeft daarnaast ook te maken met het feit dat ik het op hun eigen website ook niet heel duidelijk vind. Wat jij beschrijft spreekt me wel aan.

      Gauw nog een website opzetten om ook die SEO-plugin te testen dus ;-)

  2. Suzan Groeneveld
    Suzan Groeneveld zegt:

    Hoi Nathan,
    Duidelijk verhaal. Meestal gebruik ik Yoast maar voor een klant die nog niets wist van SEO heb ik SEO Press geïnstalleerd. En daar kan de al 70+ klant heel goed mee overweg.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat een interessant inzicht dat je klant met SEOPress overweg kan. Zelf zou ik denken aan Yoast, omdat die ook in het Nederlands ingesteld kan worden (al is de vertaling niet compleet). Maar goed, dat geeft wel aan dat alle voorkeuren persoonlijk kunnen zijn en je dus niet zomaar voor een ander kunt bepalen wat werkt.

  3. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuk artikel Nathan! Mooi overzicht van de verschillende plugins en hun voor- en nadelen. Ik gebruik al jaren Yoast en daar ben ik wel tevreden over. Ik denk er wel eens aan over te stappen, want er zijn ook interessante alternatieven zoals wel blijkt uit je artikel.

    Eens met wat je zegt over het gebrek aan SEO-titels en meta-omschrijvingen in WordPress core. Dat heeft me altijd verbaasd dat dat er niet in zit. Dat lijkt me echt standaardfunctionaliteit, want vrijwel iedereen vult dit in voor een artikel/pagina.

    Mooi dat XML-sitemaps vanaf WP 5.5 ook in core zitten. Een uitkomst voor sites die dat nog niet hadden. Aan de andere kant lijkt de sitemap van Yoast op het moment nog wel een stuk beter te zijn. Yoast geeft bijvoorbeeld aan dat je met de nieuwe WP core-sitemap nog geen pagina’s/posts kunt uitsluiten van de sitemap. Dat is toch wel erg handig om zelf te kunnen bepalen. Maar dit is de eerste versie: ongetwijfeld wordt de XML-sitemap van WP core ook steeds beter. Dit zie je ook bij de block editor. De eerste versie werd niet helemaal positief ontvangen, maar inmiddels gaat de ontwikkeling snel. In 5.5 kun je zo te zien weer heel veel nieuwe mooie dingen maken met de block editor.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.